BeneluxSpoor.net forum
Algemeen => Ditjes en datjes => Topic gestart door: CKLX op 11 December 2008, 20:46:09
-
In de VS zijn nog enkele Whitcomb 65 tonners te vinden, zoals dit fraai gerestaureerde exemplaar bij de Hocking Valley Ry in Nelsonville, OH.
http://www.flickr.com/photos/docmoses/3098332405/sizes/l/in/pool-374582@N21/
Misschien een ideetje om er een naar NL te halen?
CKLX
-
Zo, da's een heel fraai gerestaureerd exemplaar!
-
Die gedachte speelde bij mij ook al, zou mooi zijn om zo'n ding in Nederland te hebben. Bij een museum als de MBS zou het zeker niet misstaan. Zijn er ook nog ex-Nederlandse locs in de VS?
-
Zie de discussies in deze topics:
http://forum.locaalspoor.nl/viewtopic.php?t=2188
http://forum.locaalspoor.nl/viewtopic.php?t=92&start=240
Ik denk niet dat het er in zit...
Eelco
-
Bij de VSM zou een 600/2000 niet misstaan voor de ex USATC-ketelwagentrein... ;)
-
Waarom zou zoiets er niet inzitten? Als bij voorbaat een dergelijke actie als 'kansloos' bestempeld wordt, wordt het inderdaad niks. Het zal zoals bijna altijd een kwestie zijn van genoeg geld bij elkaar krijgen zijn. Een museum om het ding te stallen zal bij een dergelijk uniek object geen probleem opleveren en anders is er in mijn tuin ook nog wel plaats ;D
-
Tsja, aan mij zal het niet liggen. Ik heb mijn best gedaan de mensen daar wat op te porren. Maar sommige mensen zijn beter in het opwerpen van bezwaren dan constructief meedenken helaas.
Mij zou het een schitterende actie lijken, in elk geval!
Eelco
-
Mij lijk het geweldiger um zo over te brengen naar NL en zo te laten ;D
Ding smoelt op de een of andere manier beter zo
-
Nog een tweetal foto's van Whitcomb 65t's in de VS
http://www.northeast.railfan.net/images/tr_lpc2.jpg
Hadden de locs in Nederland ook niet dergelijke sluitlichten?
http://www.rr-fallenflags.org/misc-c/cgc506m.jpg
-
Inderdaad het is een zeer mooi exemplaar.
Het zou een welkome aanvulling zijn op het museum bestand van de bestaande collecties.
Het is tenslotte een lok uit een serie die helaas hier niet bewaard zijn gebleven en die van hetzelfde type zijn als de eerste diesellocs die bij de NS,
een zeer belangrijke rol hebben gespeeld in het naoorlogse bij de wederopbouw van de Spoorwegen.
Het zou mooi zijn om deze lok in Nederland te kunnen bewonderen.
-
Nu nog iemand vinden die $11.000 wil ophoesten ... of wellicht kan er nog wat van de prijs af ...
http://www.alibaba.com/product-free/100072093/Locomotive_Yard_Switcher.html (http://www.alibaba.com/product-free/100072093/Locomotive_Yard_Switcher.html)
... en natuurlijk nog het transport om hem naar Nederland te krijgen ...
-
De loc kost dan dus iets meer dan 8000 euro. Als 80 mensen 100 euro neerleggen is dat al gedekt. Wat zouden de transportkosten zijn?
Eelco
-
Prima plan en ook heel haalbaar als er intelligent gebruik wordt gemaakt van een paar web 2.0 features.
Ik zou dit niet via de museumorganisaties laten lopen, maar een hyves of andere internationale community beginnen rond de redding van dit apparaat (weet er ook het fijne niet van, maar er zijn genoeg voorbeelden van). Met een beetje geluk organiseert het zich vanzelf. Het is natuurlijk een Nederlandse aangelegenheid, maar er zijn wereldwijd vast wel wat genoeg liefhebbers die een klein bedrag overhebben voor railgebonden (en ex-militair) erfgoed met een internationaal karakter.
Er zijn natuurlijk in beginsel drie kostencatagorieën, aankoop, transport en restauratie. Stalling en exploitatie komt daar natuurlijk nog eens bij, maar daar kunnen de railmusea natuurlijk wel bij gaan springen (rijdende trein).
Wie is hier web 2.0 specialist mét organisatietalent?
groet, Paul