BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Banen of diorama's => Topic gestart door: Mo op 24 December 2008, 10:05:16
-
Na het roemloos ten onder gaan van mijn vorige baan (Nederlandse baan in opbouw (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=10337.0)) ben ik, samen met mijn vader, begonnen aan het bouwen van een nieuwe baan. Deze nieuwe baan heeft veel elementen die ook al in de vorige baan zaten. Alleen is er, naar mijn mening, deze keer wat beter nagedacht over (vooral) hoe de baan gebouwd gaat worden. Het baanplan dat het uitgangspunt is voor deze baan is zoals hieronder te zien is.
(http://i280.photobucket.com/albums/kk172/mohummel/peelo.jpg)
Dit baanplan is al kort besproken in het draadje Peelo - (baanplan H0) (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=15611.0) en wordt ongewijzigd overgenomen voor de nieuwe baan. Wellicht dat we tijdens het bouwen nog wat wijzigen wanneer dit moet.
Net als de vorige baan wordt ook dit een baan die volledig Nederlands wordt. Er komt dus alleen maar Nederlands materieel te rijden, voornamelijk uit de tijdperken IV en V. Ook het landschap zal (modern) Nederlands worden. De precieze uitwerking van het landschap moet nog wel bedacht worden. Eerst maar eens de tafel en de sporen.
De eerste dag klussen resulteerde in het onderste raamwerk van de nieuwe treintafel. Het oogt allemaal al een stuk steviger dan de vorige baan en dan staat die nog niet eens op z'n poten! Als het lukt komen morgen de poten aan de tafel.
(http://i280.photobucket.com/albums/kk172/mohummel/Peeloweb001.jpg)
Mo
PS
Rechts achterin zie je nog de restanten van de oude baan... Nog even opruimen.
-
succes mo
-
inderdaad ja, succes met bouwen ;D
-
De afgelopen dagen waren nogal druk... Altijd weer de nodige verplichtingen zo rond de kerstdagen. Maar gelukkig was er toch nog wat tijd om wat te klussen!
(http://i280.photobucket.com/albums/kk172/mohummel/Peeloweb002.jpg)
En die tijd is gebruikt om het gemaakte raamwerk van poten te voorzien. Het raamwerk heeft niveau -1 op de uiteindelijke baan. De plaat die links vooraan op het raamwerk vastgemaakt is, is bestemd voor het scahduwstation. De andere plaat ligt los en krijgt later ergens anders een plekje.
De eerstvolgende klus wordt het vastmaken van de rails van het schaduwstation. Ik ben er nog niet helemaal uit hoe ik dit het beste kan doen...
- Of ik leg alles gewoon op de gok zo recht mogelijk... Niet de beste optie lijkt mij.
- Of ik ga eerst alles uit tekenen.
- Of ik prin mijn baanplan op ware grootte uit en lijm deze vast en leg daar de rails op.
- Of ik leg de rails op het uitgeprinte baanplan en verwijder later het papier weer
Wie heeft er tips en/of ervaringen en kan mij (goed) verder op weg helpen?
Maurice
-
Maurice,
Ik denk dat je het baanplan het beste op ware grootte uit kan printen. Niet op de tafel vastplakken maar wel vastzetten.
Dan de rails leggen en deze vastzetten met schroeven. Het papier kan je er dan later gewoon onder weg trekken.
mvg, Xander
-
Bij mijn testbaan heb ik een combinatie van methoden gebruikt. Zo te zien teken je met Anyrail - dat doe ik ook. Anyrail heb ik ingesteld op schaal 'millimeters'. Vervolgens heb ik van strategische punten de coordinaten van het aansluitpunt genomen; dat kun je makkelijk opvragen in tiende-millimeters. Die heb ik met kruisjes uitgetekend op de tafel. Een grote tekenhaak is handig daarbij.
Wisselstraten en complexe delen heb ik 1:1 geprint, op de tafel gelegd en met potlood ook weer de aansluitpunten op de tafel getekend.
