BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => (Her)beginners => Topic gestart door: dibbetje op 21 December 2008, 13:34:34
-
Ik vroeg mij af of er nog manieren zijn om aansluitpunten te maken aan fleischmann rails.
-je kan het met aansluitklemmen (9400 van fleischmann) doen maar dat is een storend aanzicht
-heb een foto gevonden om de aansluitdraad te solderen maar vind dat maar niks.
De foto van de gesoldeerde aansluitdraad komt van de site "het project Saraan"
(http://img209.imageshack.us/img209/4360/raillassensolderen2tj4.th.jpg)
-
Deze methode is niks mis mee, zo doe ik het ook.
de hele ringleiding onder de baan maak ik op deze manier.
v.r.g. J.V
-
Wat is je bezwaar precies Dirk, de getoonde methode werkt prima! Anders kan je ook nog tegen de railassen aan solderen dat heb ik zelf gedaan. ( Boven de 'grond' zeg maar )
Gr. Remco.
-
Ik vind dit een prima methode Dirk, volledig onzichtbaar.
Groetjes',
Jos
-
Het probleem met solderen is dat je volgens mij die railbedding gaat smelten want die raillassen zitten er nogal dicht tegen.
-
De kan ook de rails klemmen er af halen en dan solderen. Af laten koelen en dan er weer op zetten.
Peter H
-
Bedankt voor de tip Peter, ga dat eens proberen.
-
Dirk,
Als je de hete soldeerbout op de bedding zet, dan smelt de onderkant na verloop van tijd.
Het is echter de bedoeling dat je de draad op/aan de klem soldeert. In dat geval is er niets aan de hand.
gr
hans
-
Men neme een soldeerbout met voldoende vermogen om het raillasje in een zo kort mogelijke tijd te verwarmen en voegen daarna wat soldeer toe zodat het raillasje van een laagje soldeer wordt voorzien. Hetzelfde doen we met een draadje, dat noemen we vertinnen. Daarna het raillasje en het draadje verhitten zodat het soldeer weer vloeibaar wordt, daar na de bout wegnemen en de soldering zonder beweging laten afkoelen.
Bij het gebruik van een goede soldeerbout met voldoen vermogen, is dat een klusje van enkele seconden.
Persoonlijk gebruik ik standaard een Weller soldeerstation van 50W de WTCP-S.
En veel oefenen om het snel kort en goed te doen.
Mvg
Wim.
-
Wim, ik kan hier weinig aan toevoegen :D Solderen is een kunst, en die versta je of gewoon niet. Voor het geval er Rocoline mensen zijn die dit ook willen, gebruik dan niet alleen harskernsoldeer, dat werkt nl. niet maar gebruik als vloeimiddel S-39 RVS, dan werkt het wel. Voor je gaat zitten klooien en eindigt met toch gesmolten bielzen enz. :P Desnoods trek je eerst de raillas van de rail en na solderen zet je 'm er weer aan.
-
maar gebruik als vloeimiddel S-39 RVS, dan werkt het wel.
Persoonlijk adviseer ik het gebruik van S39 of andere vloeimiddelen niet. Je stookt het wel lekker vlot warm maar je soldeerpunt zal na een paar jaar een soort van roest/rot gaan vertonen en kan daarna makkelijk afbreken of loslaten. De modelbaan van mijn pa is door hem op die manier 30 jaar geleden gesoldeerd maar de bedrading die er onder hangt laat bij het minste of geringste los...meeste soldeerpunten zijn ook groenig uitgeslagen net zoals je bij koperpijpen wel eens ziet.
Je kunt beter zorgen dat je het punt wat je van tin wilt voorzien eerst opschuurt met een vijltje of inkrast met een oude schroevendraaier zodat het vetvrij en zo blank mogelijk is. Gebruik vervolgens een soldeerbout zoals eerder in deze draad ook al is beschreven met ruim vermogen 40 à 50 watt minimaal zodat je maar heel kort het stukje rails hoeft te verwarmen zodat de plastic bedding niet gaat smelten. Voorzie voor het aan de rails solderen het stukje gestripte draad eerst van tin zodat dat al makkelijker vloeit. Verwarm daarna het geschuurde stukje rails en voorzie dat ook van een klein beetje tin. Nu hebben zowel het stukje rails als de draad een beetje tin en die 2 kun je dan al veel makkelijker aan elkaar solderen omdat het tin er al op zit en snel aan elkaar vloeit.
-
Voor het geval er Rocoline mensen zijn die dit ook willen, gebruik dan niet alleen harskernsoldeer, dat werkt nl. niet maar gebruik als vloeimiddel S-39 RVS, dan werkt het wel.
