BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: Harry op 04 October 2006, 22:00:49
-
In de Modell Eisen Bahner staat een bespreking van de Liliput Br 92.2 (L131352).
In de bespreking wordt hij weinig afgekraakt. Alleen de stroomafname zijn ze niet over te spreken. Verder lijkt dit mij wel een leuk lokje.
Nu mijn vragen:
Wat zijn jullie ervaringen met liliput? Mij is dat merk qua product kats onbekend.
Er zal een 21-polige decoder ingeplugd moeten worden, wat is een goede voor de juiste prijs?
De assen zijn niet geveerd waardoor bij sommige wissels etc. storingen kunnen optreden. Is hier nog wat aan te doen?
Trouwens de mensen die met info kwamen over de Roco Br 50 Bedankt! Hij rijdt analoog goed. Moest wel direct op een paar puntjes gesmeerd worden maar dat is een detail. Als ik zaterdag Sander tegenkom is hij zondag digitaal!
Groeten Harry
-
Zelf de assen geveerd maken is moeilijk. Liliput wordt gemaakt in China. Slecht is het niet. Maar een topmerk als Roco kan ik het niet noemen. Ik zal deze lilliput tenderloc nooit kopen in de AC uitvoering reden de niet geveerde assen en geen antislipbanden dan zal de trekkracht nog verder afnemen. En heb je hellingen dan kan je het helemaal vergeten.
Een Roco Br64 lijkt mij veel mooier en deze heeft wel hele goede kritieken ook op de Duitse forums.
-
Hoi Harry
Mijn ervaring met Liliput is 1x treinstel en 1x rijtuig.
Treinstel: Afwerking is redelijk. handgreepjes aan de dikke kant. Helaas zijn de verende buffer niet zo leuk als ze klinken. Ze zijn rechthoekig en gaan dus steeds scheef zitten. Rijden doet het ding prima. Trekkracht is niet super (een plakje lood zal wonderen doen denk ik)
rijtuig: Afweking is ok. Ontspoord op wissels (alleen afbuigende richting). Waarschijnlijk wielen te kort op elkaar. Ik moet dus nog een wielentrekker aanschaffen denk ik.
Succes
-
Hallo medemodelspoorders,
Ook ik heb zo mijn eigen ervaringen met Lilliput.
Beginnend met de Br52 van de DR met kuiptender,een mooie lok en desondanks dat die maar op 2 assen is aangedreven onder de tender is het een lok die het eigenlijk net niet heeft.
Prima gedetailleerd en naast mijn Roco Br23 staat die prima,het rijden met een lange sleep goederenwagenskun je vergeten.
Ik gebruik hem voornamelijk voor een museumtrein met 5 á 6 rijtuigen.
Hij rijdt zijn eigen antislipbandjes eraf en wat heel belangrijk is een goed gelegde baan ,vanwege het ontsporen op de meest rare plekken,dit heb ik ervaren op een collegaclubbaan.
Van Lilliput heb ik ook de bekende MAK diesel die in vele uitvoeringen zijn verschenen.
Hier heb ik geen problemen mee,rijdt prima en de HGK uitvoering voldoet aan mijn wensen en eisen.Het hekwerk is zoals bekend zeer plasticachtig.
Verder een prima loc om te rangeren of een container trein te laten trekken.
Dan als laatste de beken Eanos,daar is ook alles over bekend.
Lilliput heeft ze ook ,goed gedetailleerd voor een wagen die redelijk geprijsd is.De wanden ,daar is genoeg over verteld,ik doe ze weg omdat de wanden bol gaan staan.
Voor de rest een prima merk ,maar als men wat meer op kleine dingen let dan is het wat mij betreft een goed merk om in de top5 te komen.
Groetjes Alexander
-
Hmmm, de een raad het af en de ander zegt so-so :-| Dan moet ik er nog maar eens drastisch over nadenken.
@Davy, de Br 64 is ook een mooie lok. Die komt er misschien ook nog wel. Er zijn kleine verschillen de 64 is een 1C1 en de 92.2 een D (asindeling).
Maar toch bedankt.
Harry
-
Koop dan een br 86 van Fleischmann dat is ook een type D tenderloc. Die zowel lichte personen- als goederentreinen trok, maar ook gebruikt werd als een rangeerloc. Kortom een manusje van alles.
-
Ik heb alleen de NS 3505 en de NS 7851 van liliput, beide hebben nog zwitserse trekjes maar zijn goed gedetailleerd.
Het rij gedrag van beide is ook goed, de 7851 rijdt mooi langzaam.
De 3505 heeft geen antislipbandjes dus moet je niet verwachten dat deze een hele sleep wagens trekt, dit is voor mij niet belangrijk.
De 7851 heb ik al wat langer en begon op gegeven moment te waggelen en het drijfwerk liep vast.
