BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: Pauldg op 18 December 2008, 14:11:57
-
Hallo allemaal,
Wie heeft er goede foto's, liefst in kleur van het interieur van DE-I en DE-II? Van die laatste vóór renovatie? Vooral de geribbelde autobusbanken heb ik nog nooit in kleur gezien. Doe maar niet PM, iedereen kijkt graag naar foto's.
Met vriendelijke groet,
Paul
-
Nou, goede foto's...eerder waardeloos, en afgedrukt op zijdemat papier dus nog extra fijn om te scannen, maar ik laat ze toch maar zien:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/original_version_89.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/original_version_89.jpg)
Mijdrecht, november 1983. Een fototoestelletje met een 110-cassette, als ik mij juist herinner. Daar viel dus niks mee te beginnen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/original_version_96.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/original_version_96.jpg)
Arnhem, januari 1985. Al een degelijke Oostduitse camera, maar kon toch slecht tegen het vele licht door de reflecterende sneeuw. Maar ja, voor beide geldt: overdoen gaat niet meer.
Groeten.
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/img984.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/img984.jpg)
DE-1 34 (tr. 7947/7974) Enschede, 30 mei 1985
-
mooie foto menneer poes
groetjes edwin
-
Misschien kunnen we hier sowieso even een leuk interieurdraadje van maken. Want op mijn beurt ben ik heel benieuwd naar oude kleuren interieurfoto's van de Plan T, V en TT die voor 1969 gebouwd zijn. Ofwel met de oude bagagerekken en als het goed is groene bekleding.
Idem geldt voor het interieur van de Plan U uit de beginjaren.
Gr. Floris
-
Niet origineel, niet geribbeld, wel mooi: museumstel DE-1 41 op bezoek bij de SGB.
Goes, 2 mei 2008.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/RIMG1810.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/RIMG1810.jpg)
Ton
-
Het interieur van de 41 is grotendeels afkomstig uit de 96, die (net als de 71 en 76) nog de originele "gladde" banken had.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/img123.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/img123.jpg)
1e klasse interieur van DE-2 96 tijdens dat wat officieel de laatste rit van de rode DE-1/2 had moeten zijn: trein 8486 op zaterdag 1 juni 1985
-
@Jojo,
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/89a.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/89a.jpg)
Niks waardeloos die foto's. Ik heb even de blauwzweem eruit gehaald en meteen daardoor is de foto prettiger om naar te kijken.
Gerard
-
Mijdrecht, november 1983.
Hey Jojo,
Toevallig ook foto's buiten genomen in Mijdrecht :P ?
Foto's plaatsen toegestaan:-)
Grtz, Marcel
-
Jazeker, van wisselende kwaliteit wegens nog niet weten hoe een camera precies werkte, maar dat maakt het ook wel weer charmant. Ik loop er over te denken om de boel eens bij elkaar te vegen en ze op Fotopic.net te zetten, dan laat ik dat t.z.t. wel even weten. Voor nu een plaatje die ik zelf althans als geslaagd beschouw:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/78.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/78.jpg)
27 oktober 1984
-
Ach, ik doe er nog één:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/original_version_26_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/original_version_26_2.jpg)
Hetzelfde lullige Kodak-toestelletje, maar als alles meezat kon je er toch wel mee fotograferen.
-
Mag ik raden?
Hierboven DE-1 26 in maart 1984 en daarboven de 78?
-
Heel goed geraden, maar als je de cursor op de foto zet, zie je linksonder welke naam ik aan het plaatje had gegeven...
Of de 26 in maart was weet ik niet meer. Pas een aantal maanden later, toen ik de beschikking had over een echte [niet-lichtdichte en niet-vorstbestendige] Pentor, ben ik de datum gaan bijhouden. Voor de liefhebbers: rechts van de 26 liggen de restanten van VAM-wagens.
-
Heel goed geraden, maar als je de cursor op de foto zet, zie je linksonder welke naam ik aan het plaatje had gegeven...
Daar heb ik mij niet aan bezondigd, "mijn" 26 herken ik uit duizenden en een DE-2 met blauwe banen in oktober 1984 kan alleen maar de 78 zijn.
-
Tja, daar had ik nog niet aan gedacht, aan die reclamebanen. Maar hoe herken je dan de 26 ? Tenzij je een uur later dezelfde foto hebt gemaakt...
-
De kras naast de cabinedeur en aan het onbreken van de gele bies aan de onderzijde bij de andere kop.
-
Nou je het zegt: nooit eerder opgevallen.
Ik heb net een partij Mijdrecht-foto's neergezet op http://pics-by-j.fotopic.net , niet alles even grandioos maar ik denk toch wel leuk om te zien.
-
Prachtige foto's! Iedereen bedankt voor de bijdragen. Ook de Mijdrecht foto's zijn de moeite waard.
Op de website van Bert Stortenbeker heb ik inmiddels ook twee interieurfotoś gevonden. Bij elkaar is het een zeer waardevolle aanvulling op de zwart-wit ieniemienie interieurfoto'tjes in het boek Blauwe Engelen en Rode Duivels. :)
Groeten, Paul
-
Ha, gave foto's. complimenten ;D Dit soort foto's zijn op het Koek-draadje meer dan welkom:-)
Frank raad de onderschriften wel ;)
Grtz, Marcel
-
Nou je het zegt: nooit eerder opgevallen.
Ik heb net een partij Mijdrecht-foto's neergezet op http://pics-by-j.fotopic.net , niet alles even grandioos maar ik denk toch wel leuk om te zien.
Gave foto's! Leuk dat je ze online hebt gezet.
