BeneluxSpoor.net forum
		Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: Hans Reints op 25 November 2008, 15:35:20
		
			
			- 
				Een nieuwe spoorlijn tussen Heerenveen en Groningen via Drachten is financieel haalbaar. Dat blijkt uit onderzoek dat de provincies Friesland en Groningen lieten doen.
Maandag bleek uit de eerste resultaten dat het gereserveerde bedrag van 577 miljoen euro voldoende is om de spoorlijn te realiseren. Ook moeten de noordelijke gemeenten en provincies uiteindelijk besluiten of de spoorlijn er definitief komt. De aanleg van de spoorlijn wordt eventueel betaald uit geld dat vrijkwam toen de Zuiderzeelijn werd afgeblazen
bron transport
			 
			
			- 
				Het zijn projecten die meestal wel een paar jaar duren, maar ik ben benieuwd of het de NS, of een andere vervoersmaatschappij wordt die de lijn gaat exploiteren. Weer een andere manier van een rondje treinen door het noorden :)
MVG, Robin
			 
			
			- 
				Dat de lijn financieel haarbaar is wil nog niet zeggen dat die lijn er ook daarwerkelijk komt.
Eerst zien, dan geloven
Harm
			 
			
			- 
				Ze willen toch iets aan het milieu doen ;D
			
 
			
			- 
				arriva heeft al toegezegt om de explotatie te doen op de lijn.
dus het zal wel een diesel lijntje worden ;)
MVG Fridzie
			 
			
			- 
				De spoorlijn komt! Het tracé is in grote lijnen bepaald evenals het aantal stations. Qua reizigerstromen is de lijn vergelijkbaar met de lijn Leeuwarden - Groningen. Optie is om de lijn door te trekken naar Sneek. Dit leidt tot een enorme verbetering in de ontsluiting van Zuid-West Friesland richting Groningen.
Bovendien is het besluit om de lijn aan te leggen onderdeel van het pakket dat met het kabinet is overeengekomen. De politiek kan het niet maken om ook deze toezegging naar het noorden toe niet na te komen. Ook Emmeloord - Lelystad is onderwerp van onderzoek. Voor een € 200 miljoen kan deze lijn worden aangelegd heeft een consortium berekend. Wat dat betreft is de 2e spooraansluiting vanuit de rest van Nederland naar het noorden toe nog steeds actueel. Alleen de vorm is nu anders in de vorm van deeltrajecten.
Grtz,
Willem
			 
			
			- 
				Het is wel zo dat  ter hoogte van Leek, al grond gedurende een aantal jaren is gereserveerd. Dit is een strook grond ten zuiden van en langs de A7.
Dit kun je zien als je er langs rijdt.
vriendelijke groet  Eelko
			 
			
			- 
				
arriva heeft al toegezegt om de explotatie te doen op de lijn.
dus het zal wel een diesel lijntje worden ;)
MVG Fridzie
Hoezo een diesellijntje?
			 
			
			- 
				Het lijkt me inderdaad sterk dat het diesel wordt, i.v.m. milieu en kostenkwesties...
			
 
			
			- 
				Arriva heeft ook elektrisch matrieel tegenwoordig, dus diesel lijkt me niet 100% logisch.
bovendien is de werkplaats van Voith  in Leeuwarden ook voor elektrisch mat. bereikbaar vanuit heerenveen.
Elektrisch is volgens mij ook een goede optie.
			 
			
			- 
				Volgens mij waren de plannen toch echt een diesellijn omdat het veel goedkoper is en je dan op alle aanbestede lijnen het zelfde materieel in kan zetten en je dus geen eiland bedrijf krijgt, want de hoofdlijnen vallen onder het kernnet, dus daar rijd NSR voorlopig nog wel.
Een tijd terug liep er over deze spoorlijn ook een topic op somda, een link daar naar toe heb ik even nog niet.
Groetjes Michiel
Edit; nu wel zie somda (http://somda.nl/www/forum/3751/)
			 
			
			- 
				Er zijn nog geen plannen, alleen ideeën. Het kan ongetwijfeld nog alle kanten op, en het is ook helemaal niet gezegd dat Arriva de exploitatie krijgt. Tegen de tijd dat de lijn er ligt is de concessie van Arriva zowat afgelopen...
			