Eindresultaat is dat op de tafel kruisjes staan op de belangrijke aansluitpunten. Rechte stukken rails leg ik vervolgens langs een lange strook MDF, die ik als lineaal gebruik.
Sander
-
Ook ik heb een methode gebruikt die lijkt op die van Sander:
Van een aantal punten heb ik de afstand bepaalt van de rails tot aan de rand van de constructie. Tijdens het leggen goed controleren of deze afstand niet afwijkt. Tot nu toe ben ik heel tevreden over het bereikte resultaat.
groeten,
Julien
-
Mijn dank voor de tips!
Ik heb besloten om in het geval van het schaduwstation toch het baanplan uit te printen. Dat bleek uiteindelijk een hele stapel papier voor zo'n stukje baan... Ongeveer veertig A4'tjes. Maar goed, na wat knippen en plakken was ik al weer een heel eind verder.
(http://i280.photobucket.com/albums/kk172/mohummel/Peeloweb007.jpg)
Ik moet opmerken dat het me direct erg goed bevallen heeft om op deze manier te werk te gaan. Je hebt direct een goed beeld van de baan en alles is superrecht!
(http://i280.photobucket.com/albums/kk172/mohummel/Peeloweb011.jpg)
En dat was zeker ook nog het geval nadat de rails neergelegd was. Zo recht heeft het op mijn vorige baan nooit gelegen! Helaas ontdekte ik wel dat ik enkele stukjes rails nog niet had... Vandaag ben ik dus direct maar even naar de winkel geweest om deze alsnog te kopen. Waarschijnlijk ga ik deze morgen nog even op de lege plekken leggen. Daarna haal ik het papier weg en dan is het schaduwstation wat de rails betreft klaar.
De volgende klus wordt dan het maken van de bochten richting niveau 0. Al het elektrische werk laat ik eerst, denk ik, nog even achterwege (aansluiten wissels en dergelijke). Wel sluit ik de rails aan op de transformator, zodat ik wel alvast wat kan gaan testrijden.
Maurice
-
Maurice, kun je dat niet beter helemaal afwerken voordat je verder gaat? Nu kun je overal goed bij, en dan misschien niet meer....
-
Misschien wel... Maar ik heb er al wel rekeing meegehouden!
Alle wissels, ontkoppelrails en de aansluitingen voor de stroomtoevoer zijn al zodanig gemaakt dat alle bedrading aan de onderkant van de plaat (waarop de rails gemonteerd is) hangt. Bij alle railasjes, ontkoppelrails en de plaatsen waar stroomtoevoer zit, heb ik gaten geboord en de bedrading hier doorheen getrokken.
Ik kan er over (bijvoorbeeld) een maand nog netzo goed bij als vandaag. Het enige waar ik even op moet letten is dat ik niet allemaal rotzooi onder de tafel ga opslaan... Maar zolang ik nog aan het klussen en bouwen ben zal dat wel meevallen.
Maurice
-
Oke ;)
-
Succes met de verdere bouw ! ;)
-
De eerste dag klussen resulteerde in het onderste raamwerk van de nieuwe treintafel. Het oogt allemaal al een stuk steviger dan de vorige baan en dan staat die nog niet eens op z'n poten! Als het lukt komen morgen de poten aan de tafel.
wat voor hout heb je gebruikt voor de raamwerk?
-
Voor het raamwerk heb ik vurenhout gebruikt. De omspanning van het raamwerk (de buitenste latten) zijn breder dan de latten van het raamwerk zelf. Voor de verbindingen van de latten in het raamwerk heb ik staande halfhoutverbingen (http://home.kabelfoon.nl/~koenders/houtverbindingen/houtverbindingen.htm) gebruikt. De precieze hoogte en breedte van de latten weet ik niet uit m'n hoofd (zal ik 's even naar kijken...). De langste lat in mijn tafel is 330cm, toevallig netzo lang als mijn tafel ook is.
Maurice
-
Even terugkomend op mijn vorige bericht. De balken voor de omlijsting zijn 2cm breed en 7 cm hoog en de balken voor het raamwerk zijn 2cm breed en 5cm hoog. De langte hangt af van de plaats waar de balk gebruikt is (de maximale lengte is 330cm).