Dit kwam omdat de kunstof verbindingsbusjes waarmee de gesplitste assen verbonden waren gescheurd waren, dit heb ik met secondenlijm kunnen repareren en loopt nog steeds goed.
Grtn Stephan.
-
Hmmm, Volgens mij is er niemand die niks negatiefs heeft over Liliput.
Alexander is ook al niet laaiend over zijn stoomlok, en Stephan heeft op techniekvlak een slechte ervaring.
Ten slotte is er iemand ;) die het mij stellig afraad om een liliput aan te schaffen.
Ik laat het wel overgaan.
Harry
-
Ik zou zeggen koop Europees. Dat wil zeggen een Mehano, Fleischmann, Roco stoomloc. Ik vind het belangrijker dat deze merken overleven dan een merk dat alles laat maken in China.
En Harry heb je vragen over model stoomlocomotieven dan stel je ze maar.
-
......reden de niet geveerde assen ......
Davy, noem mij eens één loc van een willekeurig bekend merk met geveerde assen?
Ik ben ze nog nooit tegengekomen.
-
De nieuwe railbus van Marklin. Mijn schone Wurtembegerin. Die heeft 3 van de 7 assen geveerd. En ik heb nog meedere Marklinlocs met geveerde assen. En zo zijn er nog wel meer merken waarvan 1 of meerdere assen geveerd zijn. ;D
-
Aha, op die fiets. Ik vraag naar een willekeurig bekend merk en jij komt met Märklin. Daar rekent een mens toch niet op. ;D
En die andere merken, welke zijn dat dan?
-
Ahhh, leuk deze discussie.
ik ben even naar boven (zolder) gelopen en daar heb ik nog 3 br01's liggen met geveerde wielen van je raad het bijna niet, Liliput :o. Deze locs zijn al wel het nodige aantal jaren oud maar kunnen nog zeer goed mee, de kwaliteit is gelijk aan de BR64 van Roco. ;D
Jullie begrijpen dat ik zeer tevreden ben over deze loc's en over het merk Liliput.
Deze loc's zijn nog uit de tijd dat Liliput in Oostenrijk zat en voor deze fabriek failliet ging en werd overgenomen door Bachmann welke uit china komt.
Dus eigenlijk een voorloper van wat er afgelopen jaren is gebeurt bij Roco, Lima, Rivarosi ed.
Groeten,
Christoph
-
Ik heb een liliput 01 in oorlogskleuren een keertje zien roken uit de tender. Zo heet werd hij of beter gezegd de motor.
-
Ik vraag me af wat in deze discussie nou "geveerde wielen" zijn. Veren ze niet gewoon door de druk van de stroomafnemers...?
-
Weet ik ook niet precies. Maar dat staat zo beschreven als zwak punt in de beschrijving. Misschien wordt er wel bedoelt dat er, zoals bij o.a. mijn fleischmann Br78's (ja ze zijn nu allebei 'thuis'. eindelijk!!! ;D) de middelste aangedreven as spelling heeft, zodat die kontact houdt als de voorste of achterste as iets opgebeurd wordt.
Harry
-
Ik bedoelde eigenlijk: de modellen die WEL verende wielen hebben, hebben die echt een apart veersysteem, of veren de wielen toevallig door de druk van de stroomafnemertjes?
-
Ik vraag me af wat in deze discussie nou "geveerde wielen" zijn. Veren ze niet gewoon door de druk van de stroomafnemers...?
Welke stroomafnemers? Die heb ik niet hoor. Wel sleepcontacten. Geveerde assen gebeurt gewoon door een veertje.
-
Davy, even terug komend op je rokende tender (motor) in oorlogskleuren, is het dan niet zo dat hij gebombardeerd is , dan kan ik het roken (is nasmeulen) goed begrijpen ;D
wat betreft de "verende" assen, hebben niet alle loks verende assen = niets meer dan een grote speling in het chassis waar door middel van de drukveren het lijkt te veren . als dit niet zo zou zijn liep elke lok uit de wissel ,kruising of rails waar deze ook maar iets hoger of lager liggen.
Dus ben ik het met Klaas eens.
Wim.
-
In de bespreking hadden ze het over hij bij minder goed liggende wissels en rails en geringe vervuiling kontactproblemen krijgt en dat dit komt omdat er geen vering in de assen zit. Ook vermeld dat dit bij een 4 asser niet mag gebeuren. Vandaar ook mijn vraag of er wat aan gedaan kan worden.
-
Davy, even terug komend op je rokende tender (motor) in oorlogskleuren, is het dan niet zo dat hij gebombardeerd is , dan kan ik het roken (is nasmeulen) goed begrijpen ;D
wat betreft de "verende" assen, hebben niet alle loks verende assen = niets meer dan een grote speling in het chassis waar door middel van de drukveren het lijkt te veren . als dit niet zo zou zijn liep elke lok uit de wissel ,kruising of rails waar deze ook maar iets hoger of lager liggen.
