BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: knop op 30 November 2008, 08:45:55
-
hallo,
ik heb een br 23 van roco in HO.
ik wil er graag van die lange groene personen wagons achter hebben,
alleen ik kan maar geen mooie vinden. zijn er bepaalde rijtuigen die achter een br 23 horen of maakt dit weinig uit ?
als jullie een paar mooie wagons weten dan hoor ik het graag
mvg
johannes
-
niemand ? ???
-
Rustig, rustig... de helft zit in Rijswijk en de ander helft is net wakker... ;)
Als ik even Google, kom ik o.a. het volgende tegen:
- Umbauwagen
- Mitteleinstiegswagen
- Silberlinge
Maar ik ben geen Duitslandkenner, dus: ff geduld tot een expert je op het goede spoor zet. :)
-
Historisch verantwoord rijdend, of met een museumtrein?
Dan met Roco plan D of fraaie Artitec plan E rijtuigen. Staat ook mooi.
-
Hang er een sleepje groene blokkendozen achter á la VSM...
-
K1 rijtuigen zoals bij de Stoomstichting.
-
K1 rijtuigen zoals bij de Stoomstichting.
Te koop bij Olaerts in België...
-
Hoi Johannes,
De Baureihe 23 is gebouwd ter vervanging van de Baureihe 3810, ook wel bekend als de Pruisische P8 of "Das Mädchen für Alles". Een 23 reed van alles, zoals een lichte sneltrein, een zware personentrein of een goederentrein. Ironie van de tijd: de serie 23 heeft nooit de hele serie 38 kunnen vervangen. Toen de laatste 38er buitendienst ging, reden er al een paar jaar geen 23ers meer in reguliere dienst...
Eigenlijk is elke samenstelling met rijtuigen uit tijdperk 3 wel voorgekomen. Reinier noemde er al een aantal. Als ik diverse catalogi van de afgelopen jaren doorkijk, kom ik veel van deze rijtuigen tegen.
Liliput 383191-383691 Schürzenwagen
Roco 44252-44254 Umbauwagen drie-assig
Roco 44439-44449 Hechtwagen
Roco 44546-44549 Eilzugwagen
Roco 44680-44682 Mitteleinstiegswagen
Roco 44752-44761 D-Zugwagen
Roco 45242-45244 Umbauwagen vier-assig
Roco 45480-45482 Silberlingen
Roco 45660-45663 Einheits-Schnellzugwagen
Veel treinen werden samengesteld met verschillende soorten rijtuigen.
Internet staat vol met interessante foto's. Kijk maar eens rond.
Hopelijk kun je nu een keuze maken.
-
dankje voor alle reacties,
ik denk dat het wel moet lukken om een keuze te maken,
ik zal er vanavond eens even goed naar gaan kijken,
ik ga nu namelijk naar een vriend aan zijn baanwerken
mvg
johannes
-
hallo
ik heb eens even rond gekeken en ik vind de roco 45242 45243 en de 45244 wel mooi rijtuigen. ze zijn ook niet gek in prijs namelijk € 32
alleen als je op deze link klikt http://www.roco.co.at/index.php?id=104&Anfangsposition=0&artikelnummer=&bezeichnung=Umbauwagen&bahnverwaltung=&epoche=&spur=&stromsystem=&merkmale=&Submit=Suchen
zijn de bovenste rijtuigen slechts 18 euro zijn dit de N spoor rijtuigen ?
mvg
johannes bergsma
-
Ook niet onbelangrijk, 23ers werden vanuit Saarbrücken ingezet met wendezüge bestaande uit Umbau 3assers en een mitteleinsteig stuurstandrijtuig type BDylf456/457, of ze ook nog met silberlinge als wendezug gereden hebben weet ik niet, de Br78ers( rond Wuppertal) wel in iedergeval.
Als je het historische bahn (http://drehscheibe-online.ist-im-web.de/forum/list.php?17) forum op drehscheibe volgt kom je vanzelf wel topics met foto's tegen, je kan natuurlijk ook vast beginnen zelf alle 817 pagina's met topics door te zoeken maar dan ben je wel even bezig ;) ;D
Groetjes Michiel
-
23ers werden vanuit Saarbrücken ingezet met wendezüge bestaande uit Umbau 3assers en een mitteleinsteig stuurstandrijtuig type BDylf456/457
Betekend dit dat er ook vanuit het stuurstandrijtuig bediend werd?
André
-
heeft dat forum geen zoek functie ?
???
ik zie het zo snel niet staan, je zegt dus dat ze met 3 assers reden dus de roco rijtuigen zijn niet goed ?
johannes
-
zijn de bovenste rijtuigen slechts 18 euro zijn dit de N spoor rijtuigen ?
