BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Materieel => Topic gestart door: Gerco van Beelen op 19 December 2008, 12:42:13
-
De hondekop van piko zal niet uitkomen als benelux uitvoering. Daarom zijn we aan de slag gegaan om met de plotter hier weer een ander mooi model hondekop van te maken. Er gaan verschillende versies gemaakt worden. Met en zonder keuken. Voor het gebruik van de ramen komt weer het oude folie concept terug maar ook worden er plots gemaakt om de mastica ramen te gebruiken.
(http://www.sleutelspoor.nl/img/benelux/wanden/benelux%2033.jpg) (http://www.sleutelspoor.nl/projecten/benelux/benelux%20wanden.html)
-
Weet je dit echt 1000% zeker??
Geen BeNeLux van Piko??
Greetz:Menno
-
Menno,
En als Piko hem wel uitbrengt, wordt deze waarschijnlijk gedetailleerder doordat je tegelijk enkele onvolkomenheden van het Piko model kunt aanpakken, bijvoorbeeld de naad :D en de draaistellen ;D. Ik verwacht niet dat een Piko Hondekop af fabriek dit ook realiseert.
Komende weken ga ik er ook mee aan de slag.
mvg,
Ivo
-
Weet je dit echt 1000% zeker??
Geen BeNeLux van Piko??
Piko moet alles dan opnieuw ontwerpen het dak de bodem en de wanden. Alleen de kop kan hij hergebruiken. Ze verwachten hiervan niet voldoende modellen op de markt te kunnen zetten omdat er geen kleurvarianten zijn.
Gr. Gerco
-
Een tijdje terug heeft Wim zich eens laten ontvallen dat als hij een Benelux stel uitbrengt het een beginners set zal zijn met een overgespoten standaard Mat 54 model.
SK
-
Zonde, want dat model zou ik wèl graag eens in H0 willen zien. Dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld de TEE RAm die door drie (!) merken bijna tegelijkertijd werd uitgebracht. Om maar niks te zeggen over twee fabrikanten die zich op Plan W hebben gestort. Kan dàt nou niet wat efficiënter, dat fabrikanten zich wat minder snel in eigen voet schieten?
Daar komt bij dat Piko met een Benelux-Hondekop ook de Belgische markt kan bedienen. Dat zou misschien het gemis aan kleurvarianten nog enigzins kunnen goedmaken. Ik zie persoonlijk liever een breed inzetbare Benelux-Hondekop dan het onlangs uitgebrachte gele tweetje met grijze snor dat maar kort inzetbaar is en waar ik niks mee heb (liever met derde pit). Ik begrijp het perspectief van de fabrikant wel, maar natuurlijk blijven er altijd wensen... ;)
Groeten, Geoffrey
-
Wat zou het leven saai zijn als er niets meer te wenzen was ;D
-
Heel saai.
-
De beneluxstellen reden ook alleen op de oude lijn van Amsterdam naar Roosendaal op `nederlandse bodem.
-
Een tijdje terug heeft Wim zich eens laten ontvallen dat als hij een Benelux stel uitbrengt het een beginners set zal zijn met een overgespoten standaard Mat 54 model.
Dan hoop ik dat 'als' nooit werkelijkheid wordt, want daarmee zou de markt verpest worden voor een serieuze Benelux Hondekop.
mvg,
Gert
-
De beneluxstellen reden ook alleen op de oude lijn van Amsterdam naar Roosendaal op `nederlandse bodem.
Op het eind van hun werkzame leven waren de Benelux-stellen zelfs te vinden op de Zeeuwselijn. Ik heb ze in Vlissingen een paar keer mogen ontmoeten.
-
Met andere woorden: we snakken naar een echt Benelux-stel!
Kom op Piko/Wolters: als je straks alle andere variantenhebt gehad, maak 'm dan als special. En kan anders Artitec haar oude plan om Hondekoppen op Piko-basis te maken niet weer uit de kast trekken?
mvg,
Gert
-
Dit draadje zou moeten gaan over de ombouw van een Piko naar een Benelux met styreen wanden.
Kom op heren, aan de slag met zelf bouwen. Kunnen we meteen alle tekortkomingen van de Piko aanpakken en hebben we bijzondere modellen. Hebben we al circa 25 jaar gedaan met Lima en Mastica en nu dus een kans op een echte Benelux Hondekop in 1:87.
Er komen nu zo ontzettend veel kant en klare NS modellen op de markt dat dat financieel nauwelijks is bij te houden. Dus die Piko Benelux: die bouwen we zelf met een beetje hulp van Gerco natuurlijk. ;)
mvg,
Ivo
Gerco en SK geven hier (http://www.sleutelspoor.nl/projecten/benelux/benelux%20wanden.html) al de aftrap!
