BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Banen of diorama's => Topic gestart door: sander1985 op 02 December 2008, 18:30:23
-
Op de beurs in Rijswijk een hoop positieve reacties gekregen op wat ik aan het maken ben. Ook een paar keer de vraag of ik er niet wat meer van kan laten zien (onder meer door een paar bnls-ers). Daarom hier maar eens een draadje waarin ik de vorderingen een beetje ga bijhouden.
Het thema: zoals de titel al verraad: een stukje Arnhem in de jaren '50. Ik kom zelf uit Gouda en heb van een hoop mensen de vraag gekregen waarom ik dan Arnhem aan het bouwen ben. Het is heel simpel: ik zocht een anderhalf jaar geleden een leuke loods om te bouwen en kwam in het boek: locomotiefloodsen en tractieterreinen in Nederland de loods van Arnhem tegen. Deze sprak mij wel aan, dus begonnen met bouwen. Uit het boek: Vervlogen stoom kwam vervolgens het baanplan en er bleek met de loods erbij een leuke uitsnede te maken zijn.
Het thema speelt dus in de jaren '50, het baanplan is gebasseerd op dat van 1929, dit omdat deze nog goed na te bouwen is en ik er via het eerder genoemde boek een goede tekening van had. Dit is de eerste concessie van deze baan. De tweede is de draaischijf, deze is volgens tijdens de oorlog weggehaald en was in de jaren '50 dus niet meer aanwezig. Ik ga voor het leuker maken van het baanplan wel een draaischijf neerleggen. Verder komt de lijn naar nijmegen niet onder de draad, onder het mom van: "gejat tijdens de oorlog en nog niet hersteld". En als laatste ga ik de bovenverdieping van de woning naast de loods intact laten, deze is door een artilleriebeschieting zo beschadigd dat deze gesloopt is. Het voordeel van deze concessies is een boeiender treinbedrijf en de mogelijkheid om de baan in de jaren '30 te gebruiken.
Het baanplan:
Hierbij een tekening van het zichtbare deel van wat de baan moet worden. Ik ben nu hard bezig met de module rechtsboven, aan de module links daarvan wordt binnenkort weer verder gewerkt.
(http://i68.photobucket.com/albums/i13/sander1985/modules/arnhem-2.jpg)
Het station van Arnhem wordt dus niet weergegeven. Het wordt een baantje met op de achtergrond een locdepot en rangeerbewegingen en met op de voorgrond een afwisselend en boeiend treinbedrijf.
Hier het totale plaatje zoals het op rijswijk heeft gestaan:
(http://i68.photobucket.com/albums/i13/sander1985/modules/IMG_7156.jpg)
en nog wat plaatjes van de loods in aanbouw:
(http://i68.photobucket.com/albums/i13/sander1985/modules/IMG_7017.jpg)
(http://i68.photobucket.com/albums/i13/sander1985/modules/IMG_7023.jpg)
(http://i68.photobucket.com/albums/i13/sander1985/modules/IMG_6992.jpg)
(http://i68.photobucket.com/albums/i13/sander1985/modules/IMG_6998.jpg)
In dit draadje ga ik de verdere vorderingen neerzetten, ook van het in aanbouw zijnde en nog te bouwen materieel. Als er vragen zijn, stel ze gerust daar kan iedereen wat van leren.
Ook foto's van anderen van mijn module in aanbouw worden gewaardeerd
sander
-
2e plaatje, bus gaat bijna over het randje, kijk je uit voor de pasagiers ;D ;D
ziet er leuk uit sander.
eric
-
Even mijn plaatjes van dit bouwwerk showen:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_1638.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_1639.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_1640.jpg)
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/arnhem.jpg)
In Rijswijk je bouwsel van Ernhem bewonderd. Hierbij een foto Sander.
Groet Jaap
-
Dank voor de foto's, op de foto van jaap is goed te zien dat mn dak nog niet definitief vastzit maar slechts met posterbuddie. Het dak komt overigens nog wel vast te zitten, maar pas als het dak en het gebouw definitief geschilderd zijn.
Sander
-
Indrukwekkende kap. Ik heb 'm ook gezien in rijswijk en vond eigenlijk dat zelfbouw styreen lokje net zo fascinerend. Als ze af zijn zit het er altijd magischer en moeilijker uit. Nu kon je mooi zien hoe de verschillende onderdelen in elkaar steken. Zag er allemaal goed uit.
