BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: Karst Drenth op 26 November 2008, 23:52:55
-
Hoi,
Ik blijf aanhet vragen zo ;)
Na de AKI's, nu over een normaal NS Lichtsein dat staat als inrijsein dat toegang geeft tot twee kopsporen.
Welk seinbeeld geeft dit sein ? Geel of Geel knipper. Dit omdat het kopspoor immers geen sein heeft maar een stootblok met bord...
Grtzz,
Karst
-
geel sein, voorafgaand aan het afsluitsein op stootjuk.
Geel knipper kan ook, als je trein op bezet spoor binnenkomt (staat een versterkingsstel of een te combineren treindeel voor)
-
...Geel knipper kan ook, als je trein op bezet spoor binnenkomt...
Dank Wim, helaas kan Koploper dit nog niet kan ik dit nog niet met Koploper :(
Grtzz,
Karst
-
http://www.railpedia.nl/display/test/NS-seinstelsel
-
Dank Wim,
en dan vooral deze link (http://www.irse.nl/uploads/media/Boek_NS_Lichtseinstelsel_van_Peter_Middelraad.pdf)
Grtzz,
Karst
-
Dank Wim, helaas kan Koploper dit nog niet :(
Grtzz,
Karst
Hallo Karst,
Weet je dat zeker? Koploper kan je wel met een vaste treinroute bezet spoor laten inrijden. Het sein gaat dan echt op geel knipper.
Verdere uitleg doe ik niet hier.
Mvg,
Paul.
-
@Paul
Niet helemaal zeker dus :-[ :-[
En al helemaal niet meer nadat je me de PendelBaan.bck terug gestuurd hebt ;D ;D ;D
Ik moet direct toegeven, dat ik ( nog ) niet zie hoe het gedaan is, maar daar kom ik wel achter :P
@Anderen
Het werkt/kan dus wel !! 8)
Grtzz en bedankt,
Karst
-
Dag luitjes.
Het gaan van een trein naar een kopspoor of bezet spoor is altijd met geel knipper.
Geel knipper wordt altijd voorafgegaan door geel.
Het sein beeld geel knipper betekent rijden op zicht.
Stoppen voor elk in het spoor zich bevindend belemmerd object.
Groetjes Chris
Bezig met de opleiding machinist ;D
-
...Het sein beeld geel knipper betekent rijden op zicht...
Precies hier doelde ik op. En vandaar ook de vraag !
Paul heeft me laten zien, dat bij de juiste keuze van seinen Koploper dit automatisch goed doet !!
Bedankt Chris, is zaterdag en zondag te zien in Rijswijk ;)
Grtzz,
Karst
-
Het gaan van een trein naar een kopspoor of bezet spoor is altijd met geel knipper.
Onjuist. In de praktijk kun je beide seinbeelden krijgen bij het rijden naar een kopspoor. Na geel zou je rood verwachten, maar op een juk kan gerust een afsluitbord staan (wit bord met rode horizontale streep) wat exact hetzelfde betekend als een rood sein. Stop voor het sein!
Voor de veiligheid zou je kunnen zeggen dat je misschien maar beter altijd geel knipper zou moeten krijgen bij het rijden naar een kopspoor. Maar de praktijk leert ons anders.
Chris let dus goed op als je in de praktijk gaat rijden. Voor je het weet ben je te zien op TV en sta je in de kranten.
Voor Karst misschien een idee om zo'n bord op het juk te plaatsen en je kunt met geel binnen komen ;)
Groeten Marcel
-
...Voor Karst misschien een idee om zo'n bord op het juk te plaatsen en je kunt met geel binnen komen ;) ...
Er zitten borden op mijn stootjukken, maar dat zijn helaas de Duitse... en die begrijpen nederlandse machinisten niet ;) ;D
Dus heb ik toch maar geel-knipper gemaakt, wel zo veilig :)
Nog wel even een noot, over hoe goed Koploper het doet ! Na het instellen van geel knipper op de inrijder, bleef het voorgaande sein keurig geel ipv groen/groen-knipper. Geheel conform de werkelijkheid. 8) 8)
Daar het baantje waarop het gebruikt wordt voornamelijk als demo baan voor digitale componenten dient, heb ik een beetje vals gespeeld... zodat nu het voorgaande sein toch groen/groen-knipper toont :-[ :-[
( anders was er nooit een groen sein te zien :( )
Grtzz,
Karst
-
Karst,
Er zijn twee mogelijkheden:
Seinbeeld naar kopspoor zonder spoorstroomloop (=treindetectie) is altijd geelknipper.
Seinbeeld naar kopspoor met treindetectie is geel.
De seinbeelden naar de kopsporen van Den Haag Centraal zijn Geel omdat de sporen van treindetectie zijn voorzien.
