BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: Dennis H0 op 06 December 2008, 11:22:33
-
Ik twijfel nogal of het de moeite is om de lux railstofzuiger aan te schaffen.
Als ik zover ben dat dalijk mijn bovenbouw geplaatst gaat worden dan kom ik wat lastiger bij mijn schaduwstations en spiraal om het een en ander te reinigen. Vandaar dat ik aan de lux railzuiger dacht.
Kan iemand zijn ervaringen delen hierover of is er een andere optie eventueel ?
BVD
-
De Lux stofzuiger heb ik ook maar wel even een opmerking. Omdat het zuiggat nogal klein is verstopt de zaak snel in het borstelmondje. Iets grotere stukjes vuil laat hij mooi liggen, misschien als je eerst de zaak grondig zuigt met een stofzuiger met een computerzuigsetje dat het daarna beter gaat maar als er teveel grof vuil ligt werkt het dingetje maar ten dele.
-
Toch zuigt de Lux wel een hoop stof op, is mijn ervaring.
En als je een beetje regelmatig zuigt, zullen er als het goed is ook niet snel grote stukken vuil op je baan liggen die die niet aan zou kunnen.
Ik ben er zelf i.i.g. wel content mee dat ik hem heb.
Bart
-
Je kan er altijd ook eentje zelf maken, daar was nog ergens een topic van.
-
Dennis vroeg om ervaringen en mijn opmerking ging over de ervaring die ik had. Ik heb niet gezegd dat hij geen stof opzuigt maar nadat je de baan hebt ontdaan van het grove vuil moet je hem regelmatig mee laten lopen achter een loc en dan wel over alle sporen natuurlijk.
-
Ik heb zelf de uitvoering voor n spoor.
Ik schrik elke keer weer hoeveel stof het ding van de baan zuigt...
Nou is mijn baan ook nog steeds 'under construction', maar toch!
zie ook http://www.piksov.com/index.php?id=stofzuiger.php (http://www.piksov.com/index.php?id=stofzuiger.php)
Guus
-
Ik heb er ooit een verhaaltje (http://blog.drail.nl/?p=10) over getypt.
David.
-
Ik laat mijn lux-stofzuiger altijd als eeerste over de module bakken van de club gaan in combinatie met rococlean. Dit geeft een geweldige resultaat. De hoeveelheid stof is groot. Naderhand hoeft alleen de clean regelmatig rijden.
Marc
-
Ik wilde starten met de stofzuiger, is het verstandig om de railslijper er dan bij te nemen ?
Het is een duur aparaat maar ik wil een schone baan hebben, al met al zijn de reacties positief. Je komt ze ook niet echt 2e hands tegen dus mensen doen hem niet zomaar weg.
-
Dapol komt uit met de H0 variant van de (voor N-spoorders) bekende Tomix railreiniger.
In N-spoor hebben we testen gedaan met een Lux en Tomix zuiger, de Tomix zuiger versloeg de Lux niet alleen in prijs ( ::) ), maar zeker in prestaties!
De trein die rond gereden heeft is een lok, Lux zuiger en Tomix zuiger. Je wil vervolgens niet weten wat er in de Tomix zuiger aangetroffen werd, ondanks dat de Lux de eerste kans kreeg om de rommel op te ruimen.
De Tomix zuigt zelfs losse steentjes van je ballast mee zodat deze niet in de tandwielen komen ;D . Zeker de eerste rondjes ZEER regelmatig de zuigmond controleren, die loopt zeker in het begin vol met grover stof.
De enige zwakke plek in de Tomix zuiger zijn de contactveren die de stroomafname verzorgen, deze zijn enigzins kwetsbaar. Voordeel is weer dat de stroomopname via ALLE wielen plaats vind in plaats van de helft.
Het is wellicht het toch het overwegen waard eens naar de Dapol B800 te kijken.
PS Nee ik heb geen aandelen in Tomix of Dapol!
Gr. Rik
-
heb je misschien een link of iets naar deze Dapol B800 ?
Alle opties mogen ontdekt worden en dit klinkt ook goed.
BVD
-
Hallo,
Hierbij de link: http://www.japanmodelrailways.com/shopenglish2008/start.php?d_17675.php (http://www.japanmodelrailways.com/shopenglish2008/start.php?d_17675.php)
Ik ben namelijk ook geinteresseerd, ook door de prijs (€ 85,-), hij zou een exemplaar bij zich hebben op de beurs van Houten van 13 dec.
Als iemand al meer info heeft over deze railstofzuiger hoor ik het ook graag.
Groeten, Bart
-
Helaas weet ik niet wie "hij" is, dus het zal wel even zoeken worden in Houten. Heb je 'n hint ?
Sander
-
Oh sorry, ik heb het bedrijf gemaild (japan modelrailways). Volgens mij zijn zij de importeur.
Ik weet niet waar die staan op de beurs. Dus het zal voor mij ook een zoektocht worden. Misschien dat iemand anders weet waar ze staan?
-
Waarschijnlijk in het smalle deel van de linker zaal, tweede pad bijna op de hoek. Dus vlak bij de ingang. Zijn naam is Jos.....
Op de foto van de link zie je links de polijstschijf en rechts te zuig-schijf. Hier zie je ook meteen waarom hij zo goed werkt, de zuigmond hangt direct boven de rails zonder een borstel zoals de Lux die heeft. Hierdoor wordt minder valse lucht aangezogen.
Gr. Rik
-
Hoi,
Na wat zoeken...
Nieuws (http://www.dapol.co.uk/index.php?option=com_content&task=view&id=372&Itemid=66[/url)
Catalogus (http://www.dapol.co.uk/index.php?option=com_content&task=view&id=332&Itemid=98[/url)
Zowel 00 als H0 wordt genoemd..
Groet,
Joost
-
Hoi heren
Ik heb zins een paar maanden de Roco Clean?,
gaat heel goed vind ik zelf.
Wat mij dan op viel, iedereen zij je hebt een sterke loc nodig?,
deze loc gebruik ik er voor
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/J2100006.jpg)
gr erwinv
-
Die tomix is qua prijs ook een goeie optie, is er ook een railslijper voor of is dit alleen nog voorbehouden aan lux ?
-
Op de foto van de link zie je links de polijstschijf en rechts te zuig-schijf.
Dus, de tomix/dapol kan allebei en daarbij ook nog wat meer. Er zitten drie soorten schijven bij, schuur/polijst, schoonmaak en zuig. Voor wie vochtig wil reinigen is die mogelijkheid er ook nog.
-
Lijkt me dan een musthave voor die prijs, kan je deze ook al ergens bestellen op de een of andere manier of is het wachten totdat hij in nederland leverbaar is.
