BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Baanplannen => Topic gestart door: Shinkansen200 op 09 December 2008, 16:21:45
-
Hallo
Ik ben vandaag bezig geweest met het (her) ontwerpen van mijn baan, en wilde het plan hier even delen.
(http://i106.photobucket.com/albums/m269/SanderJordans/model%20railroad/baanontwerp2.jpg)
-afmetingen: 2,10(b)X3,60(l)
-land: US
-thema: NYC Subway
-tijdperk: 1970-1988
-rails: Trix C/Micro-Engineering Bridge flex-track (op het nog te bouwen stuk)
het onderste stuk t/m het punt waar de 2 sporen weer bij elkaar komen is al opgebouwd, dus daar valt weinig meer aan te veranderen, het bovenste deel moet nog gebouwd worden, en is (losjes) gebaseerd zijn op het station Dyckman Street in de wijk Inwood in New York (uiterste puntje van Manhatten, net boven Harlem). op dit punt komt de Metrolijn 1 uit de Fort Washington tunnel en is nog 2 sporig (de normale IRT baan is 3 sporen breed) wat voor de ruimte die ik heb beter uit komt.
de eerste bocht (van beneden gezien) zal dan ook in een tunnel liggen, waar na het spoor op een stalen viaduct(EL) over zal gaan en het station Dyckman Street berijken, na dit station zal het spoor een 180 graden bocht maken, waarvan de laatste 90 graden in de achtergrond verscholen zijn.
opmerkingen, vragen etc zijn welkom.
mvg
Sander
-
niemand?
-
Apart thema.
Het is niet meer dan rondjes rijden maar dat is de functie van een metro nou eenmaal ook. ;D
Ik ken de sporenplannen van de NYC transit niet maar op de doorgaande trajecten zal het niet spectaculair zijn. Daar heb ik dan ook geen opmerkingen over.
Ik vroeg me alleen af hoe de tafel eruit ziet. Hoe kom je bij de sporen boven- en linkboven aan als er iets gebeurt. Komer er mangaten in.
Moet je steeds onder de baan doorkruipen als je achter iets wilt doen.
Gr.
Eric
PS1 Heb net hier (http://www.nycsubway.org/perl/stations?6:1178) eens zitten kijken naar het betreffende traject. Ben wel benieuwd hoe het eruit zal gaan zien.
PS2 Voor de liefhebbers: is sowieso een interressante site. Is al eens eerder langs gekomen in een draadje over verlaten metrostations in NY.
-
Soms moet je gewoon even afwachten, de reacties kunnen uitblijven omdat:
- niet iedereen NYC rijdt 8)
- je plan af/klaar is en al gedeeltelijk opgebouwd (?)
- weet ik niet ;)
Zal ik eens een poging wagen...
Ik houd wel van opgevouwen hondenbotten, met mogelijkheid om dubbelsporig door te rijden. Je kunt zowel links als rechts rijden. De treinen komen uit dezelfde richting weer terug als die ze gegaan zijn, dat is ook een pluspunt.
Al wordt het realisme weer enigszins teniet gedaan door de haakse boog (bogen) die (gedeeltelijk) is het zicht ligt (liggen). Als je met wagens rijdt die langer dan plm 15 cm zijn, vind ik het al aardig onecht beginnen te lijken...
Dan mis ik verder wel een schaduwstation. De gestippelde lus is ook erg kort. De trein is nog niet weg of komt er al weer aan. Dat is eigenlijk de plek waar je in een schaduwstation zou 'moeten' aanleggen.
Kwa rangeren weet ik niet of je baan snel zal gaan vervelen. Maar daar heb ik verder niet zo veel verstand van, dus al met al een aardig plan.
Alsjeblieft. :D
-
Dan mis ik verder wel een schaduwstation. De gestippelde lus is ook erg kort. De trein is nog niet weg of komt er al weer aan. Dat is eigenlijk de plek waar je in een schaduwstation zou 'moeten' aanleggen.
Huub, dat is juist het leuke van metro's. Ze komen zo snel na elkaar langs. ;D
Is in dit geval een pluspunt.
Gr.
Eric
-
als eerste bedankt voor de reacties! (ben een beetje te ongeduldig soms)
Al wordt het realisme weer enigszins teniet gedaan door de haakse boog (bogen) die (gedeeltelijk) is het zicht ligt (liggen). Als je met wagens rijdt die langer dan plm 15 cm zijn, vind ik het al aardig onecht beginnen te lijken...
daar heb je in principe wel gelijk in, het probleem is voor mij de ruimte, toen ik met deze baan begon was ik me nog niet zo bewust van het gebruik van realistische bogen. het voordeel is wel dat aangezien dit (in de hoofdzaak) een metrobaan wordt dat het minder erg is om krappere boogstralen te gebruiken aangezien een IRT metrowagen in model ongeveer 17,5cm is (net na gemeten). de kleinste radius is trouwens 437,5 mm.
