BeneluxSpoor.net forum

Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: Hans Reints op 09 December 2008, 15:20:41

Titel: 80 Traxx locomotieven voor SNCF Fret
Bericht door: Hans Reints op 09 December 2008, 15:20:41
9 december 2008

De goederentak van de Franse nationale spoorwegmaatschappij SNCF heeft tachtig TRAXX locomotieven besteld bij producent Bombardiers. TRAXX locomotieven kunnen worden ingezet voor vracht- en personenverkeer. SNCF wil de locomotieven inzetten in Frankrijk, België en Duitsland. De eerste 45 locomotieven voor een totaal bedrag van 45 miljoen euro worden in mei 2010 opgeleverd.
bron SNCF

Titel: Re: 80 Traxx locomotieven voor SNCF Fret
Bericht door: timtrein op 09 December 2008, 16:22:24
Opvallend, een Duits product voor de Fransen! Was de Prima niet prima?
Titel: Re: 80 Traxx locomotieven voor SNCF Fret
Bericht door: fridzie op 09 December 2008, 16:25:55
1 miljoen euro per loc :o daar klappert mij et gebit van uit de mond, dan te denken dat ik die niet eens heb ;D
Titel: Re: 80 Traxx locomotieven voor SNCF Fret
Bericht door: R Fongers op 09 December 2008, 16:49:21
€562500 per stuk het zijn er tenslotte totaal 80
Titel: Re: 80 Traxx locomotieven voor SNCF Fret
Bericht door: fridzie op 09 December 2008, 16:53:13
De eerste 45 locomotieven voor een totaal bedrag van 45 miljoen euro worden in mei 2010 opgeleverd.

Volgens mij 1 miljoen per stuk ;D
Titel: Re: 80 Traxx locomotieven voor SNCF Fret
Bericht door: Anoniem op 09 December 2008, 17:02:05
Volgens Rail Passion nummer 132 (van afgelopen oktober) gaat het om de dieselvariant. Aan de offerte van Bombardier werd de voorkeur gegeven boven Vosslohs G 2000. Alstom en Siemens hebben niet meegedongen naar de order. RP spreekt overigens ook van een mogelijke inzet naar Nederland, plus de al genoemde landen. Fret heeft besloten om een nieuwe order uit te schrijven omdat gevreesd werd dat de toelatingsprocedures voor de bestaande serie 475000 (de diesel-Prima's) voor België en Nederland te lang en te kostbaar zouden zijn; deze locs zullen alleen een procedure doorlopen voor Duitsland. Het vreemde is dat RP spreekt van een totaalbedrag van 280 miljoen, dus 3,5 miljoen per loc.
Titel: Re: 80 Traxx locomotieven voor SNCF Fret
Bericht door: Tinussie op 09 December 2008, 17:47:16
Klopt het gaat inderdaad om de diesel-electrische variant, maar Bombardier spreekt over ~160 miljoen Euro...

Bron (http://www.bombardier.com/en/corporate/media-centre/press-releases/details?docID=0901260d800684fc)

mvg Tinussie.
Titel: Re: 80 Traxx locomotieven voor SNCF Fret
Bericht door: Anoniem op 09 December 2008, 19:36:22
De Rail Passion maakt wel eens kleine foutjes inderdaad  :). Maar goed, de prijs is niet zo verschrikkelijk interessant voor ons hobbyisten.
Titel: Re: 80 Traxx locomotieven voor SNCF Fret
Bericht door: en_voyage op 09 December 2008, 21:19:50
De goederentak van de Franse nationale spoorwegmaatschappij SNCF heeft tachtig TRAXX locomotieven besteld bij producent Bombardiers.
bron SNCF

Gááááp... nog meer van die saaie eenheidsworsten er bij. Hoewel, de G2000 als alternatief is ook niet bijster spannend.

Hoe zit dat eigenlijk met de toelatingsprocedure bij een mogelijke inzet in Nederland? Kunnen ze daadwerkelijk een verkort traject in omdat ze gebaseerd zijn op een reeds goedgekeurd platform of moet alles 'vanaf de grond' opnieuw worden getoetst omdat er nu plots een dieselmotor in ligt en er dus sprake kan zijn van een nieuwe locserie?

Groeten, Geoffrey
(is uitgekeken op de Traxx'jes van Bombardier)
Titel: Re: 80 Traxx locomotieven voor SNCF Fret
Bericht door: Tomas131 op 09 December 2008, 21:24:03
Hadden ze niet beter de Maxima kunnen kopen? Of was die dan weer te duur.
Titel: Re: 80 Traxx locomotieven voor SNCF Fret
Bericht door: ziemon op 10 December 2008, 00:22:27
Er zijn nu 45 loks besteld, voor een bedrag van 160 miljoen (bron: Bombardier). Mocht de optie worden besteld, lijkt me 280 miljoen voor in totaal 80 machines daarbij passen. Prijzen van nieuwe lijnlokomotieven liggen over het algemeen tussen de 2,5 en 4 miljoen euro per stuk, afhankelijk van uitrusting, service pakket enz enz.

Op basis van de gestelde specificaties zijn er blijkbaar twee bieders geweest, en bleek Bombardier de beste papieren te hebben, dus nee een Maxima zat er niet. De Maxima-20, welke bedoeld is om in deze klasse (2000-2200 kW motorvermogen) mee te dingen naar orders, is overigens wel door Voith aangekondigd.

Mij lijkt het niet nodig om volledig vanaf 0 met de toelating te starten. De diesel-traxx is ongeveer voor 70% gelijk met de 186. Belangrijker op korte termijn is echter dat de diesel-traxx in Duitsland al is toegelaten, dus in Duitsland kan men hier niet moeilijk meer over doen, strategisch...