BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Mediatheek => Topic gestart door: Floris Dilz op 05 October 2006, 20:36:10
-
Na al het gekrakeel over mijn vorige geweldige bespreking hier mijn nieuwste meesterwerk, de bespreking van Rail Magazine 238. Weer geheel oblectief en ongekleurd en zo…
Ook ditmaal weer een cover vol treurige moderniteiten, zoals een 6400-achtig campingaggregaatje in ACTS-blauw met een trein vol betonnen tunneldelen met op de achtergrond een paar gebouwen waarvan de architect later met veel flair zal beweren dat hij zich liet inspireren door de doos van z’n nieuwe schoenen en een vel ruitjespapier. Goe gedoan, menneke.
Dan nu naar de inhoud. Eerst het nieuws (jeeej, arriva GTW in Nederland! Jeej! Weer een zuurstokloc met een sleep containers! Dit keer met aardbeiensmaak!)
Daarna een stuk over de Bombardier TRAXX-locs die in Italië gebouwd worden, met veel foto’s uit de fabriek. Ik zeg maar zo, ik zeg maar niks. Gelukkig staat er als schrale troost nog een fotootje van een oude draaistroom-eloc bij, in die lekkere Italiaanse melk/puur-chocolade-kleur.
Terug naar Nederland nu, want er volgt een stuk over het goederenvervoer op de hofpleinlijn. Alleen de vrij recente geschiedenis helaas, maar voor wie graag eens voorbeelden wil zien van treintjes die op elke modelbaan passen (6400 of mP met 1 of 2 wagens) zijn de foto’s aan te raden. Erge geelgrijsheid allemaal… zucht.
Inmiddels vond ik dat ik wel lang genoeg had afgezien en gelukkig, men heeft ook aan mij gedacht: Indonesische stoom bij de suikerfabriek Tasik Madoe anno 2006. De Cubaanse suikerstoom kennen we allemaal wel inmiddels en er is niets mis mee, maar de Indonesische heeft natuurlijk een wat Nederlands tintje en is daarom net wat leuker. (al zien de locjes er minder gammel uit dan de Cubaanse)
Daarna is ’t uit met de pret: een heel stuk over de arriva-stellen met foto’s uit de fabriek. Blader.
Hehe, gelukkig, een zwartwitfoto. Erop te zien is de SNCF BB9004, een van de recordlocs waarmee in 1955 331 km/u gereden is. Hierna wordt met de nodige sjeu beschreven hoe de recordpoging verliep. Enigszins jongensboekachtig kwaliteitsvermaak.
Daarna, geloof het of niet, nog een fabrieksbezoek! Nu is Siemens in Krefeld de pineut. Weer fabriekshallen met glimmende aluminium aspirant-treinstellen en glimmende gladde felgekleurde eindproducten. Gelukkig hoef je maar 2 bladzijden om te slaan om bij de modelbouw te komen.
Dat begint meteen goed met Mariahöhe van Henk Wust en Derk Huisman. Een Duitse baan met normaal- en smalspoor gesitueerd in de zestiger jaren. De zelfgebouwde scenery is erg kwijlbaar, maar dat viel te verwachten. Het sterke punt van de RM vind ik altijd dat Len de bouwwerken eer aan doet door ze mooi te fotograferen.
Nu is het dus tijd voor Len om zijn primitieve driften te botvieren op een paar ketelwagentjes door die met de airbrush van wat viezigheid te voorzien, als je regelmatig de railmagazine leest zou je bijna de indruk krijgen dat die kerel daar lol aan beleeft. Wie net een airbrush heeft en eens wil knoeien op ketelwagens kan er het nodige van opsteken, maar ik geloof het wel (ik ben meestal toch te lui om te weatheren trouwens)
Voor alle klagers over “weer een messing kitje bakken” die hier rond lopen is het nu even afzien, want Len attaqueert na zijn epische airbrushavontuur een MK-kitje van een uit een oude Staatsspoor-C5 omgebouwde werkwagen. Ik vind het wel leuk, want m’n eerste kitje moet ik nog bakken… Len laat ons wel achter met een ongeschilderd model, daar moeten we nog even op wachten tot volgende maand.
Het hele gekrakeel hier over de mehano-ICE3 wordt nog even dunnetjes overgedaan, voorzien van de nodige foto’s uiteraard. Len vindt het stel ondanks de tekortkomingen een koopje, ik vind het een lintworm.
In de productinformatie tot slot nog wat moppige stoomtramlocjes van Erwin Werps en een zo mogelijk nog moppiger rijtuigje. Ook leuk is de kit van een HSM-ezeltje van etchmodels. Hoeven ze die van mij niet te jatten. Jeej.
Dawassum.
grtz
Floris
-
Prima bla(at)d bespreking ;D
-
(http://images.fok.nl/s/static.gif)(http://images.fok.nl/s/static.gif)(http://images.fok.nl/s/static.gif)
-
Gaaf stukje Floris! Maar moet ik RM nu kopen of niet...
Groet Jaap
-
Dat moet je natuurlijk zelf weten. Dat is het mooie van een objectieve en ongekleurde recensie ;D.
-
Altijd kopen Jaap,ondanks Floris zijn recensies :'(
-
Ik had 'm gelukkig al gelezen vóór de bespreking ;D
Maar ik geef toe dat de bespreking een goeie reden was om 'm nog een keer te bekijken. En ik ben dus serieus aan het zoeken geweest naar de zuurstoklok met aardbeiensmaak ;D
-
Wat Floris uiteraard is vergeten te vermelden is dat er een prachtige foto instaat van de 6504 in Railpro uitvoering. En het zijn niet eens zuurstokkleuren.
Wat mij ook verbaasde is dat PLan T toch ook weer op de nominatie staat voor een levensduurverlenging.(materiaal tekort vanaf januari)
Ook bijna alle ICK schommelbakken worden weer in dienst genomen vanwege het aankomende materiaal tekort door het nieuwe rooster.
Heb je nog nooit in een ICK schommelbak gereden en je krijgt nog een keer de kans dan moet je dit zeker doen. Een geweldige ervaring, zeker over de wissels heen ;D ;D ;D
-
met op de achtergrond een paar gebouwen waarvan de architect later met veel flair zal beweren dat hij zich liet inspireren door de doos van z’n nieuwe schoenen en een vel ruitjespapier
Das mn werk ;D
Sander
-
Koop dan niet te vaak nieuwe schoenen. ;D
-
Mooie recensie.
Ik vind het knappe van Floris dat hij zijn verhaal zeer persoonlijk inkleurt, en desondanks toch objectief vertelt wat er te zien is.
-
Ga maar vast krom staan want daar komen de veren weer.
Mooi stukje. Nu kan ik ook beginnen met lezen. Niet alles want de afdeling grootspoor is voor mij niet bepaald interessant. Ik ben nou eenmaal niet gecharmeerd van al die felle kleurtjes locs en de nieuwe uitwassen die op den Hollandsche spooren omgaan.
Het modelspoordeel daarentegen mag zich verheugen op mijn vollen aandacht
-
sorry maar vond bij het grootspoor twee fouten, er staat er worden 12 BDs-en gebouwd, zijn er dus 11 (23-34 nummers) en dat van plan t is gewoon plan V, dus oud nieuws.
-
@Johnny: 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34 = 12 ;)
-
Tot nu toe was ik niet helemaal tot aan het messing-kitjes-bouwen gekomen. Kan het tijdschrift momenteel ook nergens vinden. ??? Moet dus tot januari daaromtrent wachten om verder te kunnen lezen. ;D
-
;) navraag over BDs er worden 11 gebouwd, de 34 komt dus niet.