BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Modeltreinproblemen en -vragen => Topic gestart door: shwung op 24 December 2008, 01:12:49
-
dag heb gisteren eens de oude treinen geprobeerd die al jaren in de doos zaten dus spoor gelegt op gepoetst ontvet enkele stroomrails aangesloten en de treinen laten lopen maar elke trein heeft plots de neiging om in volle vaart te stoppen en te blijven plakken (geluid die je krijgt als je van vooruit naar achteruit) ook de kleine vonkjes die je ziet als de trein voorbij rijd vind ik eng
heb 4 loc's geprobeerd en alle 4 hebben ze het zelfde probleem
iemand een idee wat de oorzaak is?
-
dag heb gisteren eens de oude treinen geprobeerd die al jaren in de doos zaten dus spoor gelegt op gepoetst ontvet enkele stroomrails aangesloten en de treinen laten lopen maar elke trein heeft plots de neiging om in volle vaart te stoppen en te blijven plakken (geluid die je krijgt als je van vooruit naar achteruit) ook de kleine vonkjes die je ziet als de trein voorbij rijd vind ik eng
heb 4 loc's geprobeerd en alle 4 hebben ze het zelfde probleem
iemand een idee wat de oorzaak is?
Zoek binnen dit forum eens naar schoonmaken loc.
Waarschijnlijk is het vet/olie op de tandwielen uitgehard?
Ik heb er verder ook niet zo heel veel verstand van maar heb dit ook eens ergens gelezen.
(je kunt eventueel voor marklin ook op het 3rail forum kijken)
succes!
-
Vonkjes die je ziet als de trein voorbij rijd: ik denk dat je de vonkjes tussen rails en wielen bedoeld? Vrij normaal als de wielen toch niet helemaal goed schoon zijn (op mijn allereerste baan was mijn allereerste loc een waar vuurwerk als het donker was)
Misschien dat er inderdaad ergens wat uitgehard vet aanwezig is.
-
Märklin loks die in volle vaart stoppen en het zoemende geluid maken van het omschakelen, zoals jij omschrijft, hebben vaak last van een iets uitgerekt veertje van de rijrichtingsschakelaar. Dat is simpel bij te stellen.
Als je de rails wel schoon hebt, maar de wielen niet, dan komen er ook vonkjes voor.
Iwan
-
Märklin loks die in volle vaart stoppen en het zoemende geluid maken van het omschakelen, zoals jij omschrijft, hebben vaak last van een iets uitgerekt veertje van de rijrichtingsschakelaar. Dat is simpel bij te stellen.
Inderdaad, dit is het probleem van het blokkeren.
Maak de locs open en je ziet een rijrichtingschakelaar waar een veertje aan de bovenkant zit.
Dit veertje zit aan beide uiteinden om een haakje. Haal het veertje aan 1 kant los en plaats het haakje een paar milimeter verderop in het veertje, dat blijft wel zitten. Zodoende is de schakelaar wat strakker afgesteld waardoor deze niet meer spontaan de rijrichtingschakelaar activeert.
Koen
-
ok thx ik ga dit na kerst proberen
-
En probeer dan ook eens of je
1=> de komma-toets, de toets met de punt en de hoofdlettertoets kunt vinden.;
2=> die ook kunt gebruiken of dat je een nieuw toetsenbord nodig hebt;
3=> een bericht kunt plaatsen op het forum met komma's, punten en HOOFDletters, zodat we jouw bericht niet driemaal hoeven te lezen.
Sorrie, ik ben wat kort door de bocht, maar het is een kwestie van een klein beetje fatsoen naar de verwachte beantwoorders toe, om de tekst leesbaar te maken.
No bad feelings, maar ik moet het wel effe kwijt.
Groet, Ruurd
-
En probeer dan ook eens of je
1=> de komma-toets, de toets met de punt en de hoofdlettertoets kunt vinden.;
2=> die ook kunt gebruiken of dat je een nieuw toetsenbord nodig hebt;
3=> een bericht kunt plaatsen op het forum met komma's, punten en HOOFDletters, zodat we jouw bericht niet driemaal hoeven te lezen.
( ) en ? lukken al wel zie ik...... ;D