BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: wessel op 03 December 2008, 20:42:12
-
Hallo Allemaal,
zijn er loc's van de 1200 serie geweest die diesel-electries waren of zijn daar plannen voor geweest??
groeten Wessel
-
Nee zijn er nooit geweest en plannen zijn er geloof ik ook nooit voor geweest. In ieder geval niets concreets (ik bedoel in de vorm van tekeningen ed.)
-
Kan je iets vertellen over de achtergrond van de vraag?
Waarom vraag ik dit, omdat nl het serie nummer al aangeeft wat voor soort loc het in principe is
1XYY -> electrische loc
2xYY -> diesel(electrische) loc
Dat is gewoon hoe het NS nummersysteem in elkaar zit. Het zelfde heeft vroeger gegolden voor stoomloc's
Een 1200 met diesel aandrijving had dus nooit een 1200 geworden :-). in de tijd dat de 1200-en gekocht werden is er wel de nodige discussie geweest over hoeveel E-loc's en hoeveel DE-loc's
1200 en 2200 waren oorspronkelijk Amerikaanse ontwerpen en daar zouden er relatief veel van besteld worden.
11/1300 en 2400 waren Franse ontwerpen. In een soort koppelverkoop (bouw schepen volgens mij) zijn er toen meer Franse loc's besteld. Er staat mij bij dat toen de bestelling voor met name de 1200 is terug gebracht naar het minimum aantal dat contractueel nog mogelijk was. Ik weet niet in hoeverre er een poging is gedaan om onder de hele order 1200 uit te komen.
Voor zover ik weet staan die details in het 1200 boek.
-
1200 en 2200 waren oorspronkelijk Amerikaanse ontwerpen en daar zouden er relatief veel van besteld worden.
11/1300 en 2400 waren Franse ontwerpen. In een soort koppelverkoop (bouw schepen volgens mij) zijn er toen meer Franse loc's besteld. Er staat mij bij dat toen de bestelling voor met name de 1200 is terug gebracht naar het minimum aantal dat contractueel nog mogelijk was. Ik weet niet in hoeverre er een poging is gedaan om onder de hele order 1200 uit te komen.
Probleem was gewoon dat de Nederlandse overheid geen harde dollars wilde gebruiken voor Amerikaanse loks, terwijl er met Frankrijk inderdaad al een deal was waarbij zij bij ons schepen kochten.
Wat ook belangrijk was : in Frankrijk waren voor de 1100, 2400 en later 1300 al complete productielijnen waardoor de levertijden veel korter waren. Bovendien waren de Amerikaanse loks relatief duur en met een paar belangrijke technische nadelen... maar dat is idd beter in de boeken over de 1100, 1200 en 1300 te lezen.
-
Wel grappig dat de volgens de toemalige overheid mindere 2200 en 1200 beide nog steeds in commerciele dienst worden ingezet bij VST en ACTS
-
Kan je iets vertellen over de achtergrond van de vraag?
ik heb nog een 1200 liggen en daar had ik dan een diesel-uitvoering van willen maken
-
Nou Wessel, als jij graag een 1200 in diesel uitvoering wilt maken doe je dat toch gewoon.
Per slot van rekening is het jouw baan en jouw fantasie wereld.
Gewoon doen hoor !
Op menige baan ( de mijne o.a.) rijden blokkendozen en mat 46 naast 1800'-en met ICR's en IRM's als normale reizigers treinen. Komt in het echt (helaas) ook niet voor. De 1010 en de blauwe 1105 worden net zo makkelijk ingezet als de 1145.
Jaren geleden had ik ik een Marklin baan zonder bovenleiding. Maar er waren een aantal e-locs die ik mooi vond. Dus heb ik de stroomafnemers er af gehaald en waren het voor mij diesels.
Groeten,
Ernest
-
Zoals erder aangehaald zijn de 1200 Amerikaans ontwerp.
Om die reden zijn er in USA zusjes van de 1200 in dieseluitvoering geweest. Zal eens kijken of dat ik daar een plaatje van heb.
SK
-
Zal eens kijken of dat ik daar een plaatje van heb.
SK
als je dit wilt doen graag, maar komt er in het dak dan wel een schoorsteen/rooster ??
Wessel
-
Ik zou even afwachten of Sobat wat plaatjes heeft waar je inspiratie uit kunt putten.
Anders zou ik me laten leiden door diesels uit die tijd zoals de "Beel"
Ernest
-
zijn er in USA zusjes van de 1200 in dieseluitvoering geweest
Lijkt me stug, ik ben ze nog niet tegengekomen. Maar ik laat me graag verrassen! :)
-
Volgens mij is er een serie Baldwin C-C locomotieven aan argentinië verkocht. Even googlen leverde het volgende op.
http://www.railpictures.net/showphotos.php?locomotive=Baldwin%20Lima%20Hamilton%20RF615E (http://www.railpictures.net/showphotos.php?locomotive=Baldwin%20Lima%20Hamilton%20RF615E)
Met een beetje knippen en plakken is zo een loc wel na te maken.
-
maar komt er in het dak dan wel een schoorsteen/rooster ??
Ik heb nog nooit een dieselloc gezien zonder uitlaat, dus lijkt me wel...
-
Da's wel heel veel knippen en plakken. Koop dan een Sharknose en pas die aan. De enige overeenkomst met een 1200 is enigzins de vorm van de voorruit... ;D
Euh ja, een diesel heeft meestal een schoorsteen op het dak. Maar da's wel het minst moeilijke om na te maken... ;)
-
het lijkt me erg stug dat er in de VS een "diesel 1200" heeft gereden, de enige Baldwin diesel die nog een beetje (als je echt je best doet) op een 1200 lijkt is de RF-16 "sharknose" en zelfs die lijkt in de verste verte nog niet op een 1200.
