BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: Rob Bogers op 07 December 2008, 13:33:37

Titel: Stars der schiene 24 BR E 150
Bericht door: Rob Bogers op 07 December 2008, 13:33:37
Gisteren zat ik een DVD te bekijken over de E150. Gedrurende de film zag ik dat de loc in kwestie steeds met 1 pantograaf omhoog reed. Tijdens de film kwam het nogal eens voor dat bij stijgende trajecten een duwloc van gelijk type werd gebruikt om de voorst aangekoppelde loc te helpen. Regelmatig kwam het voor dat de hoofdschakelaar uitklapte, zodat de loc stroomloss kwam te staan, omdat de stroomopname te hoog werd tijdens het trekken (500 Ampere) 450 Ampere was toegestaan. Het was zelfs zo erg dat de bovenleiding zwabberde boven de pantograaf vanwege de hoge stroomafname (werd verteld door een machinist) Nu vroeg ik mij af, waarom de tweede pantograaf niet werd gebruikt. Is het zo dat de tweede pantograaf een andere spanningswaarde heeft of is er een andere reden voor. Ik zag wel dat bij andere gelijke locs, dan weer de vooste pantograaf werd gebruikt en dan weer de achterste. Ik kan me voorstellen dat bij het gebruik van twee pantografen de stroomopname vanaf de bovenleiding verdubbeld kan worden maar dat werd niet duidelijk tijdens het kijken van de DVD.