BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Baanplannen => Topic gestart door: Mo op 05 December 2008, 14:13:27
-
Op dit moment is in het draadje Nederlandse baan in opbouw (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=10337.0) te zien en te lezen dat ik mijn huidige baan aan het slopen ben. In dat draadje staan ook al wat baanplannen voor mijn nieuwe baan. Na twee ontwerpen ben ik vandaag tot het volgende baanplan gekomen.
(http://i280.photobucket.com/albums/kk172/mohummel/peelo.jpg)
Het is een wat klein plaatje, maar je kan hier klikken voor een vergroting (http://i280.photobucket.com/albums/kk172/mohummel/peelo.jpg) van het baanplan. Het deel linksonderin is het schaduwstation. De rasters van dit baanplan zijn 20cm bij 20cm en de gebruike rails is Fleischmann Profi Rails.
Ik heb met kleuren de verschillende sporen binnen mijn baanplan aangegeven (let op dat de rode en de blauwe baan naar het schaduwstation gaan). Alle grijze delen zijn wisselsporen of rangeer- of opstelsporen.
De drie opstelsporen bovenin worden voor kortere goederentreinen gebruikt. De langere sporen onderin het baanplan worden samen een (simpele) containerterminal.
Tussen het langere grijze spoor (dat loopt van het blauwe spoor naar het groene spoor) en het groene spoor komt een klein perron. Ook langs het oranje spoor (op het baanplan gezien eronder) komt een perron. Dan is er nog het roze spoor en dat kruist het grijze spoor richting de containerterminal... Echter wordt dit een ongelijkvloerse kruizing. Het roze spoor komt op palen te staan (een soort spoorviaduct). Langs dit roze spoor komt ook een perron. De drie perronnen samen vormen dan een groot station. Onderling worden de perronnen verbonden met tunnels en trappen.
Wellicht dat sommigen gaan zeggen dat het wat veel rails is... Daar heb ik echter niet zo heel veel problemen mee. Het wordt ook niet een grote railmassa met enorm veel sporen naast elkaar, omdat er veel hoogteverschil zit tussen de verschillende sporen. Daardoor krijgt, volgens mij, dit baanplan een speelse en erg ruimtelijke uitwerking
Ik benieuwd naar jullie visie en of jullie wellicht nog tips/aanpassingen hebben.
Maurice
-
OK Veel rails vindt je niet erg. Gaan we daar niet meer over beginnen.
Wat denk ik het grootste probleem is met dit sporenplan zijn de rode en blauwe sporen die vanuit het bovenste plaatje lins en rechtsom gaan. Die gaan naar je schaduwstation. Gezien de relatief korte afstand die deze afleggen voordat ze onder de groene en oranje sporen duiken krijg je daar steile hellingen. Ruim over de 3%. Je moet rekening houden met de houten spanten van je onderbouw waar je onderdoor moet en verder de dikte van je rijplaat, isolatie (als je die gebruikt) en je rail hoogte.
Ik zou hier eens goed naar kijken.
Verder is het gewoon rondjes rijden dus je hebt geen last van keerlussen.
Gr.
Eric
-
Terecht merk je zelf al op : Heel veel rails.
Mij valt op dat je op 'n paar plaatsen meerdere bogen naast elkaar laat lopen. Dat geeft mij het vermoeden dat je naast R4 en R3 ook wel R2 en wellicht R1 bogen gebruikt. Die laatste 2 zouden wel eens problemen kunnen opleveren, niet iedere trein is geschikt voor R2 en eigenlijk is R1 helemaal niet toepasbaar. Technisch loopt het niet zo goed en optisch ziet het er niet uit.
Zoals Eric ook al opmerkte, de hellingen lijken te stijl.
Sander
-
Allereerst bedankt voor de (postivieve en meedenkende) kritieken. Ik snap de 'bezorgdheid' over de tunnels ook wel. Maar met een foto van mijn oude baan wil ik het een beetje verduidelijken.
(http://i280.photobucket.com/albums/kk172/mohummel/P9110013.jpg)
Net als op deze foto zullen verschillende sporen in mijn nieuwe baanplan ook omhoog lopen. Het roze spoor loopt sowieso al hoog, daar het een spoorviaduct wordt. Het groene en oranje spoor zullen vanaf het station ook omhoog lopen. Die gaan na de boch namelijk over een brug (net als bij de oude baan). Tegelijkertijd dalen de blauwe en rode sporen direct vanaf de wisselstraat. Volgens mij is de onderlinge hoogte bij de tunnel dan precies goed, dit omdat de groene en oranje sporen stijgen en de blauwe en rode sporen dalen.
Maurice