BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: Spoorrelais op 26 November 2008, 18:07:40
-
Liep ik net de hond uit te laten tussen Almere Buiten en Almere Buiten Oostvaarders. Kwam er een grote witte vlek (het regend) op me af. Bleek het een motorrijtuig van een dubbeldekkersstam te zijn. Het was duidelijk dat het witte LED's waren. Weet iemand of dit een proef is? Had geen fototoestel bij me.
Andre
-
Heb ik van de week ook al bij 2 Vlaflipsprinters gezien hier op de Hoekse Lijn :) 8)
mvg,
Matthijs
-
Misschien een nieuwe frondsein kleur??
Erik-Jan
-
Proef met LED's inderdaad.
-
Ik zag die mDDM laatst ook, in Rotterdam CS.
Het is wel goed zichtbaar; alleen doet dat licht zeer aan m'n ogen.... 8) :P
-
Inmiddels is ook een LED-plan V gesignaleerd. De 918 als ik het goed heb.
www.raymondkies.nl
-
Straks moeten we onze modellen gaan ombouwen naar witte LED's.
Jos.
-
plan V 879 rijdt ook met witte leds, vandag gezien in dordrecht. Tjoening style! waarschijnlijk had ie ook rood of geel geverfde remblokken en chromen opplakvlammetjes.
-
;D
En dan een neonbalk over de volle lengte net boven
de draaistellen langs....
mvg
Tis
-
Ook de 874 rijdt met led verlichting rond.
-
Zijn er foto's?
Jos.
-
Sprinter-3 2973 heb ik ook al een aantal keren gespot met LED'jes. Volgens "Op de Rails" worden naast de 2973 drie plan V's en een DD-AR stam als proef voorzien van LED'jes.
Het valt trouwens op hoe hoog de lichtopbrengst van de LED's is. In het donker lichten de rails voor de trein behoorlijk op. Laatst viel me dat met een Traxx-loc in de tunnel doos van Barendrecht ook op. Ik dacht eerst dat er extra verlichting in de tunnel aan was maar dat bleek een benelux-trein te zijn die er aan kwam.
-
Straks moeten we onze modellen gaan ombouwen naar witte LED's.
Hangt er van af welk tijdperk je rijdt.
Zijn er foto's?
Op het 3-rail forum. Daar loopt ook al een draadje over de witte ledseinen.
-
Ik rij NS anno nu.
Dus periode V (VI)
Jos.
-
Sprinter-3 2973 heb ik ook al een aantal keren gespot met LED'jes.
Bingo, die was het ;D kan ook zijn dat ik 2x dezelfde heb gezien (was nog vroeg 8) :P )
mvg,
Matthijs
-
Hoi,
De nieuwe treinstellen van Veolia die hier in het zuiden rijden, hebben ook LED-seinen. Zowel front- als sluitseinen zijn LED´s.
-
Gezien in Hoorn op 26-11-2008.
(http://members.lycos.nl/vinysie/Modelspoor/7841.jpg)
En ze draagt nummer 7841.
Aanbeide zeiden zitten LED units, alleen de sluitlichten zijn nog met gloeilampen.
-
De foto geeft wel een vertekend beeld, normaal zijn de LED's apart zichtbaar.
-
Je zie de leds afzonderlijk pas goed zitten als je ze van redelijk dichtbij ziet.
Met een telefoon is het niet simpel dit te fotograveren als je maar een minuut hebt om je telefoon te pakken en een foto te maken.
In de units zitten vrij grote LED's een stuk of 8 of 10 als ik het goed gezien had.
Ik heb die dubbeldekker trouwens niet meer gezien sinds die dag, ik hoop 'm nog eens tegen te komen zodat ik een filmpje kan maken.
-
Volgens mij, rijd het stel dan de hele dag op de lijn Enkhuizen - Amsterdam v.v., want altijd als ik deze trein neem naar Hoorn, word er "gekeerd" op het CS in Amsterdam.
En deze trein, de 7841 kwam ik vorige week vrijdag trouwens nog tegen op Rotterdam CS, als stoptrein naar Den Haag CS.
Wellicht kun je Vinysie, iets met Somda.
Groeten,
Jarno
-
er rijden meer matrieel soorten rond met led frontseinen, dit is voor proef, om op termijn de onderhouds duure gloeilamp te vervangen. de led frontseinen hoeven niet verblindend te zijn, maar dan moet de machinist ze wel even dimmen als hij een perron binnen rijd bij nacht, wat ook in zijn regelgeving staat. de led seinen zitten op darr, mat64,sprinter. het ns personeel word hier gevraagd om een enquete in te vullen wat zij van de nieuwe seinen vinden.
