BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: Sven op 04 December 2008, 09:44:21
-
Regelmatig lees ik dat mensen hun (vaak) mooie baan afbreken om de rails opnieuw te gebruiken. Zelfs een diorama dat makkelijk verplaatsbaar is. Mijn vraag is waarom mensen dat niet proberen te verkopen, want er zijn volgens mij zat mensen die snel iets moois en speciaals willen hebben, maar er geen tijd voor hebben om dit te bouwen. Is er toch geen markt voor of krijg je er te weinig voor terug? Heeft iemand hier ooit een diorama verkocht?
-
Ik nog nooit, en zou ook nooit zoiets kopen. Ik vraag me af of er wel animo is. Alleen het vervoer al, hoe krijg je een complete baan van A naar B?
Heb ook wel eens complete banen te koop zien staan.
Er zijn geloof ik ook bouwers die speciaal voor de verkoop banen en baantjes maken. De kopers houden in dat geval wel van treinen en rijden, maar zijn niet handig. En hebben wel geld over voor een complete baan of diorama. Dus laten ze een baan in opdracht bouwen. De bouwer houdt dan rekening met de wensen van de koper.
Dat is volgens mij maar een kleine tak van de hobby.
-
De belangrijkste reden waarom mensen hun spoorbaan niet verkopen is volgens mij dat ze niet willen dat een ander met hun werk gaat pronken. Dan nog liever de beuk erin.
Een andere mogelijkheid is weggeven aan een organisatie. Zo zie je bijvoorbeeld in het Modelspoormuseum en in Railz miniworld een paar spoorbanen die door de bouwers geschonken zijn. En zelf heb ik een keer enkele modules weggegeven aan de stichting Doorreis. Ging heel eenvoudig, na afloop van een beurs heb ik ze niet mee naar huis genomen, maar in de auto geschoven van een Doorreis-medewerker.
-
Er worden wel banen verkocht, maar dat zijn geen, zeg maar, zoldervullende banen. Modules en diorama's worden wel verkocht, maar dat gebeurt vrij weinig.
Je moet hierbij in overweging nemen dat een gebouwd diorama een behoorlijke waarde vertegenwoordigt. Alles moet gekocht worden voordat je het verwerkt. Uiteraard is de aangebrachte rails één van de elementen die waarde vertegenwoordigt, mar denk eens aan de (houten) onderbouw, elektra, gebouwen en soms bijzonderder soorten scenerymaterialen als Silflor / Mininatur ed. Dat loopt behoorlijk in de papieren. Als je alleen de verwerkte materialen bijelkaar optelt, krijg je al een vraagprijs (=historische kostprijs) die veel kopers afschrikt.
Dus; als je een kant-en-klare baan / modules wilt, zet de vraag uit op een forum als dit, maar reken (terecht) op een behoorlijke prijs.
-
Op de duitse versie van E-bay is een speciale sectie voor complete "Anlagen" ;)
Meestal is het eenvoudig en als het iets moois is, dan inderdaad voor een hoge prijs. € 10.000 :o is dan niets.
Marc
-
Er zijn geloof ik ook bouwers die speciaal voor de verkoop banen en baantjes maken. De kopers houden in dat geval wel van treinen en rijden, maar zijn niet handig. En hebben wel geld over voor een complete baan of diorama. Dus laten ze een baan in opdracht bouwen. De bouwer houdt dan rekening met de wensen van de koper.
Dat is volgens mij maar een kleine tak van de hobby.
Dhr. Josef Brandl is een bekende prof (niet echt meer hobby ;) ).
Hij bouwt complete modelbanen bij de klant thuis.
Regelmatig verschijnen fraaie uitgave van ik dacht EJ over zijn creaties.
groeten, Tjeerd
-
Er zijn ook mensen die diorama's verzamelen maar zelf niet de handigheid hebben om het zelf te bouwen, of er gewooon geen tijd of zin in hebben. Ik heb zelf een collega die diorama's verzameld en die al een 0e diorama van mij heeft, dus als ik ooit diorama's op moet ruimen weet ik waar ik met het spul heen kan.
Groetjes Michiel
-
Edgar Mayer levert ook in opdracht aardig werk af...
Zie ook : http://www.modellanlagen.biz/ (http://www.modellanlagen.biz/)
-
Smaken verschilllen...
-
Dat kun je wel zeggen ja.
Doet een beetje denken aan die boekjes van Gernot Balcke van een jaar of 30 geleden.
Ik ken overigens wel een paar mensen die een baan hebben gekocht. Ik ken zelfs iemand die 10 jaar geleden een heel mooi n-baantje van een zekere HFvdV heeft overgenomen. ;D Waarom een mens zoiets verkoopt? Nou simpel, "het is hier geen modeltreinbaanverzamelgebouw", om mijn geliefde echtgenote maar eens instemmend te citeren. Dus als je wat anders wil, dan moet er ook wat weg. Sindsdien nooit verder gekomen dan een multiplexbaan trouwens. Misschien moet ik toch eens iemand zoeken die wat voor me wil ...
