BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: Herwim Frank op 03 December 2008, 15:10:57

Titel: Oude ROCO tekening 2200 BoBo
Bericht door: Herwim Frank op 03 December 2008, 15:10:57
Hallo allemaal

Ik ben bezig mijn oude loks te voorzien van Kadee koppelingen.
Nu heb ik een oude Roco 2200 (BoBo) het probleem is dat ik niet weet hoe de totale draaistellen los te krijgen van het bovenstel.
Dit is nodig om bij de schachten te komen van de koppelingen om deze te demonteren en vervolgens te vervangen door de Kadee's

Wie kan mij op weg helpen of misschien nog beter helpen aan een kopie
van de technische tekening die bij de lok in de doos zat.


(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0084_1.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0086.jpg)

Ik heb de oude importeur van ROCO proberen te benaderen maar daar krijg ik geen kontakt.
Uiteraart heb ik deze vraag ook uitgezet bij Han Zijlsta die ook veel van Kadee koppelingen af weet.

Ik dank jullie vast hartelijk voor de eventuele medewerking.
groetjes,
Herwim Frank
Titel: Re: Oude ROCO tekening 2200 BoBo
Bericht door: Wim Ros op 03 December 2008, 15:23:23
Als het gaat om het plastic deel, dat zit met een lipje vast, dit een iets openbuigen en het komt los van het geheel.

Mvg
Wim.
Titel: Re: Oude ROCO tekening 2200 BoBo
Bericht door: JAB van Ree op 03 December 2008, 15:26:49
Wim heeft gelijk... aan de zijde van de brandstof tank een schroevendraaier in de opening om de onderzijde van het draaistel los te wippen.
Complete blad met tekeningen :
http://www.roco.cc/index.php?id=26 en dan zoeken op 43461
Titel: Re: Oude ROCO tekening 2200 BoBo
Bericht door: Ernest op 03 December 2008, 15:27:25
Herwim,
Ik heb je een PB'tje gestuurd.
Groeten,
Ernest
Titel: Re: Oude ROCO tekening 2200 BoBo
Bericht door: henk op 03 December 2008, 15:27:41
Ja, zie je die gleuf tussen de wielen helemaal links op de tweede foto? Daar een schroevendraaiertje insteken, naar achteren bewegen en floep, de draaistelbekleding komt los. In die draaistelbekleding zit de koppeling gemonteerd.
Titel: Re: Oude ROCO tekening 2200 BoBo
Bericht door: stig op 03 December 2008, 16:36:36
Voorzichtig, want bij die ouwe dingen willen ze nog wel eens afbreken... Guess how i know...
Titel: Re: Oude ROCO tekening 2200 BoBo
Bericht door: Herwim Frank op 04 December 2008, 10:48:55
Hallo vrienden van de modelspoor wereld

Het is gelukt.
Ik heb de koppelingen van mijn oude  ROCO 2200 (BoBo) kunnen
vervangen door de Kadee koppelingen.
Dank zij jullie had ik de wielstellen snel open.

 ( ik moet wel verklappen dat ik natuurlijk ongeduldig was en zelf al was gaan zoeken naar een oplossing, helemaal verkeerd dus ik had de motor er al uit draadjes los gesoldeerd etc en nog steeds niet bij het wielstel kunnen komen.
Maar ja was meteen goed voor een uit gebreide schoonmaak beurt)

Het vervangen ging niet zo maar, ik heb de Coupler Nr 5 gebruikt dat is een klein plastic doosje waar de koppeling in beweegt en dit geheel moest ik monteren op de oude plek waar de houder zit van de reguliere koppeling, dit betekent stukjes wegsnijden eventueel branden met een soldeerbout punt en vervolgens het doosje in monteren.
Maar goed alles is gelukt mede dankzij jullie raad.
Bedankt daar nog voor.
Verder heb ik de koppelingen nog niet uit kunnen proberen want dit waren de eerste stappen op het gebied van Kadee dus ik moet nog al mijn wagentjes aan pakken komt binnen kort.
Mocht er iemand zijn die ook met Kadee aan de slag gaat en misschien ook een 2200 heeft laat maar horen ben natuurlijk altijd bereid te helpen.
Ik heb nu de 2200 en de nieuwe 2445 voorzien van Kadee deze laatste was trouwens een fluitje van een cent 10 seconde werk met de nieuwe koppelingen met schacht ook daar zijn Kadee Nr NEM 362 (19) voor.
19 is de code voor de lengte van de schacht.
Hierbij wil ik ook nog Han Zijlstra bedanken voor zijn steun.
groetjes allen

Herwim Frank
 
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0088_1.jpg)

Nederbelg
Je hebt gelijk maar,
Ik moest nog even een foto maken is nu gebeurd en geplaatst
trouwens de 2200 is nog niet helemaal gereed ben vergeten naar de hoogte te kijken dus nu achteraf er moeten nog wat opvulplaatjes geplaatst worden hij moet iets hoger.