-
Het zelfbouwen is ook helemaal niet zo moeilijk. Gewoon rustig werken, zo goed mogelijk meten en iets durven weggooien als je er niet tevreden over bent. Zo heb ik de eerste kap het stoomlocje weggegooid omdat ik er niet tevreden over was en ben gewoon opnieuw begonnen met een strakker resultaat.
Binnenkort meer over het locje (ns8700).
Sander
-
Leuke baan hoor, ik ben benieuwd naar je vorderingen, misschien doe ik er nog ideeën op voor mijn eigen baan die is ook jaren vijftig maar dan niet exact ergens van nagebouwd.
Groet Stephan.
-
Hoi Sander,
Ik heb je baantje in Rijswijk zien staan. Prachtig gedaan hoor. Dat wordt alleen maar mooier.
Toen ik langs liep, was het de loods, die mijn aandacht trok. Want waar had ik deze loods eerder gezien??? Juist, in dat betreffende boek. Maar ook, omdat ik er foto's van gezien had en dit de loods van Arnhem was. Leuke is, ik kom uit Arnhem. Leuk om te zien.
Ik houd je vorderingen in de gaten.
Groetjes
Harry Stipkes
-
Hallo Sander,
Ben niet in Rijswijk geweest om het te kunnen zien, maar bij deze een pakketje veren ;) Complimenten voor je geduld en doorzettingsvermogen tijdens de bouw van alles! Veel succes met de bouw verder.
grt
Edwin ;)
-
Betreffende je lokje: de stoompijp leek niet zelfgemaakt, net als de dom. Klopt dat of ben je gewoon erg goed? (niet dat de trein er minder professioneel uitzag. ;) )
S
-
@ iedereen, bedankt voor de complimenten
@sven, schoorsteen is van philotrain, dom is een ingekorte dom van een 5500 van modelloco. De bel is wel zelfgedraaid uit messingstaf, hier moet alleen nog een klepeltje op. In principe zijn onderdelen zoals dom en schoorsteen ook goed uit styreen te maken, maar als het zo te koop is, of ik heb er nog wat voor liggen ga ik niet moeilijk doen.
Sander
-
Ziet er prachtig uit, Sander! (zou haast ook de jaren '50 als voorbeeld gaan nemen ;))
Maarten
-
Sander,
Vond het leuk je even gesproken te hebben in Rijswijk, ik vind het zeer mooi en ben benieuwt hoe het vordert in de loop van tijd!
Okke
-
Mooi projectje... wat aanvullingen:
- de laatste loods anno 1877 (NRS->SS->HSM->NS), de meest westelijke, werd gesloopt in 1961
- de laatste draaischijf, van 24 meter voor de lange Duitse locs 01,03.10 en 05(!)
werd pas gesloopt na de zomer van 1966. Tot 1966 kwamen 's zomers nog P8-en en 03.10-en op bezoek. Miv. zomerdienst reed NS elektrisch door tot Emmerich. Die draaischijf lag zuidelijk van de behouden gebleven tractiegebouwen van de in 1953 gesloopte SS-locloods (annex woonhuis).
Plaatje van L.J.P. Albers met links tractiegebouw en woonhuis op 1e etage uit maart 1958 (let op de achter de een na de laatste verwarmingsloc 1794 liggende schijf met daarachter een 2200 en twee 2400-en):
(http://www.spoorinfo.nl/images/ah.jpg)
www.spoorinfo.nl/images/ah.jpg
Modelspotter
-
@okke, ook leuk om jou eens gezien te hebben, toch leuk om iemand te kennen achter de berichten op een forum.
@modelspotter:
leuke info, Dit was overigens wel de schijf die bij de grotere 6 sporige loods lag (die ga ik niet maken dan wordt het wat te groot). Dit is al te zien aan de twee verdiepingen van de woning, want van de loods die ik maak heb ik foto's waar de loods er nog staat en de woning alleen nog maar begane grond heeft. De 6 sporige is als eerste afgebroken, ergens midden jaren 50 denk ik. De schijf die ik ga gebruiken bij deze loods is een 20m schijf. En de 1794, die komt er zeker nog een keer, die hoort gewoon bij Arnhem!
