BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: Erik op 07 October 2006, 00:15:44
-
Ik heb hemaas een keerlus in mijn baan zitten en ik kwam bij een module
terecht van funkyrail via een ander draadje en daar heb ik het een en ander al gevraagd.
En om vergissingen te vermijden heb ik hier een nieuw bericht geopend.
Even voor de duidelijkheid : Het gaat dus om een keerlusmodule met een s88 kabel en kan en is het mogelijk dit hele gebeuren aan te sluiten op het systeem van Roco met de nieuwe multimuis ??
Erik-Jan
-
Erik-Jan,
Wat ik je in het andere draadje ook al duidelijk probeerde te maken, het zijn gewone stromdetectie melders, die je op een S88 of een ander terugmeld systeem KAN aansluiten, maar je hoeft ze niet op een terugmeld systeem aan te sluiten om de keerlus functie te laten werken.
De schakeling maakt gebruik van een dubbele opto coupler. Een is voor de aansluiting naar een terugmelder, b.v. een S88 de ander is voor de aansturing van een relais. Dit zijn dus twee functies die geheel los staan van elkaar.
Mvg
Wim.
-
Hallo,
In aansluiting op wat Wim net schrijft, mijn 2 bezetmelders die ik in de keerlusschakeling heb zitten zijn alleen voor de Funky schakeling.Ze zijn ook niet op een S88 oid aangesloten.
Voor de treinbeveiliging zijn andere melders voor en achter de omschakelbare sektie in gebruik.
-Peter.
-
Wat kan ik dan als beste en betrouwbaar gebruiken voor mijn keerlus probleem ??? ???
Ik weet het eigenlijk nog steeds niet welk systeem of module die ik moet/ga gebruiken voor de keerlus.
Erik-Jan
-
De funky schakeling. Zonder meer. Is een betrouwbare schakeling die op een nette manier goed z'n werk doet.
-
Wat kan ik dan als beste en betrouwbaar gebruiken voor mijn keerlus probleem ??? ???
Ik weet het eigenlijk nog steeds niet welk systeem of module die ik moet/ga gebruiken voor de keerlus.
Erik-Jan
Gewoon de Funky schakeling, alleen heb je niets aan de mogelijkheid om de S88 contact doorgevers aan te sluiten. Zo moeilijk is dat toch niet?
Mvg
Wim.
-
Ik heb helaas een keerlus in mijn baan zitten en ik kwam bij een module
terecht van funkyrail via een ander draadje en daar heb ik het een en ander al gevraagd.
En om vergissingen te vermijden heb ik hier een nieuw bericht geopend.
Zoals de anderen al schreven is de Funky schakeling de mooiste oplossing. Als je opziet tegen het zelf opbouwen van de schakeling op gaatjesprint of zo, dan is het misschien leuk om te weten dat de hcc!m met toestemming van Henk Funk een gedrukte schakeling heeft opgenomen in hun ledenpakket. Je kunt de handleiding daarvan downloaden van www.hccm.nl (http://www.hccm.nl). Klik aan de linkerkant op infobladen en zoek dan onderaan naar een print die KLS heet.
-
http://hccm-gg.hobby.nl/boek/infobladen/ib_430_KLS.pdf (http://hccm-gg.hobby.nl/boek/infobladen/ib_430_KLS.pdf)
Erik.
-
Tjonge er komt nog veel bij kijken bij zo keerlus module van de link hier boven mijn bericht.
Ik ga nog even over nadenken hoe ik mij probleem kan verhelpen om me baan verder te bouwen zonder keerlus ik maak binnenkort een tekening van de keerlus en dan zet ik dat in de baanplan.
Oke als ik beslis om toch deze keerlus modul te maken waar en hoe moet zoiets aangesloten worden op mijn booster heb ik nog wel 1 uitgang vrij namelijk een slave uitgang moet hij hierop aangesloten worden??
En als dat zo is kan dat geen kwaad voor overbelasting of iets degelijks??
Erik-Jan
-
Je sluit het ding aan op dezelfde aansluiting als waar je de baan op aansluit.
-
Erik-Jan,
Je snapt er dus werkelijk geen bal van. En omdat een tekening meer zegt dan 1000 woorden, bij deze.
(http://i5.photobucket.com/albums/y200/xammax/Funky1.jpg)
Mvg
Wim.
-
Sorry hoor dat ik er niks van snap , ik kan er toch ook niet aan doen dat ik niet zo bekend ben met eelctronica voor digitaal ben pas begonnen met het hele digitaal gebeuren!!!!
@Dirk Timmer bedakt dat wilde ik gewoon even weten waar ik dat ding aan moest sluiten dus gewoon een ringleiding maken voor je rail spanning en zo module daarop aansluiten.
Erik-Jan
-
Hoi Erik,
Dat is helemaal niet erg hoor. Ik ben ook ook a-technisch en er nog trots op ook.
Groeten,
Davy
-
Erik,
wellicht is het de volgende keer makkelijker als je vermeld dat je een leek bent, en wat jezelf in gedachten had en waarom.
Dan kan men iets gerichter antwoorden. Nu heb je namelijk een antal oplossingen gehad. Waardoor de verwarring in dingen groter wordt en het voor jezelf een stuk moeilijker om alles uit elkaar te houden.
Weet je nu al welke module je gaat gebruiken?
mvg,
Sander
-
Even mijn eigen tekst gekopieert uit een ander draadje:
Ik ben niet zo bekend is de wereld van de elektronica ook al heb ik tijdens me studie(elektriciteit) printplaatjes gesoldeerd.
