BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Materieel => Topic gestart door: Peter Korsten op 01 October 2006, 18:59:19
-
Zoals sommigen, vooral diegenen met een goed geheugen, zich wellicht nog herinneren, ben ik al heel lang bezig om een Fleischmann NS 1215 om te bouwen naar een ACTS 1251.
Vaak heeft het project vele maanden stilgelegen, maar de laatste paar weekenden heb ik er weer wat aan gewerkt. Vandaag heb ik het laatste dichtgemaakte raampje in de deuren vlakgesxchuurd en de kap in de grondlak (Alabastine spuitplamuur) gezet. Dit is het geplamuurde model, in een zonovergoten achtertuin:
(http://img525.imageshack.us/img525/9476/1363682vw4.th.jpg) (http://img525.imageshack.us/my.php?image=1363682vw4.jpg)
En dit is het model van twee zijden, nadat het in de grondlak is gezet en de zon achter de wolken is verdwenen:
(http://img512.imageshack.us/img512/4002/1363683ig9.th.jpg) (http://img512.imageshack.us/my.php?image=1363683ig9.jpg)
(http://img163.imageshack.us/img163/9800/1363684ni1.th.jpg) (http://img163.imageshack.us/my.php?image=1363684ni1.jpg)
Het is op de foto's niet goed te zien, maar aan één kant zit er naast een deurtje een grove plek. Die moet een beetje bijgeschuurd worden met 800 schuurpapier en daarna zou er de eerste laag donkerblauw overheen kunnen.
De oude foto's zal ik later nog on-line zitten. Wat er veranderd is, is dat de regengoten, de knlinknagels rond de deuren en de nummer- en fabrieksplanten zijn verdwenen; de L-seinen zijn verdwenen en zijn nu A-seinen; de raampjes in de deuren zijn dichtgemaakt.
- Peter
-
Wat ga je gebruiken om de logo's na te bootsen? Decals, stickers of met hele vaste hand verven? ;)
-
Hoe groot acht jij de kans dat een modelspoorder die weet dat er afwrijflogo's bestaan zelf zal gaan zitten prutsen met een penseel, al is zijn hand nog zo vast?
@Peter: Dat ziet er al veelbelovend uit. Het wordt vast de enige ACTS-loc ter wereld die op een eiland rondrijdt. ;)
mvg,
Gert
-
Merci! Overigens deelde mijn vader mij mede dat ik de spuitplamuur nog moet opschuren (het voelt inderdaad een beetje grof aan), dus die laag blauw zal nog even op zich laten wachten.
Maar nee, dit zal niet de enige ACTS-loc zijn op een eiland, want ik heb er immers al twee andere. :)
Peppi, de transfers en verf heb ik van Kleinspoor. De streep over de zijkant zal afgeplakt worden met tape of van die lak en de kromming voorop, tja, dat wordt nog lachen. :)
- Peter
-
Hoe groot acht jij de kans dat een modelspoorder die weet dat er afwrijflogo's bestaan zelf zal gaan zitten prutsen met een penseel, al is zijn hand nog zo vast?
Niet groot. Maar het kan wel! ;D
-
Hoe groot acht jij de kans dat een modelspoorder die weet dat er afwrijflogo's bestaan zelf zal gaan zitten prutsen met een penseel, al is zijn hand nog zo vast?
die kans is groter dan je denkt. Gewoon omdat ik dat nu eenmaal zo doe en eigenwijs ben schilder ik het nummer voor en achterop m'n stoomlocs met de hand in plaats van met afwrijfnummertjes.
-
Peter, allereerst nog veel succes met je ombouw! Overigens, is het een bewuste keuze om de ACTS 1251 te gaan bouwen? Immers, in het echie is de echte 1215 ook de 1251 geworden! :D (Ben alleen even nieuwsgierig...)
Groeten, Gert
-
Peter, komt er ook een I love betuweroute sticker op? Vrijdag nog de 1252 met die sticker gespot te Rta.
