BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: Werner op 13 December 2008, 13:29:20

Titel: Aansluiten rails-bezetmelders met gemeenschappelijke massa
Bericht door: Werner op 13 December 2008, 13:29:20
Ik ben van plan om een nieuwe baan te bouwen.
Daarbij wil ik proberen het aantal aansluitpunten-overgangen van boosters tot een minimum te beperken.
Tijdens een gesprek met mijn leverancier (Jan de Boer Treinen Centrum Hoogeveen) hadden we het hier over en hij gaf aan dat er geen scheidingen nodig waren tussen de verschillende boosters.
In plaats daarvan 1 gemeenschappelijke min en de voedingen via, in mijn geval de LDT RM-GB-8
Ter verduidelijking hieronder een plaatje.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Bezetmelders_1.jpg)
https://images.beneluxspoor.net/bnls/Bezetmelders_1.jpg

In de handleiding van TC staat bv dat je de zwarte draden van de trafo's moet koppelen, dat schijnt, wanneer het op de bovenstaande wijze wordt uitgevoerd, niet meer nodig te zijn.
Op deze wijze kun jenatuurlijk wel een dikke ringleiding leggen en en niet bij hoeven stil te staan of je wel de goede pakt.
In mijn geval heb ik 5 boosters, dus verwarring is mogelijk.

Kortom: Wie heeft er ervaring met deze het aansluiten op deze wijze.

Werner
Titel: Re: Aansluiten rails-bezetmelders met gemeenschappelijke massa
Bericht door: br194 op 14 December 2008, 01:07:03
Hallo Werner,

Het terug brengen van het aantal onderbrekingen kan ik alleen maar toe juichen, het leverd minder problemen op.
Maar je moet met dit soort zaken de nodige voorzichtigheid in acht nemen.
Je zegt het gaat over 5 boosters.
Welke boosters zijn dat (merk/type/soort)?
Maak je gebruik van een apparte trafo per booster?
In geval van verkeerd aansluiten of verschillende type boosters loop je het risico dat er iets in rook opgaat (TC/Booster/Decoder).
Dus graag iets meer technische informatie om hier een goed advies over te kunnen  geven.

Willem.
Titel: Re: Aansluiten rails-bezetmelders met gemeenschappelijke massa
Bericht door: Werner op 14 December 2008, 10:39:03
Willem,

Ik gebruik allemaal Fleischmann Boosters (6897) met de bij behorende zware Fleischmann trafo (6812).

Werner
Titel: Re: Aansluiten rails-bezetmelders met gemeenschappelijke massa
Bericht door: Wim Ros op 14 December 2008, 11:53:59
Werner aansluiten zoals in de handleiding staat, dus met een gemeenschappelijke massa. COMMON-GROUND. Zoek maar eens op dat wordt in dit forum, dan kom je soortgelijke onderwerpen tegen inclusief de schema's.

Mvg
Wim.
Titel: Re: Aansluiten rails-bezetmelders met gemeenschappelijke massa
Bericht door: br194 op 14 December 2008, 23:12:52
Hallo Werner,

Zoals in jou tekening staat kan het uitgevoerd worden zonder problemen.
De doorverbinding van de zwarte draad zoals deze in de handleiding wordt vermeld is even wel mogelijk omdat beide punten met elkaar zijn doorverbonden en dus hetzelfde potentiaal hebben.
Ook op de overgangen hoef je geen probleem te verwachten als je maar op de polariteit let.
Onderbreken in 1 spoorstaaf tussen de verschillende delen (blokken/booster)is in dat geval voldoende.

Willem.
Titel: Re: Aansluiten rails-bezetmelders met gemeenschappelijke massa
Bericht door: Werner op 15 December 2008, 08:19:27
Werner aansluiten zoals in de handleiding staat, dus met een gemeenschappelijke massa. COMMON-GROUND. Zoek maar eens op dat wordt in dit forum, dan kom je soortgelijke onderwerpen tegen inclusief de schema's.

Mvg
Wim.