Ook enig idee wel kwartaal deze leverbaar gaat zijn in NL ?
-
Kwestie van even zoeken, hij staat op eBAY dus is hij vast ergens te bestellen. Of even wachten en bestellen bij Jos (in Houten), hij is de vertegenwoordiger van Japanmodelrailways in Nederland.
-
ik zal eens gaan zoeken, helaas kan ik bijna nooit naar houten omdat zaterdag een werkdag is voor mij
-
Geen enkel probleem
http://www.japanmodelrailways.com/shopenglish2008/
En gewoon bestellen
F. Seller
-
Wie heeft er ervaring mee met de Dapol rail reiniger,zit re aan te denken om zo,n wagen aan te schaffen.
Cor
-
Ik heb ook een Lux rail vacuüm reiniger. Zoals de meesten vond ik hem erg duur en hij levert goed werk maar vond het wel enigzins tegenvallen. Ik had als test kleine omhulsels van gestript snoer neergelegd om de zuigkracht te testen maar deze bleven liggen.
Maar aan de andere kant, komt deze stofzuiger wel altijd met een bodempje stof aanzetten, terwijl je denkt dat de baan helemaal schoon is.
Samengevat:
Ik heb geen spijt van de aankoop want hij zuigt wel het stof weg!
Maar ik wil nog een railspoetser hebben (vind die van lux te duur) dus wil ook zo'n dapol kopen.
Nog even een andere vraag (hoe snel rijden jullie met de stofzuiger?) Ik rijd er tergend langzaam altijd mee
-
even wat veldonderzoek doen over de resultaten ervan en dan ga ik hem bestellen als dit goed is..... het scheelt wel een bak geld zeg... goeimorgen zeg :o
-
In een van de bovenstaande links staan de opties van het 'dapol' model.
Daar heb ik een paar vragen over:
Er staat ook bij dat er een 8-pin DCC plug in zit. Waarom is dat dan? Kun je dan met een decoder via het digitale systeem de (zuig-) motor aandrijven? Heb je daar dan een aparte decoder voor nodig of een 'normale' loc-decoder? Zit die decoder bij het model of kan die er ook meteen bij geleverd worden? Kan het eventueel ook werken zonder die decoder?
Mocht het eventueel werken met een decoder kun je dan ook een draadje doortrekken via een stekkertje van je loc naar die 'dapol-wagon'? Meestal de paarse draad voor een extra functie? Spaar je je mooi een decoder uit.
-
Zou 'n enkele decoder het niet wat te zwaar voor z'n kiezen krijgen als de motor van de loc en de stofzuiger gevoed moeten worden ?
Sander
-
Ja, dat denk ik ook, daarbij zou ik het toerental van allebei apart willen regelen, lok langzaam, stofzuiger volle toeren.
Gaat die stofzuiger ook blazen als je hem "in zijn achteruit" zet? ???
Groetjes,
Jos
-
Interessante optie. Ben al tijden aan het zoeken naar de twee LUX apparaten, nieuw zijn ze me net even te prijzig. Ben erg benieuwd naar de werking van dit apparaat. Zuigt ie bv goed?
Gerard.
-
Wow dat scheelt wel veel in prijs zeg...
Alleen is het jammer dat die Dapol zo lomp uitgevoerd is. Het lux set kun je nog mooi voor een strukton loc zetten.
-
Ik heb zelf een Tomix stofzuiger (voor schaal N) en ben er zeer tevreden over.
Zelf zou ik iedereen zn Tomix aanraden. Ze zijn goedkoop en werken super. Standaard zitten er ook spullen bij om de zuigkop onder de wagon te vervangen met meegeleverde poetskopjes. Voor meer info... ik heb een stukje op mijn site staan over deze wagon.
(http://www.1op160.nl/images/treinen/tomix_6421_track_cleaning_car.jpg)
http://www.1op160.nl/modeltreinen/tomix_6421_track_cleaning_car.aspx (http://www.1op160.nl/modeltreinen/tomix_6421_track_cleaning_car.aspx)
Gr, Michel
(www.1op160.nl (http://www.1op160.nl))
-
Hallo,
Ik ken het model niet, maar als ik hem hier zo zie, dan lijkt hij wel een beetje op een mobiele werkplaats van Volker Wessel.
Dus misschien zit hij er lomp uit, met een beetje pimpen lijkt hij toch op iets wat in Nederland ingezet wordt.
Mvg Maikel van Velzen
-
Ja, dat denk ik ook, daarbij zou ik het toerental van allebei apart willen regelen, lok langzaam, stofzuiger volle toeren.
Gaat die stofzuiger ook blazen als je hem "in zijn achteruit" zet? ???
Met het eerste helemaal eens. Het 2e valt te bezien:
ik ben naar aanleiding van het franse verhaal over die USB stofzuiger eens aan het experimenteren gegaan: een 12V DC motortje uit een CD-speler die verder kaduuk was erin, aan een hele simpele decoder gehangen en testen maar. Nou, ook met die andere motor zoog ie maar weinig. Ik ga nog wat experimenteren met het stoffilter eraf en zo nodig iets anders er voor in de plaats (want ik denk dat dat filter het fatsoenlijk zuigen blokkeert). In de 2e plaats komt zo'n ding dan op een 2-asser te staan en dat is ook niet echt bevorderlijk voor stroomafname. De grap was dat met de motor andersom lopend, het ding nog steeds zoog en niet blies (maar net zo rot).
Na het lezen van dit Dapol verhaal heb ik akkuut zo'n ding in Duitsland besteld, ook al omdat ie op 4 assen loopt en de verhalen van anderen me wel aanstonden.
Tja, lomp.... in de 1e plaats komt dat ding hier om op moeilijk bereikbare plaatsen te reinigen en dan vind ik het uiterlijk er niet echt meer toe doen. FF funktioneel blijven, zo'n Rococlean met padje en Rocoreclame is net zo lomp (en zuigt ook niet).
Nou maar hopen dat die Duitser en DHL lekker snel werken 8)
-
Louis houd ons op de hoogte!
Velen (waaronder ik) ;) zullen je dankbaar zijn!
-
Ik ben ook heel benieuwd hoe het ding gaat werken.
Dat is toch het belangrijkste !!! denk ik..
De prijs is vet !! OK !!!!
Groet, Wullem NS
-
Wij hebben hier op de modelbaan (nienoord) ook een lux stofzuigerwagen en borstelwagen, maar deze zijn al snel de kast in verdwenen :D
Na 1 rondje half zuigwerk is die vin al vast gelopen en op wisselstraten doet i helemaal niets door de slechte stroomafname. En de borstel wagen, die borstel draait maar de helft van de tijd en waar die een beetje weerstand tegen krijgt staat i ook al weer stil en hij heeft net zn slechte stroomafname als die stofzuiger.
