BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Baanplannen => Topic gestart door: platte bever op 18 December 2008, 22:01:11
-
Ik ben eerste gedachten voor een baanplan aan het omzetten op de PC.
Nu is mijn vraag of de manier waarop ik wissels tegen elkaar plaats eventuele problemen kan opleveren?
Ik meen ergens gelezen te hebben dat wisseltongen tegenover elkaar ontsporingen kan opleveren.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/original_version_Wissels.jpg)
Groeten Willem,
-
Als het kan, probeer het te vermijden. Voeg een stukje recht spoor van ongeveer een rijtuiglengte tussen beide wissels. Rij je louter met korte rijtuigen, dan kan dat stukje ook kort zijn. En anders, vervang het door een Engelse wissel. Dat maakt je wisselstraat ook meteen korter, maar let op dat Engelse wissels dan weer niet gebruikelijk zijn in vrije baan.
groeten,
-
Willem,
Het kan uitstekend zoals jij in je image weergeeft. Ik heb zelf ook wisselsstraten op die manier en heb geen last van ontsporing, zolang je de wissels maaar in de juiste stand zet. Bij ons op de club (Friese Modelban Club) liggen ook van dergelijke wisselstraten en daar hebben we ook geen last van ontsporing, tenzij de wissels niet in de juiste stand staan.
Groenten Rob
-
Goede morgen
Ik heb ook wissel tegen overmekaar?, gaat heel mooi
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/erwin.jpg)
gr erwinv
-
Erwin, dat is niet hetzelfde. Het gaat bij Willem om wissels die met de voorkanten tegen elkaar liggen, en dat zie ik bij jou niet.
(de voorkant van een wissel is de kant waar de tongen liggen)
-
Centraal-bovenaan heb je inderdaad ook wissels met de tongen tegen elkaar, maar hier loopt de boog door. In hogerstaand voorbeeld liggen de tongen tegen elkaar, maar in tegenboog. Daar hebben sommige rijtuigen last van (duwende of hakende buffers of met stroeve koppelingen durft een rijtuig wel eens te kantelen). Ik heb dit ervaren, maar ieder is vrij om te doen wat ie denkt dat beter is, natuurlijk. ;)
-
Beginnend helemaal links op de tekening liggen 2 wissels.
In deze sporen naar rechts gaand kom je op 2 rechtse wissels. De onderste zou ik vervangen door een linkse, die dan aansluit op een Engelsman naar het volgende spoor. Zo te zien is dit geen doorgaand hoofdspoor.
Dan heb je veel meer ruimte en voorkom je mogelijk problemen. Moet wel passen natuurlijk.
Dit is met name ingegeven door het gebruik van die 2 rechtse wissels, waar je eerst via een bocht inkomt. Zal in de praktijk weinig toegepast worden. Alhoewel: als ik Den Bosch vanaf het noorden binnenkom wordt ik ook alle kanten opgeschud.
Maarten.
-
Centraal-bovenaan heb je inderdaad ook wissels met de tongen tegen elkaar,
Niet helemaal. Als je dat plaatje in de oorspronkelijke afmeting bekijkt zie je dat er een stukje recht spoor tussen zit.
-
... En anders, vervang het door een Engelse wissel.
Engelse wissels wilde ik, uit kosten overwegingen, juist niet gaan gebruiken.
Bedankt voor de tips, nu kan ik verder gaan plannen en meer rechte rails gaan plaatsen. Ik zal in een ander 'draadje' dan wel eens wat plaatsen van de resultaten.
Groeten Willem,