BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: Rob Bogers op 11 December 2008, 13:30:44
-
Om nu voor 1 vraag lid te worden van het koploperforum vind ik een beetje te veel van het goede. Een kennis van mij wil met koploper gaan werken. In de beschrijving van koploper staat hoe de bezetmelders (2 per blok) toe te passen, nu begrijp ik uit het verhaal dat aan het begin van het blok een bezetmelder komt en aan het eind, zoals ik de bijgevoegde tekening (onder) Als dit zo is hoe kan ik dan de trein in het middenstuk beinvloeden, immers daar zit geen bezetmelder (rood gekleurd). En hoe sluit ik het middenstuk van het blok dan aan? Normaal (in Win-Digipet) zou ik het doen als in de bovenste tekening staat.
(http://i77.photobucket.com/albums/j55/robbogers/Koploperjpg.jpg)
-
Het middenstuk sluit je aan via een paar diodes. je moet tenslotte wel spanning hebben om te rijden.
De diodes staan 2 aan 2 in serie met de 2 takken tgengesteld aangesloten. Op dezelfde manier als op de bezetmeldprint.
Zo dus:
|-->---->---|
---| |----
|--<----<---|
Gr.
Eric
-
Rob,
Waarom geen lid worden het is gratis en je kan daar een heleboel informatie ophalen en ook nieuwe ideeën aandragen.
Grtz Rob
-
Ben ik weer lid van een forum en dat is eigenlijk niet de bedoeling. Als de rails maar aan een zijde een bezetmelder hebben (rechter rail in de rijrichting), waarom dan twee diodes naar rechts in de rail waar de rechter bezetmelder zit en twee diodes omgekeerd in de andere rail, waarom in de andere rail, die zit toch aan de gemeenschappelijke ringleiding? Kan ik niet beter gewoon per blok 3 of 4 bezetmelders plaatsen? Ik neem aan dat ik dan geen diodes nodig heb.
-
Rob,
Zoals Eric al zij, in je bezetmelders zitten ook 2 x diodes, om geen spanningsverschil te krijgen waardoor je bezetmelders te laat reageren moet je die diodes ook plaatsen want ook stroom neemt de weg van de minste weerstand
Foutje, Nee aan de zijde van de bezetmelders (rechterrail) moet je die diodes plaatsen. dus op die stukken waar geen bezetmelder zit aangesloten om spanning te krijgen.
Grtz Rob
-
Ben ik weer lid van een forum en dat is eigenlijk niet de bedoeling. Als de rails maar aan een zijde een bezetmelder hebben (rechter rail in de rijrichting), waarom dan twee diodes naar rechts in de rail waar de rechter bezetmelder zit en twee diodes omgekeerd in de andere rail, waarom in de andere rail, die zit toch aan de gemeenschappelijke ringleiding? Kan ik niet beter gewoon per blok 3 of 4 bezetmelders plaatsen? Ik neem aan dat ik dan geen diodes nodig heb.
Die diodes zitten maar in 1 aansluitdraad.
Staat ook zo in het tekeningetje.
Als het geld je op de rug groeit kun je best 3,4,5 of meer bezetmenlders in een blokplaatsen.
Maar ik denk dat 4 diodes PER boosterkring een stuk voordeliger is.
Mvg
Wim.
-
Goed, begrepen. Dat betekent dus ook dat je in het tussenliggende deel (stel voor dat dat gedeelte 1,5 meter is geen functies, snelheidsverandering of eventueel ook geen extra functies van de loc kan laten uitvoeren of laten horen zoals claxon e.d.
-
Rob, het middendeel zit via de diodes aangesloten op je Centrale. Op die manier werken alle functie's toch nog steeds. Het is niet de bezetmelder die de commando's genereerd, dat doet de Centrale.
Sander
-
Extra functie die kun je niet bedienen in een baangedeelte zonder melding, maar daar zijn wel trucjes voor, zoals tijdsinstellingen. Afremmen doet hij daar natuurlijk wel, maar dan verwijs ik je naar de koploper handleiding en het onderwerp leren remmen.
Mvg
Wim.
-
Juist, ik begin het principe een beetje te begrijpen van Koploper maar vind dat systeem van 2 bezetmelders per blok niet echt handig maar dat is mijn persoonlijke mening en geen kritiek op Koploper.
-
De kans is groot Rob, dat je na enige tijd je mening gaat bijstellen. Behalve in heel bijzondere situatie's zul je meldingen uit de middensectie niet missen.
Sander
-
Weet je, ik werk met Win-Digipet en die eist 3 bezetmelders per blok maar op stationssecties en rangeersporen heb ik er zelfs wel 5 per blok. Ik weet dat het een prijskaartje heeft maar beter nu gelijk 3 dan later denken, had ik toch maar....
-
Rob,
Het ligt eraan hoe je het ziet. Ga je het spoor in 2 richting berijden of niet
Zo ja kan je het middenstuk decteren met een extra bezetmelder
Zo nee kan je ook je binnenkomst melder tot aan de stopmelder ( de 2 melder dus) over over het hele stuk laten functioneren. Je hebt bijna ongelimiteerde mogelijkheden.