???
Harskernsoldeer werkt perfect op Rocoline en Fleischmann wat dat aangaat. Iets agressievers is absoluut niet nodig.
-
Ik soldeer de aansluitingen ook volgens bovenstaande methode.
Ik soldeer gewoon als de lasjes aan de rails zitten. Toen ik eenmaal de goede temperatuur instelling van de soldeerbout had gevonden werkte het perfect. ;D
Mvrgr,
Marc
-
Henk, toch ff een opmerking: WEL op Rocoline railstaaf, NIET op Rocoline raillassen. Meer zeg ik niet.... De anderen: idem dito. Je doet je best maar 8)
-
Dat weet ik. Raillasjes zijn van staal. Maar bij Rocoline (de huidige, zonder bedding) is er weinig reden om per se aan de raillasjes te willen solderen. Bij Fleischmann rails (daar gaat het hier over) is er al helemaal geen reden om naar heftiger vloeimiddelen te grijpen.
-
Ik snap best wel wat je bedoelt. Maar ik zat te denken aan "het solderen aan raillassen" en dat kan bij veel merken misschien wel met gewoon tinsoldeer, alleen bij Rocoline juist niet. Vandaar mijn opmerking, ik heb het ooit ook geprobeerd (want Roco levert aansluitingen gesoldeerd aan hun raillassen en mij lukte het maar niet, how can?). Tot ik de tip over S-39 RVS hoorde. Dus kies ofwel voor de agressieve methode daarmee, of kies voor harskernsolderen aan de staaf. Niets meer, niets minder.
-
Ik heb net ook een soldeerbout gekocht. Maar ik weet niet of hij sterk genoeg is. Hij heeft 30W.
-
Mij lukt het daarmee ook prima :P
-
Moet inderdaad kunnen. Ik heb recent een hele serie draden aan de Roco Geolinerails van mijn testbaantje gesoldeerd. Mijn bout is maar 25 W en ik heb niet eens de moeite genomen om de rails vooraf op te ruwen of te ontvetten. Toch zit alles muurvast gesoldeerd.
(waarmee ik niet wel zeggen dat opruwen en ontvetten overbodig is. Voor een mooie, onopvallende soldeerverbinding kun je dat beter wel doen).
-
Mooi, dan kan ik morgen meteen aan de slag ;)
-
Ik ben nu ook aan het tobben. Ik heb een standaardset van conrad (30 watt), maar de draad van 0,5 krijg ik wel soldeer aan, maar aan de railasjes slecht, meeste blijft aan de soldeerbout hangen. Nu heb ik ook zo goed als nooit gesoldeerd, dus dat kan wel eens helpen ;)
-
raillas bedoel je (railas is wat anders). Wellicht is het oppervlak van de raillas te vlak of van een materiaal dat niet hecht. Dat heb ik met de fleischmann raillassen ook. Oplossing is om de bovenlaag even weg te schuren of vijlen.
(http://www.richardkrol.nl/temp/raillas2.jpg)
-
dat probleem ken ik ook.. die fleischmann raillassen solderen niet direct lekker..
ik deed daarom vaak een stuk van de draad in de binnenkant van de raillas en soldeerde deze dan aan elkaar..
dat werkt alleen niet 100%
maar tegenwoordig gebruik ik bijna alleen maar de niet fleischmann raillassen.. die solderen een stuk makkelijker
-
Waarvoor heb je de railassen dan vervangen?
Dat veilen kan ik nog weleens proberen. Al heb ik er nu 2 draadjes (na 30 min of zo aanzitten ;)
-
Ik heb ca. 60 raillassen op deze manier gedaan en het gaat prima. Even de vijl erover en solderen maar. Met een Weller soldeerbout van 25W en soldeer met harskern. Raillas los van de rail genomen. Nog geen minuut werk ;) Maar ja, ik soldeer ook al ca. 35 jaar.
-
He Moppersmurf, DAT is de methode en NIET je laten verleiden met zuren zoals S39 of fosforzuur.
Hans
-
Zit bij de standaardset harskern soldeer of niet?
-
Nou zegt de 'standaardset' mij niets, maar als je gewoon soldeertin voor elektronicawerkzaamheden hebt of koopt, dan zou daar gewoon een harskern in moeten zitten: zo niet, is het geen elektronica-soldeertin.
-
idd. En mijn licht, eenvoudig 'Wellertje' = reeds meer dan 20j jong en doet het nog steeds!
