BeneluxSpoor.net forum

Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: prutser op 23 December 2008, 19:05:47

Titel: NS S-CHO
Bericht door: prutser op 23 December 2008, 19:05:47
Ik heb in mijn rommeldoos nog een oud Lima wagentje (NS Gs) liggen en deze wil ik gaan superen naar een exemplaar die net afgeleverd is, dus als ik het goed heb een S-CHO uit 1955/56.

Ik heb in een oude railhobby (7/8 -1981) wat info gevonden maar er blijven nog veel vragen, zoals:

Zijn deze wagens nog in de grijze kleurstelling uitgeleverd en vanaf wanneer dan in het bruin.
Zijn de luiken van de evt. grijze uitvoering lichtgrijs/zilverkleurig of dezelfde kleur als de bak.
Zijn de eerste bruine uitvoeringen geheel bruin of waren de daken nog donkergrijs en de luiken lichtgrijs/zilverkleurig.

Waar kan ik voorbeelden van de belettering van de eerste uitvoeringen vinden?

Foto van het te verbouwen exemplaar.
(http://i112.photobucket.com/albums/n177/spadejong/002.jpg)

Wie kan mij hier meer info of goede websites over geven, alvast bedankt.

Groet Stephan.
Titel: Re: NS S-CHO
Bericht door: CorvK op 24 December 2008, 19:48:00
Stephan,
Onderstaand artikeltje is van Ed ten Dam (voormalig TDS) als antwoord op een door Jelle Jan gestelde vraag (2002) op dit forum.

                 In 1955 liet de NS bij Werkspoor een proefwagen bouwen van de CHO. (De NS
                 35800)
                 Deze proefwagen was nog net in het grijs. In 1956 toen de levering van de overige
                 1860 wagens begon werden deze als aller eerste NS serie in het bruin geleverd.
                 Meest opvallend was toen dat de serie in chocoladebruin werd geleverd ipv het
                 huidige bruin. De 35800 werd toen omgenummerd in de NS 5700 en kreeg ook de
                 bruine NS kleur. Hoewel hij slechts een jaar met het oorspronkelijke opschrift reed
                 was dat voor ons de aanleiding om hem er in de set bij te leveren.


Dit model CHO heeft dus nooit in de grijze kleurstelling gereden. De "Vishaak" mag ook verdwijnen als je hem in afleverkleurstelling na wilt bootsen.
Titel: Re: NS S-CHO
Bericht door: prutser op 24 December 2008, 20:05:17
Dank voor je info, de vishaak gaat zowiezo weg.
Ook komen er rangeerdershandgrepen op, een mooiere treeplank en de remblokken om de wielen (er zijn toch al twee afgebroken).Misschien doe ik de luiken ook nog iets verder naar buiten.

Chocoladebruin dus, inclusief luiken en het dak? of dak donkergrijs en luiken lichtgrijs/zilverachtig?

Groet Stephan.
Titel: Re: NS S-CHO
Bericht door: vervallen op 24 December 2008, 20:12:38
@ prutser

Kunnen we daar dan nog foto's van verwachten???          graag....

Leuk wagentje, heb ik heeeel vroeger ook eens gehad.
    Maar ja gehad is dus niet hebben.

Spannend,
Frederico
Titel: Re: NS S-CHO
Bericht door: CorvK op 25 December 2008, 11:10:33
Chocoladebruin dus, inclusief luiken en het dak? of dak donkergrijs en luiken lichtgrijs/zilverachtig?
De 35800 zou nog in grijs kunnen, de rest van de serie chocoladebruin.
Wat de kleur van het dak en de luiken was weet ik niet. Misschien kan Modelspotter daar antwoord op geven.
Titel: Re: NS S-CHO
Bericht door: marco op 25 December 2008, 11:30:57
Misschien dat dit helpt:

Link (http://www.hetutrechtsarchief.nl/collectie/beeldmateriaal/fotografische_documenten/1950-1960/159859)

Groeten,
Marco
Titel: Re: NS S-CHO
Bericht door: prutser op 25 December 2008, 11:42:21
Dat zijn nieuwe en in 1956, en nu wetende dat ze daar chocoladebruin zijn , hadden ze dus zilverenkleurige luiken en ik neem dan maar aan dat het dak dan donkergrijs moet zijn.

Dan ben ik er uit met de kleuren, bedankt jongens  :D

Groet Stephan.
Titel: Re: NS S-CHO
Bericht door: timtrein op 25 December 2008, 11:46:10
En voor de duidelijkheid: die luiken zijn van aluminium. Zijn dus kennelijk eerst een tijdje blank geweest.
Titel: Re: NS S-CHO
Bericht door: Han Steenwijk op 02 January 2009, 10:01:36
Van het tijdstip van het begin van de kleurenwisseling grijs/bruin bij goederenmaterieel ben ik niet zo zeker. Cor en Ed schrijven:

In 1955 liet de NS bij Werkspoor een proefwagen bouwen van de CHO. (De NS 35800) Deze proefwagen was nog net in het grijs. In 1956 toen de levering van de overige 1860 wagens begon werden deze als aller eerste NS serie in het bruin geleverd.