Wim, dit weet ik, de zwarte kabel van de trafo's doorverbinden.
Ik had alleen nog nooit gehoord dat je de boosters ook op de door mij beschreven wijze kan aansluiten.

Hallo Werner,

Zoals in jou tekening staat kan het uitgevoerd worden zonder problemen.
De doorverbinding van de zwarte draad zoals deze in de handleiding wordt vermeld is even wel mogelijk omdat beide punten met elkaar zijn doorverbonden en dus hetzelfde potentiaal hebben.
Ook op de overgangen hoef je geen probleem te verwachten als je maar op de polariteit let.
Onderbreken in 1 spoorstaaf tussen de verschillende delen (blokken/booster)is in dat geval voldoende.

Willem.

Ik ben blij dat het bevstigd is. Nu kan ik de bedrading op papier zetten voor de aansluitingen.
Het scheelt in ieder geval draad en kans op onjuiste aansluitingen.

Werner
Titel: Re: Aansluiten rails-bezetmelders met gemeenschappelijke massa
Bericht door: Wim Ros op 15 December 2008, 09:10:25
Werner, het maakt niet uit waar je die doorverbinding maakt, of direct bij de trafo, of bij de booster, het is en het blijft dezelfde draad, of je die nu aan het begin of het eind doorverbind maakt geen verschil.
Maar heel erg belangrijk is, dat die verbinding wel wordt gemaakt. Want anders gaat de handel staan zweven, met alle vervelende vage storingen vandien.

Mvg
Wim.
Titel: Re: Aansluiten rails-bezetmelders met gemeenschappelijke massa
Bericht door: Rob Bogers op 15 December 2008, 09:21:20
Door de veelvuldige forum communicatie met onder andere Wim Ros in het verleden over het goed aansluiten van boosters, bezetmelders en de daarbij behorende componenten, zoals in mijn geval het twin-Center, ben ik uiteindelijk op het schema gekomen wat Werner nu laat zien in het forum. Dit schema heb ik eerder getekent en getoond aan Jan de Boer van het Treinen Centrum te Hoogeveen. Zo zie je maar weer dat dit forum zijn waarde dubbel en dwars waard is
Titel: Re: Aansluiten rails-bezetmelders met gemeenschappelijke massa
Bericht door: Werner op 15 December 2008, 09:24:14
Werner, het maakt niet uit waar je die doorverbinding maakt, of direct bij de trafo, of bij de booster, het is en het blijft dezelfde draad, of je die nu aan het begin of het eind doorverbind maakt geen verschil.
Maar heel erg belangrijk is, dat die verbinding wel wordt gemaakt. Want anders gaat de handel staan zweven, met alle vervelende vage storingen vandien.

Mvg
Wim.


Conclusie : boosters en trafo's beide doorkoppelen is geen probleem.
Nog minder kans op storingen.

Werner
Titel: Re: Aansluiten rails-bezetmelders met gemeenschappelijke massa
Bericht door: Kieft01 op 27 May 2009, 09:50:27
Ook op de overgangen hoef je geen probleem te verwachten als je maar op de polariteit let.
Onderbreken in 1 spoorstaaf tussen de verschillende delen (blokken/booster)is in dat geval voldoende.

Willem.


Ik gebruik zelf ROCO boosters met bijbehorende trafo's.
Volgens de instructie zou ik beide spoorstaven moeten onderbreken bij scheiding van groepen.
Kan ik ook, wanneer de massa van de boosters met elkaar verbind, volstaan met één isolatie?
Titel: Re:Aansluiten rails-bezetmelders met gemeenschappelijke massa
Bericht door: Karst Drenth op 27 May 2009, 10:17:20
Hoi Ben,


Nee  :o

Dat kan alleen bij de hier beschreven Common Ground systemen: Marklin 60xx, Intellibox, TwinCenter, PIKO Powerbox

en *NIET* bij H-brug systemen: Roco, EcOS, CSx, DigiRails.

