BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: santerdam op 24 December 2008, 15:24:30
-
wo 24 dec 2008, 13:58 (Bron : De Telegraaf)
Nederlandse trein aan de ketting wegens brandgevaar
Wintersporters vast in Oostenrijk
AMSTERDAM - Ruim driehonderd Nederlandse wintersporters die met de Bergland Express vanuit Oostenrijk aankomende zaterdagavond naar Nederland zouden terugkeren, moeten waarschijnlijk nog langer in hun skigebied verblijven.
Door kortsluiting in verwarmingselementen van enkele treinstellen van de Bergland Express kunnen de vakantiegangers niet terug. De trein ligt op last van de Oostenrijkse autoriteiten intussen aan de ketting.
Dit heeft nu ook gevolgen voor vakantiegangers die aanstaande vrijdag vanuit Nederland naar de Oostenrijkse skigebieden zouden vertrekken.
Mankementen
Afgelopen weekeinde moesten vakantiegangers in Kuffstein met alternatief vervoer naar hun eindbestemming, waaronder Bludenz worden gebracht.
Doordat er nabij het station brand in een van de wagons ontstond, werd de Nederlandse Bergland Express door de Oostenrijkse autoriteiten voor verdere inspectie weggesleept. De trein bestaat uit negen rijtuigen, bij minstens drie daarvan zijn technische mankementen ontdekt.
Andere treinmaatschappij
Directeur Harry de Boer van de Bergland Express zegt nu alles in het werk te stellen om de Nederlanders uit Oostenrijk terug naar Nederland te vervoeren. ,,Verder kijken we of de ruim honderd vakantiegangers die vrijdagavond zouden vertrekken, via andere treinmaatschappijen vervoerd kunnen worden. We gaan vandaag alle mensen informeren”, aldus De Boer.
Zijn trein blijft vooralsnog op last van de Oostenrijkse brandweer en inspectie van verkeer aan de ketting liggen
Onzorgvuldig
De inspectie Verkeer en Waterstaat in Nederland bevestigt dat er brand is geweest in een van de wagons van de Bergland Express. De Oostenrijkse autoriteiten onderzoeken momenteel wat de oorzaak daarvan geweest is. Of het gaat om een mechanisch defect, dan wel dat een van de passagiers onzorgvuldig met vuur is omgegaan.
De Bergland Express, zegt de inspectie, rijdt in Oostenrijk als een toegelaten organisatie voor vervoer per trein. Het voldoet daarmee aan alle veiligheidseisen die op dit gebied gesteld worden.
Het bedrijf Euro Express, dat vanuit diverse plaatsen in ons land treinreizen naar wintersportoorden verzorgt via de Alpen Express en de Ski Trein, is informeel benaderd om bij te springen en gestrande Nederlandse wintersporters te helpen.
Korte termijn
Dat zegt directeur Luuc de Haas van Euro Express. ,,Omdat wij het in deze periode zelf erg druk hebben met het vervoer van wintersporters per trein naar Oostenrijk, is onze capaciteit beperkt om extra mensen te vervoeren. We gaan echter doen wat we kunnen, als ons daartoe een formeel verzoek bereikt", aldus De Haas.
Hij laat daarbij het initiatief aan Bergland Express. ,,Dat moet bepalen hoe een en ander georganiseerd gaat worden", voegt hij eraan toe. Euro Express is, vanwege zijn capaciteit en expertise, volgens De Haas het enige bedrijf dat op korte termijn kan inspringen om treinreizigers die vastzitten te helpen.
-
Ja wat is dit nu weer wilde ik net de Bergland express gaan platen zondag ochtend rijd ie niet. Hopelijk komt er nu een derde trein van EETC te rijden.
-
Dit stond hier al uitgebreidt in de krant .
-
Ik betwijfel dat er op dit moment rijtuigen in Oostenrijk worden 'vastgehouden'. Volgens mij was er afglopen weekend in Oostenrijk inderdaad iets aan de hand met de rijtuigen. Maar de gehele Bergland Expres van The Train Company (10 rijtuigen) is afgelopen zondag teruggekeerd naar Nederland.
Lijkt me een gevalletje van nieuws van afgelopen weekend dat nu weer opgewarmd is en alsnog geserveerd wordt.
Martijn
-
Treinstellen?
