BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: Werner op 13 December 2008, 13:29:20
-
Ik ben van plan om een nieuwe baan te bouwen.
Daarbij wil ik proberen het aantal aansluitpunten-overgangen van boosters tot een minimum te beperken.
Tijdens een gesprek met mijn leverancier (Jan de Boer Treinen Centrum Hoogeveen) hadden we het hier over en hij gaf aan dat er geen scheidingen nodig waren tussen de verschillende boosters.
In plaats daarvan 1 gemeenschappelijke min en de voedingen via, in mijn geval de LDT RM-GB-8
Ter verduidelijking hieronder een plaatje.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Bezetmelders_1.jpg)
https://images.beneluxspoor.net/bnls/Bezetmelders_1.jpg
In de handleiding van TC staat bv dat je de zwarte draden van de trafo's moet koppelen, dat schijnt, wanneer het op de bovenstaande wijze wordt uitgevoerd, niet meer nodig te zijn.
Op deze wijze kun jenatuurlijk wel een dikke ringleiding leggen en en niet bij hoeven stil te staan of je wel de goede pakt.
In mijn geval heb ik 5 boosters, dus verwarring is mogelijk.
Kortom: Wie heeft er ervaring met deze het aansluiten op deze wijze.
Werner
-
Hallo Werner,
Het terug brengen van het aantal onderbrekingen kan ik alleen maar toe juichen, het leverd minder problemen op.
Maar je moet met dit soort zaken de nodige voorzichtigheid in acht nemen.
Je zegt het gaat over 5 boosters.
Welke boosters zijn dat (merk/type/soort)?
Maak je gebruik van een apparte trafo per booster?
In geval van verkeerd aansluiten of verschillende type boosters loop je het risico dat er iets in rook opgaat (TC/Booster/Decoder).
Dus graag iets meer technische informatie om hier een goed advies over te kunnen geven.
Willem.
-
Willem,
Ik gebruik allemaal Fleischmann Boosters (6897) met de bij behorende zware Fleischmann trafo (6812).
Werner
-
Werner aansluiten zoals in de handleiding staat, dus met een gemeenschappelijke massa. COMMON-GROUND. Zoek maar eens op dat wordt in dit forum, dan kom je soortgelijke onderwerpen tegen inclusief de schema's.
Mvg
Wim.
-
Hallo Werner,
Zoals in jou tekening staat kan het uitgevoerd worden zonder problemen.
De doorverbinding van de zwarte draad zoals deze in de handleiding wordt vermeld is even wel mogelijk omdat beide punten met elkaar zijn doorverbonden en dus hetzelfde potentiaal hebben.
Ook op de overgangen hoef je geen probleem te verwachten als je maar op de polariteit let.
Onderbreken in 1 spoorstaaf tussen de verschillende delen (blokken/booster)is in dat geval voldoende.
Willem.
-
Werner aansluiten zoals in de handleiding staat, dus met een gemeenschappelijke massa. COMMON-GROUND. Zoek maar eens op dat wordt in dit forum, dan kom je soortgelijke onderwerpen tegen inclusief de schema's.
Mvg
Wim.
Wim, dit weet ik, de zwarte kabel van de trafo's doorverbinden.
Ik had alleen nog nooit gehoord dat je de boosters ook op de door mij beschreven wijze kan aansluiten.
Hallo Werner,
Zoals in jou tekening staat kan het uitgevoerd worden zonder problemen.
De doorverbinding van de zwarte draad zoals deze in de handleiding wordt vermeld is even wel mogelijk omdat beide punten met elkaar zijn doorverbonden en dus hetzelfde potentiaal hebben.
Ook op de overgangen hoef je geen probleem te verwachten als je maar op de polariteit let.
Onderbreken in 1 spoorstaaf tussen de verschillende delen (blokken/booster)is in dat geval voldoende.
Willem.
Ik ben blij dat het bevstigd is. Nu kan ik de bedrading op papier zetten voor de aansluitingen.
Het scheelt in ieder geval draad en kans op onjuiste aansluitingen.
Werner
-
Werner, het maakt niet uit waar je die doorverbinding maakt, of direct bij de trafo, of bij de booster, het is en het blijft dezelfde draad, of je die nu aan het begin of het eind doorverbind maakt geen verschil.
Maar heel erg belangrijk is, dat die verbinding wel wordt gemaakt. Want anders gaat de handel staan zweven, met alle vervelende vage storingen vandien.
