BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Baanplannen => Topic gestart door: Martin NL op 25 November 2008, 22:03:23
-
Hallo,
Na enige tijd expirimenteren met een proefbaan en met het maken van baanplannen ben ik tot een ontwerp gekomen waar ik wel wat in zie, maar ik ben ook benieuwd naar jullie meningen.
Ook bij mij is ruimte een gebrek, maar ik heb ruimte voor een tafel van 3m bij 1,2m. De tafel is verrijdbaar, dus ik kan er aan alle zijden bij. Vanwege de ruimte heb ik gekozen voor een eindstation met 5 kopsporen en een draaischijf met lokverzorging en verder op niveau -1 een schaduwstation voor treinstellen en op niveau -2 een schaduwstation met 5 sporen. Qua railsysteem heb ik gekozen voor Tillig Elite rails. Het baanplan is gebaseerd op een modelbaan die in de Miba van oktober 2003 heeft gestaan.
Niveau 0
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/original_version_Niveau_0.jpg)
Niveau -1
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Niveau__1.jpg)
Niveau -2
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Niveau__2.jpg)
Groet
Martin
-
Je hebt het baanplan duidelijk uitgewerkt. Heel overichtelijk.
Op niveau -1 heb je twee opstelsporen, die bereikt worden vanaf niveau 0. Ik twijfel of je voldoende lengte hebt om een helling te maken die onder de opstelsporen op niv. 0 kan gaan. Volgens mij wordt het veel te stijl.
Op niveau -2 heb je een keerlus. Weet je al hoe je dat electrisch gaat aanpakken ?
Door de keerlus draait de trein om. Je hebt echter maar 1 keerlus, dus het wordt een retourtje naar het kopstation vooruit en vervolgens weer een retourtje achteruit. Meestal wordt bij een keerlus een tweede keerlus toegepast om weer terug om te kunnen keren.
In 1 rijrichting wordt het ook moeilijk de lokverzorging te bereiken omdat de loc in het kopstation is 'opgesloten' door de wagons.
Sander
-
Hoi Martin,
Op niveau -1 heb je twee opstelsporen, die bereikt worden vanaf niveau 0. Ik twijfel of je voldoende lengte hebt om een helling te maken die onder de opstelsporen op niv. 0 kan gaan. Volgens mij wordt het veel te stijl.
Ik twijfel net als Sander, maar heb net even zitten rekenen aan de hand van jou plan. Als ik er van uit ga dat je begint met dalen bij het begin van de gele halve boog op niveau 0 t/m het punt waar je je 2 korte opstelsporen in gaat op niveau 1 is dat een lengte van ongeveer 3 meter (boogstraal zal +/- 57 a 58 cm zijn. Lengte halve boog is dus 1/2 x (2 x pi x r)=1/2 x (2 x 3,14 x 57,5)= 180cm lengte. Rest stuk tot aan tunnel opstelsporen zal +/- 110cm zijn. Totale lengte 110 + 180 = 2,9 m.
Ik ga uit van een centimeter of 8 minimaal hoogteverschil, dus ik kom aan 3cm per meter stijging. Dat is 3% wat veel is maar voor kort materieel zou dat moeten kunnen. Mar het zit wel aan de grens.
Het sporenplan is natuurlijk voor deze ruimte erg aan de krappe kant, maar als je het thema bijpassend houd (bv kort materieel, railbusjes e.d.) is het erg leuk. het lijkt op dit:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/voorblad.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/voorblad.jpg)
Plan is van Oktober 1986. Heb het ooit gebouwd in vroeger jaren, maar inmiddels al lang naar de eeuwige jachtvelden getransporteerd ;D Het is ook nooit verder gekomen als de ruw versie, maar het plan was wel erg uitdagend voor me. Op het onderste niveau is het ook een keerlus, net als jou plan.
Ik heb in ieder geval de EM bewaard met het idee om er ooit nog iets mee te gaan doen... wie weet!
Leuk plan! En laat ons jou vorderingen zien :)
Grtz, 8) Ronald 8)
-
Nostalgie 8) Ook ik heb deze nog ergens op zolder liggen met het idee hier ooit wat mee te doen!! Tof baanplan..