-
@Martijn. Ja ik dacht ook dat de bergland al door Eindhoven was gereden afgelopen zondag. Nou maar hopen dat ze gewoon vertrekken vrijdag en dan gewoon terugkomen zondag.
Edit helaas geen berglandexpress dit weekend :(
24-12-2008: Technische problemen
In verband met technische problemen tijdens de rit van 19-12-2008 hebben we helaas moeten besluiten om de Bergland Expres tijdens het weekend van 26-12-2008 - 28-12-2008 op te heffen.
Op dit moment wordt er druk gewerkt aan het overboeken van alle reizigers naar andere treinen. We zullen binnenkort contact met u opnemen.
Onze excuses voor het ongemak.
bron http://www.berglandexpress.com/ (http://www.berglandexpress.com/)
-
Ik denk dat die problemen in de toekomst alleen maar groter worden,naarmate de rijtuigen steeds ouder worden. En investeren in nieuwe rijtuigen is niet lonend,aangezien de rijtuigen alleen maar in de seizoenen wordt ingezet.Wel erg jammer allemaal dat NS in de tijd gestopt is met het rijden van de vakantie treinen,want die hebben het geld om te investeren in het materieel.
-
Nou ja er zijn altijd wel rijtuigen die nog goed zijn maar aan de kant worden gezet. Zo heeft EETC een paar jaar terug nog CNL rijtuigen overgekocht. Ik hoop wel dat ze blijven rijden de ski en autotreinen zijn toch altijd wel leuke verschijningen.
-
@Martijn. Ja ik dacht ook dat de bergland al door Eindhoven was gereden afgelopen zondag. Nou maar hopen dat ze gewoon vertrekken vrijdag en dan gewoon terugkomen zondag.
Edit helaas geen berglandexpress dit weekend :(
Volgens mij lijkt me logisch dat dat eerst van hier naar oostenrijk moet rijden om er dáár fik in te kunnen krijgen... ::)
Zucht....
-
Ja dan kun je wel zucht doen maar op een zondag rijden ze toch echt terug en ook dat gebeurt via eindhoven. Vandaar dat er ook zondag in mijn bericht staat. Op vrijdagen rijden ze heen. Op zondagen rijden ze terug.
-
Sorry, ik dacht even vrijdag ipv zondag gelezen te hebben bij je...
Maar dat de trein terug is wil natuurlijk niet zeggen dat die meteen weer inzetbaar is, zoals inmiddels duidelijk is...
-
Nou ja er zijn altijd wel rijtuigen die nog goed zijn maar aan de kant worden gezet. Zo heeft EETC een paar jaar terug nog CNL rijtuigen overgekocht. Ik hoop wel dat ze blijven rijden de ski en autotreinen zijn toch altijd wel leuke verschijningen.
EETC heeft geen CNL-rijtuigen gekocht. Het materieel betreft in alle gevallen ex-NS Int en ex-NMBS materieel. Wel is het zo dat enkele WR en Bcvmh-rijtuigen van NS Int tijdelijk in de CNL hebben meegereden en daarvoor omgeschilderd zijn.
Voor alle rijtuigen van EETC zie: http://www.martijnhaman.nl/eetc.htm
Martijn
-
Ok dat verklaard in ieder geval wel waarom er nog oude CityNightLine bestickering doorheen was te zien.
-
di 30 dec 2008, 05:30
Chaos met retourtrein uit Alpen
KUFSTEIN - De problemen met de Nederlandse treincharter Bergland Expres in Oostenrijk duren voort. Opnieuw moeten mogelijk enkele honderden wintersporters komend weekeinde met alternatief vervoer uit wintersportgebieden naar Nederland worden gehaald.
De treinwagons van de Bergland Expres blijven voorlopig in Oostenrijk vanwege brandgevaar aan de ketting liggen. Vier van de negen wagons zijn eigendom van het Utrechtse charterbedrijf. Een week geleden brak brand uit in de verwarmings- en koelelementen van een van de wagons. Daarop kreeg de Bergland Expres op het station van het Oostenrijkse Kufstein van de autoriteiten een rijverbod opgelegd.