Baldwin was trouwens een zeer kleine speler op de hoofdlijn diesel markt in de VS & Canada.
trouwens, volgens mij was de 1200 weliswaar een Amerikaans ontwerp, maar heeft er totaal niets vergelijkbaar in de VS gereden, het is dus in ieder geval geen "off the shelf" aankoop geweest zoals velen schijnen te denken.
Sander
-
Sorry ik heb mij vergist, ik dacht zo uit het hoofd dat het een diesel was Plaatje bewijst het tegendeel.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/nh1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/nh1.jpg)
SK
-
had fleischmann die niet??
Wessel
-
Ja. Dat wil zeggen, een 1200 in New Haven kleuren.
-
En hij hoeft niet te lijken op een sharknose.
ik zit zelf te denken aan een camoflage uitvoering, dan kan ie mooi legermatrieel trekken
Wessel
-
Lijkt me geweldig. Ik ben reuze benieuwd naar de Army 1200 D. :D
-
Gewoon Dóen! Kan jou het schelen wat men er van denkt. Kleine nederlandse vlaggetjes erop, geen vishaak maar een leeuw. :D
Da's een EP-5 Hans! ;)
-
Vroegâh, toen ik met de modelspoorhobby begon, heb ik mijn Hema-Lima 1200 ook als diesel in gezet. Panto's eraf en karren maar.
Overigens is de inzet op diesellijnen mét pantos erop ook mogelijk. Bij ACTS deden ze in combinatie met de belgische 6700 dienst op diesellijnen. 1200 Voorop en van daaruit werd de dieselloc serie 6700 bediend.
-
Da's wel heel veel knippen en plakken. Koop dan een Sharknose en pas die aan. De enige overeenkomst met een 1200 is enigzins de vorm van de voorruit... ;D
Euh ja, een diesel heeft meestal een schoorsteen op het dak. Maar da's wel het minst moeilijke om na te maken... ;)
Daar zie ik geen gat in...
-
Vroegâh, toen ik met de modelspoorhobby begon, heb ik mijn Hema-Lima 1200 ook als diesel in gezet. Panto's eraf en karren maar.
Overigens is de inzet op diesellijnen mét pantos erop ook mogelijk. Bij ACTS deden ze in combinatie met de belgische 6700 dienst op diesellijnen. 1200 Voorop en van daaruit werd de dieselloc serie 6700 bediend.
Om onder de draad weer verder te kunnen op eigen tractie.
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/100_1935.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/100_1950.jpg)
rooster aangebracht en schoorstenen geplaatst en de leidingen op het dak verwijderd
Wessel
-
Leuk!
-
ik ben benieuwd naar het eind resultaat.
bekend rooster ;D trouwens
Walter///
-
He Walter,
mooie toepassing voor 't rooster, al zeg ik 't zelf
je was ook al weer vroeg aan de hobby vanmorgen ;)
Wessel
ps kijk eens uit 't raam ;D
-
ja PROOTST!!! ;D ;D ;D ;D
kom er zo aan.
-
vandaag wat aan 't proberen geweest om wat te camofleren.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/100_1957.jpg)
roosters doe ik waarschijnlijk zwart
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/100_1953.jpg)
Wessel
-
Super gaaf dit. Heb je de koppeling vervangen door een pantser plaat?
-
Ja. Dat wil zeggen, een 1200 in New Haven kleuren.
Klopt, Fleischmann heeft een 1200 gehad in deze kleurstelling.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Fleischmann_1391.jpg)
-
vandaag wat aan 't proberen geweest om wat te camofleren.
Wessel
Leuk gedaan hoor Wessel! Even een tip voor je camouflage:
Donkere kleuren brengen iets naar de achtergrond en lichte kleuren halen iets naar de voorgrond.
Dus als vb bij je loc, dan zou je de neus donkerder moeten maken en je cabine lichter zodat de vorm eruit gaat en ze op gelijke diepte lijken te staan van voren gezien.
Gr. Remco.
-
Super gaaf dit. Heb je de koppeling vervangen door een pantser plaat?
??? gewoon een styreenplaat er voor waardoor ik de buffers kan laten zakken op de NEM norm? zie het draadje "lima 1200 verbeteren van janw"
-
Ja dat kan ook. Ik dacht koppeling weg en dit heeft wel iets weg van een gepantserde plaat zo in het zwart met dit thema.
-
Ja zo kan je het ook zien :)
-
de kap staat ook nog niet op 't onderstel
-
Ga je nog een geschutskoepeltje maken netzoals op de thalys zit tegenwoordig :P
-
je brengt me wel op een idee, dat ga ik zo even aan de binnenkant van mijn ogen bekijken. ;)
-
Floris had laatst ook 2 rijdende tanks gemaakt ofzoiets. Misschien kan je daar nog ideen uit op doen.
-
ja dat spul uit Tjechie of zoiets zal morgen wel even zoeken
-
ik denk dat ik hem toch zo maar laat, wel met front en sluit led verlichting
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/100_1968.jpg)
eventjes 1 wagon er achter gehangen voor het gezicht
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/100_1974.jpg)
het onderstel moet ook nog gedaan worden en de buffers en trappen plaatsen
Wessel
-
Ga zo door wessel! ;D Ik vind het nu net een amerikaanse diesel :P
-
Fraai, zeer fraai.
Deze loc kon met wat fantasie zo voor een trein van defensie hangen
Jos.