Dan mis ik verder wel een schaduwstation. De gestippelde lus is ook erg kort. De trein is nog niet weg of komt er al weer aan. Dat is eigenlijk de plek waar je in een schaduwstation zou 'moeten' aanleggen.
daar heb je gelijk in. al is het de bedoeling dat het traject al voor de wisselstraat in de achtergrond verdwijnt. ik zit zelf ook nog steeds over een schaduwstation te tobben, het probleem is alleen dat het spoor al een flink stuk naar beneden moet, aangezien het zowel de hoogte van de EL als de dikte van de tafel zelf nog moet overbruggen. dus ik heb geen idee hoe ik een schaduwstation in zou moeten passen ??? een andere optie is een baan op 2 niveaus, maar dat wordt dan weer erg omslachtig.
Ik vroeg me alleen af hoe de tafel eruit ziet. Hoe kom je bij de sporen boven- en linkboven aan als er iets gebeurt. Komer er mangaten in.
Moet je steeds onder de baan doorkruipen als je achter iets wilt doen.
het middelste gedeelte zal geheel open zijn, en ik zal er inderdaad elke keer onder door moeten.
PS1 Heb net hier eens zitten kijken naar het betreffende traject. Ben wel benieuwd hoe het eruit zal gaan zien.
PS2 Voor de liefhebbers: is sowieso een interressante site. Is al eens eerder langs gekomen in een draadje over verlaten metrostations in NY.
blijft inderdaad een zeer mooie site kom er nu al 6 jaar en er blijft telkens wat nieuws te ontdekken.
mvg
Sander
-
voor een metro vind ik het er goed uitzien. Denk je er wel aan dat je kerlussen erin hebt zitten.
apart thema. ben benieuwd...
-
ik heb vandaag het baanplan maar eens wat meer uitgewerkt naar aanleiding van de reacties.
(http://i106.photobucket.com/albums/m269/SanderJordans/model%20railroad/baanontwerp.jpg)
(http://i106.photobucket.com/albums/m269/SanderJordans/model%20railroad/baanontwerp2-1.jpg)
het schaduwstation zal boven de baan gebouwd worden (is weer eens wat anders ;D ), en om daar te komen zal een helling van 3,47% nodig zijn, is dit nog te doen of eigenlijk al te steil? ik ben van plan met 8 wagen metro stellen te rijden (het liefst 10 als ik die nog op deze ruimte kwijt kan)
Denk je er wel aan dat je keerlussen erin hebt zitten.
heb ik inderdaad aan gedacht, zal door middel van keerlus modules opgelost moeten worden.
mvg
Sander
-
keerlus modules: Dus je rijdt digitaal? Dat had ik nog niet gelezen. Analoog kun je de keerlussen ook met relais oplossen.
Het schaduwstation vind ik heel origineel bedacht, dat zie je niet vaak. Alleen jammer dat ze van richting moeten veranderen om er weer uit te kunnen.
Over het stijgingspercentage. Je zult moeten ondervinden of het lukt. Of een extra motorwagen mee laten rijden bij meer dan een x aantal wagens.
-
beetje late reactie, maar goed.
Ik rijdt inderdaad DCC, had dit even moeten melden in mijn openings post, ging er te veel van uit dat iedereen tegenwoordig digitaal rijdt.
met dat schaduwstation heb je ook gelijk, ik heb tot nu toe alleen nog geen manier kunnen vinden om de treinen te keren zonder meteen weer een (brede) Keerlus te bouwen. en op zich het sorteren van treinen zal ook weer wat speel plezier op leveren.
nogmaals bedankt voor de reacties!
en om het idee van de saaie metro maar eens te (proberen) de das om te doen:
http://www.youtube.com/watch?v=H1bn7PbQw0M
-Sander
-
metro's rijden af en aan, wel leuk. Overigens kent de metro in NY behoorlijk scherpe bogen. Ook diversiteit aan materieel.
Verder heeft het een groot opstelterrein bovengronds, naam even vergeten. Onlangs was er op discovery nog een doc over te zien. Vast wel terug te vinden op www. Erg interessant. Het is een spoorwegbedrijf dat een miljoenenpubliek moet bedienen.
Ben benieuwd naar de uitwerking van dit baanplan.
Succes,
Gerard.
-
ik denk dat je de Coney Island Yard bedoelt, dat is het grootste opstelterrein van de New York Subway.
ben er zelf een keer langs gereden over de snelweg die er naast loopt, en het is echt gigantisch.
207th street en Corona zijn ook flinke opstelterreinen (net als de andere 15 terreinen die de MTA nog meer heeft) maar wat wil je met een vloot van meer dan 6000 rijtuigen.
Qua diversiteit vind ik het sinds het buiten dienst stellen van de laatste Redbirds (series R26,R28,R29,R33ML,R33WF,R36ML & R36WF)
wat slechter gesteld, vooral op de A divisie (voormalige IRT) waar ik mijn baan op baseer, is het met maar 2 series slecht gesteld, de R62 is dan nog het minst erge, maar ook deze vindt ik te modern.
de B divisie (voormalige BMT en IND lijnen) is het wat beter gesteld, maar daar zullen rondt 2010 ook al weer 5 series verdwenen zijn (R32,R38,R40,R40M & R42). het is op zich wel interessant om te weten dat het totaal aantal spoorkilometers van de metro ongeveer de helft van het totale NS net is.
maar goed ga weer een beetje off-topic geloof ik.
mvg
Sander