BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: breitenstein op 24 December 2008, 09:06:21

Titel: kortsluiting bij Tillig wissel
Bericht door: breitenstein op 24 December 2008, 09:06:21
Ik gebruik Tillig wissels met Tortoise motoren, aangestuurd via een LS-150 wisseldecoder en een Lenz set 100. Ik heb de verdrading van mijn wissels gedaan, zoals in onderstaande lin Ik dacht, dat ik hiermee kortsluiting volledig kon voorkomen, maar er ontstaat soms toch nog kortsluiting juist voor het puntstuk (door contact van de wielen met de onder verschillende spanning staande rails van de wisseltong). Kan iemand mij een schema (of plaatje) geven hoe ik de wisseltong kan isoleren, zodat de niet-aanliggende rail ook geen stroom krijgt?


http://www.wiringfordcc.com/switches_tillig.htm
MVG

Casper
Titel: Re: kortsluiting bij Tillig wissel
Bericht door: Delftinhetklein op 24 December 2008, 10:27:40
Hoi Casper,

Je zal middels een relais alleen de aanliggende wisseltong van spanning moeten voorzien (en de ander tegelijkertijd spanningsloos)

Misschien heb je iets aan dit schema.  link (http://www.floodland.nl/aim/info_wissel_geheugendraad_1.htm)
Dit schema is wel bedoelt om tevens een geheugendraad aan te sturen maar misschien helpt het je op weg.

Mvg Erwin
Titel: Re: kortsluiting bij Tillig wissel
Bericht door: breitenstein op 24 December 2008, 10:39:29
Ha Erwin,

Ik heb die uitleg ook gelezen; maar omdat ik een electronica-leek ben hoopte ik op een iets "eenvoudiger" oplossing. Ik zal mij daar (samen met de mensen van de electronica-zaak bij mij in de buurt) toch meer in moeten verdiepen.

Bedankt voor je reactie.

MVG

Casper
Titel: Re: kortsluiting bij Tillig wissel
Bericht door: maartenvanderburgt op 24 December 2008, 10:56:32
Op de eerste plaats: dat ligt aan de wielen/afstelling van de wielen van je materiaal, niet aan de wissels.  Maar dat helpt je niet direct.

Jouw verwijzing hierboven geeft een plaatje, waarbij de verbindingsstrips tussen puntstuk en wisseltongen zijn weggehaald, om kortsluiting bij het begin van de wisseltongen te voorkomen. Slim, maar nu heb je dezelfde kortsluiting dus bij het puntstuk.

Oplossing: zaag de wisseltongen op een kleine afstand van het puntstuk door en verbind ze zoals in het plaatje. Maar dan moet je de weggehaalde contacten tussen het puntstuk en de overgebleven einden van de wisseltongen wel herstellen.
Een uitgebreidere methode is: na verwijderen verbinding puntstuk
/wisseltongen elke wisseltong los aansturen. Maar let op bij de tortoise aandrijving: die schakelt de ompoling (vaak) eerder dan dat de wisseltong los is van de rail: dus kortsluiting. Oplossing zie onder Tortoise, doorsnijden van een printbaan.

Maarten
Titel: Re: kortsluiting bij Tillig wissel
Bericht door: Delftinhetklein op 24 December 2008, 11:15:02
Hoi Casper,

Maarten heeft gelijk.
Ik weet niet hoe je nu de mechanische kant hebt opgebouwd, maar je kan evt met 2 microswitches ook een mechanische polarisatie van je wisseltongen en puntstuk opbouwen.