-
Martin,
Je hebt knap liggen puzzelen, want wat je hier bijelkaar hebt gebracht op de beperkt oppervakte is niet evident. Maar nu mijn opmerkingen:
- De eerste aftakking op het dalende spoor zal je beter wegnemen. Hierdoor wordt de helling te stijl (schatting, op het eerste zicht). Leg die schaduw-kopsporen ook helemaal beneden. Dat veranderd niet veel aan de rijmogelijkheden.
- De 2 bovenste perronsporen komen meteen uit op het hoofdspoor waardoor de wisselende of kerende lok het hoofdspoor blokkeert. Misschien het uitwijkspoor na deze laatste wissel aanleggen (als het gaat)
- Je kan maar 1 locomotief gelijktijdig wisselen, want je hebt geen alternatieve uitwijkmogelijkheden opdat wisselende locomotieven mekaar kunnen kruisen.
- De locomotief van de aangekomen trein is ingesloten. Het was normaal in den tijd om op het einde van elk kopspoor overloopwissels te hebben.
- De keerlus in het schaduwstaion is geen probleem. Digitaal al helemaal niet, en analoog zijn er ook mooie oplossingen te bedenkem.
Voor de rest een prima ontwerp, dat je veel rijplezier kan geven.
groeten,
Michiel
-
Vergeet een opmerking over een tweede keerlus, want juist bij een kopstation is het de bedoeling dat lok's gewisseld worden. Dus juist maar 1 keerlus !
De andere opmerking over de twee eindsporen: zou ik ook niet doen, ziet niet uit, zijn nauwelijks te realiseren (hoogteverschil) en naar ik denk slaan ze ook nergens op (niet natuurgetrouw)
Maar dan een ander voorstel.
Ik zou de hele draaischijf met aansluiting anders leggen, voor zover mogelijk. Kijk daarvoor naar de wissel die aansluiting geeft op de bovenste 2 stationssporen.
Ik zou hier een Engelsman neerleggen, waarbij de extra "poot" doorsteekt naar wat nu het korte eindspoortje is, dus met een kruising van het andere spoor, en daarop aansluiten.
Een kruiswissel (dubbele spoorverbinding) met 1 Engelsman dus.
Dat korte spoortje trek je compleet in de boog door (alsof het dubbelspoor is) tot waar nu je aftakspoor ligt, en daar maak je een aansluiting op de draaischijf.
En dan mag je het hele draaischijf/lokloods/rangeerterrein naar eigen inzicht op de schop gooien en er iets moois van maken.
Grote voordeel is, dat "verse" lokomotieven alle sporen via de boog kunnen bereiken, en een deel van de te onderhouden lok's het terrein van de andere kant (zoals nu) kunnen benaderen.
Ik heb geen programma's, dus kan het niet in een tekening verwerken.
Mocht je problemen hebben met de uitvoering van de wisselstraat aan het begin van het station: enig zaagwerk doet wonderen, komt alles ook mooi dicht op elkaar.
Maarten.
-
De lengte van de sporen in het schaduwstation lijken me wat aan de krappe kant. Verder een leuk plan, ik heb een zwak voor kopstations.
-
Maarten, natuurlijk is het primair de bedoeling om met 1 keerlus te werken en bij het kopstation een lokwissel. Ik heb echter het vermoeden, dat daarvoor enkele sporen in het kopstation te kort zijn.
Sander
-
Daarom had ik de foto geplaatst van het baantje dat ikzelf zo leuk vond. Hier zie je dat in de beperking het antwoord ligt.... Geen draaischijf, maar gewoon een zijlijn kopstationnetje met wat extra spoor voor goederen e.d. En zelfs een locloods met voorzieningen.
Mocht je problemen hebben met de uitvoering van de wisselstraat aan het begin van het station: enig zaagwerk doet wonderen, komt alles ook mooi dicht op elkaar.
Ik zou er niet te veel aan zagen.... dat brengt juist de problemen.... ::) ;) Als je bij dit soort kleine baantjes ook nog aan de geometrie van wissels e.d. moet gaan zagen om de handel te laten passen schiet je in mijn optiek volledig je doel voorbij. Dan heb je simpelweg het verkeerde thema gekozen of het in ieder geval verkeer uitgevoerd.
Grtz, 8) Ronald 8)
-
Hoezo brengt zagen problemen?
De geometrie wordt hooguit zo veranderd, dat de sporen wat dichter op elkaar komen te liggen, dus door bijvoorbeeld de 30 graden kruising aan de kanten die nodig zijn, wat in te korten. Of het rechte uiteinde van een wissel wat in te korten.