Sander
-
Inderdaad, de loods (ex-NRS en SS(1890)) waar het zichtbare huis bij hoorde is in 1953 gesloopt. De hiervoor vermelde in 1961 gesloopte loods was ook ex-NRS en ex-SS (1890) maar ging in 1892 naar de HSM. De 24 m. schijf werd in 1955 gelegd. De in 1949 gelegde 18 m schijf (in de plaats van de defecte oorspronkeijke 18 m. schijf) was kennelijk te klein voor de grote Duitse machines. Een 05 heeft zelfs een rs van 22275 mm.... Die moesten tot 1955 dus driehoeken bij Ah Goederen of Vork.
Modelspotter
-
Ik moet nog steeds een goede foto maken van de deurtjes, maar dit volgt nog.
Vrijdag de onderbouw voor de draaischijf opgehaald. Vandaag de oude put eruit gesloopt en een beetje begonnen met het aanbrengen van de eerste onderdelen op de onderbouw. Ik krijg van de week een bouwpakketje binnen voor 6v voeding en als die klaar is kan er echt begonnen worden.
Foto van het beestje:
(http://i68.photobucket.com/albums/i13/sander1985/modules/IMG_7238.jpg)
Meer foto's van de bouw van de draaischijf zullen nog wel volgen. ik hoop de schijf technisch in de kerwerkzaamheden nog.
sander
-
Hee leuk Sander die draaischijf van Henk Kooiman ben ik ook aan het inbouwen. Gaaf ding hoor!
Groet Jaap
-
Het is een heel mooi en degelijk ontwerp, een hele leuke uitdaging om er iets moois van te maken. Dat van mij wordt een 20m ns-schijf. Hoe ver ben je al Jaap, en wat voor schijf neem jij als voorbeeld?
Sander
-
Hij is ingebouwd en ben bezig de brug te bouwen. Beetje fantasie en de plaatjes goed bekeken die op de site van Henk staan. Aansturing en elektronica moet allemaal nog.
Groet Jaap
-
Zo, zoals beloofd in dit draadje een verhaaltje over mijn 8700 in aanbouw. Ik zet deze gewoon in dit draadje omdat de loc toch voor deze baan gebouwd wordt.
De loc is gebouwd op een drie-assige vuurloze loc van liliput.
Zo'n type als deze:
klik (http://www.liliput.de/index.php?option=com_artikel&link=99&hk=1&uk=1&a_id=670&link1=1&limit1=0&seite_a=0)
De loc heeft zo'n beetje de goede asafstanden en goede wielmaat voor de 8700. Het enige en ook meteen grootste nadeel is dat bij de loc het drijfwerk onder het machinistenhuis zit. De motor zit ook in het machinistenhuis dus er moet iets aan veranderd worden om het goed te krijgen.
Ik heb het drijfwerk en de cilinders verwijdert en de locatie van de motor nog gehandhaafd. De motor is in mijn geval nog een verhaal apart, ik heb de worm verprutst toen ik de worm van een asje van een kapot gegaan motortje wilde halen dus ik heb maar een nieuw locje met zwarte wielen besteld die de wielen en motor gaat doneren. Met het onderstel, de assen een reservemotor en andere wielen bouw ik dan nog wel een keer een 8500.
goed, terug naar het model. Ik heb een kapje van styreen gemaakt, met een keteltje van pvc buis. Er komen wat details van philotrain (schoorsteen, buffers, luchtpomp en later ook lantaarns). De dom is er een van een 5500 waar een stukje tussenuit is gehaald om de dom wat lager te maken. De bel is zelfgedraaid uit messingstaf (in freesbankje, maar dat kan net zo goed in vastgezette boormachine).
Ik ga voor een 8700 uit de vroege serie, een in duitsland gebouwde dus, en niet zoals philotrain een werkspoor versie.
De cilinders zijn ook van styreen met een messingbuisje erin ter lagering van de zuigerstang. Het drijfwerk heb ik deels uit de bekende setjes die bij Gm&S te koop zijn (de drijfstang), de orginele koppelstang van liliput en de rest van de onderdelen is met een klein freesbankje gemaakt uit messingplaat. De scharnieren heb ik gemaakt door een stukje messingdraad op een plaatje fosforbrons te solderen. Het plaatje daarna redelijk dicht om de messingdraad afgeknipt/vijlt. Deze steek je door de
twee delen die moeten scharnieren met een stukje vochtig papier ertussen. Dan heel kort aan de achterkant vastsolderen en je hebt als het goed is een werkend scharnier. Mocht alles vastzitten, dan gewoon losbakken en opnieuw proberen.
