BeneluxSpoor.net forum

Wat zijn we aan het bouwen? => Baanplannen => Topic gestart door: Jos Schnitzler op 10 December 2008, 14:54:06

Titel: Mijn laatste vraag
Bericht door: Jos Schnitzler op 10 December 2008, 14:54:06
Ondertussen ben ik zo ver dat het definitieve ontwerp van mij baan klaar is. Het hout ligt al op de zaag te wchten Er is echter nog één technische vraag.
 
De bovenste sporen in het bovenste deel van het plan heb ik op twee manieren neergelegd. Wat is de slimste, best berijdbare, pretiigste, leukste, verstandigste ........(vul maar in)?

Dank als je reageert, Jos

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/baan1_7.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/baan1_7.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/baan1001.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/baan1001.jpg)
Titel: Re: Mijn laatste vraag
Bericht door: jakop op 10 December 2008, 15:32:39
Ik kies voor nummer 2.
In die vorm kun je vanaf alle drie sporen zonder rangeren naar rechts links  :-[ een trein laten vertrekken en de rangeermogelijkheden zijn in principe hetzelfde.
Titel: Re: Mijn laatste vraag
Bericht door: Tjalling op 10 December 2008, 15:34:28
Hoi Jos,

De onderste geeft de meeste mogelijkheden en verdient daarom naar mijn mening de voorkeur. Bij de bovenste variant is het bovenste spoor niet meer bereikbaar als het middelste spoor bezet is.

Groet,
Tjalling
Titel: Re: Mijn laatste vraag
Bericht door: Remunj op 10 December 2008, 16:03:14
Ik sluit me aan bij bovenstaanden.
Bij optie 2 kan je alle stationssporen in en uit rijden zonder last te hebben van de andere sporen.

Gr.
Eric
Titel: Re: Mijn laatste vraag
Bericht door: Ronald Halma op 10 December 2008, 17:32:34
Beste Jos,

Het wordt eentonig.... ;D Optie 2 uiteraard. Is ook de meest realistische optie. De eerste ben ik nog niet eerder tegen gekomen en zou ook geen logische optie zijn. Maar dat hadden mijn voorgangers al gezegd ;)

Grtz,  8) Ronald 8)
Titel: Re: Mijn laatste vraag
Bericht door: Robin op 10 December 2008, 17:48:41
Ook wel optie 2...

De titel klinkt alleen een beetje... ;D
Titel: Re: Mijn laatste vraag
Bericht door: Ivo R. op 10 December 2008, 18:06:13
je raadt het al.... optie 2   :P

ik heb alleen nog wel een vraag, in plan 1 heb je aan het eind van het bovenste spoor aan de rechterkant een bruin gebouw staan, dat in plan 2 er naast staat; waarom staat hij er in plan 2 dan naast?

gr ivo
Titel: Re: Mijn laatste vraag
Bericht door: HuubvG op 10 December 2008, 18:25:23
Ik denk Ivo - om maar eens voor mijn beurt te spreken - , dat dat is om de lengte van het spoortje terug te winnen, die met het omwisselen van de wissel verloren is gegaan.
Titel: Re: Mijn laatste vraag
Bericht door: Thurbo op 10 December 2008, 21:28:00
Ik ga voor optie 1

Omdat je op deze manier meer speel mogelijkheden hebt wat treinbewegingen betrefd. Het is een baantje waar juist de bedoeling van is dat er gerangeerd gaat worden. Je komt dan langs het perron binnen (personen wagons.) Goederen komen binnen op het middelste, daar koppel je loc af en kun je eventueel omlopen langs perron. Dan koppel je een aantal wagons aan en rijd je richting uithaal spoor dan achteruit terug naar het havenspoortje. Daar weer afkoppelen en bijv met de rest van de trein weer vertrekken enz.

Neem je optie 2 kom/kun je gelijk 'binnen denderen' op het havenspoor en dan? Waar gebruik je het uithaal spoor links boven dan voor? Waar laat je de loc dan, dan heb je een 2e loc nodig om bijv met je wagons te gaan rangeren.

Kortom , de speelmogelijkheden worden mijns inziens beter benut in plan 1 dan met plan 2.
Titel: Re: Mijn laatste vraag
Bericht door: Saraan op 11 December 2008, 09:44:46
Mijn voorkeur gaat naar voorstel nummer 1

Bij nummer 2 moet je steeds het hoofdspoor op met het rangeerwerk. Met nummer 1 kan je mooi een goedentrein ontvangen, omlopen en op het kadespoor rangeren, terwijl een personentreintje op het perronspoor aankomt en vertrekt.

Mijn voorkeur is duidelijk nummer 1: origineel maar onverwacht praktisch!
Titel: Re: Mijn laatste vraag
Bericht door: Remunj op 11 December 2008, 10:28:45
Bij nummer 2 moet je steeds het hoofdspoor op met het rangeerwerk. Met nummer 1 kan je mooi een goedentrein ontvangen, omlopen en op het kadespoor rangeren, terwijl een personentreintje op het perronspoor aankomt en vertrekt.
Dat lukt nou juist niet als er een trein langs het perron staat. Dan kan je niet omlopen. Je moet dan wachten tot de personentrein vertrokken is voordat je kan omlopen en rangeren.

Jos, misschien een idee om ook nog een wisselverbinding aan te leggen vlak voor de goederenloods. Een trein kan dan binnenkomen op het bovenste spoor. De lok kan via het middelste spoor omlopen.

Gr.
Eric
Titel: Re: Mijn laatste vraag
Bericht door: Jos Schnitzler op 11 December 2008, 14:48:55
Ik lees en geniet, wat een geweldige reacties. Aanvankelijk had ik 1 ontworpen, tot op het moment waarop ik dacht: "Kan dat? Welke consquenties heeft dat?"

Eric, een extra wissel toevoegen, is een prima idee, maar het is niet te doen. Dat zou grotere afmetingen betekenen en dat wil niet i.v.m. de beschikbare ruimte en opzet.

Wellicht dus toch maar bij 1 blijven. Later is het m.i. een kleine ingreep om de verandering naar 2 te bewerkstelligen, mocht het ontwerp belachelijke treinbewegingingen teweegbrengen.


Maal niet om de titel van deze topic. Ik heb nog levenslust en vitaliteitgenoeg om lang te genieten.
Gr. Jos
Titel: Re: Mijn laatste vraag
Bericht door: Remunj op 11 December 2008, 14:55:01
Misschien als je die 2 kopsporen rechtsboven nog iets verlengd dat je dan nog de wissels kwijt kunt ?

Gr.
Eric