BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Modeltreinproblemen en -vragen => Topic gestart door: lokloods op 05 December 2008, 19:57:56
-
Van de oude Sint een Mehano class 66 HGK gekregen . Nu valt mij na inlopen op dat hij in de ene richting boterzacht loopt doch de andere kant op zit er een vervelend krasserig geluid in. Ik kan het niet beter omschrijven.
Ik rijdt digitaal met Lenz en heb een lokpilot 3.0 ingebouwd.
Heeft iemand een suggestie hoe ik van dat vervelende geluid kan afkomen ?
Vr. groet,
Wiebe
-
Daar zul je weinig aan kunnen doen.
Ik heb Mehano loc's NMBS reeks 77, reeks 26 , MW41 en ze hebben allemaal hetzelfde geluid zoals u beschrijft.
Dus je zal een beetje moeten wennen aan de Mehano geluidjes.
-
Of terug in het doosje stoppen...
-
Bwa, zovlug nu ook weer niet Stig.
Al een geluk dat hij nog geen Trix heeft gehoord, want dan is Mehano nog heel stil.
-
Ik had precies hetzelfde met een ERS ( Deze is toen ook omgeruild voor een Trix 1211 ( Qua geluid ging ik er idd niet echt op vooruit :-X maar wel qua tijdperk ;D ) ) Volgens de winkelier klonk hij normaal. Ik vond van niet.
Maar om die lok nu meteen een duivelslok te noemen ;) ... en inmiddels heeft Bart T het 6je teveel weg gehaald :)
Gr. Remco.
-
Is dat niet op te lossen met een lewijt decoder dan hoor je dat toch niet meer. ???
-
Nee het is iets technisch. Veel Mehano loks hebben dit.
-
Ik heb hetzelfde met een G2000 van Mehano.
Oplossing is vaste treinsamenstelling in de boterzachte rijrichting ;D
-
Ik heb net mijn Mehano 66 eens heen en weer laten rijden. Niks bijzonders gehoord, hij rijdt in beide richtingen vlekkeloos.
Maar wat er aan de hand kan zijn, en wat ik bij een ander model weleens heb gehad, is dat de stroomafnameveertjes piepen. Die drukken tegen de binnenkant van de wielen. Soms piepen ze in de ene richting wel, en in de andere richting niet.
De oplossing is smeren. Dat klinkt heel dramatisch, maar dat valt erg mee. Je moet nl. zeer spaarzaam smeren. Doe een doekje om je wijsvinger, laat daar 1 drupje olie op vallen, en veeg dan met dat vochtige doekje even over de binnenkant van alle 12 de wielen. Dan moet het over zijn. Helpt het niet, dan wordt het geluid door iets anders veroorzaakt.
-
Het is geen piepend geluid maar een krakend geluid.
De ene kant is het inderdaad fluister stil, de andere kant op, komt er een soort van metaalachtig kraakgeluidje tevoorschijn.
Niet elke lok heeft er last van, en alle series hebben er wel of geen last van....
-
Dat is het precies wat Chris beschrijft. Ik vind het echter wel irritant en zou graag de oorzaak willen weten, want dan kun je het ook oplossen.
Vr. groet,
Wiebe
-
Onderdeel voor onderdeel loskoppelen...
-
Weet iemand ook hoe ik het hele bonk lood kan weghalen en hoe de draaistellen er onder uit gehaald kunnen worden ? De gebruiksaanwijzing is nou niet bepaald scheutig met detail-informatie
vr. grt.
Wiebe
-
Afgaande op de berichten van Chris is het dus een veel voorkomend probleem. Dan moet toch ondertussen ook wel bekend zijn waar dat probleem zit? Ik had er nog niet van gehoord, voordat dit draadje verscheen.