Opstelsporen zijn in het algemeen niet van treindetectie voorzien; dus seinbeeld geelknipper.
(voor mijn werk ontwerp ik seinwezeninstallaties)
Groet,
Ruud
-
Mooi Ruud,
prima info :)
Weet jij toevallig ook hoe het zit met wel gedetecteerde kopsporen die te kort zijn voor een normale remweg ??
Grtzz,
Karst
-
Karst,
Dit weekend druk bezig geweest met testen in verband met de ombouw van het emplacement Baarn.
Vandaar deze late reactie.
Als de remweg te kort is toont het sein voorafgaand aan het sein dat toegang geeft tot het kopspoor geel met een cijfer of er is een snelheidsbord geplaatst.
Per situatie moet bepaald worden wat de beste oplossing is.
Twee voorbeelden:
Baarn: de trein uit Soest komt na de ombouw van afgelopen weekend binnen op spoor 4 (=kopspoor).
Het sein voor het kopspoor toont geel en het sein daarvoor geel 6.
Den Haag Centraal: Voor het sein dat toegang geeft tot de kopsporen staat een snelheidsbord 4. De wisselstraat mag hier met maximaal 40 km/h bereden worden.
Groet,
Ruud
-
Karst: Weet jij toevallig ook hoe het zit met wel gedetecteerde kopsporen die te kort zijn voor een normale remweg ??
Karst,
In het Nederlandse seinstelsel KAN een (sein)afstand NOOIT te kort zijn voor een remweg. Het Nederlandse seinstelsel is een zgn. snelheidsstelsel. Dit in tegenstelling tot de meeste andere landen waarbij een zgn. richtingsstelsel gebruikt wordt.
In een richtingsstelsel moet je allerlei truccen uit gaan halen om te zorgen dat je de snelheid in de hand houdt en krijg je o.a. te maken met zaken als "doorschietruimte"
In Nederland stuurt het seinstelsel op snelheid. Het voorgaande seinbeeld is altijd dusdanig dat je het seinbeeld van het volgende sein kan opvolgen, of dit nu een "normaal" sein is, een afsluit sein (op een stootblok) of een sluitsein (van een trein als je bezet spoor oprijdt). Daarom hebben we in Nederland ook "koeiekoppen" omdat het soms WEL handig is om te weten welke kant je opgaat. Meestal kan je in Nederland uit het seinbeeld wel afleiden welke route je gaat rijden, maar bij het uitrijden van een station na stoppen (Heerhugowaard richting het Noorden) of bij een hogesnelheidswissel is het wel handig om te weten of je de goede kant op gaat.
-
In feite bestaan er wel seinen die te kort op elkaar staan voor remweg, maar zoals voorgaande al zei word dat sein dan voorafgegaan door een snelheids vermindering, mooi voorbeeld Nieuwerkerk a/d IJssel, daar is de sein afstand minder als 400 m, maar word het stoptonende sein vooraf gegegaan door geel 4 --> geel.
Helaas staan niet overal koeiekoppen, zoals bv Barendrecht vork, hier zie je dus niet welke kant je opgaat ::)
-
In feite bestaan er wel seinen die te kort op elkaar staan voor remweg
En dat klopt dus niet. Wat wel klopt is: In feite bestaan er wel seinen die te kort op elkaar staan voor EEN STANDAARD remweg. Met dien verstande dat je het dan hebt over een remweg die past bij de terplaatse maximale baanvaksnelheid.
Indien seinen dichter op elkaar staan dan de remweg bij de maximale baanvaksnelheid MOET de beveiliging dusdanig zijn ingericht dat het seinbeeld voorafgaand aan de te korte remweg voor het volgende sein een dusdanige snelheid weergeeft dat daarmee kan worden voldaan aan de snelheidseis van het volgende sein.
"Dubbel geel" was hiervoor o.a uitgevonden. Tegenwoordig is dit vervangen door geel cijfer.
Ik wil niet te mierenn##kerig overkomen maar bij beveiliging gaat het om dergelijke essentiele verschillen.
In hoeverre is dit voor modelbouwers interessant: als je iets na wilt bouwen moet je de principes snappen. Daarin speelt ook een rol welke tijdsperiode je wilt nabouwen. "Dubbel geel" bijvoorbeeld is maar in een beperkte periode bruikbaar. Door de korte blokken op een modelbaan echter weer weer een zeer bruikbaar sein
-
En dat klopt dus niet. Wat wel klopt is: In feite bestaan er wel seinen die te kort op elkaar staan voor EEN STANDAARD remweg. Met dien verstande dat je het dan hebt over een remweg die past bij de terplaatse maximale baanvaksnelheid.