Ondertussen is er ook weer wat vooruitgang geboekt. Nadat het (grootste deel van het) schaduwstation afgemaakt was, is er een begin gemaakt met de eerste oplopende sporen naar niveau 0. De volgende klus wordt het op de juiste hoogte brengen van de sporen (rekening houdende met maximaal 3% stijging natuurlijk). Wanneer ook dat gedaan is, wordt er een begin gemaakt met de oplopende sporen vanuit de andere zijde van het schaduwstation.
(http://i280.photobucket.com/albums/kk172/mohummel/Peeloweb012.jpg)
In het schaduwstation zijn ook alle papierresten verwijderd van het uitgeprinte baanplan. Dat ziet er nu dus ook weer wat netter uit.
(http://i280.photobucket.com/albums/kk172/mohummel/Peeloweb014.jpg)
Nu ligt alles dus nog vlak op het raamwerk en lijkt het - misschien - zo dat de sporen weer aan de andere zijde van het schaduwstation uitkomen. Dat wordt dus nog veranderd door de sporen langzaam te laten stijgen.
Binnenkort hopelijk weer wat nieuwe foto's!
Maurice
-
Daar zit toch wel een lekker tempo ik... plaatjes zien er in ieder geval goed uit.
Succes verder
MVG
Dennis
-
De afgelopen dagen is er weer heel wat veranderd aan de baan. Het eerste oplopende spoor naar niveau 0 is nu vrijwel af. Om dit stuk spoor compleet te maken moest er eerst een stukje spoor op maat gemaakt worden (de standaard 6101 was te lang en de 6110 was net wat te kort).
(http://i280.photobucket.com/albums/kk172/mohummel/Peeloweb015.jpg)
Als uitgangspunt heb ik een 6101 gepakt en deze heb ik met behulp van een ijzerzaagje op maat gezaagd...
(http://i280.photobucket.com/albums/kk172/mohummel/Peeloweb016.jpg)
... en vervolgens heb ik met een hobbymes de uitsparingen voor de railasjes er ingesneden.
(http://i280.photobucket.com/albums/kk172/mohummel/Peeloweb017.jpg)
Het resultaat is voor mij goed genoeg. Het ingekorte stuk rails past goed aan een origineel stuk rails. Er is wel een klein beetje ruimte op sommige plekken, maar dat zal niet van invloed zijn op het rijgedrag van de treinen.
Verder is er ook weer gewerkt aan de baan zelf. In eerste instantie wilde ik het oplopende spoor op de juiste hoogte brengen, maar in plaats daarvan ben ik begonnen met het maken van het raamwerk voor niveau 0. Dit raamwerk is op eenzelfde wijze gemaakt als het andere raamwerk.
(http://i280.photobucket.com/albums/kk172/mohummel/Peeloweb018.jpg)
Het enige verschil in het raamwerk is dat bij het schaduwstation de brede lat van de omlijsting bij niveau 0 ontbreekt. In plaats daarvan is een dunnen lat geplaats. Dit heb ik gedaan omdat ik anders niet meer bij het schaduwstation zou kunnen komen.
(http://i280.photobucket.com/albums/kk172/mohummel/Peeloweb019.jpg)
Het oplopende spoor naar niveau 0 ligt op dit moment nog niet goed. Ik hoor iedereen al roepen: "Dat spoor stijgt met veel meer dan 3%!" Dat wordt dus nog veranderd. Op de juiste plekken wordt ruimte gemaakt in het bovenste raamwerk en dan wordt het oplopende spoor op de juiste hoogte gebracht.
(http://i280.photobucket.com/albums/kk172/mohummel/Peeloweb020.jpg)
Omdat het de bedoeling is dat de baan uiteindelijk ook van bovenleiding voorzien wordt, heb ik even gecontroleerd of de treinen ook met de pantografen omhoog door het schaduwstation kunnen rijden. Ik had rekening gehouden met de juiste hoogte bij de bouw van de baan, maar even controleren kan natuurlijk nooit kwaad.