Dan kan je beter een roco clean wagen aanschaffen, hier werken ze perfect en als het blokje ingesleten is even weer recht vijlen of schuren en dan kan hij weer 7 maanden continu aan de rit. Alleen t wagentje is sneller versleten dan de poetsblokjes ;D
Wij poetsen de rails alleen aan het begin van het seizoen en de poetswagens doen de rest ;D
-
toevallig gespot op marktplaats voor de liefhebbers.
Ik heb hem een mail gestuurd... voor die 85 euro wil ik het risico wel nemen
http://link.marktplaats.nl/214048802
-
toevallig gespot op marktplaats voor de liefhebbers.
Ik heb hem een mail gestuurd... voor die 85 euro wil ik het risico wel nemen
http://link.marktplaats.nl/214048802
Beste Dennis,
85 euro lijkt mij erg veel geld voor de stofzuiger die jij op marktplaats hebt zien staan.
Het is precies dezelfde stofzuiger als van Tomix die ik heb.
Ik heb de Tomix nieuw gekocht voor 50 euro in Rotterdam.
Misschien toch het overwegen waard om dan toch maar nieuw te kopen ?
Gr, Michel
(www.1op160.nl (http://www.1op160.nl))
-
De Tomix "stofzuiger" is schaal 1op160 de Dapol "stofzuiger" is schaal 1op87.
-
Juistem.... als die Dapol 1:160 is ben ik Sinterklaas. Maandag besteld (overigens een gesloten dag voor die Duitser), vandaag (woensdag) thuis afgeleverd.
Testen doe ik morgen, er moet nog ff een decodertje in, maar zo op het oog een prima compleet ding: stroomafname op alle 8 wielen, keurig verpakt met 3 slijp en 3 polijstschijven, duitse en engelse handleiding, brugstekker op de NEM interface, aan/uitschakelaar bovenop. Dat ff voor nu, de test volgt misschien morgen al :P
-
Dapol variant is OO (1:76)
-
Dapol variant is OO (1:76)
Klopt, spoorbreedte is wel gelijk namelijk 16mm (was vroeger niet zo, lees ik net).
-
De handleiding spreekt van een 00/H0 model... niet zo superkritisch want van welk model is ie afgeleid? En zolang ie op H0 rails rijdt is er dus niks aan de hand.
Nou, de 1e resultaten dan maar vast, want ze zitten vast op hun stoelen te wippen.
Draaistel aan de zuigmondkant verwijderen, na eerst de assen eruit te halen. Dan komt er een zwart schroefje vrij (dat waarom het draaistel draait), vervolgens komen 2 schroeven bereikbaar (links/rechts buiten) waarmee je de kap losneemt. Brugstekker eruit, decoder erin (of je moet analoog rijden), ff programmeren op adres en hoppa. Geen CV5 begrenzen, het is wel mooi om CV3-4 wat tijd te geven zodat het ding niet ineens volle toeren draait. Poot 1 is aangegeven, mag geen probleem zijn. Hier er een ouwe LP-2 ingezet en draaien met die hap. Mensen, lijm je Preisertjes langs de baan vast want het ding zuigt eg wel! Losse ballast, losse kolenkorrels (grove H0, die in mijn Falnsen zit en die er soms wel eens uit loslaten), shagplukjes, sigarettenas, stof, haren.... ook wat op de tafel tussen de bielsen ligt. Af en toe hoor je fiks tak-tak-tak uit die doos komen, let op dat de zaak niet vastloopt met grof vuil, want dan schakelt de beveiliging in. De sigarettenas zie je bovenin gewoon weer uit het stofrooster wegblazen, da's net te grof voor zoiets. Maar wat ik na 1 rondje in de bak vond grenst aan het ongelooflijke. Die kolenkorrels wegen niet niks (origineel Busch) en liggen dus op tafel. Bielshoogte = 2-3 mm, dan nog 2.1mm railprofiel en dan komt de zuigmond daar weer iets boven en hij zuigt het gewoon weg. Kijk dus uit bij de eerste ronde op een geballaste baan, voor je het weet zit de fan vast in zijn huisje... ik had het hier ook :D
Kortkoppelinggebruikers: in feite zit de NEM houder vast aan het draaistel, maar het draaistel draait om de binnenste as dus niks geen probleem. Vpordeel hiervan is ook dat het naar binnen hangen van de bak in bogen beperkt blijft, overigens zit de zuigmond vlak bij 1 draaistel dus over deze wagen is nagedacht.
Oh ja, rijrichting omdraaien en deze blaast dan dus wel degelijk, ook een reden om baanwerkers ff vast te lijmen ;D
Voorlopige conclusie: aanrader, zeker voor die prijs!
-
hoe hoog is zo'n apparaat?
-
Dat lijkt dus wel wat, heb je het poetsen al geprobeerd?
Gerard.
-
klint goed allemaal.... zal een must have gaab worden voor mij dan
-
@Daan: hoogte tafel-bovenkant wagen (tankdop) = 53mm, nix meer dan een Hi-cube op een Sggmrs.
@Esperopt: geef me ff wat tijd :P
Tussen (), de faktuur bedroeg 84,90 voor de Dapol plus 8,40 voor de porto (via DHL). Daarvoor rijd ik zaterdag niet eens naar Houten, en dan is het nog maar de vraag of daar meer dan een proefmonster staat. MasterCharge betalen kost ook nix extra, dus ik vond het wel prima zo. En dan in 2 dagen leveren, goed gedaan Heiko Stoll (ofwel JapanModelRailways). De grootste grap is misschien nog wel dat het ding nou eens niet uit China, Taiwan, Korea of Japan komt maar uit good old England :D
Oh ja, ongetwijfeld gaat de vraag komen: "hoe stil is ie?"
Nou NIET dus. Een stille stofzuiger bestaat niet. Je hoort ook niet zozeer de motor, maar de luchtverplaatsing in aanzuig- en afvoerkanaal plus door de fan. Dat giert, als het ding überhaupt wil werken. Ga je baan dus niet zuigen als de buren liggen te meuren :P
-
OK, vanmorgen nog eens ff wat uitgebreider getest.
Aangezien plaatjes meer zeggen dan 1000 woorden, dus maar wat plaatjes.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1040092.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1040092.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1040095.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1040095.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1040098.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1040098.jpg)
Plaatje stoffilter en bak na reinigen van 6 opstelsporen, het transparante bakkie was een deel van de inhoud na reiniging van het hoofdspoor. Het stof daarvan lag toen al in de prullenbak :D
Gebruik van de polijstschijven was ook goed, je ziet het vuil (voor zover aanwezig, mijn rail is doorgaans redelijk schoon) na passage verdwenen. Uitgebreide tests niet gedaan, evenmin als met de slijpschijven. Da's waterproof weet ik veel, 1000 of misschien 2000, maar ik ben daar geen voorstander van. Misschien om slordig gesoldeerde aansluitingen bij te werken?
