BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: 1op160 op 18 December 2008, 15:27:42
-
Beste allemaal,
Nu ik ben begonnen een klein beetje aan scenery te werken kom ik nu op de vraag wat voor en waar ik seinen moet gaan plaatsen. Om het niet te ingewikkeld te maken heb ik een vraag over een klein stukje spoor.
Ik heb een dubbelspoor (1 spoor heen, 1 spoor terug).
De 2 sporen komen uit een tunnel en gaan bijna direct daarna over een viaduct heen... daarna lopen de sporen nog een stuk door tot ze bij een wisselstraat komen van een station... (maar daar later meer over).
tunnel brug normaal spoor
- -<- - -[----======-------------------------------<--
- ->- - -[----======------------------------------->--
Ik rij met DB tijdperk 5.
Waar moet ik nu seinen zetten? (en welke seinen)
Komen die tussen de brug en de tunnel ingang ?
Alvast bedankt, Michel
(www.1op160.nl (http://www.1op160.nl))
-
Een sein staat op een blokscheiding. Maar die hoeft niet perse samen te vallen met een brug of een tunnelingang.
-
Normaal zou de blokscheiding overal kunnen liggen, vooral automatische blokken in lange tunnels.
Maar in de praktijk ligt een blokscheiding bij voorkeur niet in een tunnel. Denk maar eens aan een stoomlok die in een tunnel staat te dampen, of aan de ICE, waarvan de noodrem voor de tunnel zelfs uitgeschakeld wordt. Men probeert hoe dan ook te vermijden, dat een trein in een tunnel moet stoppen.
Tijdperk 5 geeft dus in DB een signaal voor de tunnel. Omdat ook een brug als minder gunstig voor bereikbaarheid wordt gezien, zal het signaal ook nog voor de brug liggen.
Wanneer direct achter de tunnel een station ligt, waardoor de trein voor het binnenrijden dus in de tunnel mogelijk zou moeten stoppen, zal het stopsignaal ook voor de tunnelingang gegeven worden, met hooguit een herhalend signaal in/net uit de tunnel.
Alle uitzonderingen komen voor.
Maarten.
-
Alvast bedankt voor de reacties.
De uitleg is eigenlijk gewoon duidelijk... :)
Maar aangezien mijn tunnen naar het schaduwstation gaat...
De volgende vraag...
Zouden dit goede punten zijn voor de seinen ?
(seinen aangegeven met een s)
tunnel brug normaal spoor
- -<- - -[----======--s----------------------------<--
- ->- - -[----======--s---------------------------->--
Het sein voor het onderste spoor staat dan niet echt praktisch. Maar als het nou gewoon rot uit komt :-[ Als dat sein er niet staat is het spoor tussen het schaduwstation en de wisselstraat 1 lang blok... is het echt niet aanvaardbaar dat het sein daar zou komen? Of is het met uitzondering wel acceptabel ?
Gr, Michel
(www.1op160.nl (http://www.1op160.nl))
-
Wanneer elk spoor maar voor 1 richting gebruikt (mag) worden, staat het bovenste sein goed. Het onderste zou helemaal rechts moeten staan, zodat een trein vrij uit de tunnel stopt.
Wanneer (in het echt) het onderste spoor voor noodgevallen ook voor verkeer de tunnel in gebruikt kan worden, staat hier een sein, die dat verkeer regelt, en helemaal rechts voor het verkeer, dat uit de tunnel komt.
Bij gebruik van een dubbelsporig baanvak, waarbij beide sporen in beide richtingen gebruikt mogen worden, staan dus altijd dubbele seinen (kijk maar in Nederland). In dit getekende geval zouden dan 2 seinen voor de brug staan voor het verkeer de tunnel in, en 2 dubbele seinen helemaal rechts voor het verkeer de tunnel uit en om het verkeer wat uiteindelijk de tunnel in zou gaan daar te laten stoppen. Maar dat zou een wat onzinnige situatie worden (2 treinen tegenover elkaar). Dit is alleen het geval wanneer er nog wissels liggen om van het ene spoor naar het ander te kunnen. Wat overigens weer vaak voorkomt voor bruggen/ tunnels bij gebruik van beide sporen in beide richtingen.
Maarten.
-
ik weet niet of het een beweegbare brug is als het een beweegbare brug is moet je voor de brug een sein zetten.
gr. rob