BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: edwin1974 op 26 November 2008, 20:15:41
-
Hoi
Ik ben op zoek naar alles van de mobile Krupp ongevallen kraan van de NS met nummer
50 84 978 1 500-7.
Heeft iemand een tekening van deze kraan of kan iemand mij meer vertellen over deze kraan.
Alle info is welkom bij me.
groetjes edwin
-
bedoel je een van de onder staande kranen
http://www.nmld.nl/index.php?page=object&id=1614&lan=nl
http://www.nmld.nl/index.php?page=object&id=2082&lan=nl
zoja kun je het bij een van de museums navraag doen
-
Volgens mij wordt de gele Krupp teleskoop kraan bedoeld die aan weerskanten op een draaistel rust.Daardoor hangen zijn banden boven het spoor.
Dat ding was vroeger geloof ik van Strukton.
-
Ik heb reeds de volgende dingen gevonden over deze kraan die is gebouwd door Krupp te Willhmshaven deze nieuwe kraan zou begin april 1988 worden afgeleverd.
Het betrefd een ruw-terrein kraan die over de rails vervoerd kan wordendoor een ophanging tussen twe draaistellen.
De NS had nog een optie op een tweede kraan als de eerste na een jaar goed zou bevallen.
Deze kraan zouden dan de bestaande kraanen ,verouderde onevallen kranen (standplaatsen Utrecht en Eindhoven) vervangen.
Tijdens de proef-periode bleken er tamelijk grote problemen met de stabiliteit en het in en uit het spoor komen , het geen vooral in de hoge wieldruk van 10ton blijkt te liggen.
Verder is het geheel als trein enigzins buiten profiel, waardoor uitrukken zonder voorafgaande speciale regeling ( al is dat een formaliteit) onmogelijk is .
Op 2 januari is de kraan dan ook naar Stork Werkpoor Diesel geweest voor enkele wijzigingen.
Nadat de kraan begin Februari de nieuwe ongevallen kraan was terug gekeerd van het terrein van SWD waar door de fabrikant Krupp enkele wijzingen waeren aan gebracht werd deze in Eindhoven gestationeerd. De kraan is na de wijzngen niet meer buiten profiel.
de enige beperking in het rijden worden nog veroorzaakt door het gewicht: de hele combinatie op draaistellen(Uass)heeft een gewicht van 83,7 ton en bijgevolg een asdruk van bijna21 ton.
Dit leverd snelheidbeperkingen opvoor enkele tertiaire lijn en Heerhugowaard-Hoorn, als mede enkele bruggen.
De kraan werd op 21 Maart 1989 voo het eerst daadwerkelijk in gezet ( samen met de oude kraan) bij het opruimen van de ravage die bij Oudenboschwas ontstaan door het ontsporen van zeven wagons van een goederentrein.
groetjes edwin
-
hoi wimke
ik bedoel de gele Krupp teleskoop kraan, niet de oude ongevallen kranen
groetjes edwin
-
Dan wordt het geloof ik de Kirow KRC 1200.
Even in google prutsen en daar komt de info.
Heette overigens "Obelix"
Gerrit F
Model bij Kleinspoor te koop
-
Nee Gerrit. DAt is een spoorgebonden kraan.
De Krupp was een kraanwagen op luchtbanden.
Gr.
Eric
-
Oeps :-[
-
Hoi Gerrit F
De kraan die jij noemt is hem niet want, de gele Krupp teleskoop kraan had lucht banden en werd tussen twee draaistellen vervoerd.
groetjes edwin
-
2 x oeps :-[ :-[ ..... ;D
-
Geeft niet hoor vergissen is menselijk zegt men altijd ;)
groetjes edwin
-
In het boek "ongevallen op Nederlands spoor" staat rechts onder op pag 105 een foto van deze kraan.
Tis wel zwart/wit en niet heel groot maar het is toch iets.
Oscar
-
@ erwin een tip stel je vraag ook even op het nmld forum
daar lezen veel nsers mee die ook kunnen posten
-
Je bedoeld deze.......
(http://home.casema.nl/m.schulte/plaatjes/foto's%20grootbedrijf/foto_werk/HTMU_kraan.jpg)
Heb er even mee mogen werken, was niet zo'n succes. ;D ;)
Groeten Marco
-
Hoi Marco
Mooie foto van de kraan en leuk dat er iemand reageerd die met de kraan heeft gewerkt was dat op standplaats Eindhoven waar de kraan was gestationeerd ???.
