BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: ronnie op 07 October 2006, 00:01:37

Titel: NS 1100 buffers
Bericht door: ronnie op 07 October 2006, 00:01:37
Hallo mede-ontspoorders  ;D

Ik heb een marklin 1100 loc en deze heeft ronde buffers.
Zo ook de Roco 1100 locjes.

Onlangs heeft Marklin de 1144 uitgebracht met rechthoekige buffers.

Welke van de 2 buffers is nou correct en conform de werkelijkheid? De ronde of de rechthoekige?

Ik hoor het graag van jullie.

alvast hartelijk bedankt voor de genome moeite!


 
Titel: Re: NS 1100 buffers
Bericht door: tinus op 07 October 2006, 00:07:17
bij de loks met botsneus moeten dit inderdaad
de rechthoekige buffers zijn.
loks zonder botsneus hadden de ronde.

tinus.
Titel: Re: NS 1100 buffers
Bericht door: Peppi op 07 October 2006, 00:08:07
Een foto zegt meer dan duizend worden (http://i97.photobucket.com/albums/l226/peppi1991/STA43315.jpg) ;D
Titel: Re: NS 1100 buffers
Bericht door: Rick op 07 October 2006, 00:14:20
Beide zijn correct, een vlugge doorbladering van een fotoboek leert me dat in 1983 nog enkele g/g locs met botsneus en ronde buffers rondreden. Na 1983 hadden ze allemaal rechthoekige.
Foto's van rechthoekige buffers op locs zonder botsneus heb ik niet gevonden.
Titel: Re: NS 1100 buffers
Bericht door: ronnie op 07 October 2006, 08:00:44
Bedankt voor jullie antwoorden!

Is het dan zo dat in 1983 de 1100 locs een botsneus hebben gekregen en gelijkertijd de rechthoekige buffers?

Of zijn de buffers later vervangen?

Is er trouwens een reden voor vervanging van rond naar rechthoekig?

Titel: Re: NS 1100 buffers
Bericht door: Julius op 07 October 2006, 12:46:28
Botsneus was al vanaf eind jaren '70, dus dat ging niet gelijkop. De rechthoekige buffers hadden volgens mij een grotere opvangkracht en werden daarom gebruikt - in Duitsland is bij een aantal locseries hetzelfde gebeurd en dat had meen ik die reden.

groet,
Julius
Titel: Re: NS 1100 buffers
Bericht door: nickinson op 07 October 2006, 16:28:17

Is er trouwens een reden voor vervanging van rond naar rechthoekig?


Normaal wel: rechthoekige buffers worden toegepast als er gevaar is voor overbuffering. Maar dat was niet het geval bij de NS 1100 want die heeft meedraaiende buffers.
Volgens mij hebben ze bij NS1100 rechthoekige buffers geplaatst omdat ze die in de werkplaats op voorraad hadden (is een standaard rechthoekige buffer type o.a toegepast ook op NS 1600/1700/1800)
Titel: Re: NS 1100 buffers
Bericht door: henk op 07 October 2006, 18:54:26
Toen Märklin met de 1139 kwam, kregen ze van een modelspoortijdschrift te horen dat de ronde buffers niet correct waren. In het volgende nummer moest de redactie met het schaamrood op de kaken erkennen dat de 1139 botsneus wel degelijk een tijd met ronde buffers had rondgereden.