BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: henk op 06 December 2008, 16:08:18

Titel: Perronhoogte, even controleren.
Bericht door: henk op 06 December 2008, 16:08:18
De hoogte van moderne Nederlandse perrons schijnt ongeveer 80 tot 85 cm te zijn, in H0 een ruime 9 mm. Daarmee wordt toch bedoeld 80 tot 85 cm boven railprofiel?

Met andere worden, als we het perron op dezelfde ondergrond als de rails plakken, dan moeten we de hoogte van de bielzenmat en de rails nog bij die 9 mm optellen.
Titel: Re: Perronhoogte, even controleren.
Bericht door: Remco. op 06 December 2008, 16:12:59
Ja dat klopt Henk, heb het nog even voor je nagemeten, en dat heb ik ook, 9 mm bovenop bovenkant railstaaf. Dit heb ik vergeleken met foto's van 1:1 loks en mijn eigen materieel en dat klopt precies qua hoogte.

Gr. Remco.
Titel: Re: Perronhoogte, even controleren.
Bericht door: Klaas Zondervan op 06 December 2008, 16:53:40
In de spoorwegtechniek worden hoogtes altijd gemeten vanaf bovenkant spoorstaaf. Afgekort BS.
Volgens NEM 102 mag een perron voor personentreinen maximaal 11 mm boven BS komen. Voor H0 dan.
Titel: Re: Perronhoogte, even controleren.
Bericht door: guest7823 op 07 December 2008, 14:10:14
Dat dit in werkelijkheid ook niet helemaal goed gaat valt te zien in Groningen en Friesland. Hierbij was bij de aanbesteding geeist dat de overstap tussen perron en trein op gelijke hoogte moest plaatsvinden.

Bij navraag ProRail heeft "iemand" niet opgelet en heeft een hogere perronhoogte doorgegeven dan dat er daadwerkelijk aanwezig was. Daar de vloeren van de nieuwe treinstellen niet meer te verlagen waren zijn toen maar de perron hoogtes aangepast. Hierdoor zijn er in Friesland en Groningen nu afwijkende perronhoogten tov de rest van Nederland.

Voorzover mij bekend zijn de perronhoogte in Nederland niet gelijk aan de UIC / EU voorkeur norm. De laatste Europesche norm voor hoge perrons is echter tot stand gekomen nadat heel Nederland al voorzien was van hoge perrons. In Nederland zijn lage perrons, behalve bij de museumlijnen, een uitzondering, dit in tegenstelling tot de meeste overige Europesche landen