BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => (Her)beginners => Topic gestart door: Ruud K op 20 December 2008, 18:13:47
-
Wanneer moet je de koolborstels vervangen? Merk je aan het rijgedrag van je lok dat het daarvoor tijd is? Hoe merk je dat dan?
-
Ruud, in principe als ze "op" zijn. Dat duurt wel ff, die dingen kunnen heel lang meegaan. Als ze op zijn, gaat de drukveer tegen je collector lopen en dat wil je niet, want dat ding krast alleen maar. Bij twijfel controleren, zit er nog genoeg koolstof op dan kan ie nog wel ff mee.
Een kennis van me zei eens dat ie binnen een jaar al twee keer nieuwe koolborstels had ingezet. Z'n lok zat ook vol zwart gruis. Bleek er gewoon een collectorlamel een opstaande rand te hebben, dus die werkte als frees. Zoef, en weer een koolborstel afgesleten. Ik heb 'm geadviseerd of een nieuwe motor te zoeken of het ding terzijde te stellen :P
Als je dus merkt bij het rijden dat er schurende geluiden uit het spulletje komen ben je dus eigenlijk al te laat. Gewoon eens een keertje controleren, simpel zat. Gebruik de gelegenheid direkt om je collector wat schoon te maken, met een tandenstoker tussen de lamellen de rotzooi weghalen en de eventuele zwarte baan te verwijderen. Laat het spulletje maar blinken 8)
PS: een koolborstel wordt door zijn behuizing "geleid", d.w.z. dat ie de juiste stand t.o.v. de collector aan kan houden. Is de koolborstellengte te kort, dan werkt je geleiding niet meer en het ding kan kantelen en gaan staan dansen. Ik zou in elk geval 2mm lengte als minimum aanhouden.
-
Wat is eigenlijk het nut van koolborstels? Of anders gezegd: Waarvoor dienen ze? Er zijn ook locs die hebben een motor zonder koolborstels.
-
@Harold34: Koolborstels zorgen ervoor dat er spanning (stroom)toevoer naar het anker is. zie de wiki: http://nl.wikipedia.org/wiki/Koolborstel