BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: Ruud K op 16 December 2008, 16:46:25

Titel: Tijdperkindeling door fabrikanten soms misleidend
Bericht door: Ruud K op 16 December 2008, 16:46:25
Als je een lok of een wagon wilt kopen, mag je er toch van uitgaan dat treinenfabrikanten de juiste tijdperk-informatie geven?
Ik heb ervaren dat dit lang niet altijd het geval is, vooral niet bij de grens tussen tijdperk III en IV.

Volgens NEM loopt tijdperk III van 1945 tot en met 1970.
Lastig is dat de computernummering is ingevoerd vanaf 1968.
Dat betekent dat je als laat-tijdperk III-rijder ook wagons en loks kunt hebben met een computernummer. Dat is een vervelende complicatie, dat geef ik toe, maar de revisiedatum op de wagon lijkt me toch bepalend.

Ik stel vast dat fabrikanten er soms een handje van hebben om wagons en loks met een computernummer tot tijdperk IV te rekenen, ook als de revisiedatum uit tijdperk III is.

Enkele voorbeelden:

- Fleischmann 5233, wagen met kleine containers Späten.
Heeft als revisiedatum 22-8-68 (dus tijdperk III)
Heeft computernummer.
Wordt door fabrikant gepresenteerd als tijdperk IV-wagon.

- Trix 24328, wagen met kleine containers Von Haus zu Haus.
Heeft als revisiedatum 10-12-67 (dus tijdperk III)
Heeft computernummer. (wel wat vroeg, maar vooruit)
Wordt door fabrikant gepresenteerd als tijdperk IV-wagon.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Tr_24328_container_VHZH.jpg)

- Fleischmann 85 5475, ketelwagen Eva geweatherd
Heeft als revisiedatum 3-70 (dus nog net tijdperk III)
Heeft computernummer
Wordt door fabrikant als tijdperk IV-wagen aangemerkt

- Trix 24402, rongenwagen met 3 Unimogs
Heeft als revisiedatum 31-1-66 (dus tijdperk III)
Heeft computernummer (kan dus niet)
Wordt door fabrikant als tijdperk IV-wagen gepresenteerd
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Tr_24402_unimogs_schuin_ooghoogte.jpg)

Dus: koop je een nieuwe wagon en je wilt erg zuiver op tijdperk rijden, kijk dan eens goed of sommige tijdperk IV-wagons niet heel goed bij je tijdperk III-laat passen.
Titel: Re: Tijdperkindeling door fabrikanten soms misleidend
Bericht door: Remunj op 16 December 2008, 16:54:26
Het probleem met tijdperken is dat je geen duidelijke afbakening kan maken.
Per land kan dat best verschillen. Er heeft pas ergens een artikel gestaan (ik meen in modelspoormagazine) over het moment waarop tijperk VI in zou gaan. Daar kwam uit dat het moeijlijk te bepalen is. Je kan bijvoorbeeld een bepaalde gebeurtenis nemen als tijdperkgrens of het invoeren van een bepaalde techniek. Maar die is niet gelijk in ieder land. In dat artikel werd meen ik een overgangstermijn/overlap van 5 jaar aangehouden.
Als je dan net op een tijdperkovergang je baan situeerd kan je tegen de door jou geschetse problemen aanlopen.

Gr.
Eric
Titel: Re: Tijdperkindeling door fabrikanten soms misleidend
Bericht door: Rick op 16 December 2008, 17:23:58
Maar wat de fabrikanten doen is niet fout. De wagens hebben immers in tijdperk IV met computernummer gereden, dat ze nou een revisie datum uit eind tijdperk III hebben verandert daar niets aan.
Een computernummer met revisiedatum uit '66 kan best, goederenwagens hebben zo'n zeven jaar tussen een revisie. Dus de wagen krijgt een revisie in '66, ergens in '68 volgt dan het computernummer en rond '73 gaat ie weer in onderhoud.

Dat Artitec de IC plan W IV-V noemt kan niet, daar deze een revisiedatum van '99 heeft. Mochten ze alleen de kleurstelling bedoelen en een volgende versie '89 draagt, dan kan het weer wel.
Titel: Re: Tijdperkindeling door fabrikanten soms misleidend
Bericht door: Klaas Zondervan op 17 December 2008, 09:10:32
Lastig is dat de computernummering is ingevoerd vanaf 1968.
Daarom ligt voor Nederland de scheiding tussen tijdperk III en IV in 1968.
Titel: Re: Tijdperkindeling door fabrikanten soms misleidend
Bericht door: henk op 17 December 2008, 10:39:53
En de ongeveer gelijktijdige invoering van het logo en de beginnende vergeling. Het gaat niet altijd om exacte jaartallen Ruud, maar om bepaalde kenmerken. Revisiedata zijn al helemaal geen helder criterum, zoals al eerder toegelicht.
Het gaat om een vrij grove indeling, het is geen exacte wetenschap.
Titel: Re: Tijdperkindeling door fabrikanten soms misleidend
Bericht door: o_grenier op 17 December 2008, 11:49:25
Lastig is dat de computernummering is ingevoerd vanaf 1968.

Computernummers werden vanaf 1965 op NS-goederenwagens aangebracht

GG
Titel: Re: Tijdperkindeling door fabrikanten soms misleidend
Bericht door: MartOnTheWeb op 17 December 2008, 12:47:33
Het is altijd al lastig geweest. Soms neemt een modelspoorfabrikanten het niet zo nauw en prefeleert het model of de samenstelling van een set.
Zo komt het voor dat in sommige treinsets een lok uit tijdperk III wordt geleverd en rijtuigen/wagens uit tijdperk II of zelfs IV.

Als leidraad adviseer ik altijd de lijst van MOROP NEM 806: http://www.morop.org/de/normes/nem806d_d.pdf (http://www.morop.org/de/normes/nem806d_d.pdf).
Voor de nederlandse Spoorwegen is dat MOROP NEM 818: http://www.morop.org/de/normes/nem818nl_d.pdf (http://www.morop.org/de/normes/nem818nl_d.pdf)

Let wel op: bij de DB werd tussen miv 1 januari 1968 officieel de nieuwe nummering ingevoerd. het was de bedoeling dat uiterlijk op 31 maart de oude nummers verwijderd zouden zijn en vervangen door nieuwe nummerplaten en opschriften, maar het duurde nog tot ruim in de 70er jaren dat de oude nummers helemaal waren verdwenen. Vooral goederenwagens waren 'laat aan de beurt'.

Detail: de omnummering koste de DB ongeveer DM 300.000,-