Het drijfwerk van de donorloc klopt niet echt met die van de 8700 dus vandaar de moeite om het zelf te maken.
De ketel is afneembaar, en schuift met de bovenkant van de vuurkist onder het machinistenhuis. het locje weegt door lood in waterbakken en ketel nu bijna 200 gram (zonder motor).
Goed foto's zeggen meer dan woorden dus hier maar wat foto's (als het goed is aankliknaar voor grotere)
(http://i68.photobucket.com/albums/i13/sander1985/IMG_6653.jpg)
de loc een tijdje geleden
(http://i68.photobucket.com/albums/i13/sander1985/IMG_7050.jpg)
(http://i68.photobucket.com/albums/i13/sander1985/IMG_7051.jpg)
zo ongeveer de huidige stand van zaken. Het naar beneden hangende deel van het drijfwerk is inmiddels goed gezet, hier moest toen nog een onderdeel van gemaakt worden.
(http://i68.photobucket.com/albums/i13/sander1985/IMG_7045.jpg)
De onderdelen voor het drijfwerk.
Ik ga binnenkort wel weer verder met deze loc, ik hoop snel de nieuwe donor binnen te krijgen, misschien dat ik ook al wel een losse motor bestel. Ik wil namelijk eerst de motor er goed in hebben zitten voordat ik de loc helemaal afrond.
als er vragen en of opmerkingen zijn, ik hoor het wel.
Sander
-
op het een na laatste plaatje lijkt je schoorsteen wel krom :D
-
Hoi Sander,
Mooi hoor, je zelf gebouwde lokje. Ziet er heel leuk uit. Weet niet exact, hoor de serie 8700 eruit zag, maar het zal zeker goed zijn.
Ik vind het leuk, om een stukje Arnhem te zien en ben dan ook benieuwd naar het eindresultaat.
Groetjes
Harry Stipkes
(die even snel een stukje schreef)
-
Harry,
Hier een link naar het utrechtsarchief met wat foto's van de 8700 serie.
klik (http://www.hetutrechtsarchief.nl/collectie/beeldmateriaal/zoeken/?q=8700&a2=&s=&a4=&d1=&d1=&t=)
Sander
-
Sander,
Is die stoomlok gedeeltelijk getekend in AutoCAd en geplot?
Gerard
-
gerard, nee dat is de loc niet, maar voor mij (autocad is een onderdeel van mn werk) is het goed te realiseren. Ik heb mijn locje wel gebasseerd op de simpele tekening uit het bekende waldorp boek dus ik kan niet garanderen dat de maten geheel kloppen.
Sander
-
Sander,
Die algemene tekening uit dat boek: stonden daar geen maten bij??
Als ik een model zelf- of ombouw, dan heb ik meestal wel een tekening met enkele maten. Deze tekening verklein/vergroot ik dan tot schaalgrootte door het vergroting-verkleiningspercentage te berekenen. Maat op kopie controlleren en als je het goed gedaan hebt, kun je de overige maten zo uit de tekening aflezen.
Te laat voor jou, maar bij het tekeningenarchief van het NVM hebben ze een tekening van een NS 8700.
Succes verder met bouwen.
Groetjes
Harry Stipkes
-
Harry,
Tuurlijk staan er in dat boek maten bij. het is eigenlijk alleen een grove maatschets vanaf de zijkant getekend. Het is dus een vrij grove basis. Alles staat er wel in, maar is lang geleden door iemand met de hand getekend, daardoor krijg je altijd afwijkingen. Over de tekening van de nvm, ik heb wel eens wat tekeningen gezien en sommige zijn erg oude tekeningen, gebasseerd op onderstellen die toen verkrijgbaar waren en getekend in soms wat afwijkende maten.
De tekeningen die ik zou bedoelen voor het echt op schaal kunnen maken zijn orginele tekeningen, en dan niet alleen een zijaanzicht, maar ook doorsnedes en/of aanzichten van bijvoorbeeld de voor of achterkant.