Ook als polijst/slijpmachine is het ding behoorlijk lawaaiig, maar heb je al eens naast een werkende profileermachine of kettinghor gestaan?
Voor zover ik kan beoordelen zuigt het ding beter dan een Lux, doet tevens slijp & polijstwerk en kost ca. de helft.
Analoog lijkt zo'n ding me wat zinlozer: om goed te zuigen moet je langzaam rijden (heeft weinig zin met 120 km/u zuigend over de baan te razen). Bij langzaam rijden echter draait zo'n apparaat uiteraard niet op volle toeren. Mijn conclusie is dan ook gebaseerd op digitaal gebruik: duwende lok kruipsnelheid, de Dapol bijna op volle toeren draaiend. Dat kan ook alleen maar digitaal...
De wagen valt niet buiten regulier railprofiel, loopt prima door wisselstraten, heeft behalve de Dapol reclame geen andere opschriften en ik beschouw hem als de aanwinst van 2008 8)
-
Zo aan het vuil te zien is hij na ombouw misschien ook goed te gebruiken in een huiskamer. ;)
Groet Jaap
-
In ieder geval erg fijn dat je dit deelt met ons, hij zal er bij mij zeker gaan komen nu
-
In N-spoor hebben we testen gedaan met een Lux en Tomix zuiger, de Tomix zuiger versloeg de Lux niet alleen in prijs ( ::) ), maar zeker in prestaties!
En Louis, ik dacht niet dat ik overdreven heb? Wij hebben dezelfde resultaten gezien, maar dan in N-schaal en in analoog bedrijf.
Ik zal heel eerlijk zijn...
Origineel draait de zuigwagen al goed, het onderhoud aan de locomotieven is VEEL minder omdat erg veel rommel van de baan verwijderd wordt. In analoog bedrijf even zoeken naar een lok die schaalsnelheid rijd en geen ouderwetse racelok. Zelfs in analoog bedrijf haalt hij verschikkelijk veel vuil van de baan. Maar.......
Maar ik moet eerlijk zeggen, we hebben de zuigkwaliteiten in analoog bedrijf nog veel beter gekregen door een 6V motor met 6V regulator in te bouwen. Hierdoor is het zuigvermogen bij een veel lagere spanning al optimaal. Wordt die Tomix (Dapol) dan niet veel te duur? Nee hoor, borstelloos motortje 5,50 euro en de regulator is ook een centenkwestie. Brugcel heb je niet nodig, die zit al in het apparaat.
Die ombouw is in digitaal bedrijf niet noodzakelijk, maar in analoog bedrijf een optie voor verbetering.
De Tomix is al een aantal jaren bij de Railclub Utrecht in gebruik, maar zeker op de privebaan maakt hij zijn kilometers! Het blijft onvoorstelbaar wat er iedere keer in dat apparaat zit. En nogmaals, ik heb géén aandelen (helaas).
Gr. Rik
-
Rik, ik heb mijn uitlatingen eigenlijk ook wel op dat verhaal gebaseerd. Ik heb zelf geen Lux, maar ik ga er dan toch vanuit dat een N-Lux dezelfde techniek aan boord heeft als een H0-Lux, de Dapol (H0) direkt vergelijkbaar is met de Tomix (N), dus ook in H0 de Lux zal verslaan. Als je de prijzen van Lux naast die van de Dapol zet ga je je helemaal achter je kroepoek krabben. Voor 85 euri een "hij klopt en hij veegt en hij zuigt-machine" waar je bij Lux toch rap tegen de 300 euri aanloopt. En lomp? Spuit 'm geel, plak er Speno transfers op (hallo Kleinspoor?) en doe je best 8) Overigens nog zat loze ruimte om er elektronika voor zwaailichtjes en zelfs front/sluitverlichting in te bouwen. Pimpen die hap!
-
enig inzicht in hoeverre dit om te bouwen is naar 3 rail ?
mvg,
Patrick
-
Tip voor de N-spoorders met een Tomix railstofzuiger:
Je hebt een lok nodig met goede stroomafname die tegen een stootje kan en waar je niet zo zuinig op hoeft te zijn om je stofzuiger(s) te trekken.
Want die lok krijgt natuurlijk wel een smerige baan voor z'n kiezen. :-X
Kato en Tomix hebben passende meerassige loks die goed voldoen en voor weinig geld, bijvoorbeeld:
eBay link (http://cgi.ebay.nl/JR-Electric-Locomotive-Type-EF210-100-Tomix-2146_W0QQitemZ360108813988QQihZ023QQcategoryZ19124QQtcZphotoQQcmdZViewItemQQ_trksidZp1742.m153.l1262)
Maar ik heb recentelijk veel dichter bij huis een perfecte goedkope trekkracht gevonden, een blauwe GP38 typische amerikaanse diesel goederen lok voor Euro 20:
http://www.modeltreinen.nl/lifelike-n/lifelike-n.html (http://www.modeltreinen.nl/lifelike-n/lifelike-n.html)
Voor dat geld een prima lok, past qua kleur perfect, rijdt altijd en je hoeft je voor die prijs geen zorgen te maken dattie het loodje legt! ;D
-
@HansQ: waarom trekken? Duwen gaat prima en dan rijdt de lok al een stuk schoner. Zwaar lopen doet zo'n wagen niet echt, een Sik zou de was kunnen doen ;D
@Patrick: ik denk wel dat het te doen is.... Beperking zit denk ik vnl. in je sleperlengte, die kan niet meer zijn dan draaistellengte. Onder de verzonken bak heb je geen/nauwelijks ruimte meer, da's hooguit 2-3mm. De hele draaistelconstructie op zich incl. stroomafname lijkt me "relatief simpel" te verbouwen.
-
Plaatje naar de onderkant van de dapol track cleaner.
http://www.japanmodelrailways.com/bachmannshop2007/start.php?d_10677.php
Je kunt zo'n beetje inschatten wat je eventueel kunt met de wielstellen en een sleper.
p.s. ook voor mij is er een H0/00 dapol trackcleaner onderweg vanuit duitsland.
-
Inderdaad, voor de eerste paar keer over de baan is duwen verstandig (wel meer kans op ontsporen als de modulebakken hebben 'gewerkt'), maar ook dan geldt dat je dat liever met een lok doet waar je niet zo zuinig op bent. De ervaring op onze modulebaan is dat er zeker de eerste rondjes nog veel vuil los komt, om de zaak goed schoon te krijgen zijn er meestal wel meerdere rondjes nodig...