En ik denk dat ik de module van funckyrail ga toepassen als ik weer geld heb ::) ::)
Moest vandaag een nieuwe soldeerbout gekocht :D
Erik-Jan
-
Erik-Jan,
Probeer de module te solderen. De tekeningen zijn duidelijk. Ben zelf ook bezig om deze module te solderen (de 1 richtingsversie wel te verstaan).
Zodra je klaar bent met solderen laat eens weten of ie werkt.
mvg,
Sander
-
Ik heb nog even goed naar mijn baanplan gekeken en er zit helaas een keerlus in :-|
Hier een link naar een stukje van me baanplan
Hier een kleine uitleg:
Op de onderste tekening zie je een wissel met 2 sporen een blauwe en een rode.
Het blauwe spoor kan in 2 richtingen rijden namelijk naar boven naar het station (op de bovenste tekening) en vanaf het station op hetzelfde blauwe spoor naar beneden naar het schaduw station.
Het rode spoor woord maar in 1 richting gereden namelijk alleen vanaf het
station naar beneden en misschien later ook in 2 richtingen net als het blauwe spoor.
Ik hoop dat ik alles een beetje duidelijk verteld heb als jullie nog vragen of suggesties hebben stel ze gerust.
En ik weet niet hoeveel modules moet maken moet er 1 of 2 maken graag jullie antwoord hierop bedankt.
http://i67.photobucket.com/albums/h289/datamonteur/keerlus.jpg
Erik-Jan
-
Huhmmm, nu moet ik zeggen dat ik je sporenplan even niet begrijp, en als de keerlus situatie door een enkel wissel wordt bediend, kan het op een andere en veel eenvoudigere manier worden opgelost.
Misschien dat je even wat letters of cijfers bij de punten kan zetten waar welke rails op elkaar aangesloten zijn.
Mvg
Wim.
-
Eventjes mezelf qouten.
Hier een kleine uitleg:
Op de onderste tekening zie je een wissel met 2 sporen een blauwe en een rode.
Het blauwe spoor kan in 2 richtingen rijden namelijk naar boven naar het station (op de bovenste tekening) en vanaf het station op hetzelfde blauwe spoor naar beneden naar het schaduw station.
Het rode spoor woord maar in 1 richting gereden namelijk alleen vanaf het
station naar beneden en misschien later ook in 2 richtingen net als het blauwe spoor.
Ik hoop dat ik alles een beetje duidelijk verteld heb als jullie nog vragen of suggesties hebben stel ze gerust.
En ik weet niet hoeveel modules moet maken moet er 1 of 2 maken graag jullie antwoord hierop bedankt.
http://i67.photobucket.com/albums/h289/datamonteur/keerlus.jpg
Erik-Jan
Is dit soms geen duidelijke uitleg??
Erik-Jan
-
Erik-Jan,
We missen een stuk van je baanplan. Namelijk je schaduwstation.
Waar loopt het spoor naar toe, en belangrijker hoe loopt het, vanaf de wissel waar het rode en blauwe spoor samen komen?
mvg,
Sander
-
O sorry jongens :-[ :-[
Hier de de rest van de baanplan ik heb ze allemaal samen gevoegd ik hoop dat het nu wat duidelijker is.
Hier nog even een kleine uitleg de onderste tekening is het schaduwstation en van daaruit vertrekt de trein naar links over de boogwissel op spoor A.
En de Trein komt binnen in het schaduwstation op spoor B.
Begrijpen jullie het een beetje???
Hier een link naar me baanplan.
http://i67.photobucket.com/albums/h289/datamonteur/Baanplan2.jpg
Erik-Jan
-
Volgens mij zit er een fout in je ontwerp, volgens mij zal de trein altijd dezelfde richting blijven rijden.
Mvg
Wim.
-
Het rode en blauwe is wel degelijk een keerlus. Ook al snap ik het nut van het rode spoor niet zo want daar kom je eigenlijk nooit.
mvg,
Sander
-
Inderdaad Sander, dat is wat ik probeerde om aan te geven. Er zit maar 1 keerlus in de baan. De tweede lus om weer terug te keren mist.
Mvg
Wim.
-
Inderdaad Sander, dat is wat ik probeerde om aan te geven. Er zit maar 1 keerlus in de baan. De tweede lus om weer terug te keren mist.
Mvg
Wim.
@ Wim klopt helemaal Wim
@ Sander hoe zou jij het dan oplossen?
Erik-Jan
-
Erik-Jan,
rijdt je met je treinen links of rechts op het dubbelspoor?
Belgisch/NL/Duits enz??
Zal ik na je antwoord eens kijken of ik een en ander aan kan passen/verbeteren.
mvg,
Sander
-
IK rij NL Sander of als het nog anders kan kan ik ook nog Belgisch rijden maar het liefst gewoon NL.
Erik-Jan
-
Erik-Jan
In onderstaande tekening heb ik je sporenplan even terug gebracht naar een basis.
(http://i5.photobucket.com/albums/y200/xammax/datam.jpg)
Als je die ene keerlus er nu gewoon uithaald ben je volgens mij helemaal klaar, en ben je van veel problemen verlost.
(http://i5.photobucket.com/albums/y200/xammax/datam1.jpg)
Mvg
Wim.
-
@Wim ik heb je idee even uit gewerkt in mijn baanplan hier is een link. http://i67.photobucket.com/albums/h289/datamonteur/2eoptie.jpg
Ik hoop dat hij nu iets beter is als dat nog niet zo is laat het me dan weten.
Erik-Jan
-
Erik-Jan,
Zo is de keerlus eruit, dus kun je met een gerust hart rondjes rijden.
Mvg
Wim.
-
En gerust verder bouwen en straks lekker met de treinen spelen :D
Erik-Jan