BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: Peter Kleton op 10 June 2006, 23:28:41
-
Hallo, ;)
Tot nu toe rij ik met ca 90 bezetmelders met de bekende schakeling met 4 diodes,de opto coupler en de S88.,naar de MRDirect en Koploper PC's.
In deze situatie is de afstand railsectie tot diodes max ca 1 meter,de diodes zitten ca 25 cm van de optocoupler,en naar de S88 kan wel 5 meter ver zijn.Door een kleine uitbreiding zijn er een paar melders bijgekomen,en de dichtst bijzijnde Optocoupler die nog een vrij plekje heeft is een meter of 5 verwijderd van de meld railsektie.
eerst heb ik de diodes naar de retour (De bruine draad) vlak bij de railsektie geplaatst,maar er kwam veel digitale storing op de optocoupler,die daardoor een ongewenst signaal naar de S88 stuurt,dit is op een oscilloscoop(Dubbel Beam) goed te zien.
Vervolgens heb ik de diodes bij de optocoupler gezet,ook nu oppikken van digitale storing,van treinen die in de buurt van de bedrading van die sektie passeren.
Ook een weerstand van enkele kilo ohms over de diodes helpt wel iets,maar niet genoeg.
Wie weet een oplossing?
Groeten ,Peter
-
Hallo Peter,
Ik kan uit je verhaal niet opmaken hoe sterk de storing is, maar ik wil wel even wat roepen. Je zou over de ingang van de opto-coupler een kleine condensator kunnen plaatsen. Je beschikt al over een scoop dus je kunt het verschil meten.(zien)
Succes Jack
-
Hoi Peter,
Ook ik heb met de bekende schakeling last gehad op een plek.
De condensator over de ingang, dus direct over de diodes gaf bij mij een oplossing. Vervolgens kan je proberen de weerstand van 47 ohm aande ingang iets hoger te maken.
Verder veel succes met het oplossen
vr groeten Ab ;)
-
Peter,
Na veel storing met de door jou gebruikte stroomdetectie ben in overgestapt op de LB100 verbeterd, te vinden op de site van Klaas Zondervan (http://people.zeelandnet.nl/zondervan/bonte%20verzameling.html#02b). Alle storingen opgelost. Wellicht een idee om de storende melders voor een dergelijk exemplaar te vervangen? Er zwerft ergens een schema rond voor 4 melders op een print.
(http://ray.cvhi.nl/albums/h0e/DSCN0408_Medium.sized.jpg)
(Ja, er missen nog wat opto's)
Gr/Kees
-
Nog een paar opmerkingen:
Houd de draden zo kort mogelijk.
Houd de draden zo ver mogelijk van stroomvoerende draden (overspraak), rails zijn ook stroomvoedende draden.
Moet je een stroomvoerende draad kruisen doe dit haaks om overspraak te voorkomen (minimaliseren).
Mvg,
Hub
-
Het schema van Kees heeft Klaas eens voor me ontworpen. Helaas blijkt dat schema veel spookmeldingen te geven en niemand snapt waarom. (Was een heel topic over... waarbij Klaas de orginele en de verbeterde getest heeft.)
Feit blijft dat ook die schakeling stoort, daarom hou ik het voorlopig even op de andere bezetmelder (4diodes + opto) die een stuk sneller soldeert.
Condensator op ingang (en misschien ook op de uitgang) kan volgens mij wat storingen wegnemen. Ook een weerstandje plaatsen over de vier diodes schijnt storingen te voorkomen, omdat je zonder weerstand de bezetmelder kan schakelen door je vinger op de rails te leggen.
-
Hallo,
Bedankt voor het meedenken.
Het is hier toch een beetje te warm geworden door het zonnetje,als het vanvond afgekoeld is,ga ik verder. ;)
Wat jullie hebben voorgesteld,heb ik eigenlijk ook al geprobeerd,maar mss kan ik nog eens een waarde van een component veranderen.
Groeten,Peter
-
Hallo,
Nog even gekeken/geprobeerd.
De afstand melderrail tot de optcoupler is 6m. 8)
De schakeling is nu: De 4 diodes zitten aan de retour (bruine draad) zo dicht mogelijk bij de railsektie. Over de diodes zit 2200 Ohm.Dan 6 meter ''signaal'' draad,en bij de 47Ohm van de Optocoupler zit 68 nF ook weer aan massa.
Zelfs met de volledige spookmelding aan,heb ik geen last.Alleen als ik mijn natte vinger over de betreffende sektie leg werkt hij zoals het moet.(PRIK)
;D Als laatste oorzaak van het probleem bedacht ik mij,dat de draden, die van het uitneenbare stuk spoor naar de rest van de baan lopen, over ca 30cm gebundeld zijn,en er overspraak kan optreden,maar dat is nu blijkbaar ook weg gefilterd. ;)
Groeten,Peter
-
Het schema van Kees heeft Klaas eens voor me ontworpen. Helaas blijkt dat schema veel spookmeldingen te geven en niemand snapt waarom. (Was een heel topic over... waarbij Klaas de orginele en de verbeterde getest heeft.)
Feit blijft dat ook die schakeling stoort, daarom hou ik het voorlopig even op de andere bezetmelder .
En toch werken de originele van Lenz zeer goed.
De spreiding (verloop eigenschap) onder de onderdelen kan oorzaak zijn.
Mvg
Flip
-
Klopt, de bezetmelders van Lenz zelf werken wel gewoon goed. De zelfgemaakte kopietjes niet altijd
-
Hallo,
Nog even gekeken/geprobeerd.
