BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Modeltreinproblemen en -vragen => Topic gestart door: Robin op 07 December 2008, 14:55:22
-
Goedemiddag,
Gisteren heb ik een digitale NS Cargo mP gekocht, zodat ik ook met een mP op mijn delta-baantje kan rijden. Dus vanochtend in alle enthousiasme de kappen overgezet, rijden, probleem! In de R1-bochtjes ontspoorde het aandrijvende draaistel. Kappen weer losgehaald, gekeken, NS Cargo mP-kap erop gezet; niks aan het handje. PTT-kap erop, weer hetzelfde probleem. Toen heb ik eventjes het een en ander geprobeerd, maar niets werkte. Maar eens eventjes de kappen naast elkaar... Bijna 100% hetzelfde, maar één klein verschil.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1938.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1938.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1939.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1939.jpg)
Misschien valt het niet geweldig op, maar zoals vooral op de eerste foto te zien is, ontbreekt links een klein palletje. Mijn vermoeden is, dat dat iets met de behuizing van de motor te maken heeft.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1940.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1940.jpg)
Op het digitale onderstel (rechts) zitten namelijk vier uitstekende puntjes. Mijn vermoeden is, dat die niet helemaal lekker langs het palletje komen, en dat de mP daarom de bocht uitvliegt. De oplossing die mij het meest voor de hand ligt; het palletje eruit breken, en het zou goed moeten gaan.
Maar vóór ik weer lekker iets mag slopen; heb ik het goed, of ligt het ergens anders aan?
Anders breek ik dat palletje natuurlijk voor niets af.
MVG, Robin
-
Ja, volgens mij moet je dat gewoon doen. Die motor van de cargo is ook iets dikker dan die van gewone Mp. En als je dat palletje eruit slaat, draait het motorgedeelte beter.
Maar zie ik dat nou goed op de foto? Van de cargo ontbreken de instaptreden onder de deur aan de ene kant. Zijn ze waarschijnlijk in de fabriek vergeten er op te zetten :D
Groeten van
Henk B
-
Dan ga ik zometeen maar eens even het palletje eraf slopen ;D
En ik laat zometeen even weten of het gelukt is...
-
Overigens, die printplaatjes van de cargo moet je ook overzetten, anders doet de verlichting het niet (front- en sluitseinen).
Groeten,
Henk B
-
Dat de lampjes het niet deden viel mij ook als eerste op...
Toen heb ik de printplaatjes overgezet, en toen was het verholpen.
Pas toen ik hem de bocht in liet rijden, deed dit probleem zich voor.
Inmiddels heb ik het palletje afgebroken, en raad eens?
Hij neemt de bocht nu perfect!
Het was een simpele oplossing, maar ik wilde toch even andermans mening erover horen.
Het zou toch zonde zijn om iets, zonder verbeterend resultaat, te slopen.
Harstikke bedankt!
MVG, Robin
P.S. Wat de verlichting betreft; met mijn delta controller kan ik de front- en sluitseinen uit- en inschakelen, alleen het lampje binnenin niet. Hoort dat?
-
Martin,
De verlichting is volgens mij een F2 funtie, die kun helaas niet besturen met een deltacontroller.
P.S. doet de Hoorn het wel ??
Groet Jan.
-
Met delta toetert 'ie in ieder geval niet, dus dat zal ik nog eens moeten testen ;)
En wat die verlichting betreft; de front- en sluitseinen kan ik tenminste wél schakelen.
Dat is in ieder geval iets ;D
MVG, Robin
Bekijk het maar van de positieve kant, wat valt er immers aan te doen?
-
Heeft het Nedtrain hersporingsteam weer werk. ;D
Jos.
-
Mag ik hem even niet snappen ;D???
-
Robin,
Ik heb dit even van de Nederlandse Märklin site gehaald, ik wist het niet zeker meer, de mijne staat ook al een tijdje in de doos, altans de Bruine Motorpost,
met de ingewanden ( onderstel ) van de Cargo.
Ik heb ook ooit de kap gewisseld, maar ik kreeg de tip van het stukje plastic mee van Dhr. Grootendorst, die aardige meneer in Woerden.
Als je ooit een 6021 wilt kopen, ( mail maar :D)kun je ook de hoorn laten werken, binnenverlichting schakelen en de optreken afremvertraging aan/uit zetten.
Voorbeeld: Serie mP 3000 van de Nederlandse Spoorwegen (NS Cargo). Voormalig treinstel "Motorpost" (PTT).
Model: Met Digital-decoder, geregelde hoogvermogenaandrijving en geluidsgenerator. 2 assen aangedreven. 4 antislipbanden. Frontsein conventioneel in bedrijf, digitaal schakelbaar. Interieurverlichting, tyfoon en optrek- en afremvertraging met Control Unit 6021 digitaal schakelbaar. Metalen grepen en andere details gemonteerd. Lengte over de buffers 27,0 cm
-
De optrek en afremvertraging staat gelukkig aan, en die is, net als de maximumsnelheid, te regelen door middel van een schroefje. Uiteraard wil ik graag een werkende hoorn, maar in plaats van de 6021 denk ik dat ik eerder voor een mobile station, en eventueel later nog voor een central station ga. Toch reuze bedankt voor het aanbod en de info ;)