Ik heb op al mijn schaduwstations maar 1 stopmelder per blok en voor het komplete station een gemeenschappelijke binnenkomstmelder die op een wisselstraat is aangeloten en zodoende de wisselstraat ook bewaakt. Alleen tussen deze melder en de stopmelder is geen detectie en heeft eifenlijk nooit tot een probleem geleid
Grtz Rob
-
Juist, ik begin het principe een beetje te begrijpen van Koploper maar vind dat systeem van 2 bezetmelders per blok niet echt handig maar dat is mijn persoonlijke mening en geen kritiek op Koploper.
Rob, het is geen verplichting om 2 bezetmelders per blok te gebruiken, het is een advies. Je mag en kunt er zoveel in een blokgebruiken als jij wil.
Maar je moet wel de kosten tegen de baten afwegen. Verder denk ik als jij er eenmaal iets meer ervaring mee krijgt, je verbaasd zal zal wat er allemaal mogelijk is.
Persoonlijk vind ik het een enorm voordeel dat er maar 2 melders nodig zijn per normaal blok.
In een stationsblok is het een ander verhaal en kun je met behulp van meerdere melders en met het werken van je trein lengte je trein op de juiste plaats laten stoppen.
Mvg
Wim.
-
Rob,
Het ligt eraan hoe je het ziet. Ga je het spoor in 2 richting berijden of niet
Zo ja kan je het middenstuk decteren met een extra bezetmelder
Rob ook bij tweerichtings verkeer zijn 2 melder voldoende.
Mvg
Wim.
-
Alleen op enkele stukje nabij het station wordt met tweerichtingsverkeer gereden.
-
Kan het verhaal van anderen alleen maar bevestigen Rob. Lees de passages in de handleiding over leren remmen eens door en laat goed tot je doordringen wat dat betekent. Koploper weet hoe hard de treinen rijden en hoeveel tijd er sinds de laatste bezetmelding is verstreken. Daaruit volgt weer dat Koploper vrij nauwkeurig weet waar de trein zich tussen twee bezetmelders in een blok bevindt. Niet alleen kan Koploper de trein op precies de juiste plek laten beginnen met remmen, maar ook op iedere gewenste plek een functie in- of uitschakelen zonder dat daar extra bezetmelders voor nodig zijn.
De enige reden om meer dan twee bezetmeldpunten in een blok te hebben is wanneer je een trein op meerdere plaatsen in een blok wil kunnen laten stoppen. Voor stoppen is altijd een bezetmeldpunt nodig.
Dat van die diodes is alleen maar nodig als je gebruik maakt van stroomdetectie.
-
Bij eenrichting verkeer heb je geen middenstuk wat met diodes aangesloten moet worden. Je hebt dan helemaal geen middelstuk.
Bezetmelding per blok:
Bij eenrichtingverkeer heb je een binnenkomst- en een stopmelder.
Als het blok bv. 200 cm. is dan heb je een stopmelder van ca. 40 cm. en een binnenkomstmelder van 160 cm.
Bij tweerichtingverkeer het je 2 melders en een tussenstuk.
De binnenkomst melder bij verkeer van links naar rechts is de stopmelder van rechts naar links. Uiteraard is dan de stopmelder van links naar rechts de binnenkomst melder van rechts naar links.
-
Ik weet dat het niet echt nodig is maar het plan is dat op lange stukken wel maximaal 3 bezetmelders komen. Even nog een vraag over de diodes want ik weet dat de wissels buiten het blok vallen en ik neem aan dat ik die wel moet voorzien van diodes in de niet gedetecteerde rechter rail (in de rijrichting), de waarde van de diodes is zeker 1N4001? Ik zal nog eens even zoeken naar de handleiding want ik vond de beschrijving over de bezetmelders in het beginnersdeel van koploper niet echt duidelijk maar dat kan aan mij liggen.
-
Rob, je kunt beter zwaardere diodes kiezen. Bijvoorbeeld de 1N5401.
Sander
-
1N5400 of BYV28 is beter deze kunnen de maximale stroom van 3A van de booster aan.
Mvg
Wim.
-
Hoi,
Misschien domme vraag, maar vanwaar de diodes op het ongedetecteerde deel?
Had verwacht dat je de ongedetecteerde stukken direct op de ringleiding kon aansluiten.
Groet,
Joost
-
Bedankt, voor het geven van de goede waarde, was ik bijna weer abuis geweest.
-
Hoi,
Misschien domme vraag, maar vanwaar de diodes op het ongedetecteerde deel?
Had verwacht dat je de ongedetecteerde stukken direct op de ringleiding kon aansluiten.
Groet,
Joost
Dit is aan het begin van dit draadje al uitgelegd. ;) Maar nogmaals het is om de spanningsval te compenseren die ontstaat bij het gebruik van bezetmelders die via stroomdetectie werken.
Dus om de meetpunten gelijk te maken aan de punte waar niet gemeten wordt op het niveau van de spanning.
Mvg
Wim.