"Dubbel geel" was hiervoor o.a uitgevonden. Tegenwoordig is dit vervangen door geel cijfer.
eerste is muggenzifterij ;) je kunt er van uitgaan dat er tov de plaatselijke baanvaksnelheid een te korte remweg afstand is, ergo dus de combinatie geel met cijfer gevolgd door geel sein wat dan weer gevolg word door rood ;)
-
Daarom hebben we in Nederland ook "koeiekoppen"
Ik neem aan, dat er dan geen koeien op de baan staan. (alhoewel dat tussen Delft en Schiedam nog wel eens voorkomt).
Wat zijn die koeiekoppen dan wel en heb je er een afbeelding van?
Groet, Ruurd
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/koeiekop.jpg)
Prent komt van de site van Nico Spilt. Die site moet echt in je favoos staan!
(http://www.nicospilt.com/lichtseinen.htm)
-
Omdat een seinbeeld, in principe, in Nederland geen richtingsindicatie geeft, maar het in sommige gevallen wel handig kan zijn als machinist om te weten of je de goede kant wordt op gestuurd zijn er op een aantal plaatsen zgn koeiekoppen geplaatst. Deze geven aan welke kant de trein wordt heengestuurd.
Op het moment dat de machinist het wissel kan zien zal in veel gevallen de snelheid dusdanig zijn dat de trein niet meer op tijd kan stoppen voor een wissel dat in de verkeerde stand staan.
Veiligheidstechnisch gaat er niks fout (snelheid over hetwissel wordt afgedwongen door de seinen, dus de trein kan niet te hard rijden voor de stand van het wissel) maar dienstregelingstechnisch levert een verkeerd in gestelde rij route veel gedoe op.
Vandaar dat er dus soms koeiekoppen staan zodra de machinist kan zien of de goede rijweg is ingesteld. Het is echter geen sein waar erg scheutig mee wordt omgegaan.
In de meeste gevallen is echter de snelheid over een afbuigend wissel dusdanig tov van de rechtdoorgaande rijweg dat uit de aangegeven snelheid de wisselstand kan worden afgeleid.
Dat dit verhaal niet altijd opgaat bewijst het verhaal in Rail Magazine van Bernd Jan Kraan over een goederen trein die (uit m'n hoofd) de kippelijn werd opgestuurd. Dit was een lange, zware goederentrein. Deze trein was te lang voor een aantal kruisingsstations en zou bovendien helemaal op een verkeerde plaats uitkomen indien zou worden doorgestuurd. Deze trein moest dus achteruit terug de hoofdbaan op. Je kan je voorstellen dat dit de nodige vertraging op levert voor alle treinen daaromheen, o.a. omdat het hoofdspoor voor het terugsteken ook redelijk lang geblokkeerd is.
Heerhugowaard richting het noorden is een goed voorbeeld van een koeiekop. Alle treinen stoppen op het station, direct naar het station volgt vrije baan.
- Vanuit stilstand zullen treinen nooit boven de maximale snelheid over het splitsende wissel komen.
- Er vertrekken veel verschillende treinen vanaf spoor 2 en 3, de kans dat er toevallig dus niet de trein staat die de treindienstleider verwacht is dus redelijk groot.
-> vandaar dus een koeiekop zodat de machinist kan zien of hij de goede kant wordt opgestuurd.
Voor een doorgaande trein, die baanvaksnelhied rijdt, zal de stand van het wissel wel tot een onderscheidend seinbeeld leiden. Hierbij zal bij een afbuigend wissel een lagere snelheid getoond worden dan bij een rechtleidend wissel.
-
Nog een koeiekop stond op Apeldoorn bij de uitrijder richting Deventer/Klarenbeek... maar volgens mij verdwijnen ze steeds meer. Die in Apeldoorn is geloof ik verdwenen met de bouw van de nieuwe seinbrug aan de Dv-zijde.
-
Staat er niet nog één bij Velperpoort bij de vertakking naar Zwolle?
-
In Weesp, spoor 2 richting Naarden Bussum / Almere
-
Staat er niet nog één bij Velperpoort bij de vertakking naar Zwolle?
Hmmm morgen maar eens een paar plaatjes gaan scoren dan...
-
Staat er niet nog één bij Velperpoort bij de vertakking naar Zwolle?
Dit is zelfs een bijzondere, omdat deze 3 richtingen aan kan geven
-
Bij Gouda Richting Rotterdam/Den Haag hangt bij het eerste sein na de brug een moderne koeienkop (GLASVEZEL enz). Boven het 2e spoor van rechts. Dus of links (rechtdoor) onder het viaduct door naar Rotterdam, of rechts (afbuigend) naar het spoor naar Den Haag.
-
In Duitsland gaan ze soms nog verder in het "richtingaanwijzen". Daar zit bij sommige seinen bovenaan een letterbak (vergelijkbaar met een cijferbak) en die geeft de eerste letter van het station waar de route naar is ingesteld.