BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: Paul VT 11.5 op 24 December 2008, 21:12:33
-
Wellicht is hier al een draadje over, maar zo niet dan is de volgende info voor de gebruikers van ESU decs wellicht interessant:
Voor een aantal ESU decs is het (nu) mogelijk om de stroomtoevoer naar de dec
te verbeteren. Afhankelijk van de dec. (52610,52611,61600,52687,52684) is onder meer een condensator eventueel icm een diode en weerstand benodigd. Zie voor aansluiting scan hieronder.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0002_7.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0002_7.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0003_4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0003_4.jpg)
Nb: naast wat andere tips word je erop geattendeerd dat na modificatie de noodstop pas na ca. 2 sec begint te werken. Ook is een lok met gemodificeerde dec. niet meer toe te passen op (analoge) "wisselstroombanen" en dien je e.e.a. te demonteren voor het gebruik van de lokprogrammer. (bron: ESU)
Greetz, Paul
-
Het plaatje is zeer slecht zichtbaar, tenminste de tekst.
-
Het is hetzelfde systeem waar je bij Lenz wat meer geld voor neer moet leggen, maar hier zit het er standaard op netjes ;D
Simpel maar doeltreffend!
-
Ben al bezig met een verbeterde versie
-
Is wat anders dan het systeem van Lenz. Bij Lenz worden coldcaps gebruikt, zodat je veel meer energie in veel kleiner condensatoren kan opslaan. Dat werkt echt.
Bij deze schakeling van ESU (bij andere merken kan het ook) heb je flink wat capaciteit en dus ruimte in de loc nodig om enig verschil te merken. Staat trouwens al jaren in de handleidingen.
-
Is er een reden waarom je die niet hier zou kunnen gebruiken ? Coldcaps bedoel ik ?
-
In deze handleiding heeft men het toch duidelijk over Goldcaps voor de grotere condensatoren.
-
Het plaatje is zeer slecht zichtbaar, tenminste de tekst.
De handleiding kun je eenvoudig downloaden bij ESU.
http://loksound.de/index.php?id=293
En Lokpilots heb je altijd al kunnen bufferen vanaf versie I zo ook de meeste andere merken decoders. Ook Zimo heeft een voorbeeld van buffering in haar manuals staan.
Goldcaps zijn duur en bij mijn weten slechts verkrijgbaar voor lage spanningen.
Gr, Ben.
-
Staat alleen bij de XL.
Bij de gewone LokPiloten gaat het over gewone elco's voor een spanning van 25 volt. Goldcaps zijn er tot 5,5 volt daaromtrent. Vereist echt een andere schakeling.
Het Lenz setje is overigens belachelijk duur, daar niet van.
-
Goed lezen...ook de 52610 /52611/61600 en dat zijn geen XL's
-
De alom bekende alzheimer schakeling dus. In het leven geroepen om de slechte kwaliteit van o.a. de lokpilot versie 1 te verdoezelen. Dan stopt hij in ieder geval niet voor hij denkt dat er een stofje op de rails ligt.
Het beste is natuurlijk een decoder te gebruiken die hier geen last van heeft en om er voor te zorgen dat de stroomafname van de lok 100% in orde is. De rest zijn alleen maar lapmiddelen.
Mvg
Wim.
-
Ja dat is helder Wim, maar een dit is toch wel een uitkomst voor een loc als de Hippel die standaard al bekend staat om slechte afname ?
-
Goed lezen...ook de 52610 /52611/61600 en dat zijn geen XL's
Inderdaad goed lezen, alleen de XL heeft een van de fabriek af ingebouwde goldcap, de andere moet je zelf maken met normale elko's.
Mvg
Wim.
-
Ja dat is helder Wim, maar een dit is toch wel een uitkomst voor een loc als de Hippel die standaard al bekend staat om slechte afname ?
Dan is het de uitdaging om die eerst te verbeteren. Anders blijf je het paard achter de wagen spannen.
Mvg
Wim.
-
In het bakkie kun je met geen mogelijkheid voldoende elco's persen. Het setje van Lenz past er wel in.
Overigens heb ik met de LP1 nooit problemen gehad. Ik heb er nog steeds een stuk of 20 in gebruik zonder kunstgrepen. ;D
-
// Inderdaad goed lezen// Mvg Wim.
:-[