BeneluxSpoor.net forum
Materieel => Materieelbespreking => Topic gestart door: Bob R. op 22 December 2008, 08:29:05
-
Klopt het dat Liliput met een groene NS Stoomlok 3505 komt?
Bij de mailing van de Tombe is die aangekondigd maar met een prijskaartje van 369 euro....
-
Klopt ja, vooral dat van die 369 Euri. >:(.
Erik.
-
Kennelijk wil Liliput ze graag zelf houden. :-|
-
Kleur is af fabriek, en er worden er maar 100 van gemaakt.
Is alleen groen zonder sierlijnen maar dat laatste hoort er misschien niet op ???
-
Ik zag het gister staan op de site van MCH, een beetje prijzig als je het mij vraagd.
Ik heb zelf een zwarte 3505 en daar hou ik het dan ook maar bij.
Overigens wordt bij MCH gemeld dat het een groene variant betreft van de NS 3502, dus een
ander nummer dan de eerdere zwarte variant.
-
Heel jammer dat ze het zo exclusief (en dus duur :P) houden.
Ik had er graag 1 gewild.
-
Ben ik blij dat ik er zelf een omgespoten heb, want die prijs is echt belachelijk voor zoiets.
Sander
-
Dat vraagt om een foto ;D
Is die makkelijk te demonteren ?
-
zie: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=6858.msg146792#msg146792 (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=6858.msg146792#msg146792)
Hij is inmiddels afgelakt, er moeten alleen nog nummertjes op front en achterkant, en een paar leidingkjes moet ik nog vervangen door messing.
Eindfoto's volgen nog.
Sander
-
Sander,
Mooi werk. Ik heb de nummerplaten van Werps ook al klaarliggen. Met foto's van de Philo versie een keer aan de slag.
Dus ook voor mij geen dure Lilput, maar een gewone en dan zelf omgebouwd en mét zwarte biezen.
mvg,
Ivo
-
Ik had het ook al gezien, maar 200,- euro extra voor de groene kleur is mij veel te gek.
Wel jammer, als ze de prijs redelijk hadden gehouden hadden ze er i.i.g. een stuk meer verkocht.
Groet Stephan.
-
Nu het model uitgekomen is een vraagje.
Zitten de zwarte biezen op het model, of is ie echt gewoon alleen groen?
Grts,
Dennis
-
Yep !
Op die van mij wel ;)
kijk maar hier (https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,16300.msg290466.html#msg290466) op de tender. Ook op de ketelzijn de ketelbanden zwart.
Grtzz,
Karst
-
Er staat een verslag van deze locomotief in de nieuwste railmagazine.
Als je het leest lijkt het erop dat de Liliput achteraf door iemand is overgespoten, zo wordt er gebruik gemaakt van Philotrain schildjes.
Het zou wel de hoge prijs verklaren.
Valt me ook op dat de luchtpomp ontbreekt op het railmagazine exemplaar.
-
...Als je het leest lijkt het erop dat de Liliput achteraf door iemand is overgespoten, zo wordt er gebruik gemaakt van Philotrain schildjes.
Het zou wel de hoge prijs verklaren...
Bob,
Dat lijkt niet alleen zo, dat is zo ;)
Heb het model zelf helemaal uit elkaar gehad. En het is duidelijk te zien dat deze na productie, handmatig !!, van een andere kleur en nieuwe details is voorzien. ( er is ruimschoots spuitwaas te zien aan binnenkant tender en -ketel )
Overigens heb ik de indruk, dat er met spuitschablonen gewerkt is, en er niet met afplakken is gewerkt.
De scheidingslijnen van de belijning zijn niet haarscherp, zoals ik van m'n eigen werk en/of tampondruk gewend ben.
Achteraf ( kun je een koe in ... kijken ;) ) had ik hier wel een dikke 150 Euri kunnen besparen door het zelf te doen, en met wellicht een iets strakker resultaat.
Grtzz,
Karst
-
en nieuwe details is voorzien.
Welke nieuwe details ?
-
Messing nummer en type schildjes.
Transfertjes
Aangezette handrails
Grtzz,
Karst
-
Ha Karst,
Zoiets als jouw combi (zie draadje Aankopen) staat (*als* je Piko-rijtuigen als Nederlands accepteert ;D) , in 'Sporen in de tijd' (NVBS 1989). p. 112.
En als je 3500-en in actie wilt zien, kijk dan op de Bruna-DVD Het spoor door Verleden deel 2, DVD 2, 'Nachtposttreinen' en 'Het spitsuur bij de treindienstleider'.
-
Als ik het zo lees ben ik blij met mn 3500 die ik zelf heb omgespoten. Ik ga er denk ik ook nog wel goede ns-buffers en misschien ook nog wel andere lantaarns opzetten om nog wat meer verschillen met de zwarte 3500 te krijgen.
Sander
-
Bob,
Een 150-tal zwarte 3500-en lagen nog te verstoffen bij de importeur in Nederland in zijn magazijn. De verkoop liep niet zo.
Om ze aan de man te brengen heeft men besloten de groene versie uit te brengen, dus is het assemblagewerk van China hier in Nederland "te niet gedaan" door ze uit elkaar te halen. Daarna heeft men ze een groene jas gegeven en zijn ze in teruggemonteerd met messing nummerplaten. (Meerkosten zijn in Nederland gemaakt, zoals hogere loonkosten en belastingen etc.) Vandaar dat het prijskaartje een stuk hoger ligt dan de zwarte versie. ::)
Dus typisch een gevalletje voorraad opmaken bij de importeur.