Mvg
Wim.
-
Door de veelvuldige forum communicatie met onder andere Wim Ros in het verleden over het goed aansluiten van boosters, bezetmelders en de daarbij behorende componenten, zoals in mijn geval het twin-Center, ben ik uiteindelijk op het schema gekomen wat Werner nu laat zien in het forum. Dit schema heb ik eerder getekent en getoond aan Jan de Boer van het Treinen Centrum te Hoogeveen. Zo zie je maar weer dat dit forum zijn waarde dubbel en dwars waard is
-
Werner, het maakt niet uit waar je die doorverbinding maakt, of direct bij de trafo, of bij de booster, het is en het blijft dezelfde draad, of je die nu aan het begin of het eind doorverbind maakt geen verschil.
Maar heel erg belangrijk is, dat die verbinding wel wordt gemaakt. Want anders gaat de handel staan zweven, met alle vervelende vage storingen vandien.
Mvg
Wim.
Conclusie : boosters en trafo's beide doorkoppelen is geen probleem.
Nog minder kans op storingen.
Werner
-
Ook op de overgangen hoef je geen probleem te verwachten als je maar op de polariteit let.
Onderbreken in 1 spoorstaaf tussen de verschillende delen (blokken/booster)is in dat geval voldoende.
Willem.
Ik gebruik zelf ROCO boosters met bijbehorende trafo's.
Volgens de instructie zou ik beide spoorstaven moeten onderbreken bij scheiding van groepen.
Kan ik ook, wanneer de massa van de boosters met elkaar verbind, volstaan met één isolatie?
-
Hoi Ben,
Nee :o
Dat kan alleen bij de hier beschreven Common Ground systemen: Marklin 60xx, Intellibox, TwinCenter, PIKO Powerbox
en *NIET* bij H-brug systemen: Roco, EcOS, CSx, DigiRails.
Grtzz,
Karst
-
Dank je Karst,
Dus dan gewoon de handleiding volgen en ook de beide massa's niet met elkaar doorverbinden!? :)
-
Yep !
En by the way, een H-brug systeem kent geen 'massa' als zodanig... ;)
Grtzz,
Karst
-
Karst, weet jij hoe het zit met de stuuringangen van de Roco versterkers/boosters, zijn die met een opto geïsoleerd?
Als dat zo is, dan zou je toch 1 rail gewoon doorlopend kunnen maken? Zolang ze verder nergens een galvanische verbinding hebben zou ik niet weten waarom dat niet zou kunnen.
-
Karst, Klaas,
ik heb per ongeluk op die manier 3 maanden lang getest en geen problemen daarvan ondervonden :-X
Was een foutje in mijn bedrading. Gelukkig maar aan een zijde en de boosters hebben er geen nadeel van ondervonden zover ik weet. Hans 8)
-
@Klaas,
Alles hangt volledig galvanisch aan elkaar.
@Hans
Poepie geluk gehad ;) Heb je waarschijnlijk wel alles netjes in fase aangesloten gehad :)
Grtzz,
Karst
-
Heb je waarschijnlijk wel alles netjes in fase aangesloten gehad :)
Ik probeer voor mezelf het beeld even compleet te krijgen. Daarom maar weer een "tegenwerping". Aangezien de Roco versterkers een H-brug uitgang hebben, hebben ze waarschijnlijk ook een dubbelzijdige gelijkrichting aan de ingang. Dan maakt het in fase staan van de trafo's toch niks meer uit?
-
Klaas,
Trafo's maakt idd niet uit. De fase van het H-brug signaal wel. Deze kun je namelijk makkelijk verkeerd doen op de Roco versterker door het stekkertje naar de rails eenvoudig om te draaien :(
Grtzz,
Karst
-
Karst, bedankt. Ik ben weer helemaal bij.
-
Hans,
Ik krijg zaterdag toch hopelijk geen rook-booster ? ;)
Ruurd
-
Ruurd, nee hoor, beide boosters heb en hou ik zelf voor het aansturen van Seinen en wissels,
don't worry. ;D de jouwe is nooit gebruikt, ik had er 5 (y).
Idd heb ik alles keurig in fase gedaan altijd, heb gekleurde banaanstekkers zoals je weet. 8)
Hans
-
Nou, Hans, dat wist ik niet, maar ik neem het direct van je aan, hoor.... (y)
Groet, Ruurd