Binnenkort nieuwe vorderingen. Dan hoogstwaarschijnlijk wel het oplopende spoor op de juiste hoogte!
Maurice
-
De afgelopen dagen is er weer heel wat veranderd aan de baan. Het eerste oplopende spoor naar niveau 0 is nu vrijwel af. Om dit stuk spoor compleet te maken moest er eerst een stukje spoor op maat gemaakt worden (de standaard 6101 was te lang en de 6110 was net wat te kort).
Netjes gedaan, maar is de 6110 niet de instelbare variant, die je van 80-120mm kunt verschuiven? En was dat niet handiger geweest om die te gebruiken?
Groeten,
Richard
PS Ziet er indrukwekkend uit. Wordt met belangstelling gevolgd...
-
He Richard,
Zon verstelbare variant is de rail van boven open, (bij Minitrix wel)
Dat zijn dus flinke stofruimtes op een gegeven moment.
Groeten,
Patrick
;)
-
Zo'n compensatierail is ook nog eens 4x zo duur als een gewoon railstuk. Zagen is een prima oplossing.
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/6110.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/6110.jpg)
Dit is de Fleischmann-variant; met afdeksel... maar inderdaad 4x zo duur. Als je het zo netjes zelf kunt maken zou ik het geld ook niet uit willen geven...
Groet,
Richard
-
Zo'n verstelbaar stukje rails (de 6110) heeft - denk ik - zo wel z'n nadelen. Het lijkt minder mooi door dat 'hout' wat ernaast ligt en, zoals Patrick, ook al aangeeft, is die gevoeliger voor vuil en stof.
Maar de belangrijkste reden om dit stukje rails niet te gebruiken, was dat deze te kort was en te duur was. Ik moest een stukje rails hebben van 13cm en om dan een 6101 als basis te gebruiken was verreweg het simpelst en het goedkoopst.
Overigens raad ik iedereen aan om gewoon lekker zelf te gaan zagen, want zo'n 6110 is het geld niet waard. Met een ijzerzaagje, een scherpe hobbymes en een fijn vijltje kan iedereen zo een stukje rails op maat maken. In een paar minuten ben je klaar en het is echt supersimpel om te doen!
Maurice
-
De afgelopen avonden is er dan eindelijk een begin gemaakt met het laten stijgen van het spoor.
(http://i280.photobucket.com/albums/kk172/mohummel/Peeloweb021.jpg)
Bij het eerste stuk van de boog kon volstaan worden met het weghalen van een stukje balk, zodat het spoor onder het raamwerk door kon (de hoogte is overal minimaal 9cm).
(http://i280.photobucket.com/albums/kk172/mohummel/Peeloweb022.jpg)
Maar op de plaatsen waar het spoor al een stuk meer gestegen is, moesten er delen van het raamwerk verwijderd worden. Dat was vantevoren al bekend. Een deel van het raamwerk is aangepast; het stuk rechts van het spoor (achteraan op de foto) is zo'n 5cm opgeschoven. Op andere plaatsen is het raamwerk weggehaald en verstevigd met verticale latten.
Vrijwel het hele spoor ligt nu op de juiste plaats. Alleen het allerlaatste stukje moet nog op de juiste hoogte gebracht worden. Dit wordt nog een vervelende klus, want dit is precies op een kruispunt van het raamwerk...
(http://i280.photobucket.com/albums/kk172/mohummel/Peeloweb023.jpg)
Ook is er verlichting aangebracht in het schaduwstation. Op meerdere plaatsen zijn strips met LED-verlichting opgehangen. Bij het testen leken deze aardig wat licht te geven, maar eenmaal op hun plek viel dit toch wel zwaar tegen. Waarschijnlijk haal ik deze toch weer weg en vervang ik ze door een ander soort verlichting.
Als iemand tips en/of ervaringen heeft met verlichting in een schaduwstation dan hoor ik deze graag!
Maurice
-
Als iemand tips en/of ervaringen heeft met verlichting in een schaduwstation dan hoor ik deze graag!
