BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Baanplannen => Topic gestart door: Werner op 07 December 2008, 16:13:03
-
Hallo,
Ik ben bezig met een nieuw ontwerp van een baan.
Wanneer nog iemand tips heeft dan sta ik daar zeker voor open.
Materiaal:
Digitaal DCC
Trix C-rail
Tijdperk III-IV
In het plan zie je 3 kleuren. Rood = stopsectie, Groen = rijden/remmen en Grijs = wisselstraten.
Deze kleuren hebben te maken met Koploper besturing. Zo maakt het wat eenvoudiger om te bekijken waar de verschillende sectie zitten.
Op dit moment heb ik de baan zo ingericht dat de hoofdbaan geheel geautomatiseerd rijdt. Daarnaast moet er en mogelijkheid zijn om bv een lok los te koppelen van een trein op het station en dan naar het Bw rijdt. Dan kan de trein voorzien worden van een andere lok. Ook dit wil ik proberen te automatiseren.
Tevens heb een los-laad sectie voor de automatische lossers van Fleischmann iswm een rupsband. Dit deel heb ik nu gepland naast het Bw.
Er zijn 3 tekeningen, 1e tekening is de top laag, 2e tekening is alles wat op de onderste laag zit en de 3e tekening is een keerlus tussen de vorige 2 lagen in.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/BaanIII.jpg)[/ (https://images.beneluxspoor.net/bnls/BaanIII.jpg)
-
Ziet er prima uit, wel vol maar niet druk.
Misschien is het iets om je station in een lichte diagonaal te leggen ipv parallel aan de bakrand.
-
Volgens mij maak je ook hier de klassieke fout; te veel rails en te weinig ruimte voor het taferail.-SK
-
Zolang er geen kortsluiting wordt veroorzaakt kun je een baanplan volgens mij nooit fout noemen... Als het iemand gaat om veel rails en treinen dan voldoet het baanplan prima aan diens wensen.
-
Volgens mij maak je ook hier de klassieke fout; te veel rails en te weinig ruimte voor het taferail.-SK
Dat is jou mening en respecteer dat ook, maar kun je dan ook aangeven wat er bv minder moet. Want in wezen ligt het meeste spoor uit het zicht en heb een station met 4 sporen (ook niet overdreven) en een dubbelrail hoofdbaan.
De opzet van het Bw kan natuurlijk gewijzigd worden, maar daarom "schiet er op" en geef sugesties.
Ziet er prima uit, wel vol maar niet druk.
Misschien is het iets om je station in een lichte diagonaal te leggen ipv parallel aan de bakrand.
Diagonaal zou ik wel wellen, maar ik vindt het wel mooi wanneer ik treinen met 6 rijtuigen kan rijden en dan kom je al gauw in de problemen. Of het hele plan moet op de schop.
Werner
-
Het depot,
Er is geen ruimte voor de bijgebouwen.
De noordelijkesporen kunnen allemaal vervallen. Zijn te veel zig-zag bewegingen.
De loods heeft tenopzichte van het station veel te veel sporen. Zeker de helft verminderen
Het station
De sporen rechts onder en boven kunnen vervallen. Hierdoor kan je de wisselstraat naar recht opschuiven en dat geeft weer meer perron lengte (=langere treinen)
Zomaar even snel een paar dingetjes opgenoemd.
Maar,...... het is jou ontwerp en jou fantasie. Als jij het leuk en goed vindt, dan moet je het beslist zo maken. Dat is mijn advies.
SK
-
Wat voor gebouwen zouden er dan geplaatst moeten worden?
Zelf heb ik een seinhuis, kolenkraan en enkele kleine bijgebouwtjes ingedachten.
Vergis je niet in de hoeveelheid, de afmeting van de baan is 9.50 x 3.00 meter. Het lijkt misschien meer dan het in werkelijkheid lijkt.
Bij de noordelijke sporen had ik het laden/lossen in gedachten van de zelflossers. Waar zou ik dit dan kunnen plaatsen?
Het lokdepot heeft zoveel sporen omdat ik zo veel stoomloks heb, vandaar.
De wisselstraat die ik rechtsboven heb zit daar omdat ik een keerlus wil hebben. Ander idee?
Alle adviezen en tips zal ik zeker terhand nemen.
Werner