Groetjes edwin
-
Er zijn her en der wat foto's van mij in o.a. in OdR, RM en m'n boek "Ongevallen op Nederlands Spoor"gepubliceerd. Ik was destijds bij de aankomst van de kraan in Amf op 29-6-1988 zie OdR 1988-8 blz.263, diverse ongevallen en bij de testen op de Wgm dd. 2-11-1988. Die testen verliepen slecht, het ding bleek instabiel en nadien was er niet fijn mee te werken, de oude Krupp Ardeltkranen waren zo gek nog niet. NS heeft de kraan aan Strukton overgedaan maar wat er nadien mee is gebeurd weet ik niet.
-
stel je vraag (ook) eens op het NMLD-forum (http://forum.nmld.nl/index.php), Rob, daar is zo ontzettend veel kennis...
-
heb ff een draadtje geopent op het nmld forum over dit onderwerp
zie http://forum.nmld.nl/viewtopic.php?p=48620#48620
-
thanks Wimke.
Ik heb reeds mijn vraag uit de doeken gedan op het andere forum.
groetjes edwin
-
Volgens mij heeft iemand van stichting doorreis ook een model van deze kraan gemaakt, stond een foto van in een railmagazine, weet alleen bij god niet meer welke.
ff natte vingerwerk...meende ergens in jaargang van 1998.
Gr,
Erwin
-
Klopt dit was Erwin Langeveld van kleinspoor.
Ik heb vanmiddag nog met hem gesproken maar hij kon me ook niet helpen
groetjes edwin
-
Ik krijg steeds meer info en ervaringen van mensen over deze kraan via mijn PM binnen 8), maar ik heb helemaal nog steeds geen tekening van deze kraan :( :( :(. :'(
Wie weet of kan me hier aan helpen.
groetjes edwin
-
Bij deze nog een paar foto's uit vervlogen tijden. :)
Aanrijding te Alphen a/d Rijn tussen mat '64 en een vrachtwagen van Vos.
Helaas heb ik daar zelf niet bij geholpen, was en "aardige" klapper waar helaas wel een dode viel te betreuren.
(http://home.casema.nl/m.schulte/plaatjes/kraan1.jpg)
(http://home.casema.nl/m.schulte/plaatjes/kraan2.jpg)
(http://home.casema.nl/m.schulte/plaatjes/kraan3.jpg)
(http://home.casema.nl/m.schulte/plaatjes/kraan4.jpg)
Enne Edwin, ben nog even aan het zoeken in alle dozen of ik toch nog wat meer voor je kan vinden maar beloof niks. ;)
Groeten Marco
-
Mooie foto's marco van deze kraan in actie ;).
Ik heb de tekeningen gevonden van deze kraan en deze worden mijn kant op gestuurd ;D.
Nu kan ik los met de bouw van deze kraan in 1:43,5.
groetjes edwin
-
@erwin maak ff een draadtje aan over de bouw van dat ding
-
Dast was ik ook van plan wimke ;)
Wees maar niet ongerust .
groetjes edwin
-
De open wagen die van bij deze ongevallen kraan reed was toch een Kbs wagen?.
Marco weet jij wanneer deze aanrijding te Alphen a/d Rijn was?
groetjes edwin
-
De bouw vann het model van deze kraan is te volgen in dit draadje
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=16734.0
groetjes edwin
-
Jammer dat NS niet de tweede kraan heeft besteld dan zou deze mogelijk als volgt 50 84 978 1 501-1 zijn genummerd ;)
Verder heb ik vandaag van mijn bron weer nieuwe info toe gemaild gekregen over deze kraan iets waar ik weer aan heb voor de bouw van deze kraan.
groetjes edwin
-
Oud draadje,
.......... NS heeft de kraan aan Strukton overgedaan maar wat er nadien mee is gebeurd weet ik niet.
Op de vraag waar deze machine is gebleven kan ik wel beantwoorden.
Ik heb deze kraan met dolly's februari 1997 met mijn klant die de kraan gekocht had, bij structon op diepladers gereden.
Deze heeft hem kort op eigen terrein gebruikt maar deze kraan had teveel wieldruk waardoor teveel stelcon-platen werden verwoest.
Kraan is daarna verkocht aan een open mijnbouwbedrijf in Portugal.
