BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: SanThe op 24 December 2008, 01:54:21
-
Hallo medespoorders,
Diverse NS 1200-en en ook diverse NS diesels hebben een omgekeerd L-Sein. Maar welke lamp(en) brandt er tijdens het rangeren? Is dat alleen de lamp onder het bovenste licht? En is dat aan de achterkant van de locomotief hetzelfde? Ik kan er niks over vinden met Google. (Of ik kan niet zoeken, dat kan ook).
SanThe.
-
Hoi SanThe,
ik durf je geen precies antwoord te geven, maar ik rij elke doordeweeksedag met de RET-metro langs de waalhaven, en daar zie ik een scala aan rangeer lichten, het is net of het licht aan staat dat de machinist het leukst vindt. links, midden en rechts heb ik al zien branden, en dan natuurlijk nog de 6400 en de RRF loks met als hun knipper lichten.
maar het meeste zie ik volgens mijn rechts en midden rangeerlichten,
ik zou dus gaan voor rechts onder, maar ik zou even afwachten op de mening van de echte expers....
-
Een rangerend krachtvoertuig voert aan elke zijde een wit/geel licht. Over welke lamp laat het SR zich niet uit. Gevoelsmatig wordt meestal rechtsvoor en linksachter gebruikt, voorgeschreven is dit niet.
-
In het seinenboek van 1991 stond nog aangegeven dat voor materieel met lichten in A-vorm de bovenste lamp moest branden bij rangeren. In SR 2007 is dat niet meer opgenomen.
Zijn L-vorm seinen eigenlijk nog officieel erkend? Ik kom ze in officiele documenten eigenlijk niet meer tegen...
Felix
-
Welk rangeersein brand is ook afhankelijk van het materieel type, bijvoorbeeld de G1206 en G2000 kun je niks kiezen daar staat het rangeersein al vast (middensein), al heb je hier dan wel weer de keuze tussen NL en D rangeersein, maar bij een class 66 en ik dacht ook de 6400 is elk sein apart bedienbaar en kan dus de mcn de keuze maken welk sein hij gebruikt. Al is er toch een voorkeur voor een van de onderste seinen ivm zichtbaarheid naar bv baanwerkers.