-
Mijn ervaring op dit moment leert dat als je een behoorlijk sterk vervuilde baan hebt met veel los liggend grof spul, je het best je eerste rondje met een behoorlijke snelheid (40 km/u+) kunt rijden om niet in een keer alles op te zuigen. Grote kans dat je fan vastloopt, het uitslingerende vuil komt tussen fan en z'n huis en hij loopt vast. Da's relatief simpel op te lossen door of met de hand de fan rond te draaien tot het eruit is of het fanblad even te verwijderen, maar het schiet niet op. 2e of 3e rondje kun je dan kruipen om het laatste spul te verorberen. Er zit overigens een goed werkende overbelastingsbeveiliging in het ding, als die inschakelt gewoon een paar minuten laten staan en hij gaat weer aan de gang.
-
Hoi
Na alle positieve berichten gelezen te hebben heb ik zo'n dapol aangeschaft.
Vanmiddag binnengekregen en natuurlijk meteen uitgeprobeerd.
Het decodertje is simpel in te bouwen, mede door de duidelijke handleiding.
Even fl profi in de nemkoppelingen gedrukt , en hop op de baan en stofzuigen maar....
Het eerste wat ik zag nadat ik em ingeschakeld had is dat zelfs naast de rails de ballast in de stofzuiger verdween....dus maar een tandje langzamer laten draaien.
Dat ging perfect, en na een paar minuten stofzuigen maar eens gekeken wat ie van de baan gehaald had.
Wat een resultaat, het bakje was al flink gevuld met stukjes kolen, ballast en stofjes.
Alle fijne stofdeeltjes bleven mooi in het gaas van het kapje plakken.
Onder mijn baan ook maar even een rondje laten rijden en zelfs stukjes zaagsel verdwijnen in de stofzuiger.
Het polijsten van de baan heb ik nog niet geprobeerd, het nat reinigen wel.
Ook dat gaat perfect, je ziet de rails glimmen als ie voorbij geweest is.
Het geluid wat die wagon maakt vind ik wel meevallen, een oude loc maakt meer herrie ;D
Ik vind het een superding, meer dan zijn geld waard.
Met dank aan dit draadje waardoor ik nu een goede schoonmaakwagon heb.
Groeten Richard
-
kijk dat gaat helemaa goed komen met die stofzuiger ;D
-
Dat wordt fiks dringen en in de rij staan zaterdag in Houten bij de NL vertegenwoordiger lijkt me zo... :P
PS: het draadje mag eigenlijk wel omgedoopt worden naar "Dapol railstofzuiger", er is wel ff over de Lux geschreven maar meer over z'n concullega :D
-
Dat wordt fiks dringen en in de rij staan zaterdag in Houten bij de NL vertegenwoordiger lijkt me zo... :P
Dat doet me denken aan de eerste keer dat op Eurospoor de Tomix te krijgen was.
Op vrijdag werd een zuigwagen aangeschaft door een lid van onze N-brigade. Op zaterdag werd in 1 koop de rest van de voorraad (13 stuks, meer waren er simpelweg niet :D ) opgekocht door de N-brigade. Daarnaast werden er nog wat besteld....
Zelfs het jaar erna werden er nog verschillende aangeschaft. Een aantal leden hebben er twee rond rijden, in de volgorde lok, polijsten en vervolgens zuigen. Voor de goede orde, de slijpschijven worden vrijwel niet gewisselt, ze worden meer gebruikt als polijstschijven. Vergeet ook niet dat de druk op de rails vrijwel nul is.
Gr. Rik
-
Een aantal leden hebben er twee rond rijden, in de volgorde lok, polijsten en vervolgens zuigen.
Daar zat ik dus ook aan te denken. Maar dan in de volgorde polijsten - zuigen - loc. 'k Ga morgen wel met de trein naar Utrecht maar Houten wordt 'm weer niet :-|. Zal ze wel bestellen op 't www.
Nog wel een vraagje aan de ervarings deskundigen; haalt zo'n dapol ook de haren van je baan?
Gerard.
-
Gerard, reken maar. Als ie grove kolen en ballast opzuigt, doet ie ook haren. Wel met het risico dat de fan geleidelijk vastloopt, haren draaien om assen en blokkeren na verloop van tijd diezelfde assen. Uitkijken dus. Ik ben zelf langharig tuig en probeer zoveel mogelijk mijn eigen uitval bij voorbaat op te pikken en in de afvalbak te stouwen 8) Op de foto's die ik eerder plaatste kom je mijn haren dan ook niet tegen :P
Overigens is het wel zo dat wat ca 0.5 cm naast je spoor ligt, eerder weggeblazen dan opgezogen wordt. Het kan dus behalve uitvallen ook meevallen ;D
-
waar hebben jullie hem besteld?
Op n duitse site werd gezegd, maar als je hem hier besteld komt hij dan ook uit duitsland?
http://www.japanmodelrailways.com/shopenglish2008/start.php?d_17675.php
-
Bert
Ga naar HOME op die site en zie, een bedrijf uit Kamen, Germany.
Dus, ja uit Duitsland.
Erich
-
Ik moet !!! er een hebben zo aan de reacties te zien !!!
Ga er voor Kermis nog een bestellen,,
Zodat ik weer stofvrij en goed gepoetst het nieuwe jaar in kan,,
Is hij er ook al bij MTE ???
Groet, Wullem NS
-
Ga er voor Kermis nog een bestellen,,
Om bij de botsautootjes te zetten? ;D
-
Hoi alle,
Vriend van me heeft er twee meegenomen uit Houten.
Hij vertelde dat er twee soorten prijzen waren 85 en 99 euro.
Wat is het verschil of ..
Ik was er zelf niet daar.
dave
-
Ik bedoelde natuurlijk voor KERSTMIS !!!
Nee ,,,, dus ,,,, niet voor bij de botautootjes,,,
Groet, Wullem NS
-
Had er ook eentje besteld, en in houten opgehaalt. Thuis natuurlijk gelijk geprobeerd, maar kon nergens de stofzuigmond vinden. Mijn vader had er ook eentje, die bekeken, en daar zat de stofzuigermond dus standaard in de wagen. Die van mij heeft die dus niet:(.
heb ik natuurlijkweer. Al even mailtje er achter aan gestuurd, maar nog geen reactie op gehad.
-
Misschien is het handiger als een moderator dit draadje splitst en onder materieelbesprekingen zet? Het gaat tenslotte helemaal niet meer over de LUX.
-
Hij vertelde dat er twee soorten prijzen waren 85 en 99 euro.