Flexrail zaag je toch ook af?
Zo kun je prachtige constructies maken, zonder moeilijk te doen.
Maarten
-
Maarten, het gaat er meer om dat, als je zagen moet om de zaak passend te krijgen, je of te weinig ruimte hebt of dat je het thema verkeerd (te groot) gekozen hebt. Niet meer, en niet minder.
Grtz, 8) Ronald 8)
-
Leuk al die reacties. Bedankt. Nu is het weer mijn beurt.
Om met enige ruimte op niveau -1 te komen heb ik een helling aangehouden van 3,5%. Ik heb nu een hoogteverschil van 76mm tussen de wissel voor de twee opstelsporen op niveau -1 en de sporen bij het station op niveau 0. Ik vrees dat dit inderdaad te weinig is. De reden om dit schaduwstation te maken was dat het een meer afwisselend verkeer mogelijk maakt omdat ik nu 2 schaduwstations heb. Gezien de opmerkingen moet ik er toch maar eens over nadenken of dit nu echt het geval is en of ik er niet beter aan doe dit gedelte weg te laten en eventueel te verplaatsen naar niveau -2.
De keerlus op niveau -2 wil ik oplossen met de ultieme keerlus module. Naar wat ik gelezen heb een perfecte oplossing
De bovenste twee sporen van het station zijn alleen bedoeld voor treinstellen; op deze sporen zullen geen stoomlokomotieven komen. Het hoofdspoor blijft zo ook vrij.
De overige sporen kunnen bereden worden door stoomlokomotieven. Mijn idee was inderdaad om bij aankomst te ontkoppelen en een nieuwe lok aan te koppelen. Na vertrek van de nieuwe lok met wagons kan de achterbleven stoomlokomotief naar het depot. Er is inderdaad maar ruimte voor 1 lokwissel tegelijkertijd. Ook hier moet ik maar eens over nadenken. Misschien dat het idee van Maarten hierbij ook een oplossing kan zijn.
De 5 sporen van boven naar beneden hebben de volgende lengtes: 1m, 1,05m, 1,70m, 1,55m en 1,1m. Voor handmatige bediening is dat voldoende, maar voor gebruik met koploper moet ik nog uitzoeken of ik met deze lengtes wegkom en dan met name de sporen voor de stoomlokomotieven. Maar goed dat is een koplopervraagstuk.
Groet
Martin
Oh ja: wanneer de echte bouw begint zal ik uiteraard proberen jullie op de hoogte te houden.
-
Goede analyse, Martin.
Aanvullend kan ik nog aangeven dat het hoogteverschil van 76mm technisch gezien nog net kan om de wagons onderdoor te laten rijden. Als het tenminste netto ruimte is - je hebt ook nog de dikte van de tafel en de hoogte van de rails.
Praktisch gezien zit je dan nog steeds krap. De trein kan er door, maar kun je ook je hand door zo'n opening wurmen (om iets te doen, loc oppakken bijvoorbeeld) ? Als je het jezelf makkelijk wilt maken, kom je al snel op 12 cm of meer.
Sander
-
Maarten, het gaat er meer om dat, als je zagen moet om de zaak passend te krijgen, je of te weinig ruimte hebt of dat je het thema verkeerd (te groot) gekozen hebt. Niet meer, en niet minder.
Helemaal niet mee eens.
Het betekent in mijn ogen, dat het door de fabrikant geleverd kant en klaar materiaal maar voor een deel voldoet aan heel normale wensen van een bouwer. Zie bijvoorbeeld maar een dubbele spoorverbinding: welk merk heeft dat ??? En toch veel voorkomend!
En wie dus geen genoegen neemt met een exorbitante spoorafstand zal dus de zaag ter hand kunnen nemen. Met de nadruk op kunnen, want in jouw ogen dient hij van het projekt af te zien. Kan altijd nog.
Dus de ruimte is vaak groot genoeg, het thema is perfect, alleen dient er een zaag gehanteerd te worden om iets moois te maken, omdat het kant en klaar geleverde materiaal aangepast moet worden.
Want waarom zou ik me aan moeten passen aan wat een fabrikant levert, binnen bepaalde grenzen natuurlijk? Dat is de zaak omdraaien, vind ik. Dat is goed voor "spelen" of "tapijtrijden" of iedere keer opbouwen en afbreken van een baan, zonder enige denigrerende betekenis in mijn woorden. Want daar kun je niet iedere keer aanpassingen doen.
