BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: Locorail op 27 November 2008, 21:54:49
-
Hallo,
Heb hier met de zoekmodus aan het zoeken geweest naar wat de juiste/goede afstand is tussen de draadstangen van een spiraal
Heb helaas niets kunnen vinden, gebruik multiplex van 8mm met draanstangen van 6mm.
Spoorse
Locorail
-
http://www.stayathome.ch/gleiswendel.htm
gr. Frank
-
Heb helaas niets kunnen vinden, gebruik multiplex van 8mm met draanstangen van 6mm.
Schaal die je rijdt, radius, etc? Iets meer info zou wel gemakkelijker zijn om je te helpen..... ::)
Grtz, 8) Ronald 8)
-
Schaal die je rijdt, radius, etc? Iets meer info zou wel gemakkelijker zijn om je te helpen..... ::)
Grtz, 8) Ronald 8)
Zeer juist Ronald ;), schaal HO , radius 675mm , zodoende heb ik 2.5 omwenteling nodig om aan 2.5% een hoogte van 20cm te overbruggen.
Dit laatste volgens Wintrack
@ Frank, kan hier ook niet onmiddellijk de afstand vinden. Kan ook aan mij liggen met men zeer beperkte kennis van de Duitse taal
Spoorse
Locorail
-
De afstand van de draadstangen: 20 gedeeld door 2,5 is 8 cm.
Per omwenteling stijgt de baan 8 cm.
succes,
Ruud
-
Mogelijk zie ik het te simpel Ruud maar volgens mij heb jij nu niet de afstand tussen de draadstangen maar de afstand tussen de niveau's berekend :P
Met deze diameter van de spiraal (h.o.h. buitenste? spoor van 1350 mm) zou ik voor mijn gevoel toch iedere 45 graden een draadstang willen hebben (dus 8 aan de binnenzijde en 8 aan de buitenzijde).
-
@ Frank, kan hier ook niet onmiddellijk de afstand vinden. Kan ook aan mij liggen met men zeer beperkte kennis van de Duitse taal
Spoorse
Locorail
En om welke afstand gaat het dan, de afstand tussen de lagen, of de plaatsing van de draadeinden in de cirkel. Je vraag is in het nederlands, maar voor mij is het chinees.
Mvg
Wim.
-
hmmm lekker Wim, sambal bij? Weer eens wat anders dan de speculaas die we hier soms krijgen 8)
Ik had de indruk dat Locorail al wel had uitgerekend hoeveel hoogte overbrugd moest worden en hoeveel helling hij toelaatbaar acht. Daarmee is de laagafstand indirect ook bekend...(ik neem aan dat hij de dikte van zijn multiplex wel kent). Rest dus m.i. de onderlinge afstand tussen de draadstang-'pijlers'
-
misschien geeft deze foto je een idee
(http://i76.photobucket.com/albums/j10/Petdig1/spiraaltussenzicht-1.jpg)
Zijn er dus acht per circel. Diameter is hier wel 2 mtr. Bij een diameter van 1450 mm is 6 wel het minimum en 8 eerder aan te bevelen
Groetjes
Peter
-
hmmm lekker Wim, sambal bij? Weer eens wat anders dan de speculaas die we hier soms krijgen 8)
Ik had de indruk dat Locorail al wel had uitgerekend hoeveel hoogte overbrugd moest worden en hoeveel helling hij toelaatbaar acht. Daarmee is de laagafstand indirect ook bekend...(ik neem aan dat hij de dikte van zijn multiplex wel kent). Rest dus m.i. de onderlinge afstand tussen de draadstang-'pijlers'
Dat is wat jij aanneemt, maar is dat ook de vraag?
Maar dat is toch niet zo moeilijk, daar hoef je niet eens voor te rekenen.
Kwestie van een PLUS en een KRUIS tekenen door het midden van de cirkel.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/original_version_afstand.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/original_version_afstand.jpg)
Volgens mij wordt er dus moeilijk gedaan over iets heel simpels.
Mvg
Wim.
-
dus tijd voor een chineesje.... ;D
-
Acht paar draadeinden, dus om de 45o, zijn in mijn ogen voldoende.
Tip: De draadeinden kunnen ook voor de elektrische voeding zorgen.
-
Aan allen
Bedankt voor de info, dus acht zullen het er worden.
@ Wim, de 24 , de 62 en als dessert de 84 zijn zeer lekker.
Spoorse
-
Zorg er in ieder geval voor dat de binnenste draadeinden (in de binnencirkel) ver genoeg van de rails aangebracht worden om botsingen met lange rijtuigen in de bocht te voorkomen. dat was mij ook overkomen bij het bouwen van mijn eerste spiraal en het is zonde van het hout en het vele werk dat je er in steekt.
-
Rob, zal hier zeker rekening mee houden.
Thanks
-
Andere raad, neem niet de kleinste radius in de binnenbocht, geeft vaak problemen met het stijgen van een langere trein. Wim gaf het al aan hoe je kunt "berekenen" hoeveel draadeinden je nodig hebt. Hoe meer draadeinden je neemt, dus opdelen van een cirkel hoe meer stevigheid de spiraal krijgt. Als je de ruimte hebt maak een ovaal met een aantal rechte stukken rails, dit is beter dan een spiraal waarin de trein continue de bocht doormoet bij het stijgen. Ik hoop dat de raad nuttig is.
-
Als laatste dan ook nog een tip van mijn kant, voorzover nog niet bekend.
Zorg dat het buitenste spoor het stijgende spoor is en het binnenste spoor het dalende spoor.
Uiteraard bij een dubbelsporige railspiraal ::)
Erich
-
@ Rob, de door jou gegeven tips zijn zeker nuttig.
De door mij opgegeven maten zijn deze van de binnenbocht, aangezien hier stijgend verkeer is.
In mijn tweede schaduwstation moet er een stijging van 40cm overwonnen worden, daar heb ik gebruik gemaakt van een ovaal.
Spoorse
-
Een vraag voor Rob Bogers:
Waarom liever een ovale spiraal? Is dat om de trein op het rechte spoor weer "op adem" te laten komen? Als je er ruimte voor zou hebben, kun je toch net zo goed een spiraal met een grotere boogstraal maken?
Nog een tip:
Maak in de spiraal verkanting aan: de binnenkant, bijvoorbeeld, een mm lager monteren dan de buitenkant. Juist bij draadeind is dat heel precies instelbaar.
-
@Basilicum. Ik had een spiraal (rond) en viersporig maar omdat ik veel problemen kreeg met het stijgingspercentage op het binnenste spoor heb ik de hele zooi weer afgebroken en er een ovale spiraal van gemaakt en ja, op de rechte stukken kan de trein makkelijker stijgen dan in de bocht (minder wrijving van de wielen) Als je verkanting aan wilt brengen kun je dat volgens mij beter doen met luciferstokjes onder de rails, nog beter, stukjes balsahout van 1 mm. Als je dit gaat doen in de spiraal zelf krijg je last van wringen van het hout en zeker dikker hout gaat op den duur breken, zeker op de stukken naar het rechte deel (als je ovaal gaat bouwen) Immers daar moet je van verkanting weer naar vlak. In het ergste geval (te langzaam rijden) zou het kunnen dat de rijtuigen omvallen. Maar dit is een persoonlijke mening, ik heb daar geen ervaring mee maar heb dit wel eens gelezen.