-
Een overweging om een modelbaan te kopen kan zijn dat je op een dag tot de conclusie komt dat je weliswaar mooie/leuke/goeie ideeën hebt voor je eigen modelbaan, maar dat je geen tijd* (meer) kunt vrijmaken om je eigen droom te realiseren.
mvg,
Gert
*Every year is getting shorter, never seem to find the time
Plans that either come to naught or half a page of scribbled lines
Hanging on in quiet desperation is the English way
The time is gone, the song is over, thought I'd something more to say
copyrights lyrics: Pink Floyd
-
Ik zou dat zelf nóóit doen. Ten eerste omdat vast niemand mijn geklungel wil hebben, en ten tweede omdat ik dat zonde zou vinden.
-
Waarom zonde?
-
tis vaak meer de "Make or cannot make myself' beslissing
-
Hallo,
Toevallig heb ik ook mijn HO-m Harzer smalspoormodulebaan te koop staan op Ebay.de wegens tijdgebrek om dit baantje geheel uit te breiden.
Ik heb nu totaal 3 projekten lopen, en dat vind ik wel genoeg.
Echt iets voor een liefhebber die met dit thema door wil gaan want aan beide zijden is het verder onbeperkt uit te bouwen.
Kijk hier maar eens: http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&ssPageName=STRK:MESELX:IT&item=260325300891
Dus als iemand interesse heeft ....
grt
Edwin ;)
-
Beste,
Onze Clubbaan is te koop wel zelf afbreken en prijs bespreekbaar.
Zonde!! Neeee blij dat dat ding weg gaat. ;D
Is dat ding slecht? Nee maar na 15 jaar is het tijd voor wat anders.
grt dave
-
Is dat ding slecht? Nee maar na 15 jaar is het tijd voor wat anders.
Na 15 jaar niet slecht?? Dat geloof je toch zelf niet? Slijt die baan niet dan?
Ik heb mijn showbaan vorig jaar niet verkocht hoewel er genoeg waren die 'm zonder problemen over hadden willen nemen. Het probleem is vaak dat de bouwer zijn baan het beste kent, en als er na verkoop storingen o.i.d. optreden is dat voor de nieuwe eigenaar vaak slecht op te lossen. In mijn geval was 8 jaar voldoende, en die baan was gewoon op. In de kliko ermee, en op naar nieuwe dingen.
Verder is Edwin's voorbeeld natuurlijk leuk (met alle respect, Edwin ;)) maar om 2300 euri's voor 2 modules neer te tellen.... Dat is zeker voorbehouden aan de mensen onder ons die iets beter in de slappe was zitten....
Verder moet er onderscheid gemaakt worden tussen professionele bedrijven die banen voor klanten bouwen, en individuen die na enkele jaren hun showbaantje of anders willen verkopen. Zeker zit er verschil in de prijs. Als ik mijn baan zou verkopen zou ik de prijs baseren op het materiaal, en niet op de tijd die ik nodig heb gehad voor het bouwen. Dat is hobby. Iemand die in opdracht bouwt zal dat juist wel doen, hij moet er tenslotte van leven.
Tot zover "my 2 cents"!
Grtz, 8) Ronald 8)
-
Na 15 jaar niet slecht?? Dat geloof je toch zelf niet? Slijt die baan niet dan?
Beste,
het is bij ons geen miniatuur wonderland. Er zijn twee rijdagen per maand dus zo hard slijt alles dan niet.
Het is meer op het gebied van elektronica en digitalisering dat de verandering nu speelt.
dave
-
Hallo Ronald,
Deze modulebaan is nog maagdelijk en slechts 3x bereden door een locje om het geheel te testen. Alles is dus in nieuwstaat en moet nog ''ingereden'' worden. ;D Dit in tegenstelling tot de meeste clubbanen welke de tand des tijds hebben moeten doorstaan !
Over de prijs kun je inderdaad twisten, maar als iemand met een acceptabel bod zou komen is het uiteraard bespreekbaar.
grt
Edwin ;)
-
Er zijn twee rijdagen per maand dus zo hard slijt alles dan niet.
Uiteraard, maar het is wel 15 jaar oud toch?
maar als iemand met een acceptabel bod zou komen is het uiteraard bespreekbaar.
Edwin, op mij hoef je in deze niet te rekenen...... ;D ;)
Grtz, 8) Ronald 8)
-
Tot zover "my 2 cents"!
Is wel een beetje erg laag bod... ;D
mvg,
Gert
-
Sorry u bent overboden door een andere bieder. Probeer het nog eens ;D
-
Idd, 2 cents Ronald..... niet meer ;D
Bij dergelijke modulebanen is het gewoon een kwestie van vraag en aanbod Ronald.
Destijds heb ik Nordhalben Bf. ook helemaal zelf gebouwd en uiteindelijk voor een zeer acceptabel bedrag verkocht aan een echte liefhebber die het op waarde wist te schatten. Uurloon kun je nu eenmaal niet rekenen want dan had ik het 50-voudige kunnen vangen.