De afstand melderrail tot de optcoupler is 6m. 8)
De schakeling is nu: De 4 diodes zitten aan de retour (bruine draad) zo dicht mogelijk bij de railsektie. Groeten,Peter
Peter, volgens mij moet is het beter om de diodes in de rode leiding op te nemen. en de bruine (common ground) niet te onderbreken.
Mvg
Wim.
-
Klopt, de bezetmelders van Lenz zelf werken wel gewoon goed. De zelfgemaakte kopietjes niet altijd
Ik heb hier al jaren 64 zelf gemaakte LB100 in gebruik, en deze werken allemaal storingsvrij. Deze zijn ingebruik samen met de LR100 modules van Lenz.
Verder heb ik dezelfde L100 schakeling nog eens 80 maal in gebruik in samenwerking met de S88 modules. En heb ik nog eens 32 maal de schakeling met 4 diodes 1 weerstand en een opto in gebruik met de S88 modules. En het werkt allemaal storingsvrij.
Mvg
Wim
-
Het schema van Kees heeft Klaas eens voor me ontworpen. Helaas blijkt dat schema veel spookmeldingen te geven en niemand snapt waarom. (Was een heel topic over... waarbij Klaas de orginele en de verbeterde getest heeft.)
Feit blijft dat ook die schakeling stoort, daarom hou ik het voorlopig even op de andere bezetmelder (4diodes + opto) die een stuk sneller soldeert.
Als ik de test conditie op de site van Klaas bekijk, dat staat daar dat hij een afgevlakte gelijkspanning heeft gebruik bij zijn metingen.
Alleen is de digitale spanning geen afgevlakte gelijkspanning, dus daar kan het probleem weleens zitten. En door het verwijderen en het vervangen door een weerstand van de diode op de basis van de transistor kan daar de oorzaak van het probleem weleens liggen.
Mvg
Wim.
-
Niet helemaal goed Wim.
Ik heb de Lenz schakeling wel gemeten met afgevlakte gelijkspanning. Maar dat was alleen om zuivere meetwaardes te krijgen.
Maar ik heb hem ook getest met 15 kHz blokspanning (Permaloog) en dat werkte goed. Dus daar zit het probleem niet.
Ik denk dat bij Peter het probleem zit in de grote afstanden, in samenhang met de routes van de draden. Hij heeft het over draadlengtes tot 6 meter. Als dat niet goed is gelegd kunnen die draden onderweg storingen oppikken.
Verder snap ik je opmerking niet dat je de detectors beter in de rode draad kunt zetten in plaats van de bruine draad. Ik kan geen elektrotechnische reden verzinnen waarom dat beter zou zijn.
-
Dat laatste doe ik wel, in de rode draad dus. Maar dat is omdat dit met 3-rail makkelijker is. Dat is voor mij de enige reden.
Groeten
Olav
-
Hallo,
De storing die ik had,was maar bij een melder,omdat ik ergens een kleine uitbreiding had,met maar een bezetmelder railsektie.Vandaar die 6meter.Die draad loopt alleen over ca 50cm samen gebonden met een aantal retourdraden voor andere melders en een draad voor een aantal ongedetekteerde railsekties vanaf een uitneembaar deel naar de rest van de baan op de ''vaste wal''.
Op de rest van die route ligt de draad ca 50 cm verwijderd van andere draden.Met de scoop zag ik alleen storing op die draad (Gras),als er een trein reed op het uitneembare deel.
Vooral de weerstand (2K2) over de 4 diodes vermindert de storing,kennelijk omdat de lijn niet meer zo hoogohmig is t.o.v. massa.De condensator van 68nF doet de rest.
Groeten,Peter
-
Ik heb de Lenz schakeling wel gemeten met afgevlakte gelijkspanning. Maar dat was alleen om zuivere meetwaardes te krijgen.
Met een goede scoop kun je het ook meten en zul je nagenoeg dezelfde meetwaarden krijgen.
Ik denk dat bij Peter het probleem zit in de grote afstanden, in samenhang met de routes van de draden. Hij heeft het over draadlengtes tot 6 meter. Als dat niet goed is gelegd kunnen die draden onderweg storingen oppikken.
Vandaar mij eerder opmerkingen over het leggen van draden.
Toch een punt van aandacht.
Uitgaande van het schema en bijbehorende meetgegevens. Met name de Basis-Emmiter spanning hangt ook op het randje (700mV voor BC547B), bij enige spreiding en eventuele storing kan dit er voor zorgen dat de transistor net niet in geleiding komt.
Je kunt de proef op de som nemen door in serie met D1 en D2 nog een diode te plaatsen. De weerstand parallel aan de diodes is om de gevoeligheid te begrenzen, ook hier kun je wat mee spelen.
Met vriendelijke groet,
Hub
-
Met name de Basis-Emmiter spanning hangt ook op het randje (700mV voor BC547B), bij enige spreiding en eventuele storing kan dit er voor zorgen dat de transistor net niet in geleiding komt.
Dat valt erg mee Hub.
Een BC 547 begint al te geleiden bij 500mV b-e spanning, dus 700 is ruim voldoende, dan staat hij echt helemaal open.
-
Die 700mV (max) heb ik even uit de datasheet gehaald Min:580 mV, Typ: 660mV en max 700mV. Motorola spreekt zelfs over 550, 700 en 770 mV.
De 500mV zou je inderdaad verwachten, toch hadden wij eens een probleem met een schakeling, niets te maken modelbouw overigens, waarbij het ontwerp aangepast werd waardoor het probleem opgelost was. Door toleranties op andere onderdelen kwam de tor net niet in geleiding. Bij het ontwerp was rekening gehouden met een b-e spanning van 600 mV.
Vandaar mijn opmerking.
Groetjes,
Hub