Doe je nog die rondjes wegvijlen op de neus waar je de handgreep insteekt en een stripje styreen als bevestiging-simulatie? Want dat rondje doet een beetje afbreuk. Zo ook boven de cabinedeuren.
Ben benieuwd naar het resultaat.
-
Hallo Peter,
Ik ben zelf aan het stoeien met een Class 58 van ACTS.
Ik adviseer om het hele model eerst Geel te spuiten.
dan met dunne tape de lijn afzetten van de gele streep en dan pas Blauw spuiten.
Geel op blauw dekt minder goed dan blauw op geel.
Suk6
Gideon
-
Gewoon omdat ik dat nu eenmaal zo doe en eigenwijs ben...
Floris, hoe kan ik jou nou meetellen? Jij bent toch niet meer dan een Pacman-spookje? ;D
Maar even serieus: dat maakt jou prestatties des te opmerkelijker. En eigenlijk had ik het kunnen weten. Iemand die wars is van digitaal zou ook wel eens moderniteiten als afwrijfletters kunnen negeren.
Je hebt zeker ook een buizenversterker? ;)
mvg,
Gert
-
nee, een ouwe philips-rammelbak uit de jaren '70... waarvan de volume-potmeter gaar is zodat je als je er aan draait eerst een klap op de knop moet geven voor je weer geluid uit beide luidsprekers hebt. Bijbehorende tuner heb ik ook (FM tot 104). vreescht:
http://home.wanadoo.nl/roeland_dilz/kamer4.JPG
Apparaten die je niet hoeft te slaan om ze te laten werken zijn per definitie gluiperig.
@Peter: Het is inderdaad beter om de zaak eerst in de gele verf te zetten en dan de bies af te plakken. Niet alleen omdat het handiger is qua dekking van de verf, maar ook omdat je dan niet moeizaam 2 stukken tape parallel hoeft te plakken om de streep overal even breed te krijgen, je snijdt gewoon 1 reep tape van de goede breedte en zo wordt je bies meteen goed. Zeker dunne biesjes (zoals de eersteklassestreep op rijtuigen of die dunne creme-biezen op stroomlijnmaterieel) gaan zo veel makkelijker omdat breedteverschillen dan nog meer opvallen.
-
Floris, is dat een excalibur links boven?
-
nee, een hitler-mercedes, als je die auto bedoelt.
-
Idd een goeie tip om het eerst in het geel te spuiten en dan de blauwe erover.
Ik heb alleen mijn V100 (ja, ja, ik weet het, heeft niet echt bestaan)
2 weken terug blauw gespoten >:( >:(
John
-
Is dat van dat moderne spul met transistoren?
Groet Gerrit
-
nee, een hitler-mercedes, als je die auto bedoelt.
Die was zwart.
-
hij had er meer dan 1. Ook een licht gekleurde in elk geval... maar nou weer over dat andere ding met grote neus, ofwel de 1200.
-
Even een stel vragen beantwoorden... dit gaat immers over mijn 1251, niet over de auto van een voormalig Duits politicus of over Floris' vooroorlogse geluidsinstallatie. Bovendien zie ik een CD-speler, waarmee zijn zorgvuldig opgebouwde retro-imago een stevige deuk oploopt. Maar verder, gelieve van nu af aan on-topic te blijven.
Is het een bewuste keuze geweest om de 1215 naar de 1251 om te bouwen? In het begin niet en koos ik het nummer omdat het het eerste in het rijtje was, maar toen ik ontdekte dat dit in het echt zo had plaatsgevonden, was het een uitgemaakte zaak.
Komt er een 'I ♥ Betuweroute'-sticker op het ding? Nee.