-
Interessant. Ik heb nog een bloedneus die (inmiddels) buiten mij tijdperk (IVa) valt. Een benelux past daar echter nog wel in :)
-
Een leuk plaatje van een model Benelux (op basis van een Lima, zostaat erbij) kwam ik tegen op www.spoorforum.eu
Heel fraai model !
Zie:
http://www.spoorforum.eu/spoorforum/phpBB3/viewtopic.php?f=38&t=189
Pewiam
-
dit mag natuurlijk niet ontbreken bij zo'n stel ;D
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/gerco.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/gerco.jpg)
Kees-jan
-
Hahaha goede zaak Kees-Jan,
Echt werelds, iemand toont wat voor loc of treinstel ook en half uurtje later volgt een reactie van Kees-Jan met de transfers ;D Kleinspoor mag wel oppassen ;)
Gr. Remco.
-
Kees-Jan P.M.
Jos.
-
Wacht maar rustig af Remco.................
Kees-jan
wat is "kleinspoor" eigenlijk ;D
-
Nooit van gehoord ;D ;D ;D
Die zit toch in Tilburg, of niet?
Jos. ;D ;D ;D
-
Deze bestaan al hoor!!!! Zijn nog zonder digitaal genomen op mijn oude baan-SK
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Ketelwagen_Nieuwe_Matex.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Ketelwagen_Nieuwe_Matex.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Ketelwagens.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Ketelwagens.jpg)
-
De plannen van vroeger waren in de ijskast beland volgens Piko.
Ze sloten het niet uit dat in de toekomst de plannen eventueel nog uit de ijskast zouden kunnen komen.Nu ze eenmaal de Hondekop op de markt hebben gebracht zouden ze deze plannen mischien best nog eens uit de ijskast kunnen halen of niet dan?!
Greetz:Menno
-
Gerco en SK geven hier (http://www.sleutelspoor.nl/) al de aftrap!
;) linkupdate (http://www.sleutelspoor.nl/projecten/plan%20Q.htm)
Grt Erwin
-
Erwin,
Dat is de link van de plan Q. In mijn bericht staat nu de link naar de Benelux.
Evengoed bedankt.
Ivo
-
Ik moet me ook nergens mee bemoeien.... :D
Grt Erwin
-
Mag wel hoor. Mijn eerste link was alleen naar Sleutelspoor. Nu is deze beter. Mijn PC heeft al een half jaar kuren, waardoor ik de juiste link niet kon zien.
Bedankt dus. :)
Ivo
-
De toilet ramen in de hondekop hebben weer een speciale vorm
(http://www.sleutelspoor.nl/img/benelux/toiletraam%20benelux.jpg)
Met de folie hebben we er dit van gebakken
(http://www.sleutelspoor.nl/img/benelux/folieraamtoilet.jpg)
Wat we nu zoeken zijn foto's waar de schortplaten goed opstaan.
Gr. Gerco
-
Op het eind van hun werkzame leven waren de Benelux-stellen zelfs te vinden op de Zeeuwselijn. Ik heb ze in Vlissingen een paar keer mogen ontmoeten.
En in Lelystad,Hoorn enz! Bron:wat boekwerken die hier thuis in de kast staan!
-
Er schijnt nog een Benelux Hondekop in België te bestaan. Misschien een idee voor een excursie en om foto's te maken van alle ontbrekende details zoals de schortplaten.
mvg,
Ivo
-
Staat in Leuven heb al geïnformeerd op het Belgische forum maar hij schijnt niet toegankelijk te zijn.
Gr. Gerco
-
Dwarsigheid van de belgen?
Harm
-
Dwarsigheid van de belgen?
Harm
NEE hoor je moet alleen heel goed flemish waloniesch konne spreecke,
onder s snoppe ze oe nie,
Frederico
-
Gerco,
Stuur mij eens een mailtje met je adres dan stuur ik je wat foto's op.
het dak heb ik compleet ( ik stond er toen op ) en van de zijkanten heb ik er ook een paar.
dave
ps denk dat ik zelfs nog een afgietsel heb liggen van het dakrooster.
dave
-
Komende maanden naast alle andere projecten nog een nieuw project, zoals eerder aangekondigd.
De basisonderdelen bij elkaar:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/PC280142.jpg)
Piko Hondekop in delen, plots van Gerco, stroomafnemers van Sommerfeldt en niet op het plaatje setje resin dakonderdelen van Spoorcuriosa.