Ik gebruik in de onderbouw een (kerst)lichtslang. Voor een paar euro's heb je een meter of 10 meter verlichting.
Ik heb bij de bouwmarkt een aantal van die U-vormige klemmen gekocht en klem daar de slang in vast.
Remco.
-
Over de verlichting ben ik nog steeds niet helemaal uitgedacht... In ieder geval bedankt voor de tips!
Ondertussen gaat het met de vorderingen allemaal wat langzamer de laatste weken. Houd al met al toch weinig tijd over om te klussen. Maar dat er nu helemaal nix gebeurd...
(http://i280.photobucket.com/albums/kk172/mohummel/Peelo024.jpg)
... is ook weer niet het geval. De laatste paar centimeters van de eerste tunnelboog naar het schaduwstation zijn op hoogte gebracht. Ook is de rails weer deels verwijderd om alvast wat kleur aan te brengen.
(http://i280.photobucket.com/albums/kk172/mohummel/Peelo025.jpg)
Tot aan de plek waar de baan in de tunnel verdwijnt, is de ruimte tussen en naast de rails geverfd in de kleur van de profirails ballast. Later wordt er tussen en naast de rails ook nog ballast aangebracht. Voor de zekerheid is er geverfd om in een later stadium geen hout meer te kunnen te zien. Verder worden er bij het terugplaatsen van de rails ook direct meer stroomtoevoerpunten aangebracht op de baan.
Behalve zichtbare vorderingen op de baan zijn er ook wat nieuwe aanwinsten bij het materieel. Ik ga ze niet allemaal noemen, maar één foto wil ik toch tonen.
(http://i280.photobucket.com/albums/kk172/mohummel/P3180514.jpg)
Naast de NS 6409 (Trix 22762) en de RailPro 6504 (Trix 22768) is ook de Railion 6494 (Trix 22739) gearriveerd op de baan Peelo! Het was even zoeken, maar eindelijk kan er dan hier een mooie line-up van 6400'en gemaakt worden.
Maurice
-
nou nou das wel erugh mooi spul he (y)
-
Omdat het de bedoeling is dat de baan uiteindelijk ook van bovenleiding voorzien wordt, heb ik even gecontroleerd of de treinen ook met de pantografen omhoog door het schaduwstation kunnen rijden. Ik had rekening gehouden met de juiste hoogte bij de bouw van de baan, maar even controleren kan natuurlijk nooit kwaad.
hoi maurice
Welke hoogte heb jij dan aangehouden? 10cm?? ???
Ziet er trouwens al goed uit ben benieuwd naar de vorderingen.
groeten, wesley
-
Ik heb overal minimaal 10 cm aangehouden inderdaad. Op zich is 9 cm ook al wel voldoende, maar ik houd persoonlijk wel van een beetje marge.
Helaas zijn er verder niet zo heel veel vorderingen te melden. Het meeste nieuws is op het gebied van het rijdend materieel (is al aan de orde geweest in verschillende andere draadjes). Op de baan zelf is wordt nu hoog tijd om weer eens de rails van de eerste tunnelboog terug te plaatsen. Deze rails moet nog wel even op enkele punten van stroomtoevoer voorzien worden. Ik wil namelijk dat elk baandeel op meerdere plaatsen van stroom voorzien wordt. Simpel gezien wil ik elke rondje op de baan op minstens vier plaatsen van stroomtoevoer voorzien. Wanneer het een beetje lukt qua tijd, wil ik daar deze week echt mee aan de slag gaan. Het schiet nu namelijk al een tijdje echt niet op...
Maurice
-
(...) wil ik daar deze week echt mee aan de slag gaan. Het schiet nu namelijk al een tijdje echt niet op (...)
Soms duurt een week héél erg lang... Maar gelukkig ben ik ondertussen weer een stukje verder! De eerste tunnelboog is nu weer een stukje verder af. De ondergrond is geverfd, de rails is teruggeplaatst en op meerdere punten is de rails voorzien van stroomtoevoer. De volgende stap is het afbouwen van de zijwanden van de tunnel en het aanbrengen van ballast tussen en naast de rails. Maar dat komt pas in een latere fase. Eerst moet namelijk de tweede tunnelboog gemaakt worden. Ook daar is ondertussen een kleine (valse) start mee gemaakt. Enkele stukken rails zijn gelegd om te kijken hoe het verloop wordt. Binnenkort ga ik bezig met de opbouw van deze tunnelboog.