Wat is het verschil of ..
Ik denk dat de NL vertegenwoordiger zo leep is geweest een aantal Dapols van een decoder te voorzien. Dus voor 14 euri meer een decoder erin...
-
Wie is de vertegen van Dapols en hoe is hij te bereiken.
Heb hem in houten niet gevonden.
Groet
wim
-
Of hij de vertegenwoordiger van Dapol is in Nederland weet ik niet, maar vie de site van Japanmodelrailways is het email adres van hun vertegenwoordiger eenvoudig te achterhalen:
Nederlandse Vertegenwoordiger: jos-@-japanmodelrailways.com (even de beide - tekens weg halen)
Gr. Rik
-
Ik denk dat de NL vertegenwoordiger zo leep is geweest een aantal Dapols van een decoder te voorzien. Dus voor 14 euri meer een decoder erin...
Nou volgens deze verkoper niet hoor.
Heb met die man staan praten, een duitser was dit. Hij vertelde ons dat de wagen voorbereid was voor digitaal, maar nog niet van decoder.
Wel wist hij heel goed te vertellen wat de wagon kon, dat de schuurschijfjes rommel was, maar verder een hele goede wagon voor maar 99 euro.
We hadden toen onze versies van 85 al in de tas zitten:)
-
Ja, een goed verkooppraatje is natuurlijk rap 14 euro waard. Meneer Snelle Winstmaker zeker. Mijn exemplaar (via DHL vanuit Duitsland naar mijn adres opgezonden, was in 24 uur aangekomen) kostte me 93,30. Als je enigszins over een gratis internet betaalmethode beschikt, zou ik die weg ook volgen, anders duurt de volgende beurs wel erg lang 8)
-
Had er ook eentje besteld, en in houten opgehaalt. Thuis natuurlijk gelijk geprobeerd, maar kon nergens de stofzuigmond vinden. Mijn vader had er ook eentje, die bekeken, en daar zat de stofzuigermond dus standaard in de wagen. Die van mij heeft die dus niet:(.
heb ik natuurlijkweer. Al even mailtje er achter aan gestuurd, maar nog geen reactie op gehad.
Intussen is de stofzuigrotor ( zoals dat onderdeel blijkbaar heet ) via de post onderweg. Dus nog even geduld dan kan ik mijn eigen ervaringen opdoen. Toch netjes en snel opgelost.
-
Ja, een goed verkooppraatje is natuurlijk rap 14 euro waard. Meneer Snelle Winstmaker zeker. Mijn exemplaar (via DHL vanuit Duitsland naar mijn adres opgezonden, was in 24 uur aangekomen) kostte me 93,30. Als je enigszins over een gratis internet betaalmethode beschikt, zou ik die weg ook volgen, anders duurt de volgende beurs wel erg lang 8)
waarom dan niet gewoon in NL bestellen? voor 85,- stuk eventueel 6,20 verzenden of ophalen als je in de buurt woont. Kom je op 91.20 uit, scheelt toch weer 2.10 euro
Zoals bij mij bleek heb je bij problemen snel reactie, en gewoon in nederlands.
Groet,
Roelco
-
Afgelopen dagen wat uitgebreider kunnen testen, daarbij ook het schuurschijfje gebruikt. In eerste instantie op een oud stuk rails, echt vies, en werd best goed schoon.
Geeft natuurlijk krasjes in de rails. Toch heb ik een punt gevonden waar ik hem wel heb ingezet.
Voor de deur langs heb ik een brug die open kan. hier eerst de rails gelegt, deze goed vast gezet, daarna doorgezaagd zodat de brug open en dicht kan. Dit werkt prima.
maar bij die overgangen heb ik de wagon met schuurschijfje even ingezet. Niet helemaal rondgereden, alleen bij die overgangen even met de hand heen en weer bewegen, de overgangen zijn net zo mooi glad geworden.
Misschien nu een punt die iets gevoeliger is voor vuil, maar hier kan ik goed bij om dit weg te halen, en de treinen en wagons rijden echt soepel over de overgang nu.
Het poetsdoekje heb ik nog niet veel zien doen, maar misschien had ik de rails nog te schoon?
Stofzuiger doet het nu ook goed na een snelle nalevering van dit onderdeel. Alleen viel bij op bij een stukje rails dat tussen de bielzen lag dat die er aan de zijkant uit werd geblazen, en niet in het opvang bakje terecht kwam.
Het plaatsen en verwijderen van de stofzuiger mond werkt met het hulpstukje prima, voor de andere onderdelen heb ik de handigheid nog niet gevonden.
-
waarom dan niet gewoon in NL bestellen? voor 85,- stuk eventueel 6,20 verzenden
Waarom niet bij onze westerburen bestellen.
http://www.ehattons.com/StockDetail.aspx?SID=24836 (http://www.ehattons.com/StockDetail.aspx?SID=24836)
52 pond is ongeveer 53 euro (vandaag 29-12-2008)
Groeten Jeroen
-
Het plaatsen en verwijderen van de stofzuiger mond werkt met het hulpstukje prima, voor de andere onderdelen heb ik de handigheid nog niet gevonden.
Bij de N-variant (Tomix wagon), kun je de achterkant van dit hulpstukje gebruiken om de schijfjes van het motor-asje af te 'wippen', deze loopt een beetje schuin af. Werkt ook prima...
Groetjes,
Dave
-
Waarom niet bij onze westerburen bestellen.
http://www.ehattons.com/StockDetail.aspx?SID=24836 (http://www.ehattons.com/StockDetail.aspx?SID=24836)
52 pond is ongeveer 53 euro (vandaag 29-12-2008)
Groeten Jeroen
Zoals het er nu na uitziet, kun je beter even wachten met in Engeland bestellen.
De pond zakt ook heel erg. Bijna 1 euro
-
Mijn 2 Tomix-jes (1 zuigt wat de ander heeft geslepen) komen uit Arnhem, waren gewoon op voorraad bij Wentink
waren in 2007 al 50eurotjes. Veel goedkoper kon ik ze toen niet vinden.
-
Jammer jammer heb ik er net 1 via internet besteld, zag ik gisterenmiddag dat Wentink in Arnhem de Dapols in de vitrine heeft staan voor € 95,- analoog en € 125,- digitaal.
-
Waarom niet bij onze westerburen bestellen.
http://www.ehattons.com/StockDetail.aspx?SID=24836 (http://www.ehattons.com/StockDetail.aspx?SID=24836)
52 pond is ongeveer 53 euro (vandaag 29-12-2008)
Groeten Jeroen
Hebben ze niet meer op voorraad.
Gerard.
-
Hebben ze niet meer op voorraad.