De Piko Hondekop zit overal en nergens gelijmd, maar is met beleid redelijk goed uit elkaar te halen. Mij lukte het met alle ramen op de lichtgeleiders voor de sluitlichten na. De bakken en de bodems zijn niet uitwisselbaar, wat betekent dat een Piko bodem bij dezelfde Piko bak hoort. Aangezien het hele dak op de dakgoten na toch kaal moet maakt dat verder niet uit. Wel is er maar een bodem voorbereid op een motordraaistel.
De koppen gingen er bij mij ook goed af:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/PC280143.jpg)
Op deze manier is het mogelijk koppen te maken met ladders, met instaptreden, beide met en zonder 3e licht en met een ander typhoon rooster voor de Benelux. Maar dat laatste zal misschien niet gauw gebeuren.
Een begin met de plots van Gerco. Als experiment ook de met vinyl beklede styreen platen als ramen net als in de plan U:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/PC280144.jpg)
In deze prototype plots heeft Gerco inmiddels mogelijkheden voor Mastica, Piko en eigen ramen. Dat wordt nog een beetje puzzelen wat het beste bevalt.
Met het te behalen resultaat van de plan U in het achterhoofd, belooft dit een mooie Benelux te worden.
mvg,
Ivo
-
Ooit hoop ik het ook te kunnen Ivo, maar nu kijk ik nog maar even mee, wat voor moois je er van gaat bouwen! Succes, ik wacht met plezier op voortgangs foto's!
Gr. Remco.
-
Ik ben benieuwd wat voor juweeltje je hiervan gaat plakken Ivo.
Ik ga dit met meer dan grote belangstelling volgen om zo mogelijk volgend jaar zelf ook een BNL-HKte bouwen!
Gr,
Bart
-
Even en update. De wanden die jullie tot nu toe gezien hebben zijn een beetje veranderd. De derde laag (de binnenste) is veranderd en helemaal pas gemaakt aan de piko bodem. Na verschillende uitprobeersels en een rijk gevulde prullenbak :'( is nu eindelijk de goede contour gevonden. Wat ik niet verwachte is dat de bodems van elkaar verschillen.
Gr. Gerco
-
NEE hoor je moet alleen heel goed flemish waloniesch konne spreecke,
onder s snoppe ze oe nie,
Frederico
In Leuven moet je nog geen Frans praten, dus Frans (Waals) moet je daar helemaal niet spreken. Dus die wartaal dat je daar schrijft is helemaal niet het Leuvens dialect.
Het probleem is dat dat rijtuig waarschijnlijk in de museumbewaarplaats te Leuven staat en dat is niet meer toegankelijk voor het publiek. De Leuvense Museumbewaarplaats zou volgens de laatste berichten verdwijnen in Leuven om plaats te maken voor een parking dat in 2012 moet klaar zijn.
In 2010 zou in Schaarbeek de bouw starten van een Nationaal Spoorwegmuseum waar ze dan hopelijk nog materieel kunnen bewaren voor het nageslacht, want nu staat alles daar weg te rotten omdat het dak zo lek is als een zeef.
-
Na de nodige veranderingen, uitprobeersels en een hoop afval zijn de wanden nu definitief klaar ::) (hoop ik)
(http://www.sleutelspoor.nl/img/benelux/wanden/benelux%2068.jpg)
Voor het verhaal tot nu toe klik hier (http://www.sleutelspoor.nl/projecten/benelux/benelux%20wanden.html#update1)
-
Goed bezig, ga zo door, mijn complimenten ;)
-
De deuren van de benelux komen precies uit in het gedeelte waar de verhoging van de bodembak is. Nu hebben we meerdere keuzes. De snede precies op de rand laten vallen van de binnenste laag (zie foto) of de bodembak uitvijlen en dan de derde laag door laten lopen of een heel dun stripje styreen van 0,3 mm hier inplakken. Het verschil tussen de lagen is 0,5 mm. Er moet ook nog een trap in dit gedeelte gemaakt worden.
(http://www.sleutelspoor.nl/img/benelux/wanden/benelux%2074.jpg)
Gr. Gerco
-
De oplossing is niet eenvoudig en in model nooit helemaal goed te krijgen, tenminste als je nog een rijdende Hondekop wilt overhouden. Het trapje lijkt op een dichte plaat met 2 treden, waarvan in elk geval de onderste trede voor het draaistel komt te zitten, waardoor de minimum boogstraal wordt beperkt. Daarbij komt dat de schorten in de richting van het draaistel niet een mooie boog lijken te hebben zoals de Piko bodem heeft en de gewone plan F ook, maar hier recht is afgesneden. Het liefst zou ik de eerste trede onder de deur in een nis maken, dus de bodembak uitvijlen. Alleen moet je dan wel oppassen dat de bodem in de lengterichting voldoende stevig blijft, anders gezegd, dat de bodem hier niet gaat knikken doordat je deze verzwakt tussen de schorten en de draaisteloplegging. Kortom, dit vraagt om nader onderzoek.