Titel: Re: Oude ROCO tekening 2200 BoBo
Bericht door: nederbelg op 04 December 2008, 11:04:19
Beste,

Dan nu nog een foto van het eindresultaat. ;)

Dave
Titel: Re: Oude ROCO tekening 2200 BoBo
Bericht door: Basilicum op 04 December 2008, 11:34:03
Herwim,

Goed, dat het je gelukt is.  :)
Op de foto lijkt de Kadee-koppeling van de 2200 erg kort te zijn. Dat kan gezichtsbedrog zijn. Heb je al geprobeerd de twee loks onderling te koppelen? (Kun je direct de hoogte controleren  ;) )
Titel: Re: Oude ROCO tekening 2200 BoBo
Bericht door: Han Zijlstra op 04 December 2008, 12:48:16
Geen dan Geen dank  ;D
mooi resultaat Herwim


Ik zag dat bij de Mitropa's boys ook veel Kadee wordt toegepast. En met fraai resultaat!

Voor de "scale" fanaten  Nr 58 is nog kleiner dan de "standard nr 5" en valt dus nog minder op.



Titel: Re: Oude ROCO tekening 2200 BoBo
Bericht door: stig op 04 December 2008, 17:57:57
Hij zit veel te kort. De platte binnenkant kan gelijk met het uiteinde an de buffers. Nu steekt zo te zien de klauw niet eens voorbij de buffers. Wat je het beste kunt doen is de koppeling aan de body monteren, dus in het geheel niet aan het draaistel. Maar dat is een persoonlijke kwestie van smaak. Misschien pak ik de mijne er vanavond eens bij om te kijken wat zou kunnen passen.

Je hebt voor de 2400 een #19 gebruikt. Wij van Mitropa ( ;D) rijden vooral met #18, dat is de medium. Dat zou goed moeten gaan. (niet getest met een 2200, want die hebben we niet. Veel te modern.) #17 is echt te kort.
Titel: Re: Oude ROCO tekening 2200 BoBo
Bericht door: Herwim Frank op 05 December 2008, 09:32:44
Hallo Stig

(niet getest met een 2200, want die hebben we niet. Veel te modern.) #17 is echt te kort.

Wat bedoel je met veel te modern ?

groetjes,

Herwim

PS: k heb je trouwens gisteren een Pb tje gestuurd.
Titel: Re: Oude ROCO tekening 2200 BoBo
Bericht door: Remunj op 05 December 2008, 09:55:35
Qua tijdperk denk ik zo. ;D
Kijk maar eens op de mitropa site.

Gr.
Eric
Titel: Re: Oude ROCO tekening 2200 BoBo
Bericht door: stig op 05 December 2008, 10:25:09
Ben er gister niet aan toegekomen, vanavond dan.

Ja, kwa tijdperk. We hebben bijna alleen maar stomertjes... :)
Titel: Re: Oude ROCO tekening 2200 BoBo
Bericht door: Floris Dilz op 05 December 2008, 12:28:39
Ik rij trouwens meestal met 19, de lange. 18 gaat vaak ook goed hoor, maar je moet kadee's vooral niet te kort willen koppelen want dan valt er niet meer mee te rangeren.
Titel: Re: Oude ROCO tekening 2200 BoBo
Bericht door: stig op 05 December 2008, 15:49:27
Nee, maar ik vind het wel leuk dat je de afstand tussen de buffers een beetje kunt verkleinen naar minder dan wat je met beugelkoppelingen zou hebben. En met die tweeassers gaat het prima.
Titel: Re: Oude ROCO tekening 2200 BoBo
Bericht door: stig op 08 December 2008, 17:22:04
Wordt een lastig verhaal Herwim. Ik heb er even naar gekeken, en als je de kadee met zijn doosje in de houder van het draaistel schuift, dan zit ie veel te laag. Ik denk ook niet dat je hem met een "underset" kop hoog genoeg krijgt. Je kunt hem ook direct aan de body monteren, maar dan moet je een deel van het draaistel wegnemen. (waar de oude koppeling in zat) Met wat stukjes styreen maak je een montage plek aan de metalen body. 2component lijm gebruiken. Even passen met de hoogte en lengte. Evt. een kadee met lange schacht nemen. Dan kan de pocket zo ver mogelijk binnen de bufferbalk blijven.
Titel: Re: Oude ROCO tekening 2200 BoBo
Bericht door: Herwim Frank op 08 December 2008, 19:55:58
Hallo Stig

Bedankt voor je antwoord ik had er al zo'n vermoeden van.
Ik heb zelf ook al een beetje gekeken en dacht het volgende te gaan doen.
In de houder van het draaistel doe ik een paar plaatjes styreen op elkaar.
Hierop monteer ik het doosje van de coupler, hij is dan op de juiste hoogte.
Het gevolg is alleen dat ik aan de voorkant en achterkant van de body over een breedte van 241 10mm een stukje weg moet nemen zodat het onderstel naar links en rechts kan draaien.