Gerard.
even emailtje achterlaten en je krijgt bericht wanneer het er is. Voor 45 euro wil ik wel even wachten :)
Jeroen
-
http://www.ehattons.com/StockDetail.aspx?SID=24836 (http://www.ehattons.com/StockDetail.aspx?SID=24836)
52 pond is ongeveer 53 euro (vandaag 29-12-2008)
[/quote]
Maar dit is toch de OO variant en niet de HO variant.
Rob
-
Maar dit is toch de OO variant en niet de HO variant.
Wat is probleem dan met een 00 variant?
Zit gewoon een NEM schacht onder voor koppeling en er zit NEM stekker in voor een decoder.
en de engelse versie is echt niet groter hoor.
Link naar Dapol site
http://www.dapol.co.uk/index.php?page=shop.product_details&flypage=shop.flypage&product_id=377&category_id=7&manufacturer_id=0&option=com_virtuemart&Itemid=59
Citaat van de site
Dapol B800 HO/OO gauge DCC ready 5way track cleaner.
RP25.110 standards, and is fitted with standard UK type couplings within an NEM coupling box.
Leuke link
http://www.modelrailforum.com/forums/index.php?autocom=custom&page=dapol_rail_cleaner (http://www.modelrailforum.com/forums/index.php?autocom=custom&page=dapol_rail_cleaner)
-
OO is toch 1:72 ,dus deze zal groter zijn dan 1:87 Wat is de prijs van deze railstofzuiger in euries een Lux railstofzuiger kost 125,00 euro in nederland.
-
Ze zijn voor 85 euro te koop op Houten. Ik zit er ook sterk over te denken, er 1 aan te schaffen, straks als Amerpoort volledig bedraad is kan ik niet meer bij de rails in het station en dan is dit ideaal!
Gr. Remco.
-
OO is toch 1:72 ,dus deze zal groter zijn dan 1:87 Wat is de prijs van deze railstofzuiger in euries een Lux railstofzuiger kost 125,00 euro in nederland.
ZZZZucht!!! ::)
FF dit draadje compleet lezen s.v.p. en je kunt lezen dat de Dapol officieel te boek staat als 00/H0, het een fancy model is (niet van een bekend type grootspoorwagen afgeleid) en dat ie niet buiten je railprofiel valt. Oftewel, hij blijft keurig binnen HO begrenzingen. Je hebt dus niet ineens een buitenmodelletje op je spoor staan. De prijs hebben we ook al uitgebreid genoemd, incl. verzendkosten vanuit Dld (de importeur), en tot slot: de Lux zuigt alleen, je hebt een aparte slijper/polisher nodig en deze doet alles.
En een goed 2009 alvast :D
-
@Spoorslag 00 is 1:76.
@Remco, gewoon doen, ik heb hem voor Nijkerk ook reeds aangeschaft. Werkt echt prima, stiekum verzameld een baan toch erg veel stof.
Gr,
Bart
-
Mooi om te horen dat je er tevreden over bent! Dan ga ik als ik in Houten ben maar eens bij de beste man langs :D
Gr. Remco.
-
Dan ga ik als ik in Houten ben maar eens bij de beste man langs :D
Je kan hem ook rechtstreeks bij Dapol bestellen via internet. Zeker met de huidige koers van het Engelse Pond zou dat best wel eens voordeliger kunnen zijn.
Ton
-
Dat is ook weer zo! Maar die link die eerder getoond werd gaf 0 op voorraad.
Gr. Remco.
-
Dat is ook weer zo! Maar die link die eerder getoond werd gaf 0 op voorraad.
Gr. Remco.
Dat was de link naar Hattons.
Rechtstreeks bij Dapol is deze link (http://www.dapol.co.uk/index.php?page=shop.product_details&category_id=7&flypage=shop.flypage&product_id=377&option=com_virtuemart&Itemid=59)
Om te kunnen bestellen moet je wel eerst registreren.
Succes,
ton
-
Dank je, had hem net ook gevonden ja. 60pond is hij op moment. Volgens GWK is dat 56 euro. Nog even wachten denk ik, de pond kan nog wel iets lager :D
Gr. Remco.
Reactie op Ton onder: Dat scheelt al 20 euro, mits verzendkosten idd 10 euro zijn.
-
Plus verzendkosten.
Maar laat dat eens een tientje zijn, dan ben je nog een euro of tien voordeliger uit........
Gtrz,
Ton
-
OO is toch 1:72 ,dus deze zal groter zijn dan 1:87 Wat is de prijs van deze railstofzuiger in euries een Lux railstofzuiger kost 125,00 euro in nederland.
Ik neem niet aan dat Dapol & CO apparte maten/mallen maken voor iets wat bijna evengroot is. De meeste 1:76/00 rijders rijden ook op 16.5mm rail
Een vergelijkbaar product is de Lux 9625 kost alleen ong 340€ (bron TT)
De Dapol variant kost heb je voor minder dan 100€ incl Decoder en deze kan je ook nog eens voorzien van een reinigings vloeistof.
Groeten
-
Remco en Ton,
Dapol berekent geen verzendkosten. Dus voor nog geen 60 pond een schoonmaakloc die overigens wel digitaal is voorbereid maar geen decoder bevat.
Goede jaarwisseling
Henk
-
Dapol berekent geen verzendkosten.
Waar staat dat?
Ik heb hem bij Holt in Swansea besteld:
http://www.holtmodelrailways.co.uk/photo.php?code=B800 (http://www.holtmodelrailways.co.uk/photo.php?code=B800)
Daar kun je hem als pre-order bestellen. Ergens op de site staat dat hij in januari weer leverbaar wordt.
Ze hebben mij GBP 3,50 voor post gerekend.
Leen.
-
Dapol berekent geen verzendkosten. Dus voor nog geen 60 pond een schoonmaakloc die overigens wel digitaal is voorbereid maar geen decoder bevat.
Dapol zegt daarover zelf iets anders in haar "terms and conditions":
"EU Orders - Outside the UK
Delivery is charged at cost. This will vary depending on the weight and size of your order. For this reason we regret we cannot take payment by cheque, because we can't tell you how much your order is until we send it!"
Als je een bestelling doet zie je inderdaad bij de verzendkosten staan £0.00. Maar volgens Dapol zelf worden de gemaakte verzendkosten dus wel degelijk in rekening gebracht.
Ik heb de wagen besteld en ik ga er van uit dat hij mij zo'n €70,- gaat kosten. En dat is toch nog goedkoop in vergelijking met de genoemde prijs in Houten (€85,-) Als ik de definitieve rekening heb, laat ik het nog wel weten.
Ton
-
Beste DAPOLLERS..