Alternatief
Wintersporters werden met alternatief vervoer, waaronder bussen en Belgische treinen, naar hun eindbestemming gebracht. Voor zowel de heen- als de terugreizen worden voor zaterdag opnieuw honderden wintersporters noodgedwongen omgeboekt. Intussen springt ook de Nederlandse treincharter Euro-Express Treincharter BV met de Alpen Expres met extra capaciteit bij om gestrande wintersporters terug naar Nederland te vervoeren.
,,Onze telefooncentrale is bijna plat gebeld met verontruste reizigers. Iedereen hoopt dat wij ze zaterdagnacht terug naar Nederland kunnen vervoeren", aldus Luuc de Haas van de Euro-Express. De meeste vakantiegangers hadden hun reis geboekt via Euroholidays, Jetair en TUI. De directie van Bergland Expres moet rekening houden met mogelijk honderden schadeclaims. De meeste daarvan zullen de touroperators via hun gedupeerde klanten indienen die extra kosten hebben gemaakt. Intussen heeft reisorganisator TUI de samenwerking met de Bergland Expres vanwege de uitval van de trein per onmiddellijke ingang beëindigd. De directie van de Bergland Expres zegt niet veel te kunnen doen vanwege het rijverbod in Oostenrijk. De organisatie zegt 'de nodige coulance' te betrachten bij het beoordelen van de schadeclaims.
Directeur Harry de Boer van de Bergland Expres zegt opnieuw alles in het werk te stellen om de Nederlanders uit Oostenrijk terug naar Nederland te vervoeren. De Bergland Expres beschikt volgens de Nederlandse inspectie van Verkeer en Waterstaat over alle noodzakelijke papieren en voldoet daarmee ook aan alle veiligheidseisen. De Oostenrijkse autoriteiten onderzoeken hoe de brand in de trein is ontstaan.
Bron : De Telegraaf
-
Ik zou maar blij zijn dat ze de trein voor verder onderzoek hebben vastgehouden. Een brand in een rijdende trein kan met name in tunnels al snel dodelijke gevolgen hebben. Dan liever met een andere trein mee. Al met al geeft het wel te denken. Hoe veilig zijn verschillende andere oude rijtuigen nog?
-
Over oude rijtuigen gesproken.
Maar nu ga ik even of topic.
Mn ouders zijn afgelopen zomer met de bedevaarttrein naar Lourdes geweest.
De toestand van de rijtuigen van Chartertrains is niet echt rozengeur en maneschijn.
Ze kampten eigenlijk van Maastricht tot Lourdes met diverse defecten.
De verwarming in sommige rijtuigen werte helemaal niet, en bij sommige ramen tochte het enorm (De ramen waren overigens dicht)
Maar goed even genoeg off topic.
Als het aan mij ligt magen de controles van dergelijke rijtuigen die zo een lange afstand rijden best scherpere eisen worden gesteld dan aan binnenlands of kort grensoverschrijden materieel.
Jos.
-
De rijtuigen zijn veilig, ik ben zelf een paar jaar geleden eens als assistent treintechnicus meegeweest met een EETC Alpenexpress met eindbestemming Lausanne. De rijtuigen vallen echt niet uit elkaar ofzo hoor! ;)
Alleen hebben ze inderdaad te vaak last van kleine storingen, zoals Jos al aangaf. Daarom rijdt op al die internationale treinen minimaal 1 technicus mee. Het probleem is echter dat alleen de echte grote storingen worden aangepakt bij de terugkomst in Nederland. Aan die kleine dingen wordt vaak niets gedaan en mag de technicus onderweg proberen op te lossen... In principe zou een grote beurt geen slecht idee zijn voor de meeste van die rijtuigen. Alleen de slaaprijtuigen AB30 en MU zijn vrijwel geheel storingsvrij. Vooral de AB30 schijnt erg betrouwbaar te zijn.
-
Het staat ook op de site van EETC. Dat ze de afgelopen jaren vooral hun rijtuigen veiliger hebben gemaakt en nu gaan ze de komende jaren ze van binnen en buiten opknappen.
-
Volgens de site van de Bergland Expres - www.ttconline.nl - hebben ze bij een Europese Staatsspoorwegmaatschappij couchetterijtuigen gehuurd ter vervanging van de SVG-rijtuigen. Volgend weekend gaan ze weer rijden.
Heeft iemand een idee welke rijtuigen ze hebben gehuurd?
Cornelis