Dus Martin, maak eens een mooi ontwerp en schuw een zaagje niet als dat nodig is. En als je voorbeelden wil hebben: laat maar horen.
Overigens is bovenstaande geheel produkt-ongebonden: elke fabrikant heeft zijn eigen, al dan niet passende, geometrie.
Maarten.
-
Helemaal niet mee eens.
Maarten.
Maarten, ik was er al bang voor.... ;) Lees nogmaals het draadje en fixeer je even niet op het railmateriaal. Wat ik bedoel is niet het te gebruiken railmateriaal, maar meer het thema en de uitvoering in het algeheel daarvan.
Voorbeeld; ik bouw zelf een modelbaan voor TT's met het thema "logging", ofwel Amerikaans houthakken. Als ik dat wil imiteren in zijn geheel zal ik met 10 bakken nog niet klaar zijn. Nee, ik neem bepaalde delen uit het thema, en zet ze om naar mijn modelbaan. Zo laat ik stukjes zien die samen als totaal toch een goed beeld geven van het gekozen thema en ook passen in de door mij gekozen ruimte.
Met de nadruk op kunnen, want in jouw ogen dient hij van het project af te zien. Kan altijd nog.
Nee dus, hij dient alleen de uitvoering kritisch te bekijken. En zich dan misschien realiseren dat het gekozene simpelweg niet in de gewenste ruimte kan worden uitgevoerd.
Maar goed, het is mijn visie, en die hoeft niet overeen te komen met de jouwe. Het is alleen als advies richting Martin bedoeld.
Grtz, 8) Ronald 8)
-
En zich dan misschien realiseren dat het gekozene simpelweg niet in de gewenste ruimte kan worden uitgevoerd.
In de geboden ruimte van 3x1,2 meter, met het gekozen thema en een eerste opzet van het banenplan voor ogen, lijkt mij dit goed te kunnen passen.
Mijn voorstel tot verandering/verbetering is voor zover ik kan overzien prima te realiseren. In hoeverre daar de zaag aan te pas komt is de vraag: afhankelijk van een nieuw ontwerp en de wensen/visie van de bouwer.
Dus in mijn ogen ligt het noch aan het thema (prachtig), noch aan de ruimte (genoeg). Kortom: doorgaan.
Maarten.
-
Martin,
naast de ontstane discussie nog iets anders.
Het betreft de 2 rode opstelsporen voor treinstellen.
Wanneer je de wissel naar deze sporen verlegt naar links, onzichtbaar in de tunnel, en de sporen evenwijdig aan het achterste doorgaande spoor laat lopen, dan heb je toch die 2 sporen en je houdt ook voldoende lengte over om het doorgaande spoor naar het schaduwstation te leiden.
Naast die 2 sporen is het voordeel dat je bovenop veel meer ruimte overhoudt voor wat dan ook, op een natuurlijke manier. Het eerste ontwerp deed aan die natuurlijkheid (en daal/stijg-lengte) nogal afbreuk.
Maarten.
-
Ik heb me vanavond weer, met jullie opmerkingen in mijn achterhoofd, over mijn baanplan gebogen en met de volgende overwegingen niveau -1 gewijzigd en 2 opties, a en b, voor niveau 0 gemaakt.
- Het aftakkende spoor op niveau 0 heb ik weggelaten. De ruimte was te krap, de helling van het spoor met 3,5% te steil en bovendien ben ik het er ook mee eens dat zonder aftakking het geheel beter oogt.
- Op niveau -1 heb ik het schaduwstation gemaakt voor de treinstellen. Ik heb nog overwogen om dit op niveau -2 te doen rechtsboven, maar op deze wijze is een frequenter verkeer mogelijk.
- Het moeilijkste punt betreft de beperking wat betreft lokwissel. Ik heb daarom mijn oorspronkelijke baanplan aangepast (niveau 0a) met een extra aansluiting op de draaischijf aan de bovenzijde van de lokverzorging (dit spoor liep eerst dood). Daarnaast heb ik een alternatief baanplan (niveau 1b) gemaakt waarbij de draaischijf is verplaatst met behoud van de lokverzorging, maar met een extra aansluitspoor aan de bovenzijde van de draaischijf. Een nadeel van deze optie vind ik dat de lokloods met de aantrekkelijke zijde naar achteren staat.