Allereerst de beste wensen voor 2009,,
Ik heb inmiddels de vraag bij MTE te Vlaardingen neer gelegd en deze zijn ermee bezig met de DAPOL railreiniger in hun assortiment op te nemen.
Dus nog even wachten en je kan hem gewoon in Nederland bestellen op de vertrouwde manier,,,
Even geduld nog heren en dames railpoetsers !!!!
Groet, Wullem coldhand NS
-
Dus nog even wachten en je kan hem gewoon in Nederland bestellen op de vertrouwde manier,,,
Even geduld nog heren en dames railpoetsers !!!!
Ja kan hem allang afhalen bij Wentink, dus dat vertrouwde was er al, maar alleen voor 99 euro. Dus wachten tot MTE het heeft is niet echt nodig. En als je hem toch wil bestellen, maakt het nou niet echt veel uit of je dat bij MTE doet of bij Hattons of bij Dapol zelf.
Groeten Jeroen.
-
Hallo Iedereen.
Ik heb hem al in mijn handen gehad :o
Gewoon te koop in Rotterdam bij Meijer & Blessing.
De prijs ligt onder de € 100,- naar mijn weten.
Gr.Patrick
ps er waren er genoeg op voorraad
oja nog vegeten :
Is heel simpel ook naar M* om te bouwen
-
Oppassen met de stroomafname van de Dapol reinigingswagen mannen!
Er zitten tussen de draaistellen en het huis van de wagon veertjes tbv de stroomafname.
Bij mij zijn deze veertjes nu weggesmolten op één en andere manier.
Ik heb er niks speciaals meegedaan.
Maar ik denk dat als er vuil tussen de veertjes komt wordt de stroom afname te moeilijk met het gevolg dat de veertjes beginnen te smelten/verbranden.
Dus pas op!!!!!!!!!
Overigs zuigt ie als een tierelier.
dave
-
En als je hem toch wil bestellen, maakt het nou niet echt veel uit of je dat bij MTE doet of bij Hattons of bij Dapol zelf.
Wij gaan voor de laagste prijs 8). Dit compenseert dan weer de 10% van Roco ;D.
Gerard.
-
Mijn Dapol vandaag binnengekregen via Ebay binnen week geleverd voor € 107,- inclusief verzendkosten :)
-
Bij mij zijn deze veertjes nu weggesmolten op één en andere manier.
Ik heb er niks speciaals meegedaan.
Maar ik denk dat als er vuil tussen de veertjes komt wordt de stroom afname te moeilijk met het gevolg dat de veertjes beginnen te smelten/verbranden.
Meestal komt dit toch echt door kortsluiting, in ieder geval is dat de ervaring die wij in de afgelopen jaren met de Tomix (N) opgedaan hebben. Ook deze heeft veertjes die op een metalen beugeltje drukken.
Vergeet niet dat deze wagen, met stroomafname over ALLE wielen kortsluiting kan maken als hij over een isolatie staat! Ook een geschakeld puntstuk kan een probleem worden als de wagen niet volledig over het putstuk is.
De meeste wagens met stroomafname hebben hier geen last van aangezien ze niet per wiel, maar per as stroom afnemen.
Gr
Rik
-
Ik heb de wagen besteld en ik ga er van uit dat hij mij zo'n 70,- gaat kosten. En dat is toch nog goedkoop in vergelijking met de genoemde prijs in Houten (85,-) Als ik de definitieve rekening heb, laat ik het nog wel weten.
Vanmorgen kwam de postbode langs met de Dapol wagen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/RIMG2070.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/RIMG2070.jpg)
Ja kan hem allang afhalen bij Wentink, dus dat vertrouwde was er al, maar alleen voor 99 euro. Dus wachten tot MTE het heeft is niet echt nodig. En als je hem toch wil bestellen, maakt het nou niet echt veel uit of je dat bij MTE doet of bij Hattons of bij Dapol zelf.
Nou, het maakt dus wel veel uit:
Rechtstreeks bij Dapol besteld en na 10 dagen kreeg ik hem thuisbezorgd voor het bedrag van 71,61.
Tussentijds kreeg ik trouwens een mailtje van de klantenservice van Dapol, waarbij ik erop attent werd gemaakt dat de wagen Engelse koppelingen had. Als ik de op het continent gebruikelijke beugelkoppelingen wilde, kon ik de wagen bestellen bij Japan Model Railways. Nou heeft de wagen NEM-schachten en ik gebruik toch geen beugelkoppelingen, maar wel heel netjes van de klantenservice!
Groeten,
Ton
-
Hoi,
Dank zij dit draadje heb ik er twee (één voor een vriend) besteld bij Link (http://www.dapol.co.uk/index.php?page=shop.product_details&flypage=shop.flypage&product_id=377&category_id=7&manufacturer_id=0&option=com_virtuemart&Itemid=59)
Gewoon met VISA.
Op de bestelling stond inderdaad dat men geen verzendkosten aanrekende vanaf 100 pound, maar ik kreeg ogenblikkelijk een heel vriendelijke mail met volgende opmerkingen:
* britse koppelingen maar NEM dus kan je veranderen
* geen verzendkosten binnen UK maar uiteraard wel iets naar het europese vasteland - zij gingen dit navragen en als ik het te duur vond mocht ik van de bestelling afzien, zonder probleem
Verzendkosten bleken naderhand (gelijk een mail de volgende dag) welgeteld £6.02 te zijn (voor het geheel, niet per wagentje), dus gelijk gezegd dat dat wel goed zat.
Kortom: m'n vriend en ik hebben elk een DAPOL voor £59.95 plus £3.01 shipping :D
Dus £62.96 x 1.12 = 70.52€ pp.
Heb mail ontvangen dat het pakje onderweg is.
Peter
-
Ik ben zeer benieuwd ;D Ik heb er net ook 3 besteld, 1 voor mijzelf en 2 voor mede forumgenoten.
Ik ga jullie op de hoogte houden ;D
Gr. Remco.
Toevoeging:
Wilde wat vragen maar heb maar een nieuw draadje voor de Dapol gemaakt:
Hier (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=16615.0)
-
Op de Ebay site staan 2 verschillende Duitse verkopers met 2 verschillende catalogusnummers: B 802 (Spur HO, prijs Euro 88) en HO B 800 (prijs Euro 94,95).
Het gaat mij niet om de prijs (in de UK kopen is voordeliger) maar wat is het verschil tussen beide catalogusnummers?
-
Bij Wentink Arnhem staat ie op hun webshop voor 95 euro.
Komen dan nog wel verzendkosten bij.
Betere prijs dan Lux ;)
-
Mijn vraag betreft Dapol en heb daarom mijn vraag opnieuw in dat draadje gesteld