BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Ombouwen => Topic gestart door: nscargo op 21 December 2008, 12:40:07
-
Inmiddels ben ik al weer een tijdje bezig met de 1530 van KleiNSpoor / Roco Bedankt nog Ivo !Inmiddels is de 2400 helemaal gedemonteerd en heb ik aleen het metalen frame over.Daar moeten aan de beide uiteinden een stukje worden weg gehaald.
Volgens de bouwbeschrijving moet je dat vijlen, maar Chris heeft het weg gezaagd.
Kun je zoiets met een Roco zaagje doen?
Harm
-
Ik heb inderdaad een Roco zaagje gebruikt.
-
Thanks Chris, ook bij mij is het gelukt.
Weer een stapje verder
Harm
-
Hoewel ikzelf nog niet zo ver ben wil ik als de loc straks klaar is deze ook voorzien van de twee hokjes die op de trein zaten.
Heeft iemand ook een tekening of maten en duidelijke foto's van deze hokjes?
De bedoeling is dan dat ik ze in AutoCad teken.
Ik zal dan Gerco vragen of het een idee is om er een plotje van te maken
Maar ik wil eerst de tekeningen klaar hebben zodat Gerco dan beter kan bekijken of het kan.
Dus als iemand me kan helpen aan tekeningen en maten, heel graag.
Harm
-
Harm,
Tekeningen heb ik niet, maar misschien ben je ook wat gebaat met deze link:
http://www.spoorforum.eu/spoorforum/phpBB3/viewtopic.php?f=29&t=319
(http://www.spoorforum.eu/spoorforum/phpBB3/viewtopic.php?f=29&t=319)
en dan wat naar beneden scrollen.
mvg, Max
-
Hoi Max.
Ik heb inderdaad wel iets aan de tekeningen maar er is nog steeds veel onduidelijk.
Dus als iemand duidelijke foto's of nog liever een tekening heeft van die sproeihokjes dan houd ik me zeker aanbevolen.
Bestaan ze trouwens nog?
Ik weet dat ze al geruime tijd niet meer op de loc zitten, maar mischien zijn de hokjes bewaard gebleven.
Harm
-
Ik heb inmiddels ook Nico Spilt om hulp gevraagd, afwachten maar.
Harm
edit
Zijn er nu 3 draadjes over de 2530?
Harm
-
Het is helaas niet te doen om voldoende informatie te krijgen over de twee hokjes die op de 2530 zaten.
Dus zal mijn loc zonder die hokjes moeten gaan rijden. Jammer maar het is niet anders.
Ik heb mn kap inmiddels geel gespoten en die laat ik nu een aantal dagen liggen zodat de verf rustig kan drogen en wat uit kan harden.
Daarom ga ik verder met het interieur wat bij de kap wordt geleverd.
Maar kan iemand me vertellen welke kleur deze had, en wat de kleur van de binnenkant van de cabine was?
Deze zal ik niet spuiten, maar gewoon schilderen.
Harm
-
Beste Harm,
Hier (http://www.feijenoordsemeesters.nl/Botlek-Pernis-Maasvlakte.htm) vind je 3 foto's van het interieur van de NS2530 in kleur (staat ook in het andere draadje). Er is nog wel een interessant detail midden op de knoppenkast te maken. Kleinspoor heeft daar al een soort opstaand randje voor meegegoten.
mvg,
Ivo
-
Hoi Ivo
Bedankt voor de foto's
Nu kan ik de binnenkant schilderen.
Wel een leuk detail is die zender rechts in de cabine
Wat is dat voor een apparaat midden op de knoppenkast?
Harm
-
Harm,
Dat apparaat staat ook in de cabine foto van een gewone 2400. Het lijkt een draaibaar ding en gezien het feit dat het een ronde meter is met een groot rood vlak in de rechter helft zou ik denken dat het een motortoerental meter is of een snelheidsmeter. Het ding lijkt in een draaibare beugel te zitten, zodat je hem vanuit elke stuurpositie kunt uitlezen.
mvg,
Ivo
-
Het is helaas niet te doen om voldoende informatie te krijgen over de twee hokjes die op de 2530 zaten.
Dus zal mijn loc zonder die hokjes moeten gaan rijden. Jammer maar het is niet anders.
Heb je hier http://www.hetutrechtsarchief.nl/collectie/beeldmateriaal/fotografische_documenten/1960-1970/156313 (http://www.hetutrechtsarchief.nl/collectie/beeldmateriaal/fotografische_documenten/1960-1970/156313) niets aan?
-
Een vraagje over die hokjes, waren deze permanent bevestigd of niet?