Hier dan de plannen:
Niveau 0a
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Niveau_0a.jpg)
Niveau 0b
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Niveau_0b.jpg)
Niveau -1
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Niveau__1_1.jpg)
Niveau -2 (ongewijzigd)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Niveau__2_1.jpg)
Graag hoor ik jullie reacties. En dan met name met betrekking tot niveau 0.
Bedankt en groet
Martin
-
Ik heb bij het zien van dit ontwerp twee suggesties,
als eerste om bij de perronsporen een omloopwisssel te maken
anders wordt de locomotief opgesloten door de trein,
en als tweede zou je kunnen kiezen voor een depot zonder
draaischijf en met een rechte locloods.
Dit bespaard een boel ruimte :D Ook kun je kiezen voor een korte
schijf(zoals in Haaksbergen in het museumdepot) in combinatie
met een rechte loods.
Mvg,
Tis
-
Het gebruik van omloopwissels kost mij te veel ruimte. Ik kan dan immers met koploper het wisselgedeelte niet als blok gebruiken. Het is dan ook de bedoeling dat wanneer de trein aankomt. De lok ontkoppelt en dat er vervolgens een nieuwe lok komt voor het aankoppelen. De eerste lok kan dan naar de lokloods voor verzorging als de nieuwe lok met de wagons vertrokken is.
Omdat ik werk met kopsporen moeten de loks gedraaid kunnen worden en heb ik dus een draaischijf nodig. Een kleinere draaischijf was wel beter geweest, maar in mijn enthousiasme heb ik een tweetal grote loks gekocht waarvoor ik deze grote draischijf nodig heb. Bovendien hoop ik in de toekomst nog eens een grotere baan te kunnen bouwen waar grotere loks beter tot hun recht komen.
Groet
Martin
-
Ik zou de aftakwissel op niveau 1 zo ver mogelijk naar links in de bocht leggen, dus bijna direct na een tunnelingang, om na deze wissel zoveel mogelijk daallengte te maken in het doorgaande spoor. De opstelsporen lopen dan horizontaal. Nu kom je nog dalend in niveau 2 en moet het schaduwstation ook nog naar beneden lopen om onder niveau 1 door te kunnen gaan. Het uitgaande spoor moet dan weer omhoog gaan.
Niveau 0a heeft niet zoveel zin, je kunt toch maar 1 spoor "bedienen" en moet voor de andere sporen weer terugrijden. Dat is beter in 0b, want daar kun je 3 sporen bedienen. Met als groot nadeel dat de loods andersom staat.
Daarom zou ikzelf toch mijn eerder gedane suggestie proberen, of.... de hele draaischijf meer naar links verplaatsen, de lokloods nog meer naar links daarvan, dus in ieder geval op de linkerhelft, maar niet zover dat het het zicht op het station blokkeert. En dan voor de verzorgingssporen en aansluitingen een andere oplossing zoeken.
Ik kan dat hier niet construeren, maar ik denk dat ik dan toch weer de voorkeur zou geven aan mijn eerdere suggestie. Wat zouden jouw bezwaren zijn, de zaag???
Maarten.
-
Ik heb aan de hand van de opmerkingen twee alternatieven gemaakt. Echter bij optie 1c zijn de opstelsporen bovenin eigenlijk te kort voor mijn treinstellen. Bovendien was het nooit de bedoeling om deze sporen te bereiden met stoomlokomotieven. Dan lijkt mij optie 1d beter. In beide gevallen heb ik doodlopende verzorgingssporen en ik weet niet of dit toen eigenlijk wel gebruikelijk was.
Niveau 1c:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Niveau_0c.jpg)
Niveau 1d:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Niveau_0d.jpg)
Groet
Martin
-
Het oorspronkelijke voorbeeldplaatje, door Ronald hier geplaatst, was een omloopspoor opgenomen. Dat mis je, denk ik een beetje en je raakt steeds verder weg van de oplossing.
Sander
-
Wanneer op de achterste 2 sporen alleen treinstellen (diesel) komen, dan is de tweede optie beter.
Wil je universeler zijn, dus eventueel ook een korte trein met diesellok laten rijden, en de diesellok van nieuwe brandstof en zand willen voorzien, dan is de verbinding wel belangrijk, maar zou ik een oplossing kiezen in de trant die ik inmiddels toegestuurd heb. Ook de verzorgingssporen zou ik niet alleen op de draaischijf aansluiten, maar via het aankomstspoor aansluiten.