-
pfff.ledlampen. Het moet niet gekker worden.
Wat wordt de volgende stap. IRM met Xenon verlichting? 1700 locs met angel-eyes? Lexus lampen achterop icr rijtuigen?
Vandaag ook denk ik gespot op een DD stam. Kan t nie echt mooi vinden,wellicht geeft t voor de machinist meer zicht......
-
de machinist ziet er niks meer door, maar frontseinen zijn nooit ontworpen om beter zicht te hebben. ze zijn er alleen om beter gezien te worden. ze testen de leds om te kijken of het een goedkopere oplossing is voor gloeilampen.
-
Wat wordt de volgende stap.
Neon onder de loc's ;D
-
Daarnaast gaan LED's ook een stuk langer mee en hoeven ze minder vervangen te worden, wat weer scheelt in onderhoudskosten.
-
Je zie de leds afzonderlijk pas goed zitten als je ze van redelijk dichtbij ziet.
In de units zitten vrij grote LED's een stuk of 8 of 10 als ik het goed gezien had.
Heb vannacht even geteld bij het derde stel Mat 64. Dat is de 887 en per lampunit (dat is dus waar 1 gele lamp zat) zijn er 18 led's gemonteerd ;)
-
...nu maar hopen dat er iemand in het LED-projectgroepje zit met een beetje historisch besef..... NS machines "behoren" toch gele frontverlichting te hebben!?
Zal wel ijdele hoop zijn vrees ik. Ben zelf nog niet met een LED-stel in aanraking gekomen, dus heb ook nog geen enquete ingevuld.
mvg
Sander.
-
Historisch besef zal niet hoog op het lijstje staan.
Onderhoudskosten, lees besparing zal veel hoger scoren. Evenals veiligheid.
Gr.
Eric
-
...nu maar hopen dat er iemand in het LED-projectgroepje zit met een beetje historisch besef..... NS machines "behoren" toch gele frontverlichting te hebben!?
Ik heb me ook afgevraagd waarom die ledseinen wit zijn. De gele gloeilampen hebben vrijwel dezelfde kleur als gele leds.
Maar het is niet juist dat NS materieel perse gele frontseinen moet hebben. "Vroeger" waren ze ook wit. Ik ben er nog steeds niet achter wanneer de overstap naar geel is geweest, maar ik denk dat dat ergens in de sixties is geweest.
-
Dat er LED-verlichting wordt ingevoerd vind ik prima, maar het zou leuk zijn als er voor gele exemplaren gekozen wordt.
Ik ben met je eens dat historischbesef niet hoog op het lijsje zal staan.
Qua kosten en veiligheid (zichtbaarheid) zal gele of witte LED-verlichting toch weinig moeten uitmaken..?
Ben ik de enige die het jammer zou vinden als de kenmerkende gele verlichting van NS mat verdwijnt?
mvg
Sander.
(ik zal mijn standpunt wel eens uitten richting de dames en heren van dit project)
-
@Klaas,
puur subjectief behoren de frontseinen geel te zijn.
Voor mij hoort dat gewoon zo. Ik kan mij niet anders herinneren (met bouwjaar 1981).
De gele frontverlichting is hier dus al bijna 50jaar in gebruik en vanwege het unieke en herkenbare karakter ervan mag dat van mij zo wel blijven.
Ik weet niet hoe ik het verder moet uitleggen, maar het hoort gewoon bij de charme van het Nederlandse spoor.
Zijn er andere landen / maatschappijen die met gele frontseinen rijden?
mvg
Sander.
-
Is even een geval van klok en klepel, maar weet dat er op "OVL" een discussie gaande was over de legitimiteit van witte of gele LED's.
Het bleek namelijk dat de kleur in de wet verankerd lag. Weet nu even niet meer of het om wit of geel ging en of frontseinen er ook onder vielen.
Paul Bender
Scheppen kan iedereen, stoken is een vak
-
Frontseinen behoren bij mijn weten wit of geel te zijn.
Anders als het wettelijk was vastgelegd dat geel verplicht is, mochten een aantal treinen niet in nederland rijden.