Kraan was voorzien van 2 delige mast van 160-tonner (dacht 20 mtr), korte 2 รก 3 mtr jib en had dubbele lieren kan ik me herinneren.
Hoe is het met het modelletje afgelopen?
Regards Caspar
-
Het was een onding, veel te zwaar voor de 4 luchtbanden. In plaats van een multi-inzetbare all-terrain kraan werd het daardoor het tegenovergestelde, alleen inzetbaar op versterkte bodem of op spoor :)
-
Tijdens de proef-periode bleken er tamelijk grote problemen met de stabiliteit en het in en uit het spoor komen , het geen vooral in de hoge wieldruk van 10ton blijkt te liggen.
10 ton? Totaal 40 ton zonder de draaistellen? Dat valt me eigenlijk nog mee, ik dacht dat ie nog zwaarder zou zijn.
20 ton asdruk is eigenlijk niet ongewoon voor dat type, 2-assige ruw-terrein kranen.
-
20 ton asdruk is eigenlijk niet ongewoon voor dat type, 2-assige ruw-terrein kranen.
20 ton as-druk is ongeveer wel het maximum voor RTkranen, het rubber moet het wel kunnen houden ;D
Caspar
-
Was gewoon een miskoop van NS. In jip en jannekke taal een but ding om mee te werken. Niet meer en niet minder. Kon niks tillen , maar men moest en zou. Doei. Denk maar aan Alphen a/d Rhijn. En bedankt he.
Gr Hans
-
@ Hans Gvz
Als ik jou tekst zo lees spreek je uit eigen ervaring met deze kraan?
Ik ben wel benieuwd naar de ervaringen van mensen die met deze kraan hebben gewerkt
edwin
-
Lag niet aan de machinisten, maar aan de aangeschafte kraan. Tuurlijk moesten zij zich bewijzen. Maar lukte niet. Kortom een miskoop eerste klas. Heeft een boel centjes gekost. Jammer. Kon zo anders.
Gr Hans
-
Tevreden zo met met dit antwoord?
Gr Hans
-
ik ben tevreden met het antwoordt Hans
Heb je misschien nog foto's van deze miskoop eerste klas kraan uit dat je ermee gewerkt hebt?
ik weet dat deze kraan een gele hijsbalk waar de stalen stropen aan bevestigt waren en dat deze op een platte wagen werdt vervoerd
edwin
-
Nee, foto's maken was toen niet zo in de mode. Helaas.
Gr Hans
-
Interessant draadje!
Denk maar aan Alphen a/d Rhijn.
Ging daar dan iets mis of lukte het niet?
Koen
-
Iets met een brug? 8)
-
Nou, ik was destijds ook in Alphen als toeschouwer en heb deze kraan alleen wat manoeuvres sur place zien maken, terwijl andere kranen vanuit de aanliggende weilanden de bakken aan het bergen waren. Het maakte duidelijk de indruk dat het ding niet zeer geschikt was voor zijn taak. Jammer, want ik vond het idee van zo'n wegvoertuig op draaistellen wel een mooi concept.
-
Blijk zelfs nog wat foto's te hebben van het vehikel :D
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/kraan_1_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/kraan_1_1.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/kraan_2_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/kraan_2_2.jpg)
-
sorry, dubbele post door uploadprobleem
-
Mooie foto's Carlo
edwin
-
Iets met een brug? 8)
Hehe ;D
Maar ik intepreteerde het als een reactie op de foto van de spoorkraan in/bij Alphen.
En na de reactie van Dpc Fo weet ik nog steeds niet of het nou over de spoorkraan gaat of over de meer recente actie met pontonnetjes :)
Maar goed, allebei mislukkingen dus.
Koen
-
Maar al met al nog steeds geen in aanbouw/ gebouwd modelletje van het ding gezien... :)
Rob
-
Deze lijkt er een beetje op :)
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,26609.msg3221532832.html#msg3221532832
Koen
-
Bij de kraan hoorde deze hijsbalk (zie foto)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Hijsbalk.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Hijsbalk.jpg)
Heeft iemand hier meer info /maten van zodat ik deze ook in model kan namaken
edwin
-
(http://i107.photobucket.com/albums/m317/Blausee-Mitholz/oud%20NS/mobilekraan.jpg)
Een foto van de kraan in rust te Eindhoven.
Mvg, Johan