Een stoomlok komt dan eerst op de verzorgingssporen (evt. met semi- omloopspoor) en komt dan terug op de draaischijf. Dat is ook de normale volgorde.
Maarten, die de oplossing juist steeds beter vindt worden.
-
Als je dat omloopspoor (keerlus) laat liggen en de draaischijf weglaat en de twee uiteinden aan elkaar verbindt dan heb je de draaischijf niet eens meer nodig, alleen een paar wissel erbij voor de Locloodsen en je bent klaar.
De loc's kunnen dan altijd driehoeken.
groet, marc
-
Ik ben aan het tekenen geweest om te komen tot een plan waarbij de verzorgingssporen bereikbaar zijn middels een aankomstspoor met als resultaat:
Niveau 1e
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Niveau_0e_2.jpg)
Ik hoor graag jullie commentaar.
Groet
Martin
-
Is de radius van het keerspoor achter de schijf wel ruim genoeg
voor de grote locomotieven? Mijn ervaring is dat ze toch
minimaal radius 3 nodig hebben (ongeveer 42 cm)
Anders vrees ik ontsporingen ::)
Verder ziet het er netjes uit. :)
Mvg,
Tis
-
Het betekent in mijn ogen, dat het door de fabrikant geleverd kant en klaar materiaal maar voor een deel voldoet aan heel normale wensen van een bouwer. Zie bijvoorbeeld maar een dubbele spoorverbinding: welk merk heeft dat ??? En toch veel voorkomend!
En wie dus geen genoegen neemt met een exorbitante spoorafstand zal dus de zaag ter hand kunnen nemen.
Tja, in N-spoor heeft Peco een kruiswissel (= 1 kruising en 4 wissels). Zelf heb ik in de K-rails van Märklin (H0) eens flink de zaag (slijptol) gezet om zo'n verbinding met slanke wissels en een kruising van 22,5 graden te maken. De spoorafstand was ca. 66 mm.
-
IK heb getracht overal een minimale radius van 500mm aan te houden. Alleen bij het omloopspoor is dit niet gelukt. Maar met 425mm is denk ik de minimum radius nog voldoende voor de grote loks. Deze loks rijden hier natuurlijk zonder wagons dus ik vond dat dit wel moest kunnen voor het zicht.
Groet
Martin
-
Persoonlijk vind ik de draaischijf met dat omloop spoor er zo omheen een erg lelijke situatie. komt zoiets in het echt wel voor? Waarom zou je het omloop spoor willen eigenlijk. Dan heb je je draaischijf toch niet meer nodig?
-
Ik zou dat extra spoor naar de draaischijf weghalen.
Maak hier een opstelspoortje van, voor een lok. Deze kan dan direct na aankomst achter de trein geplaatst worden.
De draaischijf kan zo iets naar rechts verplaatst worden, zodat je verzorgingssporen iets langer worden. het is wel het mooiste dat je de draaischijf via de verzorgingssporen bereikt. De vorige versie lijkt zo onnatuurlijk.
-
Persoonlijk vind ik de draaischijf met dat omloop spoor er zo omheen een erg lelijke situatie. komt zoiets in het echt wel voor?
Hoi,
Op deze site http://www.nproject.nl/diversen/het-stoomdepot.html (http://www.nproject.nl/diversen/het-stoomdepot.html) wordt uitgelegd wat de reden van een omloopspoor is.
Volgens deze site kwam het in het echt dus wel voor.
groeten,
Julien
-
Je creeert zo wel een extra keerlus.
-
Ik heb besloten om met het volgende baanplan aan de slag te gaan:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Niveau_0f.jpg)
Dus eigenlijk weer een beetje terug naar af. Ik vond het ronde omloopspoor er toch wat gekunsteld uit zien en ook de ruimte om de draaischijf kwam minder mooi uit. Bovendien moest ik concessies doen met qua radius. De minimum radius is nu 500mm. Qua bereikbaarheid van de sporen 3 tm 5 wordt het kleine opstelspoor in het verlengde van spoor 3 gebruikt.
Bedankt voor alle tips en adviezen. We gaan nu langzaam aan beginnen met de bouw!
Groet
Martin