Ik meen op internet fotos gezien te hebben waar de hokjes op bevestigd waren, maar op een foto die later was genomen, reed de 2530 weer zonder hokjes.
-
Olaf, dank je voor de afbeelding, van de zijkant had ik nog niet zo'n duidelijke afbeelding. En ook de deur staat er nu op.
Maar met deze foto's en die ik van Max en Sneek ( Wim ) heb gekregen zal ik proberen om de hokjes te gaan tekenen.
Maar volgens mij waren de hokjes verschillend van elkaar.
Volgens mij had slechts 1 hokje een rond dak, de andere was gewoon plat.
Als dat niet zo is dan hoor ik het graag.
Harm
Edit; Op de foto's van Max staan beide hokjes en ze hebben beide een rond dak
-
Harm,
Afgelopen zaterdag in Houten sprak ik de man van Train Art ( ik kocht bij hem 2530 nummerplaten) en hij vertelde mij dat hij met een etsplaatje voor twee hokjes komt, hij probeert het de eerstvolgende keer mee te nemen. Daar wacht ik maar op en hoef niet langer te zoeken naar de juiste maten.
Wellicht heb je hier iets aan.
Groet,
Adri
-
Een vraagje over die hokjes, waren deze permanent bevestigd of niet?
Ik meen op internet fotos gezien te hebben waar de hokjes op bevestigd waren, maar op een foto die later was genomen, reed de 2530 weer zonder hokjes.
De hokjes waren demontabel. Als de 2530 eens niet in de sproeicampagne werd ingezet reed ze zonder sproeihokjes. Aannemelijk is dat de hokjes dan meestal in de thuishaven van de sproeitrein, Zutphen GE, werden opgeslagen.
Op het moment dat de oude Blokkendoos werd vervangen door de nieuwe sproeiwagen (op Rs-onderstel) halverwege de jaren '80, waren de hokjes overbodig omdat een camerasysteem op de top van de neuzen het werk van de sproeimeester overnam.
Zie http://picasaweb.google.nl/wimhoekema/OpNeerlandsSpoor19821988#5052664112672923522
Wim
-
Vanavond zodra ik thuis ben foto's van dat bewuste setje ;D
-
(http://i76.photobucket.com/albums/j23/groterdam/huis-1.jpg)
info : komt zo.
rechtermuistoets is iets groter.
-
Spul van de Grote Ger?
-
Ja, de hele grote Ger.
Euh.. ;D
Ger heeft toestemming gegeven dat ik zijn email adres hier plaats.
Euh...wie het heeft mag het plaatsen (zonder apestaartje)
Sorry Ger ! ;D
-
En zo zien ze eruit als ze bruin zijn ;)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3492.jpg)
en
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3507.jpg)
gph.knijf (a) hetnet.nl
Groetjes
peter
-
Prima.
Peter, kleine kanttekening, Ger heeft ze smaller gemaakt.
Dus op mijn foto is het versie 2.0 ;)
-
Hoi Chris,
Nou je het zegt... deze zijn alweer een jaar of drie (minimaal?) oud...
Ger heeft deze 2530 ook zelf gemaakt op basis van DKM, het is geen kit van Edwin. De Grote was zijn tijd ver vooruit :D
Peter
-
Nou kijk eens aan. ;D
-
Vraagje,
Zitten er bij het setje behalve de 2 cabines ook de extra trapjes voor onder de voetplaat in messing? Zou wel aardig zijn.
mvg,
Ivo
-
Wat ligt er op de voorgrond ? ;)
Op het gele papiertje ? ;D
Zit in de set.
-
Had ik niet op de foto herkend :( Omdat het nogal groot lijkt dacht ik niet direkt aan een trapje. Maar nu zie ik het ;)
mvg,
Ivo
-
;D
-
Erg netjes. Gelijk maar een setje besteld! ;D
-
Het juiste email adres :
gph.knijf(at)upcmail.nl
-
rechtermuistoets is iets groter.
Hoe doe je dat met die rechtermuistoets dan ???
-
Ik ben ook bezig met de Kleinspoor 2530, nu wil ik die in de oorspronkelijke kleur maken.
Wat is de kleur van de bovenkant, bij de VSM destijds was die aluminium maar ik heb het sterke vermoede dat dat oorspronkelijk anders was?
(http://www.amibo.demon.nl/vsm7.jpg)
De nummerplaten zijn die bij Trainart te krijgen, inclusief de op het front ?
Staat die ook op Rail 2009?
-
TrainArt heeft ook de complete set nummer platen. Staat aanstaand weekend ook in Houten.