Ga ik die rondjes wegvijlen? Eerlijk gezegd had ik daar niet aan gedacht, maar misschien zou ik dat wel moeten doen. Alleen, wat precies bedoel je met "een stripje styreen als bevestiging-simulatie"? Zou je daar een voorbeeld van kunnen geven? Of zijn dat die minieme stripjes op deze foto?
http://www.53a-pix.co.uk/picture/ACTS1252-RC-211102.jpg (http://www.53a-pix.co.uk/picture/ACTS1252-RC-211102.jpg)
Want dan zou ik kunnen overwegen om ze achterwege te laten. Het dunste styreen dat ik heb is nog altijd een halve millimeter dik en dat is teveel.
Ga ik het ding eerst geel spuiten? Eigenlijk had ik gedacht om hem eerst blauw te spuiten en pas daarna de streep aan te brengen, maar als ik jullie bedenkingen lees. moet ik hier eens over nadenken. Het oorspronkelijke idee was geel, maar de reden voor blauw was dat het dan veel minder complex wordt om de kromming op de neus te maken. Want probeer dat maar eens goed te krijgen met een duk stukje tape. Maar ook daar hoor ik graag advies over.
Inmiddels heb ik het ding een beetje opgeschuurd, om er achter te komen dat de spuitplamuur er vrij dun opzat in het midden. Dus weer een beetje bijgespoten en laten uitharden. Hij wordt wel mooi glad met dat schuren.
Dan zijn er nog de schildjes op de neusdeuren en de roosters die tegenwoordig verticaal zijn. Daar heb ik nog geen oplossing voor. Ook zou ik er nog een mooiere stroomafnemer op kunnen zetten, maar ja, zie daar hier maar eens aan te komen.
- Peter
-
De rondjes op de neus zijn inmiddels goeddeels weggesneden. Misschien héél voorzichting bijvijlen en voor de rest opschuren. Rond de deuren wordt moeilijker, vanwege de regengoten.
- Peter
-
Zie groene pijl: (klik voor vergroting)
(http://home.zonnet.nl/surava/benelux/ACTS1252-RC-211102-veranderd.jpg) (http://home.zonnet.nl/surava/benelux/ACTS1252-RC-211102-veranderd.jpg)
-
Waarom denk je dat eerst blauw gemakkelijker is Peter? Volgens mij juist niet.
Als je pantografen van Sommerfeld (Carmina?) wil, dan valt dat natuurlijk wel te regelen hè. ;)
-
In al mijn jaargangen Model Railroader heb ik ze bij de afdeling "Ask Paintshop" nog nooit zien adviseren eerst blauw en dan geel op te brengen. Bijvoorbeeld voor een Santa Fe schema. (http://www.modeltrains.com/PICTURES/PICTURES%20-%20Brass/Overland/Pictures/OMI-087/omi-087010051.1-1%20copy.jpg)
-
Ah, mijn vraag was ook wat onduidelijk.
Maar volgens mij denkt Peter dat het gemakkelijker is om eerst de hoofdkleur aan te brengen en daarna de bies, geheel los van de kleuren. Dat klopt ook niet. Althans, naar mijn ervaring is het veel gemakkelijker om de loc eerst in de kleur van de biezen te spuiten, daarna de bies af te plakken en vervolgens de hoofdkleur aan te brengen.
Hoofdregel voor afplakken: is het niet naar je zin, gewoon overnieuw beginnen. De vijfde of de tiende keer zal het wel goed gaan. Subregel: afplakken kost ongeveer 10 keer zo veel tijd als het spuiten zelf.
-
Mijn idee kwam van die vervelende kromming op de neus. Als je eerst de hoofdkleur zou spuiten en dan de bies, dan zou je een stuk afplaktape in de juiste kromming kunnen snijden en simpelweg uit elkaar kunnen schuiven. Maar als iedereen zegt dat het geen goed idee is, dan ben ik niet zo eigenwijs om het anders te doen.
Inmiddels ben ik bezig de overbodige stukken plastic rond de gaten van de handgrepen weg te halen, wat bij de deuren uiteraard erg moeilijk is. Verder sta ik nog steeds open voor suggesties hoe ik die minieme stukjes styreen bij de groene pijl zou kunnen aanpakken. ;)
Henk, als je tips hebt over het verkrijgen van die panto's, rekening houdende met het feit dat ze die hier op Malta niet verkopen, dan houd ik mij aanbevolen.
