BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: nederbelg op 09 October 2006, 10:58:31
-
Beste allemaal,
Ik ben bezig met mijn baantje op te bouwen. Basis is multiplex 18 mm dik en daarop kurk van 4 mm dik. Ik heb een paar van die Conrad ondervloerse wisselaandrijvingen gekocht (witte). Maar nu heb ik een vermoeden dat de afstand (18 + 4 +10 = 32 mm) te lang is en dat de wisseltongen niet excact tegen de railsen komen. Ben ik de enigste met dit probleem of is het toch een kwestie van precies afstellen. Het zijn Tillig wissels (zelfbouw) en ik rij H0. Zijn er wisselaandrijvingen die misschien meer uitschuiven en het zo wel voor elkaar krijgen om de tongen tegen de railsen te zetten? Jullie mogen gaarne al jullie bevindingen plaatsen en het liefst met foto. Tevens had ik de volgende vraag: Wat is bij Conrad het bestel/artikel nummer van dat printplaatje wat je daarvoor moet plaatsen om digitaal te kunnen schakelen (met transistor en weerstandje)
Alvast vriendelijk bedankt
Nederbelg
-
Moage Nederbelg (hoe heet je eigenlijk?),
Ik gebruik twee typen wisselaandrijving:
- Tortoises: prima spul, maar of die 25 mm steek halen met voldoende kracht waag ik te betwijfelen
- Tillig: lawaaiig maar er zit wel een lange wisselzetter bij die 25 mm wel kan overbruggen.
Bestelnr uit mijn hoofd: 86110...
Foto's zat op mijn website..
Eddy
-
Je zou er voor kunnen kiezen om op de plek van de wissel even een stukje er uit te zagen en eer een dunnerplankje in te plaatsen. Dan is dat probleem opgelost.
-
Je zou er voor kunnen kiezen om op de plek van de wissel even een stukje er uit te zagen en eer een dunnerplankje in te plaatsen. Dan is dat probleem opgelost.
Beste allemaal
Noem me maar dave
En dat zou nogal een werk zijn om +/- 40 keer iets weg te zagen. Ik neem aan dat veel modelbouwers een onderplat van 18 mm dik hebben
Dave
-
@Dave
Als je geduld hebt tot vanavond laat dan zal ik een paar foto's online zetten.
Ik gebruik wel tillig aandrijvingen maar het principe is hetzelfde. Mijn houtdikte is 16 mm dik.
Ik ben rond 21:00 thuis maar de foto's moet ik dan nog wel maken.
Zeg 21:30?
-
@Dave
Als je geduld hebt tot vanavond
Beste,
Kijk eens onder mijn fototje
dave
-
;D Wel tot een bepaalde hoogte ;D
-
Dave,
Volgens mij is het juist zo als de afstand tussen het wissel en de aandrijving groter is, dat de wisseltongen ook beter en steviger worden aangedrukt. En 32mm is een makkelijk te overbruggen afstand met de meegeleverde stangetjes van verenstaal.
(http://i5.photobucket.com/albums/y200/xammax/LA010.jpg)
Inclusief de onderdeel nummers.
-
Met de wisseldecoders (zowel in motorola als in DCC verkrijgbaar) van Littfinski heb je dit elektronica schakelingetje niet nodig.
mvg,
Sander
-
Met de wisseldecoders (zowel in motorola als in DCC verkrijgbaar) van Littfinski heb je dit elektronica schakelingetje niet nodig.
Beste,
Gaat dat ook samen met het loco net van de IB?
MvG
dave
-
Nederbelg,
Wat moet er samen gaan met het LocoNet van de IB????
Mvg
Wim.
-
Wim
Ik dacht mijn wissels te sturen met een wisseldecoder van Uhlenbruck artikel 63410. Die sturing gaat via de loconet kabel. Ik weet niet of de bovenstaande wisseldecoders een loconet aansluiting hebben. Maar meen nu te weten van niet.
MvG
Dave
-
Nederbelg,
vragen daarover kunt je beter stellen in de digital rubriek, dit heeft niet zoveel meer temaken met scenery.
Mvg
Wim.
-
@Dave,
Nog even mijn belofte nakomen.
Ik heb even snel 2 foto's gemaakt en een tekening voor uitleg.
De eerste foto is vanaf boven de wissel. precies in het midden zit eronder een gat van 8 mm, ik heb dit duidelijker proberen te maken door een lamp aan de onderkant te laten branden.
(http://www.zoeffie.nl/onlinebestanden/wissel2.jpg)
Dit is de motor en aandrijfstang vanaf onderen gefotografeerd.
De motor zit 9 cm verwijderd van de wissel zelf.
In het ijzerdraadje zit halverwege een knik, dit gebruiken wij als "vering".
Op deze manier kan je de motor iets verder laten lopen als nodig is zodat hij de wisseltong goed aandrukt. De knik in het midden buigt dan een klein beetje. In het tekeningetje is dit even wat overdreven aangegeven om het idee duidelijk te maken.
Op deze manier zijn de wisseltongen altijd goed aangedrukt.
Om het ijzerdraadje zit een buisje wat vastgemaakt is aan de onderkant van de plaat, deze zorgt voor de geleiding van het ijzerdraadje zodat het niet naar links of rechts buigt.
Het ziet er allemaal nog wat slordig uit maar we zijn ook nog lang niet klaar
(http://www.zoeffie.nl/onlinebestanden/wissel1.jpg)
(http://www.zoeffie.nl/onlinebestanden/wissel3.jpg)
-
Wim
Ik dacht mijn wissels te sturen met een wisseldecoder van Uhlenbruck artikel 63410. Die sturing gaat via de loconet kabel. Ik weet niet of de bovenstaande wisseldecoders een loconet aansluiting hebben. Maar meen nu te weten van niet.
MvG
Dave
Even de artikel omschrijving van de module opgezocht, en dat gaat daar perfect mee en zonder dat je de extra schakeling nodig hebt.
LocoNet-Schaltmodul 63410
LAMPEN, WEICHEN UND SIGNALE SCHALTEN
Mit 20 Schaltausgängen à 1 A
Jeder Ausgang kann unabhängig von den anderen als Dauerausgang (für Lampen) oder Momentausgang (für Weichen oder Signale) konfiguriert werden.
Separater Trafoanschluss, keine Belastung der digitalen Fahrspannung
Alle Ausgänge können durch Magnetartikelkommandos geschaltet werden.
Dauerausgänge können alternativ durch Rückmeldekommandos geschaltet werden.
Mit 2 voneinander unabhängig einstellbaren Blinkgebern. Jeder Ausgang kann entweder einem Blinkgenerator zugeordnet werden ( z.B. für das Warnlicht am Bahnübergang) oder beiden Blinkgeneratoren (z.B. für das Blinklicht an Baustellen oder für ein Schweißlicht).
Per LocoNet-CV von der Zentrale aus konfigurierbar.
Die Adressen sind für jeden Ausgang im Adressbereich 1-2048 frei wählbar.
Art.-Nr. 63410 LocoNet-Schaltmodul
-
geoffrey
Nog bedankt voor de foto's
Dave