BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: Rob Bogers op 18 December 2008, 18:44:00
-
Ik was gisteren in een modelspoorwinkel en opeens vroeg iemand mij het volgende. "Jullie digitale rijders zeggen steeds dat je geen gelijkspanning hebt maar digitale spanning. Hoe bedoel je dat", vroeg hij. Het verschil heb ik hem een beetje proberen uit te leggen maar toen hij vroeg, "waarom heb je dan wel een keerlusmodule nodig als je geen gelijkspanning hebt?" had ik even het antwoord niet gelijk op mijn tong. M.a.w. ik kon hier geen zinnig antwoord op geven. In mijn gedachtengang weet ik wel wat ik wil zeggen maar om nu een stommitiet te voorkomen vraag ik het forum om mij te helpen met een goed geformuleerd antwoord. Hoe zit dat nu? daar leer ik ook vast weer wat van!
-
Dat heeft niks direct met de electrischeteit te maken (digtaal, analoog, permaloog, natronloog, ...).
Het gaat er om dat in een keer lus bij twee rail de rechter en linker spoorstaaf met elkaar worden verbonden in een keerlus. Dit levert een probleempje op, kortsluiting.
Toch de keerlus schakeling weer van stal halen dus. Voor twee rail wisselstroom (spoor 1) geldt exact hetzelfde.
Vriendelijke groet,
Jan-Peter
-
Het heeft niets te maken met gelijkspanning, wisselspanning of digitale spanning.
Het gaat om tweerail en drierail. Op een tweerailbaan heb je een keerlusprobleem, al zet je er wisselspanning op.
ps Kon de winkelier dat niet oplepelen trouwens?
-
Het licht ging branden, ik weet het weer. Tja of de winkelier het wist weet ik niet, heb hem niet gevraagd, ik ken hem ook niet. De bewuste man vroeg na verloop van tijd toen ik hem wat had uitgelegd over digitaal rijden (ik stond bij een Fleischmann startset te kijken), hoe dat zat. Mijn modelspoorwinkelier in mijn woonplaats weet het vast wel maar daar was ik nog niet geweest na het gesprek. Ik weet nu weer hoe het zat, bedankt. Case closed
-
Dit is nou zo'n typisch geval van de verwarring die ontstaat als mensen praten over gelijkstroom, resp. wisselstroom, terwijl ze 2-rail, resp. 3-rail bedoelen. Nog maar eens: de railsoort en de stroomsoort zijn twee dingen die los van elkaar staan.
-
Hallo,
De overeenkomst van analoog en digitaal is, dat je bij een keerlusschakeling de schakeling laat werken als je trein in de lus rijtdt . ;)
Het verschil is, dat bij 2 rail gelijk- en wissel spanning de polariteit in de lus waar de trein rijdt -Niet- verandert, maar wel in het spoor waar je trein nog moet komen .
Bij digitaal wisselt de polariteit in het spoor waar de trein op dat moment rijdt juist - wel-. De dekoder heeft daar geen last van. Buiten de keerlus verandert de polariteit niet.
Groeten,Peter