Hier bij een plaatje van iets dat ik snel getekend heb.
(http://home.tiscali.nl/trikroniek/Wissel/wissel.gif)

Grt Erwin
Titel: Re: kortsluiting bij Tillig wissel
Bericht door: GD op 24 December 2008, 11:17:33
Ik stuur de wissels analoog aan, en maak gebruik van de bouwpakketjes van Tillig, maar ook daar is het risico van kortsluiting. Voor de wissels op mijn Zwammerdam-ding heb ik gebruik gemaakt van een artikel in de Miba, ik meen van september of oktober. Ik zit nu op m'n werk, dus ik kan het niet controleren. Waar het op neer komt is, dat de metalen stripjes onder de bielsmat die de stroom naar het punststuk en de wisseltongen voeren, weggelaten worden. Het puntstuk wordt apart gevoed via de schakeling (polariteit). De wisseltongen worden met een dun draadje verbonden met de aangrenzende spoorstaaf. Was een relatief eenvoudig werkje, paar stukjes plastic tussen de diverse biels wegsnijden en draadjes solderen. De tong heeft nu dezelfde polariteit als de aangrenzende spoorstaaf. Dus als er contact wordt gemaakt door wielen, geen kortsluiting. Probeer de betreffende Miba ergens te bemactigen, er staat een duidelijke tekening in.

Groeten,

Gerard
Titel: Re: kortsluiting bij Tillig wissel
Bericht door: maartenvanderburgt op 24 December 2008, 11:51:09
De wisseltongen worden met een dun draadje verbonden met de aangrenzende spoorstaaf.

Dit bedoel ik dus met het verleggen van het probleem.
Nu staan altijd de beide wisseltongen onder spanning en veroorzaken sommige wielen kortsluiting bij het puntstuk, doordat de breedte van het wiel (of een draaistel) contact maakt tussen de 2 wisseltongen, lees polen.

Dus de oplossing, volgens mij niet in de Miba aangegeven, is doorzagen.
Niet fraai, want waar heb je anders doorlopende wisseltongen voor.

Nogmaals, het probleem komt niet voort uit de wissel zelf, maar met name uit oude brede wielen en een niet nauwkeurige afstelling.

Maarten.
Titel: Re: kortsluiting bij Tillig wissel
Bericht door: breitenstein op 24 December 2008, 12:43:21
GD,

Ik heb dat artikel; ik heb mij daarop geƶrienteerd. Ik heb inderdaad de geleiders verwijderd, omdat ik doorzagen van de rails niet als een goede optie zag. Ik zal eens verder kijken voor het idee van de micro-switches.

Maarten,

De kortsluiting ontstaat als ik met een spiksplinternieuwe ROCO-locomotief traag of wat sneller over de rails juist voor het puntstuk rijdt.

Bedankt voor jullie reacties,

Casper

Titel: Re: kortsluiting bij Tillig wissel
Bericht door: GD op 24 December 2008, 12:44:33
@Maarten,
Ik heb dat probleem (nog) niet. Bij de bouwpakketjes vAn Tillig moeten de wisseltongen vlak bij het puntstuk wat naar buiten gebogen worden. om naadloos aan te sluiten op het stukje plastic wat het puntstuk isoleert. De ontstane opening is bij mij tot nu toe groot genoeg gebleken om de wielen zonder contact te laten maken er door te laten rollen, ook bij materieel wat ik al ruim 20 jaar heb en waarvan ik niet weet of de wielen wel NEM o.i.d. zijn. Maar misschien is het geluk gewoon met de dommen ;D.

Groeten,

Gerard
Titel: Re: kortsluiting bij Tillig wissel
Bericht door: Christoph op 24 December 2008, 12:46:46
Dit bedoel ik dus met het verleggen van het probleem.
Nu staan altijd de beide wisseltongen onder spanning en veroorzaken sommige wielen kortsluiting bij het puntstuk, doordat de breedte van het wiel (of een draaistel) contact maakt tussen de 2 wisseltongen, lees polen.

Dit zou voor kunnen komen als er aan de binnenzijde (niet rijvlak van het wiel) van een wiel ook een zogenaamd rijvlak gekreƫrd is. Ik vraag me af bij wat voor treinen dit voorkomt.

Verder het verhaal uit de Miba heeft in het september nummer gestaan en staat heel kort omschreven op hun internet site, zie: http://www.miba.de/miba/08/09/49.htm (http://www.miba.de/miba/08/09/49.htm)

Zelf ben ik ook bezig de wissels te veranderen voor mijn modules, dus hoop dat dit toch de definitieve oplossing is.

Groeten,

Christoph