mvg,
Ivo
-
Dit zijn nou de probleempjes die je tegenkomt als je een model ontwerpt. Ook al is de basis reeds aanwezig. En één van de reden dat fabrieksmodellen kosten wat ze kosten, in dit soort dingen gaat bij fabrikanten erg veel ontwerptijd (=kosten) zitten. En worden er vaak creatieve oplossingen bedacht die niet altijd in goede aarde vallen (Matrix Gottardo).
Desalniettemin denk ik dat Gerco en Ivo wel met een acceptabele oplossing komen maar het toont wel aan dat e.e.a. niet altijd zo eenvoudig is als het lijkt.
-
Zo ziet het er bij mij nog uit.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/31_IMG_8147.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/31_IMG_8147.jpg)
SK
-
Er is al weer aardig aan het ontwerp veranderd sinds jij het eerste prototype bouwde.
-
Daar is het een prototype voor. ;D
(moet je niet schaatsen?)
SK
-
(moet je niet schaatsen?)
SK
Het was heerlijk op de nieuwkoopse plassen
-
IK ga wel weer zorgen dat s'lands economie niet verder in het slop raakt. Ga vannacht maar weer eens een paar groten naar binnen halen 8)
-
Wie wil er met treintjes speelen als hij dit kan meemaken.
(http://home.planet.nl/~beele260/mitropa/nieuwkoop1.jpg)
(http://home.planet.nl/~beele260/mitropa/nieuwkoop2.jpg)
(http://home.planet.nl/~beele260/mitropa/nieuwkoop3.jpg)
(http://home.planet.nl/~beele260/mitropa/nieuwkoop4.jpg)
zelfs de oudste zoon wil zowel met z'n vader als zijn moeder schaatsen.
Gr. Gerco
-
Dit heeft volgens mij niets met schaatsen te maken maar met landschapsbouw. Je wil gewoon een sneeuwlandschap maken en onder het mom van schaatsen er foto's van gemaakt :P .
Mooie foto's en dan vooral die eerste.
-
IK ga wel weer zorgen dat s'lands economie niet verder in het slop raakt. Ga vannacht maar weer eens een paar groten naar binnen halen 8)
Uche uche uch... ;D
Die olieboot hebben ze losgelaten daar ergens bij Afrika, dus werp maar een hengeltje uit... ;)
-
Aan alle verbouwers,
Even een interessant draadje uit de mottenballen halen.
Wat is de stand van zaken op dit moment ?
De deuren van de benelux komen precies uit in het gedeelte waar de verhoging van de bodembak is. Nu hebben we meerdere keuzes. De snede precies op de rand laten vallen van de binnenste laag (zie foto) of de bodembak uitvijlen en dan de derde laag door laten lopen of een heel dun stripje styreen van 0,3 mm hier inplakken. Het verschil tussen de lagen is 0,5 mm. Er moet ook nog een trap in dit gedeelte gemaakt worden.
(http://www.sleutelspoor.nl/img/benelux/wanden/benelux%2074.jpg)
Gr. Gerco
Is het probleem al geslecht, zo ja op welke wijze ?
M.vr.groet
John
-
Beide mogelijkheden zijn mogelijk John. Afhankelijk van de netheid van bouwen past het naadloos op elkaar zo niet dan kan je 0,3 mm erin lijmen. De bakken zitten in elkaar en het licht kan er nu ingemaakt worden en de tussenwanden geplaatst zodat we kunnen plamuren en schuren. Het enige wat op het ogenblik al een tijdje ontbreekt is tijd voor de hobby, maar dat komt wel weer ;D
Gr. Gerco
-
tijd voor de hobby
Lastig en herkenbaar probleem. Ik heb er nog een: prioriteiten stellen. Ik heb de Benelux Hondekop al een beetje voorbereid, maar ik heb een grote hekel aan plamuren van daken en dat moet er dan toch van komen. En dan die draaistelzijkanten. Voor de rest zal het net zo'n leuk project worden als de plan U. Maar ik dacht eerst even snel tussendoor een Blokkendoos om te spuiten :( Is iets meer werk geworden ;D
mvg,
Ivo
-
;D sja de tijd.............
Het spuiten en stikkers plakken zou geen probleem voor me zijn maar die wandjes bouwen..........daar zie ik tegen op dus wacht ik maar op de fabrikanten uitvoering.
KJ