BeneluxSpoor.net forum
		Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: nscargo op 06 December 2008, 20:43:22
		
			
			- 
				Ik heb een vraag waarvan ik het antwoord niet op Google kon vinden.
In de modelbladen, maar ook diverse sites kom je vaak een trein nummer tegen. Dus niet het locnummer.
Dus bij voorbeeld; loc 1145 met trein ??? rijdt van A naar B
Maar hoe ontstaat zo'n treinnummer?
Harm
			 
			
			- 
				Lees hier maar eens: http://www.somda.nl/www/forum/5922/
			
 
			
			- 
				Heb ik gedaan, maar wordt er niet veel wijzer van
Als bv de 1846 met een sleep ICK rijtuigen 's morgens om .600 uur vertrekt, hoe moet je dan het treinnummer uitrekenen?
Harm
			 
			
			- 
				Volgens mij begint het bij 11, of iets van die richting, bij de eerste trein(-mogelijkheid). Echt 'rekenen' is het niet, meer een serie afspraken over hoe het in elkaar zit. 
			
 
			
			- 
				Het treinnummer heeft helemaal niks met het locnummer of zo iets te maken. Het is gewoon een nummer van een rit. Meestal is het zo dat alle ritten op een bepaald traject met dezelfde cijfers beginnen. Ritten in de ene richting zijn oneven, in de andere richting even nummers.
			
 
			
			- 
				Treinnummers staan vermeld in het spoorwegboekje. Daar word je ook wijzer over de nummering per serie. Gewoon een middagje bladeren.
			
 
			
			- 
				Treinnummers tellen meest 4 per uur, dat is dus 1 per kwartier. Noord-Zuid is meestal oneven, net als van West naar Oost. En andersom gaat het dus even. Net zoals de perronnummers A-kant is Noord of West en weer de B-kant Zuid of oost.
Erik.
			 
			
			- 
				Nee, het is niet +1 per kwartier, maar +2 per half uur. Als er een kwartierdienst rijdt op een traject, zijn dat twee treinseries. Ik weet niet zeker hoe de volgnummers bepaald worden, er zijn ook lagere volgnummers dan 11, bijvoorbeeld trein 7907 Hengelo-Enschede, vertrek 0612uur. Ik vermoed dat men terug is gaan rekenen vanaf het hoogst mogelijke volgnummer: zo is er een 2299 Amsterdam-Den Haag, vertrek 0040uur.
			
 
			
			- 
				Echt precies weet ik het ook niet hoe er gerekend wordt, maar kom wel vaak een treinnummer tegen en als je doorrijdt naar Utrecht dan hebben ze (bijna) allemaal hetzelfde eindnummer.
Dus ik vermoed dat Utrecht het punt is waar alles wordt berekend.
Echt weten doe ik het niet, het is alleen een vermoeden van een machinist  ;D
Raymond