Grtzz,

Karst
Titel: Re:Aansluiten rails-bezetmelders met gemeenschappelijke massa
Bericht door: Kieft01 op 27 May 2009, 10:50:55
Dank je Karst,
Dus dan gewoon de handleiding volgen en ook de beide massa's niet met elkaar doorverbinden!? :)
Titel: Re:Aansluiten rails-bezetmelders met gemeenschappelijke massa
Bericht door: Karst Drenth op 27 May 2009, 11:22:26
Yep !

En by the way, een H-brug systeem kent geen 'massa' als zodanig... ;)

Grtzz,

Karst
Titel: Re:Aansluiten rails-bezetmelders met gemeenschappelijke massa
Bericht door: Klaas Zondervan op 27 May 2009, 14:01:21
Karst, weet jij hoe het zit met de stuuringangen van de Roco versterkers/boosters, zijn die met een opto geïsoleerd?
Als dat zo is, dan zou je toch 1 rail gewoon doorlopend kunnen maken? Zolang ze verder nergens een galvanische verbinding hebben zou ik niet weten waarom dat niet zou kunnen.
Titel: Re:Aansluiten rails-bezetmelders met gemeenschappelijke massa
Bericht door: Hans sprinter op 27 May 2009, 14:10:43
Karst, Klaas,
ik heb per ongeluk op die manier 3 maanden lang getest en geen problemen daarvan ondervonden :-X
Was een foutje in mijn bedrading. Gelukkig maar aan een zijde en de boosters hebben er geen nadeel van ondervonden zover ik weet. Hans 8)
Titel: Re:Aansluiten rails-bezetmelders met gemeenschappelijke massa
Bericht door: Karst Drenth op 27 May 2009, 14:52:52
@Klaas,

Alles hangt volledig galvanisch aan elkaar.


@Hans

Poepie geluk gehad ;) Heb je waarschijnlijk wel alles netjes in fase aangesloten gehad :)

Grtzz,

Karst
Titel: Re:Aansluiten rails-bezetmelders met gemeenschappelijke massa
Bericht door: Klaas Zondervan op 27 May 2009, 15:23:18
Heb je waarschijnlijk wel alles netjes in fase aangesloten gehad :)
Ik probeer voor mezelf het beeld even compleet te krijgen. Daarom maar weer een "tegenwerping". Aangezien de Roco versterkers een H-brug uitgang hebben, hebben ze waarschijnlijk ook een dubbelzijdige gelijkrichting aan de ingang. Dan maakt het in fase staan van de trafo's toch niks meer uit?
Titel: Re:Aansluiten rails-bezetmelders met gemeenschappelijke massa
Bericht door: Karst Drenth op 27 May 2009, 17:02:10
Klaas,

Trafo's maakt idd niet uit. De fase van het H-brug signaal wel. Deze kun je namelijk makkelijk verkeerd doen op de Roco versterker door het stekkertje naar de rails eenvoudig om te draaien :(

Grtzz,

Karst
Titel: Re:Aansluiten rails-bezetmelders met gemeenschappelijke massa
Bericht door: Klaas Zondervan op 27 May 2009, 17:12:42
Karst, bedankt. Ik ben weer helemaal bij.
Titel: Re:Aansluiten rails-bezetmelders met gemeenschappelijke massa
Bericht door: Aspelix op 27 May 2009, 17:55:52
Hans,

Ik krijg zaterdag toch hopelijk geen rook-booster ?   ;)

Ruurd
Titel: Re:Aansluiten rails-bezetmelders met gemeenschappelijke massa
Bericht door: Hans sprinter op 27 May 2009, 20:05:30
Ruurd, nee hoor, beide boosters heb en hou ik zelf voor het aansturen van Seinen en wissels,
don't worry.  ;D de jouwe is nooit gebruikt, ik had er 5 (y).
Idd heb ik alles keurig in fase gedaan altijd, heb gekleurde banaanstekkers zoals je weet. 8)
Hans
Titel: Re:Aansluiten rails-bezetmelders met gemeenschappelijke massa
Bericht door: Aspelix op 27 May 2009, 20:20:37
Nou, Hans, dat wist ik niet, maar ik neem het direct van je aan, hoor.... (y)

Groet, Ruurd