Denk maar eens aan:
-BR 185 (NS Hispeed)
-BR 189 & 186 (Diverse particuliere vervoerders)
-BR 232 (Railion)
-een aantal 6400/6500 (Railion)
-Vossloh/MaK 1206 (Diverse particuliere vervoerders)
-Stadler GTW (Arriva, Veolia)
-ICE3m (NS Hispeed, DB-AG)
-Divers belgisch materieel
Tot ik weet is NS een van de weinige die voornamelijk gele frontseinen had.
Jos.
-
Het lijkt me dat zowel geel als wit is toegestaan. Net als het verplichte vlak op de voorzijde van lok tegenwoordig, is ook geel of wit.
Overigens, je ziet ze niet veel meer, maar ook voor auto's geldt dit, koplampen wit of geel (Franse auto's waren vroeger vaak voorzien van gele lampen).
Bij grenoverschrijdend treinverkeer wordt overigens zo'n afwijkende kleur wel lastig, dus reken er maar op dat het in de toekomst steeds meer van hetzelfde, en ik ben bang dat dat wit is, wordt.
-
Als je naar één kleur moet heb je geen andere keus als wit, anders kom je Duitsland niet meer in( ja tot Emmerich en Bentheim), want in Duitsland is wit verplicht.
Groetjes Michiel
-
HOOFDSTUK 8 SEINEN OP KRACHT- EN OVERIGE SPOORVOERTUIGEN
9 - 1
Gevaarsein
Twee rode lichten met één,
twee of drie witte lichten
413 Stoppen in verband met
gevaar.
Treinen.
Alle treinen voeren voorop drie witte of gele lichten.
Treinen voeren achterop twee brandende (knipperende) rode lichten.
Treinen mogen achterop twee schilden voeren in plaats van rode lichten,
echter niet op buiten dienst gesteld spoor.
Treinen niet bestemd voor het vervoer van reizigers mogen achterop
één (knipperend) brandend rood licht voeren.
Treinen van het hoge snelheidsspoorwegsysteem voeren;
- drie witte lichten voorop;
- twee brandende rode lichten achterop.
Krachtvoertuigen en treinen waarmee op een emplacement wordt
gerangeerd, voeren voor en achterop tenminste één brandend wit
licht.
*
* aanvulling
-
Afgelopen zaterdag vas ik op het station (Maastricht) om de SSN-kersttrein te fotograferen. Ik heb toen ook maar even een foto van de LED-lampen gesschoten van zo´n VEOLIA-treinstel:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/S6002177.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/S6002177.jpg)
Je zien duidelijk de afzonderlijke LED-jes. Ook zie je een partoon in de LED-jes
-
Die zien niet echt zo fel als de MDDm.
Jos.
-
@J. Beckers rijdt de NS tegenwoordig ook al met de BR185 :o Lijkt mee een beetje apart want die zijn helemaal niet toegelaten in Nederland. Verder hebben ze voor de beneluxtreinen die later op de HSL moeten rijden BR186 locs aangeschafd. Ik heb het verder nog nergens gelezen dat ze 185 zouden gaan ombouwen en toe proberen te laten in Nederland. Heb je misschien een linkje?
-
Tikfoutje Marcel
Moet inderdaad 186 zijn, sorry.
Jos.
-
@ Jos,
ik heb ook een foto van voren grmaakt, en daar zie je dat ze best wel fel zijn.
Zal vanavond de foto plaatsen.
-
Is er interesse in een pic van de mat 64 met witte leds?
-
Uiteraard, groetjes Michiel
-
(http://i387.photobucket.com/albums/oo315/mantaray400/th_121220081007.jpg) (http://s387.photobucket.com/albums/oo315/mantaray400/?action=view¤t=121220081007.jpg)
afgelopen nacht in dordrecht een van de led stellen
is wel lastig om het zichtbaar op de foto te krijgen !
-
(http://i387.photobucket.com/albums/oo315/mantaray400/th_121220081013.jpg) (http://s387.photobucket.com/albums/oo315/mantaray400/?action=view¤t=121220081013.jpg)
uiteindelijk was het het beste om ze gewoon uit te doen ;D ;D
-
:-X :-X :-X foto,s binnen zijde gewist
-
Bij daglicht
(http://i33.tinypic.com/2vb9b0x.jpg)
-
(http://i387.photobucket.com/albums/oo315/mantaray400/th_121220081011.jpg) (http://s387.photobucket.com/albums/oo315/mantaray400/?action=view¤t=121220081011.jpg)
hier nog met brandende sluitseinen , in tegenstelling tot de oude sluitsein lampjes die gewoon wit waren zijn hier dus rode leds gebruikt in combinatie met het oude rode sluitsein glas
door op mijn foto,s te klikken worden ze groter !!