- Peter
-
Als je om die panto's zit te springen Peter, dan is er vast wel een medeforumlid dat ze voor je wil oppikken. ;) Ik neem aan dat er vanaf Malta ook geld naar Nederland kan worden overgemaakt.
-
hallo
ik heb zelf ook bezig een Fleischmann 1215 over te spuiten en aan te passen naar de acts.
ik heb hem eerst aangepast en daarna helemaal geel gespoten. toen de bies afgeplakt en hem blauw gemaakt. maar ik weet nou echt niet hie ik die boog naar beneden aan de voorkant kan maken. ik dacht zelf eraan om het uit de losse pols te doen maar dat lijkt mij zo lelijk worden. :-|
heeft iemand een betere oplossing?
mvg
bart
-
Verder sta ik nog steeds open voor suggesties hoe ik die minieme stukjes styreen bij de groene pijl zou kunnen aanpakken. ;)
Ik denk aan boven de gaten voor de handgrepen met een minihandboor kleine gatjes te boren, daarna met styreenstaaf (of messing als styreen te dik is) in te steken en klein stukje uit te laten steken zodat je zo'n klein knobbeltje ontstaat, misschien nog even rond schuren voor een bevestigingsmoer effect.
-
Hoe staat het met dit project?
Mijn 1215 is ook omgetoverd in een ACTS 1200, de 1252 in mij geval.
(http://i33.tinypic.com/14wehxu.jpg)
-
Is het alweer twee jaar geleden? Oeps... :-[
Maar eh, er is dus niets aan gedaan in die tijd. Misschien iets voor de feestdagen, ik heb dan een anderhalve week vrijaf.
Mooi gedaan, die 125x van jou. Je hebt besloten om de roosters ongewijzigd te laten?
- Peter
-
Hee, een leuk draadje! Ik heb ook nog een Fl* 1215 naar ACTS in aanbouw.
Leuk project voor de komende winter...Ik zal vanmiddag eens foto's maken.
Het ombouwen van de kap was al klaar en (waar de baan komt) al geel gespoten. Moet nu het blauw er nog overheen zetten.
Vraagje:
Hebben jullie wisselend rood/wit licht gemaakt op de lok of alleen witte A verlichting aangebracht?
En wie heeft de (messing) ACTS schildjes voor op de neus gemaakt? kan ik die misschien zaterdag in Rijswijk scoren...
groeten, Bessel
-
De roosters zijn niet aangepast. Gaat misschien nog wel eens gebeuren. Ook wil ik nog iets aan de panto's gaan doen, ik heb nog een setje Sommerfeldt liggen.
De verlichting werkt helemaal nog niet. Binnenkort ga is de loc voorzien van een decoder en dan pak ik vanzelfsprekend ook de verlichting aan. Hoe precies weet ik nog niet.
Ik heb ook een 1215 naar berlijns blauw 1200 overgespoten. Ik zal daar ook nog wel even en plaatje van maken.
-
Mijn ACTS 1200 met blauwe zusje op de achtergrond...
(http://i38.tinypic.com/mlnqeb.jpg)
-
En de blauwe 1219.
(met blauwe roosters... ;)
(http://i37.tinypic.com/110vlmb.jpg)
-
Heb je misschien ook nog een duidelijke foto van de voorkant van de ACTS 1200 loc? Want ik ben benieuwd hoe je die frontseinen hebt gemaakt. Zelf maak ik ze allemaal idividueel uit een plaat styreen, is er mischien een andere manier?
Ziet er in ieder geval strak uit 8)
Bart
-
zeker.
Ben begonnen met stukje van een plastic pijpje af te snijden en vervolgens met plamuur afgewerkt.
(http://i37.tinypic.com/ngbn7c.jpg)
-
Zelf maak ik ze allemaal idividueel uit een plaat styreen, is er mischien een andere manier?