-
Ik heb deze vorig jaar gekocht:
http://www.conrad.nl/ce/nl/product/588332/Soldeerbout-startset/SHOP_AREA_17583&promotionareaSearchDetail=005 (http://www.conrad.nl/ce/nl/product/588332/Soldeerbout-startset/SHOP_AREA_17583&promotionareaSearchDetail=005)
Met het vijlen gaat het iets beter, moet misschien alleen nog een derde hand kopen, misschien gaat het dan nog wat makkelijker :D
-
Zo'n derde hand is inderdaad erg handig. Ik heb deze:
http://www.conrad.nl/ce/nl/product/588124/TOOLCRAFT-Derde-hand-ZD-10F-7040485/?ref=detview
Daar klem ik de raillas in en dan is het draadje in no time eraan gesoldeerd. Het beste kun je beide te solderen delen eerst vertinnen met het soldeer, dan de raillas verhitten met de soldeerbout en het draadje in het gesmolten soldeer op de raillas drukken. Soldeerbout weg, even vasthouden zonder te bewegen totdat het soldeer gestold is en klaar.
-
Hij staat op mijn verlanglijst voor de volgende bestelling. Zal eens kijken of het met jouw tip beter gaat. Vandaag had ik er 2 in 10 min, dus we maken progressie ;)
-
Vanavond wou het niet lukken grrrrrrr. Elke keer draadje er wel aan, maar zodra ik het asje aan de rails vast maak schiet het weer los. De rails ligt al vast. anders om heb ik ook geprobeerd, maar dan met draadje naar beneden door het hout te trekken schiet het ook los.
-
Je moet het asje (waar je solderen/vertinnen wilt) even schoon 'krassen'... (onderzijde dus).
Dit heb ik ook steeds gedaan. En omdat er gelijk weer tin over komt, oxideert het nooit. Je draad zit daarna heel stevig vast.
Succes!
Groet,
Ronald
-
Ik zal het eens proberen morgen, vandaag heb ik er even genoeg van het tobben. >:(
-
Als je de raillas licht opruwd met een stukje schuurpapier, en vervolgens een drupje soldeertin aanbrengt en het draad ook vertind gaat het heel gemakkelijk.
Ik heb helaas even geen foto's bij de hand, morgen wel ;)
gr. Henk
-
Okay ik zou zeggen die wil ik wel zien
-
Hier even een paar foto's, sorry voor de slechte kwaliteit (gemaakt met de telefoon ;))(https://images.beneluxspoor.net/bnls/solderen_001_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/solderen_001_3.jpg)
Je maakt met schuurpapier de onderkant van de raillas een beetje ruw.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/solderen_003.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/solderen_003.jpg)
Je vertint nu het geschuurde deel.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/solderen_004.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/solderen_004.jpg)
Je stript een klein stukje van de isolatie van het draad en draait de draden rond, en hier ook even vertinnen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/solderen_005.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/solderen_005.jpg)
Je legt het vertinde snoer op de raillas en houdt de soldeerbout even op het snoer, je ziet het tin versmelten.
Je haalt de soldeerboutbout weg, maar houdt de draad nog wel even vast.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/solderen_006.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/solderen_006.jpg)
Dit is het eindresultaat, een stevige verbinding (gewoon blijven oefenen ;D)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/solderen_006_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/solderen_006_2.jpg)
Ik maak gebruik van de blauwe ondergrondplaten van de bouwmarkt, je boort de gaatjes voor het snoer en snijdt een klein stukje weg zodat de gesoldeerde draad makkelijk onder de raillas past.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/solderen_008.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/solderen_008.jpg)
Dit is het eindresultaat, je ziet geen draad meer.
Ik hoop dat je hier wat aanhebt.
gr. Henk
-
Ik rij zelf ook met Profigleis, maar merk dat na verloop van tijd er enige speling gaat zitten in de verbindingsklemmen die de rails verbind. Ook hoor je soms een hoogfrequent "fluiten" of zoemen, wat verdwijnt als je er op drukt. Soms liep er überhaupt geen stroom meer doorheen, dus stond de lok ineens stil. Even drukken en de boel liep weer...niet echt tevredenstellend.
Nu heb ik dus ALLE railverbindingen gesoldeerd, dus na het verlegen van de baan en tevreden zijn met de sporensituatie de boel mooi verzilverd tussen de railverbindingen, met als resultaat dat het nu perfect stroom geleid en ik nergens meer contactproblemen heb.
Oh ja...mocht je nu denken "vast solderen is nooit meer uit elkaar kunnen halen"...dat valt dus reuze mee. Bout op 400 graden opstoken, ff ertegen aan tot de boel vloeibaar is (gaat erg snel), uit elkaar trekken en klaar is Kees...ehh Bas. Bij het opnieuw samenverbinden ff weer met de bout ertegen aan, et voila...