Als ik kijk op Ebay wat er over het algemeen wordt aangeboden aan ''Komplettanlagen'' dan is het merendeel niet modulair en nagenoeg allemaal gebouwd met de bekende fabrieksmatige spulletjes wat op elke hoek van de straat bij wijze van te koop is....vind ik niet interessant.
Tuurlijk, als verkopende partij speelt altijd een stukje emotionele waarde een rol omdat er veel liefde en tijd in is gaan zitten maar dat schakel ik dan uit op dat moment en dan bepaal ik een prijs wat ik ervoor wil hebben en voor het merendeel is dat gebaseerd op de materiaalkosten, de staat van de modulebaan, afwerking en materiaalkeuze.
Soms schrik ik gewoon van de gevraagde prijzen voor een type ''grasmatbaan'' op Ebay of Marktplaats, maar zo zie je maar weer; alles is relatief ;)
Het heeft bij mij nooit haast en in de weg staan doet het niet...
grt
Edwin ;)
-
Uurloon kun je nu eenmaal niet rekenen want dan had ik het 50-voudige kunnen vangen.
Nee, dat vang je juist niet, dat is het probleem. Nou ja probleem... Ik bedoel, vorige week zat er ook twee broers (dacht ik) aan tafel bij Peacock and Whiteman met een horloge van 300000 euro. Twee jaar aan gewerkt. Maar ja, daarmee kun je je maatjes imponeren, met onze tak van business niet... ;)
-
Blijft kwestie van vraag en aanbod Ewout.....ook in de horlogerie :)
grt
Edwin ;)
-
Die 10 horloges waren op voorhand al verkocht, dat is het verschil. ;)
Jammer dat je er zelf niks mee doet, het is een fraai baantje...
-
Ja hoor al enkele diorama's verkocht omdat mensen graag ipv een vitrine hun "mooiste" trein in een stukje landschap willen hebben.
Zelfs gevraagd om een baan mee te helpen bouwen op locatie (geen tijd om 17 meter baan te bouwen waar ook nog eens een paar duizend bomen op moesten! Wel kost en inwoning, dat dan weer wel).
Kees-Jan
Trotse bezitter van een nieuwe baan sinds kort
-
Wat dat betreft jammer dat een modulebaan niet om je pols kan ;D
-
Ik heb mijn oude baan ook verkocht voor 300 euro. Was een kopstation met iets van 20 wissels. Natuurlijk heb ik er veel meer geld ingestoken dan ik ervoor gekregen heb, maar ik had geen zin om alles af te breken. Gelukkig hebben we de foto's nog ;D
(http://http://www.bxsport.nl/album/IMG_0098.JPG)
(http://www.bxsport.nl/album/IMG_0099.JPG)
-
En daarbij komt ook nog dat ik veel meer een bouwer ben dan een rijder en dat zal ook wel zo blijven denk ik. Daarnaast heb ik in totaal meer in opdracht gewerkt voor derden dan dat ik iets voor mezelf ooit heb gebouwd maar daar komt al verandering in ;D Wat ik echter nooit zal verkopen is het reeds gebouwde Proto en Pur materiaal want kost TE veel tijd en is puur handwerk! Grt Edwin ;)
-
ik vind 2300€ niet zo gek voor het baantje, als ik koper was zou ik nog een fiddleyardje erbij vragen ;D ;D ;D
-
Ja, zoiets EP. Daar valt echt wel over te praten. Grt Edwin ;)
-
Nou, met zo'n baantje kan je ook zo een evenement in zonder problemen Edwin .
Ik ken iemand die er dan ook nog een bordje "TE KOOP, inladen na zondag 17.00 uur "voor maakt ;D
-
;)
-
Moe'k je komen halen met de bus, of past het wel in je auto? ;D
-
Is dat een uitnodiging voor de huishoudbeurs ;D
-
Als je daar liever staat dan op OnTraxx in Februari... ;D
-
Inmiddels de baan verkocht met al het rollend materieel erbij, de opbrengst kunnen we weer in andere projekten stoppen ;D
Met enig geduld en de juiste liefhebber komt het vanzelf een keer tot verkoop. De baan van mij stond ook niet in de weg en ik had beslist geen haast. Met de beste man inmiddels een zeer goede relatie opgebouwd en hij heeft me zelfs nog voorzien van zeer fraaie authentieke instructieboeken van de Reichsbahn uit 1936 waar ik zeer blij mee ben, avonden met hem gepraat over van alles en nog wat, de hobby, het werk, over die Heimat en Nederland enz.
Verder bracht hij nog een mooie fles wijn mee voor de avonduurstjes en een Duplo trein voor onze kleine man. Ik heb er zelfs nog wat opdrachten van hem aan over gehouden, het is allemaal een kwestie van gunnen en vertrouwen wekken/scheppen.
grt
Edwin ;)