-
(http://i77.photobucket.com/albums/j55/robbogers/bloksectiekoploper.jpg) Ik heb begrepen dat de diodes op deze manier bevestigd moeten worden, zit ik alleen nog hoe je deze bevestiging doet bij wissels en driewegwissels en zo.
-
Nee, dan hebt je het niet goed begrepen.
Mvg
Wim.
-
Joost, geen domme vraag - wel al vaak beantwoord op dit forum.
De (stroomdetectie-) bezetmelder is aangesloten op de ringleiding. Intern heeft de bezetmelder diode's - met als effect dat de spanning iets lager wordt. Zou je de andere railsstukken rechtstreeks op de ringleiding aansluiten, heb je dus iedere keer een stukje 'hoge' spanning, dan weer 'lage' spanning, 'hoge' spanning ......
Een loc met meerdere stroomafnemende assen zal dan later worden gezien bij het binnenkomen van een meldersectie. De achterste wielen maken immers nog gebruik van de 'hoge' spanning en de bezetmelder ziet je nog niet.
Met de diode's elimineer je het verschil tussen 'hoge' en 'lage' spanning.
-
(http://i77.photobucket.com/albums/j55/robbogers/bloksectiekoploper.jpg) Ik heb begrepen dat de diodes op deze manier bevestigd moeten worden, zit ik alleen nog hoe je deze bevestiging doet bij wissels en driewegwissels en zo.
Hier staat het duidelijk in beschreven
http://www.viessmann-modell.com/pdf_nl/5233-01-NL.pdf
Mvg
Wim.
-
Was iets te snel met de reactie. Heb het schema gevonden, waarvoor dank. Laatste vraag, hoe doe je aansluiten van zo'n diodedraad i.c.m. de gebruikte wissels (met name de wisseltongen) en kruiswissels, ook steeds de rechter rail (in de rijrichting)?
-
Het middenstuk sluit je aan via een paar diodes. je moet tenslotte wel spanning hebben om te rijden.
De diodes staan 2 aan 2 in serie met de 2 takken tgengesteld aangesloten. Op dezelfde manier als op de bezetmeldprint.
Zo dus:
|-->---->---|
---| |----
|--<----<---|
Dus de diodes niet aan de rails maar tussen je ringleiding en je rails, kan je gewoon met een draadje doen en deze diodes ook voor andere bloksecties gebruiken, misschien een aparte ringleiding hiervoor
Grtz Rob
-
Hoi Wim en Santerdam,
Oeps, blijkbaar voorgaande topics gemist... :-[
Duidelijk antwoord. Wordt wat diodes scoren :)
Dank,
Joost
-
Dus de diodes niet aan de rails maar tussen je ringleiding en je rails, kan je gewoon met een draadje doen en deze diodes ook voor andere bloksecties gebruiken, misschien een aparte ringleiding hiervoor
Klopt.
1 draad van je centrale gaat direct naar de niet onderbroken railstaaf.
De andere draad gaat naar je BZM print. Daarvandaan gaan de draden naar de secties die gedetecteerd moeten worden.
Diezelfde draad van de centrale gaat ook naar het diodesetje. Vanaf het diodesetje gaat er een draad naar de niet gedetecteerde secties. Dit zou je een soort ringleiding kunnen noemen. 1 setje per booster/centrale is voldoende.
Probeerde even een schetsje te uploaden maar dat lukt niet (zal wel geblokkeerd zijn op mijn werk).
Ik hoop dat het zo duidelijk is.
Gr.
Eric
-
Eric, dat schetsje is al meerdere keren hier gegeven en ook de link naar een beter plaatje
nogmaals http://www.viessmann-modell.com/pdf_nl/5233-01-NL.pdf
Mvg
Wim.
Ps.: wel de voorgaande antwoorden eerst lezen, dan je eigen reactie plaatsen, voorkomt veel dubbele en eenduidige antwoorden. En dan blijft het duidelijk.
-
Wim je hebt gelijk.
Na de reactie van Santerdam was ik begonnen met mijn reactie te schrijven, was even van mijn plek en verzond toen pas mijn bericht.
Had toen o.a. jouw reactie met link gemist.
Maar goed, als Rob maar geholpen is.
Gr.
Eric
-
Beste leden, ik ben er helemaal uit, ik gebruik toch twee bezetmelders per blok zoals door jullie aangegeven en zoals het wordt beschreven in het handboek van koploper. Allen hartelijk bedankt.
-
Nu bleek dat koploper helemaal niet werkt met het systeem wat mijn collega gebruikt, namelijk de Multimaus van Roco. We zaten helemaal in de put tiotdat Wim Ros met de ultieme oplossing kwam, die al eerder in een actie werd aangeboden. Gelukkig kon ik bij Wim zelf nog zo'n setje bestellen buiten de actie om en daar is mijn spoorvriend heel blij mee. Hij zag zijn modelspooraspiraties al de vuilnisbak inglijden. We kunnen nu eindelijk plannen maken voor zijn baan. Een ieder (vooral Wim en Karst) heel hartelijk bedankt voor de vele (ook pm reacties) ;D ;D ;D ;D ;D