Smelten? Nee, geen enkel probleem mee...Door snel flink te verhitten gebeurd er minder als een minuut lang een 200 graden bout ertegenaan te houden ;D Dan smelt het wel.
Groeten
Bas
-
Het is vooral oppassen met de kunststof bedding, die wordt ook best warm en bij te
veel warmte smelt deze met een damp die je liever niet in je gezicht krijgt, het prikt
aan de ogen.
(zeg maar uit ervaring)
Gr.
Robbert Jan.
-
Bas,
Als er speling op de raillas zit kun je dit met een platte tang even aandrukken.
Als dit niet werkt, pak dan gewoon een nieuwe ;D
Zou je eens een foto kunnen plaatsen van een gesoldeerde railverbinding?
Robbert Jan,
Juist om problemen met de kunststof bedding te voorkomen, haal ik de raillas los ;)
gr. Henk
-
Inderdaad, het is het allermakkelijkste om het te solderen in de 3e hand maar
ik heb ook wel eens op de baan moeten solderen, en dan is het dus niet mogelijk.
Bijvoorbeeld als het spulletje ingebed is en je er niet op zit te wachten om het
allemaal los te halen.
Het is in ieder geval een nette manier van bedraden die zeker wel werkt en het
zit lekker uit het zicht wat ik persoonlijk wel zo mooi vind.
Gr.
Robbert Jan.
-
Duidelijke foto's. Bedankt.
Heb je niet mer de derde hand dat je draad kapot gaat?
-
Heb je niet mer de derde hand dat je draad kapot gaat?
Ik doe een stukje karton of papier om de draad heen, zodat grijpertjes van het handje de draad niet beschadigen.
-
Ik zal op de 2e BNLS dag wel een demonstratieraillassolderen (4 x de woordwaarde) geven. Het is allemaal niet zo moeilijk gewoon een keer proberen, één keer je vingers branden en je kunt het. (y)
-
Is niet een keer je vingers branden, maar tig keer. Het draadje wordt gloeiend heet als je het verbindt >:(
Maar die asjes houden gewoon heel slecht het soldeer (zijn ook 2 typen volgens mij, ik heb namelijk rails die waarvan de beding weg kan snijden, maar ook een versie waarvan het afbrokkelt als je snijdt)
Ik gebruik al een vijl, maar ik heb al voor mekaar gekregen dat ik zoveel gevijldt heb dat er een gaatje in het asje zit. Daarnaast zag ik wel dat ik de gaatjes te dicht tegen de rails boordde, waar door ze het soldeer vaak afbrak, wat het nog wel regelmatig doet. Ik heb eindelijk zes draadjes gedaan in een 1,5 uur.
-
@ Red-Eagle, kom naar Zwolle en we gaan het samen proberen om een vaste verbinding te solderen.
-
Tja ik heb er over zitten denken, zit alleen misschien met verjaardag.
-
Maar die asjes houden gewoon heel slecht het soldeer....
Je gebruikt consequent het woord asjes, maar het zijn lasjes.
Die raillassen van Fleischmann zijn van roestvriij staal, en dat is lastig te solderen. Je maakt het toch wel heet genoeg?
En anders is er nog wel een paardenmiddel, maar als ik dat noem krijg ik gegarandeerd een stel nerds over me heen. Ga het toch doen: S-39 RVS. En voor de nerds die nu gaan roepen dat je nooit S-39 moet gebruiken: ik heb het over S-39 RVS, en dat is ander spul. En als je daar nog nooit mee gewerkt hebt, kun je beter niet protesteren. :)
-
Maar die asjes houden gewoon heel slecht het soldeer (zijn ook 2 typen volgens mij, ik heb namelijk rails die waarvan de beding weg kan snijden, maar ook een versie waarvan het afbrokkelt als je snijdt)
Flexrail heeft een zachte bedding (logisch anders buigt het zo moeilijk ;D )
De gewonde rails heeft een harde bedding. Prima met een dremel te bewerken, of met een Roco zaagje. Brokkelt er niets.
Gr.
Eric
-
En bij gebruik van S39-RVS na het solderen gelijk even schoonmaken en er is geen vuiltje aan de lucht.
Zie na jaren nog steeds geen problemen, roest of ander ongemak en de draadjes zitten nog steeds vast.
Gr.
Eric
-
Je gebruikt consequent het woord asjes, maar het zijn lasjes.
Die raillassen van Fleischmann zijn van roestvriij staal, en dat is lastig te solderen. Je maakt het toch wel heet genoeg?