Nummers die beginnen met 24xxx zijn N-spoor.
Gr, Ben.
-
@spoorrelais, daar kan ik je zo even geen antwoord op geven, de techniek om de stoomloc te bedienen vanauit de stuurstand was er in iedergeval wel want dat deed de Lübeck-Büchener Eisenbahn in de jaren 30 al doormiddel van electromotoren met kettingaandrijving in de stoomloc.
@Johannes, de zoekfunctie van drehscheibe is alleen nog te gebruiken als je je aanmeld en dus inlogt. Je kan de zoekfunctie ook omzeilen door gewoon met google te zoeken.
Wat de rijtuigen betreft, als je met wendezüge( trek/duwtreinen met één loc en een stuurstandrijtuig) wilt rijden dan zijn de Umbau 4assers niet bruikbaar, in jou link zie je zowel 3 als 4assers. De 4assers zijn nooit voor trek/duw verkeer geschikt geweest.
Om mijn vorige post nog aan te vullen, er waren ook mitteleinsteig stuurstandrijtuigen zonder bagageafdeling deze waren type Bylf436/437 als het goed is( zeg dat even zonder op te zoeken uit m'n hoofd). Deze rijtuigen zijn er zover ik weet niet in model, maar welk type stuurstandrijtuig er gebruikt werd beïnvloed de rest van de trein. Als de stuurstand een bagageafdeling heeft zullen de rest van de rijtuigen dat niet hebben. Heeft de stuurstand geen bagage afdeling dan kan er nog een umbau 3asser met bagageafdeling in de trein zitten.
Groetjes Michiel
-
eventueel een 3 tal silberlingen met een stuurstand eraan knopen, fleischmann heeft mooie, maar ik ben niet helemaal overtuigd van de maatvoering, er schort iets aan, maar ik weet niet wat. ik heb ergens een foto van een br23, maar dat zit ergens in het grijze archief van de DB-afdeling, leuk om te weten, maar verder doe ik er niets mee.
volgens mij zijn er nog wel umbauers en silberlingen naast elkaar gebruikt, dus dat is ook een leuke mogenlijkheid?
oftewel, mogelijkheden legio, zolang het tussen de jaren 50 en eind jaren 70 heeft gereden, kan het!
Timo
-
De drieassige Umbauer reden altijd in paren:
B+B
B+AB
B+BD
Deze paren waren altijd zo gekoppeld, dat de toiletten aan de "buitenkant" van een paar Umbauer zaten. Natuurlijk kwamen er wel eens uitzonderingen voor. De praktijk is vaak anders dan de theorie. 8)
Een mengsel van vierassige Umbauer met Silberlingen is ook vaak voorgekomen. Dan is, zoals Michiel al schreef, geen Wendezugbetrieb mogelijk.
#Timo:
De Silberlingen van Fleischmann kloppen in de maatvoering, behalve in de lengteschaal. Deze is namelijk 1:93 in plaats van 1:87.
-
zijn dit http://link.marktplaats.nl/208449369 bijvoorbeeld goede silberlinge ?
en kan ik deze ook gebruiken achter een E41 tijdperk 3 ?
mvg
johannes
-
Opzich zijn de rijtuigen goed, maar wat lengte schaal betreft zijn ze veel te kort en op 3 rijtuigen 2 rijtuigen met eerste klas is een beetje veel.
Als je echt als purits wil gaan kijken dan moet je bij alle n rijtuigen( silberlinge, mintlinge en rotlinge) opletten dat de rijtuigen met rz in de type aanduidingen alleen achter electrische locs en diesellocs met electrische verwarming en energie voorziening bruikbaar zijn. Maar dat zijn dingen die alleen zichtbaar zijn aan de type aanduiding en de draaistellen.
Groetjes Michiel
-
dus je raad me ze af om te kopen ? welke raad je me aan ?
ik vind opzich silberlinge mooi en ik vind van die umbauw rijtuigen ook er mooi achter een stoomloc.
ik hoor het wel
de fleischmann silberlinge kloppen dus niet kwa maten ?
mvg
johannes
-
ik kwam deze 3 assers tegen http://link.marktplaats.nl/212264958 is dit wel wat ?
mvg
johannes bergsma
-
Roco heeft deze drie-asssige Umbauer vroeger in een meer donkere kleur uitgebracht, dan de latere versies. Ik vind deze donkere kleur minder realistisch, maar dat is mijn smaak. De wagen van Marktplaats heeft ook deze donkere kleurstelling. De oude versies hadden ook een slechter kortkoppelmechaniek. Als je nu of in de toekomst kortgekoppeld wilt gaan rijden, dan moet je daarop letten.
Succes ermee.