Een andere optie is inderdaad het doosje van de coupler in z'n geheel aan de voor en achterkant op de body monteer ook een stukje weghalen, maar dan zit de koppeling star vast terwijl het onderstel in de bochten naar links en rechts draait en dat hoort de koppeling natuurlijk ook te doen.

groetjes,
Herwim Frank
Titel: Re: Oude ROCO tekening 2200 BoBo
Bericht door: henk op 08 December 2008, 21:01:52
Tikkie laat misschien. Maar je kan op die oude 2200 ook een nem-schacht zetten, zoals die op de latere uitgaven van de 2200 zitten. Die kun je als los onderdeel kopen. En daar dan een Kadee in.
Maar ik vermoed dat je daarvoor al te veel materiaal van de draaistelbekleding hebt weggehaald.
Titel: Re: Oude ROCO tekening 2200 BoBo
Bericht door: stig op 08 December 2008, 21:11:57
Kun je daar een plaatje van laten zien Henk? Ik heb ook een oude, en er is maar weinig ruimte, dus een compact NEM schachtje moet dat zijn.
Titel: Re: Oude ROCO tekening 2200 BoBo
Bericht door: stig op 08 December 2008, 21:14:57
Een andere opzie is inderdaad het doosje van de coupler in z'n geheel aan de voor en achterkant op de body monteer ook een stukje weghalen, maar dan zit de koppeling star vast terwijl het onderstel in de bochten naar links en rechts draait en dat hoort de koppeling natuurlijk ook te doen.

Nee hoor, dat hoeft de koppeling helemaal niet te doen. Ik heb 85' amerikaanse rijtuigen met een bodymounted koppeling, alleen een doosje met #5 kadee dus. Nou hebben die geen buffers, maar de koppeling heeft genoeg links en rechts beweging om mee te kunnen rijden. Sterker, als ik een kadee in een NEM schacht steek, lijm ik deze vast zodat deze niet meer kan bewegen. (de schacht dus)
Titel: Re: Oude ROCO tekening 2200 BoBo
Bericht door: henk op 08 December 2008, 21:22:49
Kun je daar een plaatje van laten zien Henk? Ik heb ook een oude, en er is maar weinig ruimte, dus een compact NEM schachtje moet dat zijn.

Er is ruimte voor een koppeling en dus ook voor een nem-schacht. Zo'n schacht is kleiner dan een oude koppeling compleet met bevestiging. Oude koppeling eruit en nem schacht erin.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/houder.jpg)

Deze zit op de 1600, maar die voor de 2200 ziet er precies zo uit of het is misschien ook wel dezelfde.
Titel: Re: Oude ROCO tekening 2200 BoBo
Bericht door: stig op 09 December 2008, 12:17:52
Oh, dat kan ook. Ik dacht meer aan een kortkoppel  schuifding nemschacht. Maar dit is een soort verloopje zeg maar. Ja, dat is ideaal!
Titel: Re: Oude ROCO tekening 2200 BoBo
Bericht door: henk op 09 December 2008, 13:00:50
Dit is een nem-schacht, niks geen verloopje. Een kortkoppelschuifding en een nem-schacht zijn twee verschillende dingen. Basiskennis zeg.   :P  ;D
Titel: Re: Oude ROCO tekening 2200 BoBo
Bericht door: janw op 09 December 2008, 13:09:22
IK ben ook bezig mijn oude 2200 een grote opknapbeurt te geven. IK merk dat de loc nogal zwaar loopt (en, bij het opendraaien van de regelaar duidelijk over een 'hobbel' heen moet voor hij begint te rijden, en dan oko meteen nogal hard rijdt), en nogal warm wordt.
Ik heb de stroomafnemer veertjes al wat teruggebogen om ze minder hard tegen de wielen te laten drukken. Dat helpt wat, maar niet eigenlijk niet genoeg.
Iemand nog een idee?

Het plastic waar die koppelingen in moeten klemmen is duidelijk aan het eind van z'n Latijn. De pin die de koppeling van boven moet aandrukken, drukt niet meer maar blijft 'omhoog' staan. Ik ga maar een NEM-schachtje maken en dat in de draaistellen lijmen; daar is plaats genoeg voor.
Titel: Re: Oude ROCO tekening 2200 BoBo
Bericht door: stig op 09 December 2008, 15:26:14
Dit is een nem-schacht, niks geen verloopje. Een kortkoppelschuifding en een nem-schacht zijn twee verschillende dingen. Basiskennis zeg.   :P  ;D

Tsja, dat komt door mijn bekrompen gedachte dat een nemschacht altijd aan een kortkoppelmechaniekje zit. Zo ken ik ze ook. Let wel, ik heb alleen maar N spoor, Bemo H0m en amerikaans. Sinds kort dan wat fabrieks rijtuigen van Nederlandsche bodem, en wat goederenwagentjes, allemaal met een mechaniekje.  :)