Dus ben ik het met Klaas eens.
Wim.
Gedeeltelijk hebben jullie wel gelijk. Maar niet helemaal. De Marklin railbus die uit 2 delen (motor en bijwagen) bestaat heeft onder 3 assen 1 veer zitten en onder 1 as 2 veren aan de zijkanten. Ook de Schone Wurtembergerin heeft veren en een metalen contactplaatje. Ook de T3 heeft onder de middelste as een veer. het staat in elk geval zo op de onderdelentekening.
Davy
-
Harry, ik zou zeggen, ga na je winkelier en vraag of hij hem wilt laten rondrijden, dan kan je het zelf zien.
Eerlijk gezegd denk ik dat je daar meer aan hebt, dan het hier te vragen. De br 92 is namelijk een gloednieuw model en ik weet niet of je die zomaar mag vergelijken met oudere modellen. De test die je hebt gelezen, zal dus waarschijnlijk het meeste van nut zijn.
Maar goed als je mijn mening wilt weten over Lilliput, over het algemeen best goed. De buffers zijn al genoemd. Zelf rijdt hier thuis de Br 05, 18 en 62 en nog twee 6400'en. Negatieve punten:
Br 05: niets,
Br 18: 8-polige nem-stekker was fout aangesloten, waardoor er een lichtfunctie in rook opging. Ondertussen veranderd. Dit is niet van toepassing op de Br 92 omdat die een 21-polige stekkerverbinding heeft en de Br18 uit het begintijdperk van digitaal kwam, waar vier functies niet gemeengoed waren.
Br 62. Krijg dat ding voorlopig nog niet lekker open (laat hem dus voorlopig dicht). Niet van toepassing op de Br 92, omdat deze volgens mij een andere manier van openen heeft.
6400 (nog gemaakt in Oostenrijk): heeft last van gierende motoren
6400 (uit china): hekwerkjes
Positieve punten:
Alles locs zien er heel erg goed gedetailleerd uit, mijns inziens destijds boven de standaard van de grootseriefabrikanten.
Ik zou het model hebben gekocht als het Beiers zou zijn. (En nu moeten geen mensen bijdehand gaan doen en "Weinert!" roepen. :))
Groeten Henk
p.s. Davy, ik denk dat je de br 81 van F* bedoeld, br 86 was een 1D1.
-
@henk, zal ik eens doen. Ze hebben hem volgens mij niet op voorraad. Maar ik heb een mond en een telefoon, dus dat komt goed. Dat ik hier mijn vraag stelde, is omdat er hier gebruikers zijn. Bij de meeste winkels is het toch van is goed spul....
Dat Davy waarschijnelijk een Br 81 bedoelde (welke ik niks speciaals vindt), had ik wel door. De Br 86 is anders ook wel een schier ding.
Blijft de vraag over, wat is er een goed merk decoder hiervoor. Zowieso aanwezig in de winkel: Lens, Tams, Fleischmann, Uhlenbrock, Mut en Piko.
Tams en Piko hebben mijn voorkeur niet. Meestal donder ik erin wat ze me adviseren. Maar wat is het beste merk volgens jullie. Moet wel een 21 polige uitvoering hebben.
Harry
-
Volgens mij heeft alleen Trix die tot nu toe. Is trouwens gelijk aan een LokPilot, alleen de prijs is anders (misschien spreektie geen Selectrix). En LoPi's staan nou niet echt bekend dat ze ongekend goed met kleine stroomonderbrekingen omgaan (verder zijn het topdecoders, je kan alles prachtigmooi programmeren en zijn er veel opties).
Verder zou ik geen leveranciers weten van 21-polige decoders. In de toekomst zou Zimo er mee komen (hoorde ik Maarten van den Burght hier eens zeggen).
Ik verwacht dat in Neurenberg de nodige 21-polige varianten van decoders zullen komen.
-
Henk, Zimo heeft hem al de MX64T. En het mooiste zou zijn dat ie DCC 'spreekt'. Heb ik mooi alles gelijk.
Harry
-
spreken weet ik niet, maar verstaan lijkt me wel. :)
-
Mede-hobbyïsten;
dankzij een draadje draadje over Liliput heb ik de ETA 180 (Akkutriebwagen) aangeschaft. Dez rijdt (nog analoog) uitstekend. Hij bezit weliswaar geen trekkracht, maar dat hoeft bij dit kleine treinstel ook niet.
Van Liliput bezit ik de wagenset van het DB-museum en een bijbehorende 4-assige Postwagen. Ofschoon ik het niet gewend ben om er nog van alles aan te monteren (Fleischmann kent dit niet) zijn de rijtuigen van ongekende klasse en rijden perfect.