BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: Nijboer op 29 November 2008, 13:16:30

Titel: hoe werkt dat nou met een slakkenkuil
Bericht door: Nijboer op 29 November 2008, 13:16:30
Ik wil dus een slakkenkuil bij mn toekomstige stoom depotje hebben.

Aangezien ik de stoommachines niet heb meegemaakt weet ik er eigenlijk
weinig van hoe dat nou ging op een depot.
Zand, water, opstookhout zijn wel duidelijk, maar ik begrijp die slakkenkuil
niet goed.  Waar en hoe kwamen die slakken er nou precies uit? Blijkbaar kwamen
ze in de kuil terecht, waarna ze met een kraantje eruit geschept werden
om vervolgens in een wagon gegooid te worden.

groet,
Collin
Titel: Re: hoe werkt dat nou met een slakkenkuil
Bericht door: Rob Bogers op 29 November 2008, 13:21:15
Misschien wel kort door de bocht maar de slakken waren het afval van verbrande kolen. Deze werden aan de voorzijde uit de verbrandingskamer geschept en in de slakkenkuil gegooid. Als je eens kijkt op de site van Miba http://www.miba.de/ vind je vast wel boekjes die daarover veel onderwerpen hebben. Zoek vooral ook eens in een goede boekhandel. Als je op het net wilt gaan zoeken gebruik eens de zoekterm "Bahnbetriebswerk". Ik weet zeker dat je veel informatie kunt vinden over stoom gerelateerde werkplaatsen.
Titel: Re: hoe werkt dat nou met een slakkenkuil
Bericht door: santerdam op 29 November 2008, 13:28:33
Zie nproject stoomdepot (http://www.nproject.nl/diversen/het-stoomdepot.html). Daar staat een aardige beschrijving.

Sander
Titel: Re: hoe werkt dat nou met een slakkenkuil
Bericht door: Hans Reints op 29 November 2008, 16:35:43
Kleine correctie, uit de rookkamer schepte men stibbe (roet, vuil) en de slakken lagen/zaten in de asdak onder de vuurkist en/of op het rooster.
SK ;)
Titel: Re: hoe werkt dat nou met een slakkenkuil
Bericht door: Roelof op 29 November 2008, 16:47:08
zoiets?

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0396_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0396_1.jpg)

Groet, Ronald.
Titel: Re: hoe werkt dat nou met een slakkenkuil
Bericht door: Hans Reints op 29 November 2008, 16:57:04
Ja, Stibbe
Titel: Re: hoe werkt dat nou met een slakkenkuil
Bericht door: Moddemeijer op 29 November 2008, 19:12:47
Ik denk dat je niet goed weet wat slakken zijn.

Goede kwaliteit kolen brand schoon op. Na verbranding houd je niets over. Maar bij slechtere kwaliteit kolen zitten er ontbrandbare resten in de kolen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan steenresten. Die ontbrandbare resten, als ze klein zijn, vallen tijdens de verbanding door het rooster het rooster in de aslade. Dit noemen we as. De grotere resten klonteren op het rooster. Die klonten noemen we sintels of slakken. Afhankelijk van de kwaliteit van de kolen heb je geen, weinig of veel slakken.

Bij de kolenstook thuis brandde Donetz antraciet vrijwel schoon op, maar de Limburgse kolen vormde veel slakken. Als kind heb ik thuis vaak met een pook en slakkentang de slakken uit de kolenkachel mogen peuteren. Als je het kon betalen stookte je thuis liever Donetz uit Rusland dan Nederlandse kolen.

Het vuur en de kolen liggen op het rooster. Daaronder zit de asbak. Het rooster kan een vast rooster zijn of een valrooster of schudrooster. Het legen van de asbak of het uitstorten van het vuur aan het einde van de dienst bij koud wegzetten gebeurde boven de slakkenkuil. De slakkenkuil stond vol met water om het vuur meteen uit te doven.

Zie ook
http://home.hccnet.nl/wim.sels/Een%20Spoorman%20in%201943.htm
en
http://elloco.web-log.nl/world/2007/01/stoomlocomotiev.html
Titel: Re: hoe werkt dat nou met een slakkenkuil
Bericht door: Steen op 29 November 2008, 20:37:25
Moddemeijer,
Waarom verbranden die resten dan niet als ze ontbrandbaar zijn? Of bedoel je misschien onbrandbaar? ???

Mvg: Steen
Titel: Re: hoe werkt dat nou met een slakkenkuil
Bericht door: br212 op 29 November 2008, 21:05:13
De resten (slakken) branden niet. Onbrandbaar dus.
Titel: Re: hoe werkt dat nou met een slakkenkuil
Bericht door: timtrein op 29 November 2008, 22:20:19
Ik heb trouwens nog nooit stoomlocs gezien waarbij geen as vrij kwam. Loc-kolen slakken altijd wel een beetje. Na een rijdag ongeveer een of twee kruiwagens vol, zoiets. Sterk afhankelijk van wat je trekt en hoe groot je loc is natuurlijk :P