-
ik heb laast ook de plan v gezien, en zaterdag nog de DD met led :D
-
Ik vandaag (vanmorgen) dus ook, in het donker nogwel ;D
-
Wat gegevens op intraned van Net Train opgezocht.
Uitgave 03-10-2008
Bij het gebruik van de huidige seinverlichting met gloeilampen blijkt dat het steeds moeilijker en kostbaarder is om deze verlichting instant te houden. Het toepassen van LED - verlichting als alternatief is vanwege de duurzaamheid van LED's een mogelijke oplossing.
Bij vijf treinstellen wordt een proef uitvoering met LED seinverlichting gedaan, het gaat hierbij in eerste instantie om SGM-m treinstel 2973. Later worden nog 1 DD-AR en 3 Mat 64 stellen voorzien van LED verlichting.
De LED module voor de frontseinen is voorzien van 18 LED's, deze zijn verdeeld in 3 groepen van 6 LED's, hierdoor blijft bij het uitvallen van 1 groep het seinbeeld instand.
De module voor de sluitseinen is voorzien van 16 LED's verdeeld in 2 groepen van 8 LED's zodat bij het uitvallen van 1 groep ook het seinbeeld gehandhaafd blijft.
De proef met deze 5 treinstellen duurt ten minste 3 maanden, hierna worden de resultaten geevalueerd.
-
De proef met deze 5 treinstellen duurt ten minste 3 maanden, hierna worden de resultaten geevalueerd.
Mijn voorspelling is dat na die 3 maanden alles nog gewoon werkt.
-
Een gemiddelde LED heeft toch een gemiddelde brandduur van meer dan 40.000 uur?
Als ik mij vergis, hoor ik dat graag.
Jos.
-
Dat de LED's goed blijfen binnen deze 3 maanden is allang bewezen. Waar na gekeken wordt is hoe de verlichting bij de machinisten en onderhouds bedrijven word ervaren.
-
DWaar na gekeken wordt is hoe de verlichting bij de machinisten en onderhouds bedrijven word ervaren.
Onderhoud is printplaatje vervangen. Klaar!
Wat betreft de machinisten zal er niet veel reacties komen. De lampen zijn namelijk nooit bedoelt om zelf mee te kunnen zien!
Het gaat er om dat de trein zelf te zien is vanaf een afstand. LED,s zijn wat dat betreft tegenwoordig beter dan een gloeilampje.
-
Ja, echter kijken de machinisten er wel tegen in als een tegentrein naderd en zorgen frontseinen wel dat reflecterende borden en seinen opvallen.
Daar is wel zeker een mening over te vormen bij een Mcn en wel goed om daarnaar te informeren...
-
Als ik de vergelijking met gloeilampen moet maken, dan zeg ik toch dat de LED lampen een gigantisch verblindingseffect hebben: toen ik een dubbeldekker op purmerend tegenkwam met de led lampen als frontseinen, en toen was het een uur of 11, dus aardedonker, was een gebied van een meter of 10 bij 3 (zo niet meer) voor de trein toch een zee van licht... ertegen in kijken vond ik ook helemaal niet prettig, en je gaat me niet vertellen dat de kijkhoek vanuit een passerende trein zoveel anders is dan van een gemiddeld perron.
-
De kijkhoek niet echt.
De snelheid echter wél. Voor de tegenlogger goed en wel in het licht kan kijken zijn de koppen elkaar al weer voorbij.
Daarnaast lijkt een Mcn mij inziens meer van het andere spoor af te kijken naar de seinen die vrijwel altijd rechts staan. Meestal komt een tegenligger aan de linkerkant voorbij.
-
De frontlampen van een trein hebben voor de machinist ook een werking om wat te zien, denk maar aan de reflectors bij seinen die de afstand naar het sein aangeven, bij mooi weer geen probleem maar bij mist of slecht weer toch belangrijk.
Voor de onderhoudsbedrijven en storingsmonteurs komt er ook een andere werkwijze, dit omdat alle weerstands waarde van de voorschakel weerstanden zijn aangepast. Ook is de bevestiging van een LED module heel anders dan een gloeilamp.
-
Waar na gekeken wordt is hoe de verlichting ... word ervaren.
Dat is onder andere de reden waarom bij de 189 rode leds in de frontseinen verwerkt zijn. Het licht werd als te koud ervaren en dat is met een lichte rood-zweem opgelost.
Gr.
Rik