Sander
-
Zo, na ruim anderhalf jaar maar weer eens het stof van dit topic afblazen om weer wat progressie te laten zien. In de tussentijd is er een eigen huis gekocht en verbouwt en nu is er weer tijd voor modelbouw!
De materieelprojecten uit dit draadje staan een beetje in de ijskast, de 8700 ben ik nog niet tevreden met de loopeigenschappen, dus daar kom ik vast later op terug.
Ik ben wel verder gegaan met de modules van het stukje Arnhem (gisteren ook wel Herman genoemd ;D).
De draaischijf is nu mijn belangrijkste aandachtspunt en dit schiet lekker op. Daarna ga ik verder met de loods.
Wat foto's van de vorderingen van de laatste tijd:
De draaischijf is gemaakt naar het voorbeeld van Den Haag, in Arnhem lag op deze plek geen 20m schijf (om het op de modelbaan wat leuker te maken komt er bij mij dus wel een), en van die in Den Haag had ik voldoende foto's voorhanden om die als uitgangspunt te nemen.
(http://i68.photobucket.com/albums/i13/sander1985/modules/IMG_9837.jpg)
De put in aanbouw van styreen, dit wordt nog geplamuurd en geschuurd.
(http://i68.photobucket.com/albums/i13/sander1985/modules/IMG_9844.jpg)
In de put op maat gemaakte stukjes dwarsligger aangebracht voor de draagrail
(http://i68.photobucket.com/albums/i13/sander1985/modules/IMG_9845.jpg)
En bijna rond, de laatste zijn los op de rail geschoven en daarna vastgelijmd omdat je anders de rail er nooit tussen gebogen krijgt.
(http://i68.photobucket.com/albums/i13/sander1985/modules/IMG_0308.jpg)
Even een plaatje met loc er op, staat toch altijd leuk
(http://i68.photobucket.com/albums/i13/sander1985/modules/IMG_0310.jpg)
De draagrail en afdekkappen van de wielen op de foto
(http://i68.photobucket.com/albums/i13/sander1985/modules/IMG_0313.jpg)
De draagbalk (aluminium) is naar de uiteinden dunner gefreesd zodat de schijf goed in de put past
(http://i68.photobucket.com/albums/i13/sander1985/modules/IMG_0330.jpg)
Eerste details, de remhandel en iets wat denk ik de stoppenkast is. Deze laatste wordt nog aangepast, ik heb inmiddels een betere foto gevonden waarop net wat dingen duidelijker staan waardoor ik het beter kloppend kan maken.
(http://i68.photobucket.com/albums/i13/sander1985/modules/IMG_0333.jpg)
En tenslotte een overzichtje met de afwatering/onderhoudsgeul in de put (wie weet waar deze voor diende mag het zeggen, mijn twee benamingen zijn slechts gissingen).
Zodra er weer wat vorderingen zijn laat ik het weer zien!
Sander
-
Hey Sander,
Leuk dat jij ook weer verder gaat met Arnhem! Ziet er goed uit, ik houd je draadje in de gaten! Alhoewel ik qua periode wat later zit (maar er achter kom dat ik steeds verder terug ga qua tijd...), zullen we vast overeenkomsten gaan ontstaan. Wellicht gebruik maken van elkaars researchwerk?
Groet,
Niels
-
Leuk project.
De locloods van Arnhem vind ik de mooiste
die in ons land heeft bestaan (y)
Succes.
gr Ed.
-
@Niels, Zo gek veel researchwerk heb ik eerlijk gezegd niet, wat foto's uit boeken, baanplan uit vervlogen stoom en wat simpele tekeningen van de loods uit een ander boek. Ook heb ik een simpele tekening van de oranjebrug die ook een prominente rol op mijn baan gaat krijgen
Mijn stukje ligt natuurlijk ook weer een aardig eind van het werkelijke station af. Ik zal eens kijken wat ik aan foto's heb van het gebied meer rond het station, want dat is het deel waar jij meer mee bezig bent volgens mij.
@ed, op pagina 1 staan al wat foto's van de huidige stand van zaken van de loodsbouw, de basis is er dus al een heel eind.
Sander
-
Ja heb ik gezien,ziet er goed uit.
Ik had hem ook al live gezien volgens mij,top (y)
gr Ed.