Overigens: foto 27x geeft misschien nog wel het beste het tijdsbeeld weer waarin de foto's zijn genomen. ;D
Groeten,
Geoffrey
-
Ja, dat waren nog eens tijden, hoewel menigeen ervan overtuigd was dat mijn kapsel anno 1984 al 10 jaar achterliep. Maar deze foto moest er toch even tussen. Verder heb ik mij in Mijdrecht altijd keurig gedragen.
-
Heb ik nog een vraagje voor de kenners: hebben de 1'tjes allemaal de ribbelbanken gekregen? En was daar ook een 1e klasse versie van?
Groet, Paul
-
Even een vraagje van mijn kant :wat zijn dat voor rijtuigen van de SSTT?
En wat was de SSTT?
-
SSTT = Stichting Stoomtrein Tilburg Turnhout,
Al weer ruim 25 jaar ter ziele. :-|
Erik.
-
Als ik goed in mijn geheugen graaf, meen ik in zo'n rijtuig ergens de tekst Bentheimer Eisenbahn gezien te hebben, verder heb ik geen idee wat voor rijtuigen dat waren. Iets Duits en ex-SSTT, da's alles. Het leek me toen wel de moeite om er een paar plaatjes van te maken "voor later".
-
Heb ook weleens gezien dat er achter de stoomloc van de SSTT een groene platte wagen meeliep. Later in 1983 kon deze ook teruggevonden worden in Mijdrecht......
-
Het lijken mij gewoon Eilzugwagens van de DB.
Heb ik nog een vraagje voor de kenners: hebben de 1'tjes allemaal de ribbelbanken gekregen?
Dat durf ik niet te zeggen. Ik kan mij echter geen eentjes herinneren met de oude frames (zoals die nu in de 41 zitten). Wel waren er af en toe gladde banken op de nieuwe frames te zien.
En was daar ook een 1e klasse versie van?
De 1e klasse in de DE-1 was nogal hilarisch: alleen een ander stofje: rood trijp terwijl aan de andere zijde de skai zat van de 2e klasse.
-
Hmmm, het frame van die autobusbanken zijn inderdaad anders gevormd dan het oude type. Je bent er niet met het toevoegen van ribbels.
Ik probeer een goede interieurtekening te maken van een DE-I in de uitvoering van de vroege jaren zeventig (tp IVa), maar ik heb nog te weinig informatie.
Zijn er banken van dit type bewaard gebleven? Heeft de Stibans er nog eentje, het Spoorwegmuseum of een of andere gekke particulier? Meten is weten
-
Vast wel. Eén gekke particulier was in elk geval op 19 februari 1985 bezig alle banken te demonteren uit de 77. Dat waren "nieuwe" banken.
Doe maar klik voor 19 februari 1985 (http://www.hetgroterdamproject.nl/files/engelen/FT5.pdf)
-
Even een vraagje van mijn kant :wat zijn dat voor rijtuigen van de SSTT?
En wat was de SSTT?
Zie: http://www.nmld.nl/index.php?page=article&id=26&lan=nl
Wat op deze pagina's niet wordt vermeld is dat er ook vooroorlogse bolkoprijtuigen bij de SSTT hebben gereden.
Martijn
-
Weet iemand of de DE-I'41 op dit moment in het NSM staat?
Voor iemand het opmerkt: het museum bellen met deze vraag is helaas niet de snelste methode ;)
Alvast bedankt! Paul
-
Nope.
Staat tezamen met de PEC en 386 (Mat '54) in het HTMU.
-
Weet iemand of de DE-I'41 op dit moment in het NSM staat?
Voor iemand het opmerkt: het museum bellen met deze vraag is helaas niet de snelste methode ;)
Alvast bedankt! Paul
Als je belt krijg je de publieksdienst aan de telefoon, die zijn niet altijd zo into treinen die niet in het museum zijn... ;)
Op forum als dit is er vast wel een vrijwilliger die reageert, en vaak is dat sneller ja ;D
Wat nodig van de 41 trouwens?
-
Dank u (beiden)
Ik heb idd iets nodig van de 41. Ik wil even met een rolmaatje en een kladblok naar binnen om wat maten te nemen van het interieur. Gelukkig heeft het geen haast!
-
Dank u (beiden)
Ik heb idd iets nodig van de 41. Ik wil even met een rolmaatje en een kladblok naar binnen om wat maten te nemen van het interieur. Gelukkig heeft het geen haast!
welke maten heb je nodig?
mvg,
Robin
-
welke maten heb je nodig?
mvg,
Robin
Wel... allemaal eigenlijk. :) De lengte van de bankjes, de hoogte, de diameter van de buis van het frame, de lengte van de zit, vrije ruimte tussen onderkant kussen en vloer etcetera. Veel valt af te leiden van bestaande tekeningen, maar er gaat eigenlijk niets boven eigen empirisch onderzoek.
-
Je gaat een replica nabouwen? ;D
Ben vandaag nog op-, in en onder de 41 geweest, dus je bericht is net te laat geplaatst... Anders had ik best wel ff wat maten voor je willen noteren.
-
Je gaat een replica nabouwen? ;D
Zoiets, zoiets. Ik wil - op termijn - een model DE-I of II in schaal 0 gaan bouwen. Knap ambitieus dat weet ik, maar gelukkig hoeft het niet binnen een jaar af.
In een grotere schaal moet er wel een beetje een deftig interieur in. Bovendien heb ik de ervaring dat je nooit genoeg feitelijke informatie kan hebben. Met giswerk kom je jezelf onderweg altijd tegen.
Mocht je binnenkort weer eens gaan klussen dan hoor ik het graag!
groet,
Paul