Bron: Winkel de Spoorzoeker, te Borkel en Schaft.
Grtz,
Jeroen
-
Ach zo, nou ja dan klopt de titel van dit draadje dus wel weer ;D.
Dit is wel een sjiekere manier dan dumpen.
groeten Stephan.
-
Ik ben dus ook maar aan de slag gegaan en er 1 gekocht van de 2de oplage van de SBB uitvoering die dus moest veranderen in een 3502 ;D:
(http://i105.photobucket.com/albums/m219/amibo/3502.jpg)
(http://i105.photobucket.com/albums/m219/amibo/35022.jpg)
Zoveel mogelijk aangepast.
De buffers en de lantaarns heb ik niet aangepast, naar mijn idee te weinig opvallend.
Schildjes/fabrieksplaten komen van Erwin Werps.
-
Ben een paar weken terug ook aan de slag gegaan met een Liliput 3500 8). Alleen rij ik 3-rail digitaal. Helaas heeft Liliput nooit de NS uitvoering van deze lok in 3-rail uitgebracht. Gek genoeg hebben ze wel een Zwitserse SBB uitvoering in 3-rail (cat. nr: L131985) Dus uiteindelijk maar deze besteld via m'n treinenwinkel. Deze is standaard uitgerust met een 'ESU lokpilot 2' en volgens de beschrijving zijn ook de wiel-assen aangepast voor 3-rail. Wel moesten aan de lok de nodige aanpassingen gedaan worden om er een echte NS-er van te maken. Zoals; sneeuwschuivers verwijderen, aantal details van de schoorsteen moesten ook weggehaald worden. NS schildjes (3502) en fabriekplaatjes heb ik via 'Werps modelbouw' verkregen. Heb gebruik gemaakt van Kleinspoorverf en een Badger airbrush voor de verdere metamorfose. O ja ! Voor de decals op de bufferbalk en tender heb ik gebruik gemaakt van losse afweek-nummertjes die ik nog had liggen uit de tijd dat ik nog aan 'plastic vliegtuig-modelbouw' deed.
Hier een aantal plaatjes van het resultaat.
(http://img.photobucket.com/albums/v332/jerryv8/S6300661.jpg?t=1241949202)
(http://img.photobucket.com/albums/v332/jerryv8/S6300660.jpg?t=1241949261)
(http://img.photobucket.com/albums/v332/jerryv8/S6300662.jpg?t=1241949301)
Hier kun je de (fabrieks-af) montage zien van de sleper onder de lok. Moet zeggen dat de lok erg netjes rijdt (y) Heb hem alleen nog niet kunnen proberen op een helling.
Heb inmiddels ook een stammetje Piko NS coupé rijtuigen liggen. Alleen nog ff wachten op een groene 'stalen D' van LSM.
Groetjes Jeroen
-
Mooi resultaat jeroen (y)!
Ik kwam er net achter dat bij de zwarte NS uitvoering het hoogste sein niet brand terwijl bij mijn omgeschilderde SBB dat wel het geval is.
Hebben ze blijkbaar dus verbeterd, het is namelijk 1 van een latere oplage.
-
Hallo Bob,
Eigenlijk hoort bij de de NS uitvoering het bovenste sein niet te branden, omdat de NS in deze periode niet met A-sein reed. Dit in tegenstelling tot de Zwitserse lokomotieven die wel met het a-sein reden. Bij mij brand het bovenste sein ook, voorlopig laat ik het maar ff zo ! :)
Gr- Jeroen
-
Oh, dat wist ik niet, wat goed van Liliput dat ze daar aan dachten (y)
Ik laat het ook zo, er zijn enkele dingetjes die bij die van mij ook niet kloppen maar die ik zo mooier vond.
Gelukkig zijn er geen kleurenfoto's van de 3502;D (mocht dat wel zo zijn, dan zie ik die graag)
-
Voor zover ik weet was de NS 3502 ook de enige lok die in het groen heeft gereden. De laatste lok van deze serie is in 1952 aan de kant gegaan :'( Heb tot nu toe alleen zwart/wit foto's gezien van deze loks.
Gr. Jeroen
-
Er zijn twee nummers mogelijk in het groen (ook de 3519 is groen geworden). Echter is alleen de 3502 te
maken uit het model van de Liliput. Voor het andere nummer zou een andere
tender gemaakt moeten worden.
Philotrain heeft in spoor 0 de 3520 in het groen geleverd, er zijn misschien dus wel 3 geweest ???
-
Mooi mooi mooi heren!
echter, ombouwen naar 3-rail kun je zelf! Ruimte zat onder de tender voor een sleper en uit mn hoofd scheelt het je 40 E'tjes...
-
Heb mijn Lilliput (3-rail) lok voor 199 Euro aangeschaft. Moest wel speciaal besteld worden via Overbeek en duurde daardoor iets langer dan gebruikelijk :o.
Gr. Jeroen
edit: @Bob Van die andere 2 nummers wist ik niet.. Weer wat geleerd ;)
-
Voor de knutselaars onder ons die nog een Liliput 3500 om willen spuiten naar een groen 3502, MCH in Hilversum heeft momenteel nog wat locplaatjes en nummertransfers in zijn assortiment:
http://mchminiatuurnieuws.punt.nl/?r=1&id=473599
Jeroen