 
			
			- 
				
De spoorlijn komt! Het tracé is in grote lijnen bepaald evenals het aantal stations.
Maar wanneer? Tussen de eerste uitgewerkte ideeen en realisatie kunnen tientallen jaren zitten.
Zo lagen bijvoorbeeld ruim 30 jaar geleden de plannen al klaar voor de aanleg van een snelweg tussen Bergen op Zoom en Willemstad. Tot dusverre is pakweg de helft daadwerkelijk aangelegd.
Of een goederenspoorlijn rondom Bergen op Zoom met aansluiting naar de Antwerpse haven. Ook daar zijn de afgelopen 10 jaar diverse plannen voor gemaakt. Tot nu toe zonder ook maar 1 meter spoor te leggen.
			 
			
			- 
				Volgens de huidge planning dient de spoorlijn uiterlijk in 2018 te zijn opgeleverd. Voorziene stations tussen Groningen en Heerenveen zijn Leek/Roden en Drachten. Het tracé is binnen een bandbreedte van enkele 100 meters reeds bepaald. Een uitdaging is het inpassen van de lijn in het natuurgebied "De Mersken" bij Beetsterzwaag. De spoorlijn volgt de A7. Onderwerp van studie zijn de aansluiting op het spoor te Heerenveen en de aansluiting op het spoor bij Hoogkerk.
Één van de ideeën is om het bestaande spoor Wolvega - Akkrum te verplaatsen en evenwijdig met de A32 te laten lopen. Ter hoogte van Sportstad Heerenveen zou dan het stationgebied worden gerealiseerd. In het gebied van Sportstad Heerenveen is o.a. het nieuwe Thialf voorzien. Tevens zijn er plannen om het Abe Lenstrastadion te vergroten t.b.v. een m,ogelijk WK voetbal in 2018. Mocht Nederland samen met België de organisator worden van dit voetbalfeest dan is Heerenveen 1 van de speelsteden. Een station ter hoogte van zowel het beoogde nieuwe ijsstadion als voetbalstadion biedt voor de aan- en afvoer van reizigers enorme kansen.
In Drachten en Leek/Roden is het stationsgebied reeds bepaald. In Drachten bijvoorbeeld is het stationgebied gepland ter hoogte van "Het Zuid" tegenover het Karmelklooster. In Leek/Roden is het stationgebied ingepland ter hoogte van de afslag Leek/Roden. Planvorming is behoorlijk concreet.
Grtz,
Willem
			 
			
			- 
				Ik heb al eens gezocht op internet naar een site met kaartjes en dergelijke over deze plannen, maar helaas!  De schrijfselen van Rode Duivel hierboven vormen de meeste gedetailleerde weergave van de plannen die ik ben tegengekomen.
Groet,
Marco
			 
			
			- 
				
Het is wel zo dat  ter hoogte van Leek, al grond gedurende een aantal jaren is gereserveerd. Dit is een strook grond ten zuiden van en langs de A7.
Dit kun je zien als je er langs rijdt.
vriendelijke groet  Eelko
Volgens mij is dat ook de grond van de oude lijn Groningen - Drachten....  ???
			 
			
			- 
				
Volgens mij is dat ook de grond van de oude lijn Groningen - Drachten....  ???
Nee hoor, de oude lijn ging door t centrum van leek en langs het industrie terrein "Leek" naar tolbert en door naar Drachten. Voor 15 jaar terug is er al rekening gehouden bij de aanleg van het industrieterrein "Leeksterhout" voor een eventuele spoorlijn en station langs de a7.