(http://i280.photobucket.com/albums/kk172/mohummel/Peeloweb029.jpg)
Deze foto geeft een overzicht van de huidige stand van zaken. De eerste tunnelboog is geverfd tot waar het spoor verdwijnt onder de tafel. Ook is goed het schaduwstation zichtbaar.
(http://i280.photobucket.com/albums/kk172/mohummel/Peeloweb028.jpg)
Hier is het laatste deel van de eerste tunnelboog te zien. Daar waar het spoor nu nog eindigt, wordt in de toekomst een aansluiting gemaakt met de overige sporen en het station. Ook is er een beginnetje te zien van de tweede tunnelboog. Deze loopt eerst deels onder de eerste tunnelboog door en stijgt dan vervolgens langzaam om ook een aansluiting te krijgen op de overige sporen.
Verder heeft de laatste tijd weer aardig wat materieel zijn intrede gedaan in Peelo. De belangrijkste wil ik toch even laten zien, alhoewel ze voor de meeste BNLS'ers al wel bekend zullen zijn.
(http://i280.photobucket.com/albums/kk172/mohummel/Peeloweb033.jpg)
De NS 6409 trekt hier een gevarieerde containertrein, welke is samengesteld uit verschillende soorten containers.
(http://i280.photobucket.com/albums/kk172/mohummel/Peeloweb030.jpg)
Ook in Peelo heeft de Benelux 1188 zijn intrede gedaan. Zonder moeite trekt hij de zes Beneluxrijtuigen omhoog. Nu is het nog (hopelijk niet al te lang...) wachten op de stuurstand...
Maurice
-
Soms duurt een week héél erg lang...
Kan je lekker veel doen. ;)
Ziet er gelikt uit Maurice, Strak timmerwerk en dito baan!
Groet Jaap
-
Na een lange tijd waarin erg weinig is gebeurd, zijn er gelukkig weer wat vorderingen op de baan! Door uiteenlopende omstandigheden is er niet veel tijd geweest om verder te werken aan de baan, maar vanaf nu gaan we (ik en mijn vader) weer gestaag verder met het bouwen.
Allereerst zullen we ons richten op het afbouwen van de tunnels en vervolgens op het aanleggen van het sporencomplex bij de tunnels; dit zal vervolgens een deel van het station gaan vormen.
(http://i280.photobucket.com/albums/kk172/mohummel/Peeloweb034.jpg)
Deze eerste foto laat een goed overzicht zien van de huidige stand van zaken. Beide tunneltracés zijn in ruwbouw gelegd. Wanneer ook alle rails er ligt, zal een deel in de verf gezet worden en zullen de tunnelwanden gemaakt gaan worden. Verder zie je rechts boven de opstelsporen al een klein deel van de opbouw (niveau 0) waar het station zal komen.
(http://i280.photobucket.com/albums/kk172/mohummel/Peeloweb035.jpg)
Links het spoor dat grotendeels al af is en rechts het tracé waar momenteel aan gewerkt wordt.
(http://i280.photobucket.com/albums/kk172/mohummel/Peeloweb036.jpg)
Hier een iets duidelijker beeld van de plaats waar beide tunneltracé's aansluiting krijgen op het hoofdspoor en het stationscomplex.
(http://i280.photobucket.com/albums/kk172/mohummel/Peeloweb037.jpg)
Op niveau -1, bij de opstelsporen, is een lichtslang aangebracht. Hierdoor zijn de treinen in de toekomst ook hier goed te zien. Kan handig zijn...
Maurice
-
Hallo Maurice hoe staat het met de bouw?
Wat ik mij af vroeg: hoe kom je op de naam "Peelo" voor jouw baan? Ben erg benieuwd!