Vwb de kleur, bekijk deze post (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=11374.msg244476#msg244476) van Ivo Tb eens...
Gr,
Bart
-
Toch nog even een vraag over de hokjes:
Neem aan dat dit dezelfde zijn die in eerste instantie ook op de NS1700 werden gebruikt?
Kleur was toen ws groen, op de bruine uitvoering van de 2530 bruin, maar hadden ze ook de lila kleur toen ze op die uitvoering van de 2530 stonden?
grt,
Marcel
-
Volgens mij heeft de 2530 alleen in bruine kleur de functie van sproeitrein vervult. De hokjes zullen dus niet lila zijn geweest.
Gr,
Bart
-
Bedankt voor de link Bart, naar het draadje (ik wist niet dat er nog 1 liep)
Ik ga voor de Lila versie zoals Philotrain dat gedaan heeft.
Zo strak als die van Ivo zal die van mijn niet worden :o
-
Tuurlijk wel :)
Gewoon netjes afplakken of voor de vink op de koppen de transfer gebruiken die in datzelfde draadje door de gelegenheidscombinatie Bart/Reel Cees is ontworpen.
Ik kan nu niet bij het artikel in een oud tijdschrift over de sproeitreinhokjes, maar ik heb de indruk dat die ook lila zijn geweest (en daarna bruin en vervolgens geel of grijs). Of ze op de 1700 groen zijn geweest weet ik niet (alleen zwart-wit foto's)
Succes,
Ivo
-
Volgens mij heeft de 2530 alleen in bruine kleur de functie van sproeitrein vervult. De hokjes zullen dus niet lila zijn geweest.
Voor het eerst in 1964 reed de 2530 de sproeitrein, daarvoor deed dat de 2496 vanaf 1956 of 1957.
De 2530 werd bruin bij de revisie in 1963, voor zover ik me kan herinneren in september. In 1972 vond de metamorfose naar geel/grijs plaats en voordat de videoinstallatie werd geplaatst, heeft de lok ook nog een aantal jaren met "hokjes" dienstgedaan. Helemaal zeker ben ik er niet van, maar ik meen dat ze toen geel waren.
Max
-
Bedankt voor de correctie Max, dat was ook wat ik bedoelde.
Alleen vanaf zijn bruine kleur
Gr,
Bart
-
Heb hier een foto van de 2530 met geel hokje.
Foto is gemaakt te Roermond op 18-8-1978, en is te vinden in:
De Nederlandse Spoorwegen in kleur, uitgegeven door
Schuyt & Co.
Mvg
Hans
-
Voor het eerst in 1964 reed de 2530 de sproeitrein, daarvoor deed dat de 2496 vanaf 1956 of 1957.
De 2530 werd bruin bij de revisie in 1963, voor zover ik me kan herinneren in september. In 1972 vond de metamorfose naar geel/grijs plaats en voordat de videoinstallatie werd geplaatst, heeft de lok ook nog een aantal jaren met "hokjes" dienstgedaan. Helemaal zeker ben ik er niet van, maar ik meen dat ze toen geel waren.
Max
Okay, lila 2530 heeft dus nooit de sproeitrein getrokken, zal dus een bruine Roco 2400 moeten omnummeren.
Heeft de Lila2530 trouwens ooit in het Noorden voor een "klompentrein" gestaan?
grt,
Marcel
-
Er is mij geen fotografisch bewijs bekend voor de inzet van de paarse Bisschop voor een reizigerstrein in 't Noorden. In bruine kleur kwam 'ie wel eens op de lijn Stiens-Beetgumermolen, ex-tramlijn van de NTM.
-
TrainArt heeft ook de complete set nummer platen. Staat aanstaand weekend ook in Houten.
Gr,
Bart
Heeft TrainArt ook een Emailadres, ik kan voorlopig niet naar Houten ?
-
Heeft TrainArt ook een Emailadres, ik kan voorlopig niet naar Houten ?
Jahaaaa; het juiste is naar verluidt: gph.knijf(AT)upcmail.nl ( (AT) veranderen in @)
Suc6
Peter
-
Bedankt!
-
gph.knijf(AT)upcmail.nl ( (AT) veranderen in @)
Dank je Matthijs, dat was een beetje dom om dat zelf niet meteen te doen... sorry
Peter
-
Voor wie de versie van de spoorwegen van Uruguay wil bouwen moet hier (http://flickr.com/photos/tgva325/sets/72157594476453560/) eens kijken!
(ik vind die versie eigenlijk mooier ::), waarom is die van de NS nou niet in het blauw in dienst gesteld :'( ;D)