-
Tja.... ik heb hier een ERS Klaas (uit de 1e serie, ik meen de PB08) al een tijdje, en i.d.d. de ene kant uit fluisterstil, de andere kant uit wat rateltjes. Niet echt irritant, een beetje alsof er een papiertje net tegen een tandwieltje ratelt. Het lijkt dus uit 1 van de tandwielkasten te komen. Nou rijdt ie bij mij altijd vooruit, behalve om eens een trein aan te koppelen of om te lopen en je snapt het al, vooruit is hier de kant waarin ie geen extra geluiden produceert 8)
De twee ERS 1206en: eentje is 2 kanten op stil, de andere heeft een soortgelijk verschijnsel als de Klaas, maar ook hier is het redelijk beperkt. In elk geval niet zodanig dat ik me tot dusver geroepen heb gevoeld ze eens helemaal open te gooien. En zoals Marc al zei: ook deze loopt altijd vooruit, de stille kant op :D
PS: ik vind 7 loks met loksound tegelijk lopend eigenlijk veeeeel irritanter om naar te luisteren :P
-
Ik wil best eens onderzoeken waar het nu in zit, maar dan heb ik even hulp nodig bij de demontage van de lok.
Wie helpt ?
vr. groet
Wiebe
-
Mijn ervaring met een Mehano Class 66 was hetzelfde...Heb toen de kap er af gehaald om een decoder te plaatsen en daarna was het de ene kant op muisstil en de andere kant op een krakend geluid. De schroeven waarmee de kap vastzit kwamen aan 1 kant tegen de cardanas aan....Daar kwam het kraken weg. Haal beide schroeven er eens uit, laat de kap erop en probeer dan nog eens. Daarna desnoods maar met 1 schroef vastzetten,maar het gekraak is weg...
-
De beide cardanassen zijn ook van verschillende lengte (volgens de tekening).
-
Wiebe, ik heb de mijne uitelkaar gekregen zonder beschrijving, moet jij ook kunnen dus. Ik meen dat er schroefjes verstopt zitten onder de draaistellen. Begin daar eens mee.
-
Robert,
Ik heb de schroeven verwijderd, doch dat levert geen winst op. Het moet dus wel iets anders zijn. Ik houd mij nog aanbevolen voor suggesties om het spul verantwoord open te krjgen. Goede tips heb ik liever voordat ik echt over moet gaan tot eigen initiatieven tot "sloop" .
vriendelijke groet,
Wiebe
-
Het is de 4 schroeven onder de loc verwijderen en dan haal je de kap er zo af.
-
Ik heb er ondertussen al meer als 30 opengemaakt. Hoe zou dat nou komen ;D. En elke keer door de 4 schroeven eruit te halen aan de onderkant en dan heb je dat kap er zo af.
-
Nou niet cynisch worden daar heeft niemand wat aan.
Even goed lezen. Het gaat niet om de kap maar om het blok lood en de draaistellen.
vriendelijke groet,
Wiebe
-
blok lood zit dacht ik ook met schroeven vast, hoe weet ik niet meer, maar heb het ooit moeten verwijderen en dit is toen zonder sloopwerk gelukt, vraag me alleen niet meer hoe ;)
-
Schroeven zitten aan de zijkanten!!! 2 helften!
-
Inderdaad, en de linkse schroef zit verborgen achter een plastic lipje. De twee helften van het ballastblok zijn elektrisch van elkaar gescheiden, aangezien ze deel uitmaken van het elektrisch circuit.
Maar ik loop nog tegen een ander probleem aan. Hoe krijg je in vredesnaam de draaistellen open? Er zit een schroefje aan de onderkant maar als dat er uit is dan blijft de draaistelombouw nog ergens anders vastzitten. Kan er niet achter komen waar en hoe.
En voor degenen die nieuwsgierig zijn waarom ik ze open wil hebben: ik wil de wielen met asb'tjes vervangen door gewone wielen.
-
Goed idee Klaas. Welke wielen ga je gebruiken? Je gaat ons toch niet vertellen dat je zowaar reserveonderdelen van mehano hebt kunnen scoren?
-
Nee, ik heb nog geen onderdelen van Mehano gescoord. Maar ik wil eerst de assen er uit hebben om er goed met de schuifmaat bij te kunnen. Dan kan ik altijd nog zien of ik echt de originele wielen van Mehano nodig heb, of dat er iets te verbouwen valt aan andere wielen. Het belangrijkste is de diameter op het loopvlak. De rest maak ik op mijn draaibankje wel passend.
-
Laat maar, het is al gelukt.
Hoe dan, hoe dan? Luister en huiver.