Yep, seinen bestellen voor de 1300/1600/1700/1800 bij Philotrain. Even zoeken op de site en een mailtje sturen.
- Peter
-
Opvallend aan de ombouw naar ACTS is dat de meeste de regengoot niet weghalen...... eigenlijk jammer......
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/14wehxu.jpg)
-
Is me destijds (ik denk in 2000 of 2001) niet opgevallen.
Misschien (ver)bouw ik er nog wel een keer een...... ;)
En koop ik seinen bij Philotrain, goede tip, dank!
-
(http://home.zonnet.nl/surava/benelux/ACTS1252-RC-211102-veranderd.jpg) (http://home.zonnet.nl/surava/benelux/ACTS1252-RC-211102-veranderd.jpg)
Weet iemand waar die twee extra kleine roostertjes (links en rechts van de zand vulopening) voor dienen bij de 1252?
-
Aan die zijde zit in de neus de compressor, maar of dat
daarmee verband houdt weet ik niet.
-
Opvallend aan de ombouw naar ACTS is dat de meeste de regengoot niet weghalen...... eigenlijk jammer......
Tja, ik heb zelfs de regengoot boven de deuren weggehaald... het zij zo.
- Peter
-
Bijna drie jaar geleden sinds het laatste bericht en zo'n vijf jaar sinds ik voor het laatst hieraan gewerkt heb. Hmm.
Van de week wat messing onderdelen binnengekregen. Het goede nieuws: de roosters en deuren worden nu erg fraai. Het slechte nieuws: nu moet ik weer in dat taaie Fleischmann-plastic gaan snijden. En onder extreme close-up blijkt dat sommige gedeeltes, vooral rond de seinarmaturen, niet geheel glad zijn.
- Peter
-
Goed.... Goede Vrijdag, vrije dag, dus maar even verder werken aan dit tienjarenplan. Het Fleischmann-plastic is inderdaad een crime om te bewerken, maar ik heb het grootste deel nu wel weg en wat niet weg is, zal worden bedekt door de nieuwe messing roosters.
Over die laatste gaat mijn vraag. Ik neem aan dat het het mooiste zal zijn om die meteen met een soort van metaalkleur, zodat de metaalglans het beste bewaard zal blijven. (Toch?)
Maar dat zal dus op de bak gelijmd moeten worden en die zal in de primer en gele en blauwe verf gezet worden. Wat kan ik het beste doen? De roosters er als laatste op lijmen, nadat de laatste laag blauw er op zit? Of de roosters er nu al op lijmen en ze vervolgens afplakken, in de hoop dat er geen 'lekkage' optreedt? In dat laatste heb ik namelijk niet zo'n fiducie. Aan de andere kant, een stuk metaal op een verflaag lijmen is ook al zoiets.
- Peter
-
Peter, ik ben van plan om de roosters op mijn ooit af te bouwen Lima 1200 na het spuiten aan te brengen. Ik denk dat ze wel blijven zitten als je wat verf weg krabt van de plek waar ze moeten komen.
Ehh... terwijl ik bovenstaande typ, bedenk ik me dat ik de roosters er al op heb zitten ;D ;D, (project duurt ook te lang...). Ik zal de loc dus om de roosters heen afplakken en vervolgens metaalkleurig spuiten.
Groeten,
Bart
-
Maakt het nog wat uit of je metaalkleur meteen op metaal spuit, of dat er nog een laag primer tussen zit?
- Peter
-
Ja, niet van die moeilijke vragen stellen hoor ;) ;D.
Waarschijnlijk hangt het van de soort verf af of dat nodig is. Ik ga met Kleinspoor verf spuiten en ik dacht dat het dan wel nodig is. Hoe minder verf hoe beter natuurlijk, zeker bij die roosters (als ze van Ger Knijf zijn), dan blijven de details beter zichtbaar. Maar waar zijn de experts als je ze nodig hebt?
Groeten,
Bart