-
@Sander. research is een groot woord, meer een speurtocht naar fotos op het internet. Ik zit inderdaad met het station van Schelling te pielen. De Oranjebrug, welke is dat? Foto's overigens zeer welkom. (y)
Groet,
Niels
-
Dat is de wegbrug over het spoor vlak voor/na (ligt er aan van welke kant je kijkt) de splitsing Utrecht/Nijmegen. Er ligt daar nu nog steeds een brug alleen is die niet zo mooi als vroeger.
Dit is de tekening die ik heb (het is een halve tekening, dus even gespiegeld voor het hele beeld). In uit mn hoofd gezegd de een-na-laatste Rail Magazine staat een hele mooie jaren '60 foto met 1300 en 1100 waarop de onderzijde van de brug mooi zichtbaar is.
(http://i68.photobucket.com/albums/i13/sander1985/brug/brug_totaal.jpg)
Sander
-
Hoi,
Ik had heel niet in de gaten dat er meerdere Arhnem-bouwers zijn. Ik zal dit draadje met plezier blijven volgen.
Ben zelf een Utrechter wonende in Tiel maar met een zwak voor Arhnem.
Groeten Koen
-
De draaischijf ziet er veelbelovend uit (y) De locloods en 8700 zijn ook om van te smullen.
Ik ben zelf met een Duitse 24m draaischijf bezig.
Veel plezier met het bouwen
Rick
-
Er is weer wat gedaan aan de draaischijf.
Aan de kant van de bediener begint het aardig op te schieten, het bedieningskastje met gekannibaliseerd rookkastdeurwieltje van philo als schakelwiel erop. Er komt nog iets op wat een paneeltje met schakelaars voor moet stellen. Verder staat het frame voor de aandrijving er en de kast waar de overbrenging naar de onderkant van de draaischijf zit. Het stoppenkastje is ook vernieuwd naar voorbeeld van een betere foto die ik gevonden had.
Hierbij dan even een samengesteld plaatje van 4 kanten:
(http://i68.photobucket.com/albums/i13/sander1985/modules/bediening-draaischijf.jpg)
Sander
-
Hallo,
Echt heel mooi gedaan. Dit is nou echte modelbouw!!
Als echte Arnhemmer blijf ik dit volgen.
Succes verder,
Harry
-
In dit draadje ga ik net als eerder ook wat van de bouw van materieel laten zien waar ik mee bezig ben voor op de baan. In de kerstvakantie even niet zo'n zin in de draaischijf, daar ga ik binnenkort wel weer mee verder dus heb ik even wat messing uit de kast getrokken. Het zijn 4 rijtuigjes uit Zweden van het merk Perl-model, deze hebben een jaar of 6 dienst gedaan bij de NS na WOII i.v.m. het materieeltekort in die tijd. Ik wil de variant maken met gedeelde bovenraampjes (beide versies hebben in NL gereden), alleen de kit is bedoeld voor de variant zonder, dus de spijltjes zijn zo her en der doorgeëtst. Ik ga waarschijnlijk van heel dun draad zelf een poging wagen om het te maken want met die kleine ruitjes hebben ze net wat meer sfeer.
Goed wat foto's van het resultaat zo ver. Ik heb eerst 1 rijtuig voor een groot deel gebouwd en ben nu bezig met de andere 3 om die in serie net zo ver te krijgen als de eerste om ze vervolgens alle 4 tegelijk af te werken.
(http://i68.photobucket.com/albums/i13/sander1985/rijtuigjes/IMG_0633.jpg)
(http://i68.photobucket.com/albums/i13/sander1985/rijtuigjes/IMG_0635.jpg)
(http://i68.photobucket.com/albums/i13/sander1985/rijtuigjes/IMG_0637.jpg)
(http://i68.photobucket.com/albums/i13/sander1985/rijtuigjes/IMG_0644.jpg)
(http://i68.photobucket.com/albums/i13/sander1985/rijtuigjes/IMG_0643-1.jpg)
Sander
-
is het deze ?
http://www.perlmodell.se/best037.htm
erg mooi hoor , zijn ze prijzig?
gr jan
-
Dat zijn ze inderdaad. Ik heb iets meer dan 85 euro per stuk betaald. Daarvoor krijg je wel een complete kit incl. interieur (exlc verf). Het is een hoop geld, maar er zit erg veel bouwplezier aan en levert een uniek treintje op.
Sander
-
Gebouwd zien ze er beter uit dan in de platte variant (y)