Ik heb het al vaker gezegd, gewoon even de vijl erover heen, dan soldeert het prima. Ik heb zo aan mijn fleischmann raillassen ook de draden gesoldeerd, zonder het gebruik van welk vloeimiddel dan ook (behalve de harskern in de soldeer zelf dan).
-
Ik heb het al vaker gezegd, gewoon even de vijl erover heen, dan soldeert het prima.
Dan verbaast het me toch dat het bij jou zo makkelijk gaat, en dat Red-Eagle het met veel moeite niet voor elkaar krijgt. Hij zit waarschijnlijk gewoon iets fout te doen, maar op afstand is moeilijk te bepalen wat dat is.
-
Misschien ligt het aan de grootte van de soldeerbout? Je moet een soldeerbout hebben die kort alles heel erg warm kan stoken zodat je vloeimiddel begint te vloeien.
Andre
-
Flexrail heeft een zachte bedding (logisch anders buigt het zo moeilijk ;D )
De gewonde rails heeft een harde bedding. Prima met een dremel te bewerken, of met een Roco zaagje. Brokkelt er niets.
Gr.
Eric
In beide gevallen zijn het gewoon rechte stukken nr 6101. Nu zit er wel meer dan 10 jaar verschil tussen de ene rails en de andere.
Misschien ligt het aan de grootte van de soldeerbout? Je moet een soldeerbout hebben die kort alles heel erg warm kan stoken zodat je vloeimiddel begint te vloeien.
Andre
IK heb deze soldeerbout gekocht ooit:
http://www.conrad.nl/ce/nl/product/588332/Soldeerbout-startset/SHOP_AREA_17583&promotionareaSearchDetail=005
en daarnaast gebruik het stannol Sn99Cu1 (artnr 810200) 1,0mm kristall 400 soldeerdraad.
-
Daarmee moet het kunnen. Ik heb een Weller soldeerbout van 25 W (zo'n hele oude met rood handvat). En dat soldeertin is met harskern. Dus ook dat is goed.
Dus:
- met een vijl de onderkant van de raillas ruw maken
- raillas in een houder vastzetten (of bankschroef)
- soldeerbout op de raillas drukken en dan soldeer ertegen aan zodat het opgeruwde deel vertint wordt
- draadje afstrippen en op dezelfde manier vertinnen
- beide delen tegenelkaar aan en soldeerbout ertegen aan zodat het tin weer gaat vloeien en één geheel wordt
- soldeerbout terugtrekken en draadje nog even op z'n plaats houden totdat het tin stolt
klaar.
(http://www.richardkrol.nl/temp/raillas2.jpg)
-
Richard, dat is de goede methode (y) (y) en ik ga wat anders demo-en op de 2e BNLS dag. Maar als Red-Eagle toch naar Zwolle komt, geen probleem in neem mijn soldeerstation mee ;)
-
Iedereen bedankt voor de hulp. Ik ga in ieder geval nog oefenen en duizendpoot ik hou je aanbod in mijn achterhoofd.
-
Volgens mij heb ik het solderen te pakken. Ik in ieder geval heb ik de volgende dingen fout gedaan:
1 Het gaat van de draad te dicht tegen de rails geboort, zorg dat er nu minimaal de ruimte van een lasje tussen zit.
2 Het draadje aan het uiteinde van het lasje vastmaken en niet in het midden
3 Draadje niet te ver strippen
4 Minder soldeer gebruiken
5 Draadje bovenop de lasje leggen en niet vanaf de zijkant proberen te monteren
6 Gebruik maken van een mini vijltje van diamand voor de lasjes te vijlen, met dit vijltje blijft het soldeer wel goed zitten
Bovenstaande is allemaal duidelijk geworden door julle hulp en foto's. Daarvoor dank nogmaals.
-
Proficiat... (y) ,dus hoef ik mijn soldeerboutje niet mee naar Zwolle te nemen.
-
Je gebruikt consequent het woord asjes, maar het zijn lasjes.
Die raillassen van Fleischmann zijn van roestvriij staal, en dat is lastig te solderen. Je maakt het toch wel heet genoeg?
En anders is er nog wel een paardenmiddel, maar als ik dat noem krijg ik gegarandeerd een stel nerds over me heen. Ga het toch doen: S-39 RVS. En voor de nerds die nu gaan roepen dat je nooit S-39 moet gebruiken: ik heb het over S-39 RVS, en dat is ander spul. En als je daar nog nooit mee gewerkt hebt, kun je beter niet protesteren. :)
je kan een rail lasje toch wel onder de kraan met wat sop schoon spoelen?
-
Inderdaad, dat is het voordeel van aan de lassen solderen, je kan ze onder de kraan houden.