In "Op de Rails" van mei 1954, p. 37 staat iets over het plan te lezen:
De goederenwagens zullen licht roestbruin geschilderd worden, in de kleur zoals enige jaren geleden reeds 4 proefwagens werden geschilderd.

In het januarinummer van 1955, p. 2 wordt een eerste publieksoordeel gegeven over het nieuwe kleurenschema, dat ook het andere materieel omvatte:
Het lichtblauw van de dieseltreinen en het roodbruin van het goederenmaterieel worden ook gewaardeerd, doch over het lichtgroen van de electrische treinstellen lopen de meningen sterk uiteen.

Je zou dus kunnen konkluderen dat het eerste roodbruine goederenmaterieel al in de tweede helft van 1954 op de baan was verschenen. Een goede kandidaat voor zodanig geverfd materieel zouden de kolenwagens GTOW kunnen zijn, waarvan de levering in die periode begon ("Op de Rails, september 1954, p. 65). Op grond van Eds beschrijving zou je moeten denken, dat de eerste GTOW's nog grijs geschilderd zijn geweest.

Blijft de vraag, of de eerste GTOW's wel direkt het juiste roodbruine jasje hebben gekregen, of ook, net zoals de eerste S-CHO's, chocoladebruin zijn geschilderd.

Met groet,
Han
Titel: Re: NS S-CHO
Bericht door: Han Steenwijk op 04 January 2009, 14:35:29

Om het iets scherper te stellen: De bewering van Ed, dat de serie S-CHO 5701-7560, in dienst gesteld in 1956/57, "als aller eerste NS serie in het bruin [werd] geleverd", kan niet juist zijn. De wisseling van grijs naar roodbruin begon in de tweede helft van 1954 (zie boven). Tussen dat tijdstip en de aflevering van de eerste serie S-CHO's waren al in dienst gesteld:

1954/55: GTOW 67001-68000
1955: S-LWO 84101-84300

Nergens is te vinden dat die ORE-wagens bij aflevering grijs zijn geweest. Elke tijdperk-III-modelspoorder rijdt daarmee in roodbruin, en kan dat met een gerust hart vanaf 1954 of 1955 doen.

Van de eerste S-CHO, als proefwagen S-CHRO 35800 genoemd, staat een foto in "Op de Rails", mei 1955, p. 51. Het is natuurlijk een zwart-witfoto, maar de wagen is zo donker, dat ik eerder op chocoladebruin dan op grijs tip. Overigens bestonden er nog twee proefwagens, S-CHOW 36001 en 36002, en wel in Madurodam ("Op de Rails", september 1954, p. 65).

In beide berichten wordt verwezen naar een door de SNCF gebouwd wagentype serie 335000, dat blijkbaar als voorbeeld had gediend. Nu was geloof ik donkerbruin de standaardkleur voor goederenwagens bij de SNCF voordat roodbruin internationaal werd ingevoerd. Ik vermoed daarom, dat bij de proefwagen(s) van de NS dit donkerbruin werd overgenomen.

Voor de bewering, dat chocoladebruin vervolgens ook in de serieproduktie van de S-CHO werd toegepast, zou ik graag een bewijs willen zien.

Met groet,
Han
Titel: Re: NS S-CHO
Bericht door: Gert Arkema op 21 January 2009, 23:16:08
leuk initiatief Prutser, ik heb er een stuk of 4 verbouwd en het resultaat mag er wezen, ook zonder verregaande modelspoorvaardigheden.
En; klein prijsje groot plezier.
Titel: Re:NS S-CHO
Bericht door: Pauldg op 20 April 2009, 15:53:26
Hallo allemaal,

Ik geef dit topic een schopje omdat ik een vraag heb over hetzelfde type wagen. Kan iemand mij vertellen of wagens van het type S-CHO ook als particuliere wagen (en dito uitmonstering) in dienst zijn gesteld? Ik heb zo'n gevoel dat dit verschijnsel eind jaren vijftig al wat uit de mode raakte ten faveure van de particuliere vrachtauto. Maar je kan tenslotte nooit weten.

mvg, Paul
Titel: Re:NS S-CHO
Bericht door: RodeDuivel op 20 April 2009, 16:24:55
NEGAM Gas uit het Friese Wirdum heeft eind jaren '60 een wagen in zijn wagenpark gehad. van den Bergh en Jurgens heeft dit type wagen ingezet voor margarinevervoer. Tevens heeft Gist Brocades dergelijke wagens ingezet voor het vervoer van Gist.

Grtz,

Willem
Titel: Re:NS S-CHO
Bericht door: Pauldg op 20 April 2009, 20:08:13
Dankjewel voor je antwoord Willem. Helaas heb ik nog geen plaatjes gevonden in de diverse beeldbanken, maar wellicht bieden de bedrijfsarchieven soelaas.

Groet,

Paul