Tussen de eerste en de tweede as zit een rond gat in de bodem van het draaistel. Maar daar gaat het niet om, het gaat om die twee kleine rechthoekige gaatjes die daarnaast zitten. Achter elk van die gaatjes zit een soort beugeltje dat haakt om een nokje op het binnendeel van het draaistel. Steek een dun schroevendraaiertje in dat rechthoekige gaatje en hefboom dat opzij. Dan komt dat beugeltje los, met een klikje. Doe hetzelfde aan de andere kant, maar kalm aan. Als de de tweede losklikt heb je kans dat de eerste weer vastklikt. Enigszins frusty, maar na 3 pogingen en een beetje druk op de zaak houden waren ze allebei los.
Nog iets om op te letten: de middelste as is geveerd. Om de as zitten twee rechthoekige lagerblokjes. En daarboven zitten in het draaistelframe 2 kleine spiraalveertjes. Raak ze niet kwijt. Jaja, de mijne zitten er nog!
Ik ben er intussen wel achter dat zo'n Mehano loc niet zo makkelijk uit elkaar valt als een Roco loc. Wat een gehannes.
En oja, voor de liefhebbers van de details: de wieldiameter is 12,4mm. De assen zijn gewoon 2mm, dus het moet niet zo moeilijk zijn om vervangende wielen te vinden.
-
heb je ook een oplossing voor een 7771 aangezien ik het idee heb dat er iets aanloopt.
Hij heeft een half jaar in een doos gezeten, voorheen had ik dit probleem niet.
-
Sorry, de 77 ken ik niet van dichtbij. Misschien iemand anders?
-
Ik heb met de 77 geen last. Deze loopt bij mij in beide richtingen als een Roco.
Als ik de verhalen zo lees zijn er verschillende ervaringen met de diverse loks van Mehano. Wellicht te wijten aan bepaalde toleranties bij de fabricage.
Vr. groet,
Wiebe
-
Hoi,
(Ter informatie: zie Even voorstellen).
Ben al enige tijd in het bezit van een Mehano ERS Class 66 (de 6604). Dit weekend eens de moeite genomen deze te voorzien van een realistischer aandoende machinist en van een LoPi 3.
Het probleem zit 'm in het volgende:
- met kap (zowel met schroeven erin als geheel los) kraakt de loc op het rechte stuk, maar niet in de bogen;
- zonder kap kraakt de loc in de bogen, maar niet op het rechte stuk.
Eén ander is ongeacht de rijrichting (overigens gaat de loc de ene kant op net iets lekkerder dan in de tegenrichting, maar dat is oud nieuws bij deze loc).
Ik heb een Roco-startset-ovaaltje neergelegd om de loc eens te testen.
Wat zou de oorzaak kunnen zijn? Ik heb niet het idee dat er iets aanloopt en het vreemde is dat het probleempje omgekeerd is op het moment dat de kap op of af is.
Alvast bedankt.
Robbert
-
Iemand wellicht een suggestie? :-\
-
Het zou ook aan de rails kunnen liggen die kunnen soms ook voor rare geluiden zorgen bij locs (y)
mvg iwan
-
Hoi,
Probleem is opgelost (y)
De loc heeft twee cardanassen, welke beiden worden "begeleid" door een kleine zwarte (kunststof) "geleider". Deze hangen als het ware in het metalen blok en lopen naar beneden toe om de cardanassen heen. Mogelijk dat ik met het los- en vastschroeven van de kap met één van de schroeven langs één van de twee geleiders ben gegaan (dat zit erg dicht op elkaar), waarbij deze geleider een beetje vreemd kwam te zitten. Gevolg was in ieder geval dat de cardanas, bij het in- en uitgaan van de boog zich met een "klik" onder de verschoven geleider uit moest wurmen. Dit gaf een ratelend geluid.
De geleider heb ik zo goed mogelijk op zijn plek terug geduwd (met een kleine schroevendraaier met beleid duwen) en nu kan de cardan bij het links- of rechtsom gaan van de loc vrij bewegen. Geen geratel meer.
Hoe dan ook, wellicht dat iemand hier nog bij gebaat is.
Groeten,
Robbert